Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka nopeasti influenssa tarttuu perheenjäsenestä toiseen?

Vierailija
15.02.2014 |

Onko kokemusta lähiajoilta? Onko muilla ollut niin,ettei oireena lainkaan yskää/nuhaa /pärskimistä?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Miten influenssa tarttuu?

Influenssaan sairastunut henkilö erittää virusta hengitysteihinsä ja voi tartuttaa taudin toiseen henkilöön joko pisaratartuntana yskiessä tai käsien välityksellä niistäessä. Tauti leviää helposti ahtaissa tiloissa kuten kouluissa, julkisissa liikennevälineissä tai varuskunnissa. 

Tartunnan saanut henkilö voi tartuttaa päivää ennen oireiden alkua. Tartuttavuus on suurinta 3─4 ensimmäisen sairauspäivän ajan ja kestää viikon verran. Taudin itämisaika tartunnasta oireiden alkuun on yleensä 2─3 päivää.

"

Lähde: http://www.thl.fi/fi_FI/web/infektiotaudit-fi/influenssa

Vierailija
2/17 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä kiinnostava tilasto:

http://www.thl.fi/ttr/gen/rpt/infl.pdf

On se tulossa, on se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän olinkin jo googlannut ap

Vierailija
4/17 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yskä on influenssan oire, nuha ei niinkään.

Vierailija
5/17 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis 1 sairastanut ,alkoi maanantaina,muut vielä terveitä. ap

Vierailija
6/17 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole omakohtaisia kokemuksia, mä oon Googlen varassa :)

Ei se tietenkään ihan automaattisesti tartu, mutta herkästi kuitenkin. Tärkeintä on tietenkin käsihygienia, siihen voi vaikuttaa. Käsien pesua ihan silmittömyyteen asti. Tuon THL:n sivun mukaan suurin tartuttavuus alkaa talttua jo, ja se voi puhjeta parin päivän sisällä muissakin, jos on tarttunut, vaikka osasithan sä sen tietenkin laskea itsekin.

Toivottavasti pääsette vain yhdellä potilaalla! Kannattaa ainakin yrittää: kertakäyttönenäliinat suoraan roskiin, käsien pesua ja sormet ristiin. Kurja tauti se on :(

t. 2 & 3

Vierailija
7/17 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtaisia kokemuksia kellään ?

Vierailija
8/17 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain diagnoosin keskiviikkona ja tamiflun. Poika pe iltana varmistui että samaa.

Vierailija
9/17 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä olis pitänyt jo tulla seuraavalle. Meillä tuli tuossa ajassa 2 uutta tartuntaa viime viikolla.

Vierailija
10/17 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 19:26"]Sain diagnoosin keskiviikkona ja tamiflun. Poika pe iltana varmistui että samaa.

[/quote]

Miehellä alkoi kanssa samaan aikaan mun kanssa. Toinen lapsista vieläkin oireeton.

Vierailija
11/17 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä ollut lainkaan yskää tai nuhaa? Meillä ei kumpaakaan. Mahtaisiko se auttaa,ettei tarttuisi niin helpolla. AP[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 19:27"]

[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 19:26"]Sain diagnoosin keskiviikkona ja tamiflun. Poika pe iltana varmistui että samaa.

[/quote]

Miehellä alkoi kanssa samaan aikaan mun kanssa. Toinen lapsista vieläkin oireeton.

[/quote]

Vierailija
12/17 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
13/17 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite sairastuin pe aamuna ja toistaiseksi kaikki muut terveitä. Todella toivon, että olin ainut sairastaja...

Vierailija
14/17 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sairasti vain 1,onneksi. Ap

Vierailija
15/17 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt koko perhe ollut kaksi viikkoa influenssakuumeessa toiseksi nuorinta lukuun ottamatta. :( Mulla ja yhdellä lapsista kuume on jo laskenut, mutta nyt syödään vielä antibiootteja (korvat, poskiontelot) ja olo on todella väsy. Avokki on edelleen todella sairas, keuhkoputki tulehtunut kovasti. Oli pari päivää osastolla, kun vointi meni niin huonoksi. Ambulanssilla meni. Kuumetta meillä oli melkein jokaisella 40 astetta paitsi ainoa ilman tartuntaa selvinnyt ei kuumeillut.

Ihan kamalia viikkoja on ollut. Onneksi saatiin hoitoapua, muuten ei oltais selvitty. Olin melkein viikon niin että en päässyt sängystä ylös. Joulun jälkeen alkoi meillä ensimmäisellä oireet tosi rajusti ja äkkiä ja on arvailtu mistä tuli.

Tosi herkästi tarttuu kun tuo oireeton oli muutamana päivänä kaverinsa kotona kun kotona kaikki makasi elottomina niin nyt siellä ollaan ihan hirveän kipeitä.

Kunpa noita talvisäitä riittäis vielä kun pystyn menemään ulos...

Vierailija
16/17 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flunssassa on nuhaa, koska se ärsyttää limakalvoja. Influenssassa ei tule nuhaa, koska se vahingoittaa limakaloja. Verta tulee.

Influenssan kuume on jotain ihan helvettiä ja kestää kauan. Olo on aivan tolkuttoman huono&heikko.

Vierailija
17/17 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarttuu tosi ärhäkästi. Meillä lapselle nousi nopesti yli 40 asteen kuume. Seuraavana päivänä saoraatui mies ja minulla kuume nousi yöllä. Se olo on jotain aivan kaameaa!!!!!! :(

Mies joutui sairaalaan viikon (siellä todettiin A-influenssa) jälkeen kun oli niin huonona ja lapsikin haettiin, koska en pahasti sairaana pystynyt huolehtimaan itsestänikään. Sisko kävi auttamassa mua mm. talutti vessaan ja toi keittiöstä juomaa. Hänkin sai tartunnan ja vieläpä keuhkokuumeen niin kuin miehenikin ja siitä syystä sairaalaan.

Meni melkein kolme viikkoa että paranin riittävästi ja sain lapsen kotiin. Mies kotiutui muutamaa päivää myöhemmin. Oltiin molemmat menetetty painoa tosi paöjon. Pään väsymys vaivasi yli puoli vuotta sen jälkeen eli keskittyminen oli hankalaa ja vei voimat. Päiväunet tulivat tarpeeseen ja mikään unimäärä ei oikein tuntunut riittävän. Sairaslomaa miehellä oli 7 viikkoa, itse olin silloin lapsen kanssa kotona.

Influenssa oli täysin erilainen, kunnioitusta ja pelkoa herättävä tauti verrattuna kaikkiin muihin mitä ollaan sairastettu. Vie nopeasti todella huonoksi ja ne jälkioireet oli ihan uutta.