Voiko ruokakauppaan mennä enää tavallisissa arkivaatteissa?
Kun usein ruokakaupassa näkee yhä enemmän ihmisillä sitä parempaa päällä, jota normaalisti laitettaisiin jos mentäisiin kylään, kahvilaan, ravintolaan tai juhliin? Enkä siis tarkoita arkivaatteilla mitään rynttyyriepuja joilla ryvetään kukkamullassa, vaan vaatteita joita normaalistikin käytät kun vaikka katsot telkkaria ja olet kotona perheen kanssa. Miten te yleensä pukeudutte ennen ruoka kauppaan lähtöä?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Laitan yleensä sellaiset pyllyjoogahousut.
Kiitos siitä. Teet elämästä kauniin.
Iltapukuun pukeudun ja otan astiat mukaan, että voi mallailla ruokia lautaselle mikä näyttäisi kotona tyylikkäältä. Kynttilöitä en enää vie kun on kuulemma paloturvallisuusriski. Olisin tietysti halunut nähdä ruuan oikeassa valaistuksessa, mutta näillä mennään.
Käyn yleensä kävelylenkin päätteeksi kaupassa eli ulkoiluvaatteilla mennään.
Verkkareita pidän vain kotona ja lenkillä, mutta kyllä hävettäisi ja nolottaisi mennä verkkarit jalassa kauppaankin. Yleensä laitan kotona jotain parempaa ylle ennen kauppaan lähtöä, vaihdan farkut jalkaan, laitan kauluspaidan, kampaan tukan ja vähän meikkiä naamaan. Sillä tiedän ettei kukaan mukaan ole siellä kaupassa huonosti pukeutuneena.
En pukeudu mitenkän erityisesti ennen kauppaan lähtöä, lähden niissä vaatteissa mitkä päälläni ovat ja toki puen ihan normaalit ulkovaatteet vielä normaalien vaatteideni päälle, mikäli ulkona on sen verran kylmä.
Mä en viitsi liikkua kodin ulkopuolella kotivaatteissa - osittain siksi, että haluan pitää kodin puhtaana pöpöistä, eli meillä ei kukaan mene sängylle makaamaan samoissa vaatteissa joita on hierottu juuri saastaiseen bussinpenkkiin, vaan kotiin tullessa pestään kädet ja vaihdetaan heti vaatteet.
Toinen syy on tapakulttuuri. Kun olin lapsi, äitini opetti että kotoa lähtiessä kammataan tukka ja vaihdetaan asialliset vaatteet ylle. Tätä olen noudattanut, koska se tuntuu itsestäni mukavalta tavalta.
Osa pukeutuu ja toiset ei. Mutta niitä jotka ei pukeudu kyllä tuijotetaan siellä kaupassa ja pohditaan miksi ei laittanut tai viitsinyt pukea kauppaan parempaa ylle kuten muut. Voin tämän kertoa sitä tuijottelua tekevänä.
Lähikauppaan menen niissä vaatteissa, joissa olen kotona, oli ne sitten vaikka niitä rynttyriepuja. Lähikaupungille laitan siistimmät arkivaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Osa pukeutuu ja toiset ei. Mutta niitä jotka ei pukeudu kyllä tuijotetaan siellä kaupassa ja pohditaan miksi ei laittanut tai viitsinyt pukea kauppaan parempaa ylle kuten muut. Voin tämän kertoa sitä tuijottelua tekevänä.
No, millaisiin tuloksiin olet pohdinnoissani tullut?
Vierailija kirjoitti:
Laitan yleensä sellaiset pyllyjoogahousut.
Joogaan ei kuulu nuo kireät pyllyä nuolevat housut, joita näkee monen epävarmuudessa rypevän päällä. Joogan perusohjeissa lukee, että vaatteitten kuuluu joogassa olla "erittäin väljät, kiristämättömät ja niin pitkät, ettei taivutellessa ihoa paljastu".
No jos kaupassa bongaat jonkun seksikkään tyypin niin silloin on kivampi näyttää hyvältä. Mut jos et kaipaa uusia tuttavuuksia niin sit aivan sama. Ja jos miesten ikäväntyylisen huomion haluaa välttää niin sit tietysti rumimmat rytkyt päälle niin hoituu iltakauppareissu turvallisesti ja mukavasti.
Vaatteet eli kangaspalat eri muodoissa ihmisten päällä on ihmisille hirveän tärkeitä ja symbolisesti opittu mitä eri tyyppiset vaatteet "tarkoittaa". Maailma on tällainen eli kannattaa käyttää yllämainitulla tavalla hyväksi tätä.
Olen pienen maalaiskunnan Salessa töissä. Meille riittää että on vaatteet päällä, muutama vakkari käy hakemassa päivän lehden tohvelit jalassa ja pyyhe kiedottuna hiusten ympärille. Muutenkin käydään ihan perus vaatteissa.
Vieressä on kirkko joten jos on "astetta" hienompaa vaatetta on jotain siihen liittyvää tai ulkopaikkakuntalainen :)
Minä en edes huomaa, mitä toisilla on päällä, eikä kiinnosta, mitä muut ajattelee mun vaatteista. Käytän muutenkin kaikki vaatteet ihan loppuun ja usein menen kauppaan paikatuissa farkuissa. En muuten ole huomannut, että kukaan olisi katsonut mun farkkuja.
En ole käynyt kuukausiin kampaajalla ja huomaan sen ihmisten käyttäytymisestä esim. kaupassa tai metrossa. Naiset, jopa nuoret miehet, alkavat edessäni silittelemään hiuksiaan, että varmasti ”huomaan”.
Yhtenä päivänä mulla oli unohtunut nukanpoisto mustista housuistani ja jo ekalla ratikkapysäkillä viereeni tullut nainen alkoi tarkastamaan omien housujensa tilannetta, että varmasti tajuan ”mistä on kyse”.
Helsingin keskustassa ihan avoimesti nauretaan ja kommentoidaan ohikulkevien hiuksia, vaatteita ja ulkonäköä. Surullista!
Onneksi asun maalla niin saa ihan rauhassa pukeutua legginsseihin, verkkareihin, huppariin tms. Täällä katsotaan kieroon jos on vaikka hame tai korkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi asun maalla niin saa ihan rauhassa pukeutua legginsseihin, verkkareihin, huppariin tms. Täällä katsotaan kieroon jos on vaikka hame tai korkkarit.
Muutan maalle!
Mulla on yleensä päällä mekko/hame ja neule näin viileämmällä säällä. Olen miehen kanssa etätöissä, joten olemme usein pyöräilleet lähikauppaan, jolloin minulla on päällä ulkoiluvaatteet.
Missäs ihmeen ruokakaupoissa ap oikein käy?
Ihan siis mielenkiinnosta. Stockan Herkun kalttauksen jäljiltä S-Marketiksi kun Suomesta hävisi se viimeinenkin ja kenties ainoa hienostoruokakauppa.
Mulla on yleensä aina pitkä hame tai mekko, joten sillä mennään kauppaankin.
Pieruverkkarit reinoilla.