Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13-vuotiaan kotityöt - mitä vaaditte tuon ikäiseltä?

Vierailija
15.02.2014 |

Meillä on miehen kanssa erimielisyyksiä asiasta, hänen mielestään 13-vuotiaan ei tarvitsisi tehdä mitään, itse taas antaisin viikkorahan esim. tiskikoneen tyhjennystä ja keittiön siivousta vastaan. Myös koiranulkoilutus silloin tällöin pitäisi mielestäni kuulua pojan hommiin.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellainen tapa käytössä, että mitä enemmän hommia tekee, sitä enemmän käyttörahaa saa. Eli mikäli ei tee kotitöitä yhtään, niin turha haaveilla ylimääräisestä käyttörahastakaan.

Vierailija
2/12 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali omien jälkien siivous niin vessasta kuin keittiöstäkin, omat vaatteet pyykkikoriin, tavarat paikoilleen, oma huone siivottava. Osallistuu muihin kodin töihin säännöllisesti, esim. imurointi, pölyjen pyyhintä, keittiöhommat, roskien vienti. Meillä kaikki lapset tekevät kotona töitä, se on itsestäänselvyys. Jos ei kiinnosta osallistua, ei tipu myöskään ylimääräistä kivaa kuten rahaa tai pelejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei vaadita mitään! Tämä on yhteinen koti ja täällä jokainen tekee oman osuutensa ihan vaatimatta. Näin on ollut pienestä pitäen. Meillä 13v nauttii leipomisesta, se on siten hänen hommiaan. Roskat vie se, joka täyden roskiksen kohtaa, 30% todennäköisyydellä 13v.

Viikkoraha ei ole sidottu kotitöihin.

Vierailija
4/12 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivoaa oman huoneen ja hoitaa oman osuutensa keittiö- ja pihahommista

Vierailija
5/12 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8- ja 10-vuotiaat pojat. Isompi on hyvä imuroimaan, nuorempi osaa siivota vessan hyvin. Sen lisäksi tyhjentävät ja täyttävät tiskikonetta. Lumitöiden teko oven edustalta lyhyen parin kolmen metrin matkalta sujuu myös. Osallistuvat samalla kuin minä ja mieskin. Olen antanut heille pienestä pitäen pölyrätin käteen ja ottanut mukaan kotitöihin. Nuorempi tykkää erityisen paljon ruuanlaitosta, jossa on isän apuna. Meillä ei kasvateta vapaamatkustajia. Olen itse kasvanut maatilalla, jossa osallistuminen töihin oli itsestäänselvyys oman ikätason mukaan. Siitä on jäänyt mielikuva yhdessäolosta äidin ja isän kanssa muuten ehkä kiireisessäkin arjessa. Toivon, että omat lapseni muistavat asian niin aikuisina.

Vierailija
6/12 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisenä siivosin monesti koko talon yksin.. ja hoidin vielä pienempiä sisaruksia, eikä siinä ollut mitään ihmeellistä.

Vierailija
7/12 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 13-vuotiaan velvollisuuksiin kuului (poika on nyt 15, joten puhun menneestä ajasta):

- oman huoneen siivous

- omien likaisten vaatteiden vieminen pyykkikoriin ja omien likaisten astioiden vieminen tiskikoneeseen

- tiskikoneen tyhjentäminen 2 kertaa viikossa

- kolmasosa yhteisten tilojen imuroinnista kerran viikossa (käytännössä 1-2 huonetta)

- päivällisen (pääruuan + salaatin) tekeminen koko perheelle kerran viikossa

Enemmän tekemällä sai sitten ekstraa viikkorahoihin.

Vierailija
8/12 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä olin 13-vuotias nii mun päivittäisiin askereisiin kuulu mm:
-imurointi
-tiskikoneen tyhjennys
-oman huoneen siivous
-karsinoiden siivous
-lasten hoidossa auttaminen

Vertailukohtana voisin kertoo pikkusiskostani. Kun hän sitten täytti 13, nii ei hänellä ollut mitään kotitöitä kuin karsinoiden siivous. 

Täytyy myöntää, että oon hieman katkera siitä kotiapulaisen osasta :D Mut kait se on vaan esikoisen palkka.

Ainii. Meillä ei ollu viikkorahaa.

Vierailija
9/12 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman huoneen siivous, oma pyykkihuolto (joko pesee itse tai tuo pyykkikoriin ne vaatteet, joilla ei ole kiire) ja oman osuuden verran yhteisten tilojen siivousta ja siistintää. (Eli vaikka tiskaa pari kertaa kuussa kattilat/muut astiat, tyhjentää tiskikoneen vuorollaan, tekee siivouksessa koko talon osalta tietyn työn tai siivoaa kokonaan jonkin yksittäisen huoneen jne.) Lähden siitä, että lapsen pitää oppia omillaan elämistä varten tietyt taidot, mutta päävastuu ja suurin osa töistä kuuluu aikuisille. Jos tekee ylimääräistä, niin saa ylimääräistä viikkorahaa.

