Te, jotka lihoitte 40-50v tai jonka suvussa liikalihavuutta
Äidin suvussani on "perinne", että naisista tulee erittäin lihavia siinä 40-50 ikävuoden jälkeen. Tarkoitan siis reilusti yli satakilosia.
Olen vielä alle kolmekymppinen, mutta tieto sukuni kamalista "läskigeeneistä" aiheuttaa minulle jatkuvaa stressiä ja kauhuskenarioita pääni sisällä.
Isän puolella ylipainoisuutta ei ole esiintynyt, mutta tiedän omaavani äitini geenit, koska mulla on esimerkiksi jo nyt näkyvät selluliitit reisissä ja vähän jopa käsivarsissa, vaikka olen vielä normaalipainoinen. Vartalomallini on hyvin samanlainen.
Miten teillä? Onko keitään muita, jotka painivat saman murheen kanssa?
Eniten haluaisin kuulla niiltä, joilla on suvussa ylipainoa, mutta ovat pystyneen jotenkin murtamaan "kirouksen".
Kommentit (33)
En usko että ne sukulaiset kertovat rehellisesti paljonko syövät.
Toinen juttu on tuo perunalla mässääminen. Suomessa on aina hoettu, että peruna on terveellistä. Tuon ikäiselle naistelle riittää yksi peruna per ateria, mutta niitä menee helposti 3.
Meillä samaa ongelmaa. Onnistuin laihtumaan ja olin neljä vuotta aivan laiha, mutta joka päivä oli yhtä taistelua ja näännytystä. Nyt olen taas pyöreä.
Kaikki läskigeenit mitä olen nähneet ovat lautasella eli ei syytä huoleen. Ja jos oikeasti haluat olla lihomatta niin et sinä vaan herää joku aamu satakiloisena. Ne kilot tulevat pikku hiljaa jolloin järkevä ihminen vähän vähentään kaloreitaan, eikä täten pääset mitenkään lihomaan satakiloiseksi.
Kun pyytäää anteekksi se voi pelastaa kaveri suhteen tämä on mainos :)
Minun äitini suku on samanlaista. Äitini käy kolme kertaa viikossa salilla ja kävelee joka päivä. Ja hän tekee siellä salilla kunnon treenin, siinä on ohjaaja vieressä. Hän on lisäksi vuosikausia syönyt hyvin terveellisesti ja noudattaa tarkkaa ruokavaliota, eli syö reilusti alle 2000 kaloria päivässä. Paino ei ole vähentynty yhtään, hän on edelleen satakiloinen. Ja hyvin stressaantunut painostaan.
Mulla on tuo sukurasite. Lihon todella helposti - elimistö kerää nestettä jo yhdestä pizzapäivästä heti kilon. Olen normaalipainoinen, mutta yksi mässyviikonloppu tietää helposti parin-kolmenkin kilon lisäystä. Mulla on ainoa vaihtoehto katsoa vaakaa joka päivä ja kirjaan lähes kaikki syömiset ainakin jollain tasolla ylös, ainakin herkut. Suvussani on myös vakavia sairauksia ja kuolemantapauksia, jotka ovat suoraan ylipainoisten sairauksista johtuvia.
Jaa enpä tiedä. Äidin suvussa kaikki ovat tosi hoikkia ja pienikokoisia muutenkin. Varjopuolena se että joksenkin kaikki ovat kuolleet melko nuorina johonkin syöpään joka liittyy vatsaan tai suolistoon.
Olen oikeastaan helpottunut että olen saanut isän äidin pulen läskikeenit. Mielummin sydäri 75 vuotiaana, kuin kuihtua hengiltä paksusuolensyövän vuoksi 50 vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 09:26"]
Mulla on tuo sukurasite. Lihon todella helposti - elimistö kerää nestettä jo yhdestä pizzapäivästä heti kilon. Olen normaalipainoinen, mutta yksi mässyviikonloppu tietää helposti parin-kolmenkin kilon lisäystä. Mulla on ainoa vaihtoehto katsoa vaakaa joka päivä ja kirjaan lähes kaikki syömiset ainakin jollain tasolla ylös, ainakin herkut. Suvussani on myös vakavia sairauksia ja kuolemantapauksia, jotka ovat suoraan ylipainoisten sairauksista johtuvia.
[/quote]
Täällä toinen helposti lihova :( Ihan järkyttävän rasittavaa miettiä ja punnita joka ikinen suupala, tai paastota koko päivä että illalla saa vähän herkutella. Ei tämä ole ihmisen elämää, joskus tuntuu että antas mennä vaan ja söis normaalisti.. Mulla vielä hiilarit turvottaa vatsaa, joten pakko vältellä niitäkin. "Ihanaa" elää loppuelämä kana/salaatti/rahka-linjalla, huoh.
Yleensä liikakilot tulevat 40-50v iän myötä, kertyvät vuosien ajalta.
Eikä siihen tarvita kuin YKSI KILO lisäpainoa VUODESSA ja parissa kymmenessä vuodessa se on jo 20kg eli se painon tarkaillu on hyvin tärkeää jokaisesta kilosta mitä tulee.
Kokemuksia ja neuvoja tänne päin, kiitos! :-)
Mä en ole valitettavasti pystynyt murtamaan kirousta, paitsi että vielä en ole yhtä läski kuin muut sukuni naiset... Mutta minä, joka noin 35 asti pysyin liiankin laihana ilman mitään vaivannäköä, aloin sen jälkeen lihoa, ja vartalonmalli on muuttunut muutenkin. On vyötärö kadonnut, perse littanoitunut, tullut se suvun perinteinen malli tiimalasin tilalle...
Ja painon kanssa tosiaan jatkuva taistelu. Syön 1500 kcal päivässä, kirjaan joka suupalan Kiloklubiin, ja painoa on 75 kg :( Ja pyrkisi tosiaan tästäkin nousemaan reippaasti jos vähääkään söisi lisää. Sukuni naiset on yleensä alkaneet kolmenkympin jälkeen lihoa ja 50-vuotiaina ovat jo 100-160-kiloisia. Pelkään todella tuota kohtaloa...
Vaihdevuodet hidastuttaa aineenvaihduntaa. Läski alkaa kertymään nopeammin viidenkympin hujakoilla.
Yksinkertaista. Kun lapset lentävät pesästä, jää paljon energiaa käyttämättä. Ei tarvitse enää siivota, pestä, käydä kaupassa, viikata, hinkata, paikata jne. Tottakai se vaikuttaa.