Jos haluat syödä terveellisesti
Mistä haet tiedon ravinnosta. Tai mistä saat sen tiedon, jos itse et hae.
Kommentit (5)
Nettiä selaamalla ja omaa järkeä käyttämällä. Ja muistamalla, että lääkärit eivät ole saaneet ravintokoulutusta ja ravintoterapeutit koulutetaan ravintosuositusten mukaisesti.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 00:55"]
Nettiä selaamalla ja omaa järkeä käyttämällä. Ja muistamalla, että lääkärit eivät ole saaneet ravintokoulutusta ja ravintoterapeutit koulutetaan ravintosuositusten mukaisesti.
[/quote]
ja ravintosuositusten mukaanhan ei kannata syödä vaan hakea kaikkien poppamiesten totuus netistä?
Varmaan keskusteluista kavereiden kanssa, ruokalehdistä, Hesarista, keittokirjoista. Matkoilta. Harrastan kokkailua ja innostun aina jonkun tietyn alueen keittiöstä. Tällä hetkellä harrastan Lähi-Idän ja Pohjois-Afrikan ruokia.
Terveellinen ruoka on minusta monipuolista ja tehdään hyvistä raaka-aineista. Sitä syödään kohtuudella. Mausteet ovat A ja O.
En harrasta erityisiä "terveysruokia". Sen sijaan syön vuodenaikojen mukaan, käytän mieluiten kotimaisia raaka-aineita (lähi-, luomu-), hyviä rasvoja ja pyrin esim. noudattamaan jonkinlaista paastoa ennen pääsiäistä vaikka en ortodoksi olekaan jne.
Meidän sakki (mies, minä ja kolme lasta) veti vähintään puoli kiloa vihanneksia, juureksia ja hedelmiä päivässä jo kauan ennenkuin tiesin, että se on joku "suositus". :-)
Minä luotan omaan kroppaani. Se on aika herkkä mieliteoilla ilmoittamaan, mitä milloinkin tarvitsee. Ja syömisen jälkeen kyllä olo kertoo, oliko kropalle annettu polttoaine hyvää vai ei.
Oma keho on ohjannut minut syömään paljon kasviksia, kalaa, oliiviöljyä, jonkun verran voita, kohtuumäärissä leipää ja pastaa, mieliteon mukaan juustoa tai jogurttia, vain kohtuudella makeita (tulee väsy olo jos syö usein tai paljon), melko harvoin lihaa (siitäkin tulee tukkoinen ja raskas olo jos syö usein). Olen 40 v ja en sairastele oikeastaan koskaan ja olo on energinen, joten uskon syöväni itselleni sopivasti.
Netistä ja ravitsemusterapeutilta, jonka kanssa olen itse asiassa aika paljon tekemisissä. Lääkäriltä myös. Olen saanut oppia mm. sen, että kasvisruokailijana en saa ihan kaikkia B-vitamiineja luontaisesti, vaan ne on otettava tabletteina. Myös sen että matalahko hemoglobiinia ei tarvitse korjata, koska olen tottunut siihen vuosien aikana.