Koiranulkoilutus taas riippuisi siitä, että miten iso koira ja on miten pitkästä lenkistä ja millaisella alueella on kyse. Mielellään ei asuinalueella teiniä koiran kanssa, ellei tämä saa hallittua koiraa muiden ihmisten ja koirien läheisyydessä koko ajan. Ja jos lapsi ei ole halunnut koiraa, vaan se on ollut aikuisten hankinta, niin sitten ei ainakaan vakituiseksi kotityöksi, poikkeustilanteissa tietysti pitää auttaa.

Vierailija
10/12 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskit, oman huoneen siivous, roskat, ruuanlaitto joskus (esim kerran viikossa tai kahdessa) imurointi, pyykit (tuon ikäisellä lähinnä ripustaminen ja viikkaus) jne. Minulta ainakin vaadittiin nuita kaikkia jo todella nuorena, pyykkikonetta tosin käytin ekaa kertaa itse muistaakseni vasta 14-15-vuotiaana, ja kunnolla hoidin pyykit lukioiässä.

13-vuotias on hyvä opettaa tekemään kotitöitä niin ei myöhemmin ole ihan peukalo keskellä kämmentä :) ja onhan niillä sitä kotitalouttakin koulussa jossa näitä hommia opetellaan (tai ainakin meillä opeteltiin vielä 8-vuotta sitten)

Vierailija
11/12 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa hä?

No meillä kaikki tekee kotitöitä, ei niitä erikseen merkata ja ketään ei niillä rasiteta mutta pointti on että "ihminen tekee kotitöitä" ei siis se että äiti tekee.

Tekeekö teillä ap mies kotiotöitä? :) Onko toi siis sukupuoliasia?

Tätä kannattaa ihan miettiä miehen kanssa kahdestaan vaikka saunassa: jos poika olisi tyttö niin miten paljon miehesi tahtoo että sen ikäinen tyttö tekee kotona?

Minusta tuo on meinaan merkittävä asia siihen että millainen ote lapsellanne on isona miehenä: pitääkö äitin siivota yksin asuvan pojan kotona? Tekeekö teidän lapsi koskaan itse vaikka nakkikastiketta?

Vai iskeekö se ehkä jonkun lyylin jota käyttää kodinihmeenä ja vaihtaa sitten aina uuteen kyllästyessään? :)

Meillä on 10- vuotias esikoispoika ja pahoillani sanon: tekee laidasta laitaan kotitöitä. Ei äitin apuna vaan koska hän asuu täällä ja osaa. Ja oppii kun tekee, pienestä saakka on kiikuttanut pissavaippoja roskiin kun oppinut kävelemään ja nostamaan leluja koppaan.

Keittiössä on laittanut taaperoikäisestä tiskejään koneeseen ja kasvaessaan nostaa puhtaat paikalleen, jos ei ylettynyt niin laittoi pöydälle (jonka saattanut putsata) ja minä nostin ylähyllylle.. Voi kamalaa!

Kotityöt on osa arkea ja jos ihan perus järjestys on siitä kiinni roikkuuko munat niin säälittää tuo vähän että teillä varmaan karvojaan jo raapiva ei tekisi osaansa. Ei SINUN apuna vaan koska hän elää ja on. Syö, pissaa ja peseytyy.

Teini-ikäisenä meillä muksu voi pestä vessanpöntön tai lenkittää pisimmät koiran lenkit. Nyt käy vaan pikkusen lenkin.

Sinuna pitäisin kyllä sovinisti-puheet perheen miehille ja kieltäytyisin viikoksi keittiöhommista jos aikuinen mies ja teini-ikäinen poika ei kotona tee.

Minulle tuollaiset kotiaskareet on ihan normaalia toimintaa ihan koko perheen kanssa, ei me makseta viikkorahojakaan. Joskus saatan antaa lapselle rahaa kaupassa, täytän muuten hänen säästöpossuaan ja kehun hyvin hoidettua työtä. Speciaalit on luvattu jos tekee jotain remppaa tai vie lehtipinon keräykseen! 

Vierailija
12/12 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään; jos sinä siivoat perheen vauhtiraidat pöntöstä, niin jatkossa mies ja poika tekee homman. Mikä siinä on, että nainen tekee ja miehet vaan nauttii ettei tartu kakkaamisen jälkeen siitä pöntön vieressä olevasta harvasta vaan jättää ulosteet kuivumaan? Lisää rahanmenon kuluja? Vai hankaatko vaan kuntosi vuoksi kun ei ole rahaa kalliisiin pesuaineisiin?

12

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän