Ollaan todistetusti sikainfluenssassa koko perhe
Eilen käytiin lääkärissä, jossa otettiin pikatestit, joka osoitti taudin sikainfluenssaksi. Mulla ja miehellä alkoi tauti viime viikonloppuna kurkkukivulla ja henkitorvituntemuksilla, päivän parin sisään nousi kuume, joka on korkeimmillaan käynyt siellä 39 asteen tuntumassa, tietysti lääkkeet vaikuttaa. Kovahko yskä on ollut ikävintä, kun yskiminen sattuu henkitorveen. Päätä on särkenyt välillä. Itselläni ei ole ollut edes lihaskipuja, miehellä kylläkin jonkinverran. Veto on kyllä ollut täysin pois.Kova tauti normiflunssaan verrattuna, mutta ei mitään, mistä ei selviäisi. Itse olen joutunut pärjäämään lisäksi pelkällä Panadolilla, sillä olen viimeisilläni raskaana. Lapset alkoivat oirehtimaan päivä pari sitten yskällä, nenän vuotamisella ja tänään molemmilla on ollut kova kuume. 3 v on lisäksi oksennellut. Lääkkeet näyttävät purevan kuitenkin hyvin ja yleiskunto on molemmilla hyvä.
Halusin vain lähinnä sanoa, että ei kannata mennä median lietsomaan paniikkiin. Jos perusterve ihminen sairastuu, niin erittäin suurella todennäköisyydellä taudista selviää. Siihen nähden, kuinka monelle tauti tulee, ovat uhriluvut pieniä. Tsemppiä kaikille sairastuneille!
Kommentit (64)
Tiedätkö, älä vähättele tätä tautia ap. Oma, todella läheistä sukua oleva henkilö, oli parisen viikkoa tehohoidossa sikainfluenssan vuoksi. Oli käynyt todella lähellä kuolemaa. On alle 60-vuotias, perusterve ja työkykyinen. Tai oli, nyt on monen viikon sairauslomalla. Ei ollut hakenut rokotuksia, koska oli aina ajatellut ettei minuun, terveeseen ihmiseen voi tarttua mitään noin kamalaa.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 20:24"]
Eilen käytiin lääkärissä, jossa otettiin pikatestit, joka osoitti taudin sikainfluenssaksi.
[/quote]
Osoittiko tosiaan juuri sikainfluenssaksi, vai vain joksikin A-influenssaksi?
Miulla oli viime talvena samaan aikaan sikainfluenssa ja paha keuhkoputkentulehdus. Täytyy sanoa, etten ole koskaan ollu niin kipeä! Sain 1,5 viikkoo sairaslomaa, astmalääkkeet ja tamiflun. En ihmettele yhtään, että siihen on kuoltukin. Ite olen parikymppinen perusterve nainen ja silti tauti vei ihan kaikki mehut.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 20:38"]
Lähinnä mietin että koska se jälkitautiriski on ohitse.. (5)
[/quote]
Sitten kun lämpö pysyy ilman lääkkeitä omassa normaalitasossa. Kuumeeton 24 tuntia ennen töihin menoa on hyvä sääntö.
Pikatesti ei kerro viruksen kantaa. Kertoo vain, että on A-influenssa.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 20:38"]
Lähinnä mietin että koska se jälkitautiriski on ohitse.. (5)
[/quote]
Sitten kun lämpö pysyy ilman lääkkeitä omassa normaalitasossa. Kuumeeton 24 tuntia ennen töihin menoa on hyvä sääntö.
[/quote]
Tämä oli hyvä neuvo, eihän lapsiakaan viedä hoitoon jos ei ole yhtä kuumeetonta päivää takana. Järki käteen: muuten sairastutat monta ihmistä. Töitä ehtii tehdä sitten kun on terve. Tiesitkö että kuoleman riski kasvaa 2,5 kertaiseksi jos menet sairaana töihin?
Meillä on teinit kipeänä, varmaan sikanuhaa, mutta sehän on vain tavallista kausiflunssaa. Melkein joka toinen vuosihan tuo iskee ja kestää sen viikon mitä flunssat kestää. Ei syytä panikkiin. Suomessa kuolee liiallisen veden juontiin enemmän ihmisiä kuin sikainfluenssaan.
Kysymys ap:lle: sairastiko joku teistä ko. taudin esim. 2009 tai myöhemmin ja oliko joku teistä saanut aiempana vuonna rokotuksen sikainfluenssaa vastaan?
Itse olen sairastanut sikainfluenssan 2009 sekä viime kaudella saib rokotuksen, joten mietin sen osalta tilannetta.
Oot raskaana, sikainfluenssassa etkä joutunut sairaalaan? Mä oon viimeisilläni raskaana ja sairastin pari viikkoa sitten influenssan (en tiedä oliko sika vai tavis) ja jouduin sairaalaan. Vauvan sydäntä seurattiin ja olin tiputuksessa. Enkä omasta aloitteestani vaan lääkärin käskystä. Ihme juttu jos sinä olet vain panadolin turvin kotona.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 20:42"]
Näin lääkärinä voin sanoa, että tauti ei ole mikään pikkujuttu. Se tappaa tunnetusti perusterveitä ihmisiä. 6 kuollutta näin pienessä maassa parin kuukauden sisällä ei ole pikkujuttu. + kaikki, joita on hoidettu ja hoidetaan teho-osastolla. Tuollainen aliarviointi ei osoita muuta kuin tyhmyyttä.
[/quote]Sen lauluja laulat kennen leipää syöt.
Hystersisointiin ei todellakaan ole tarvetta ja rokotteen ottamisestakin ollaan kahta mieltä. Itse olen ajatellut että sairastan flunssan jos niikseen tulee. Vanhempi väkihän on suojassa tältä sikainfluessalta, koska ovat nuorina sairastaneet vastaavan ja saaneet siihen vastustuskyvyn.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 21:11"][quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 20:42"]
Näin lääkärinä voin sanoa, että tauti ei ole mikään pikkujuttu. Se tappaa tunnetusti perusterveitä ihmisiä. 6 kuollutta näin pienessä maassa parin kuukauden sisällä ei ole pikkujuttu. + kaikki, joita on hoidettu ja hoidetaan teho-osastolla. Tuollainen aliarviointi ei osoita muuta kuin tyhmyyttä.
[/quote]Sen lauluja laulat kennen leipää syöt.
Hystersisointiin ei todellakaan ole tarvetta ja rokotteen ottamisestakin ollaan kahta mieltä. Itse olen ajatellut että sairastan flunssan jos niikseen tulee. Vanhempi väkihän on suojassa tältä sikainfluessalta, koska ovat nuorina sairastaneet vastaavan ja saaneet siihen vastustuskyvyn.
[/quote]
Onko tosiaan näin? Sairastin ko. taudin (H1N1) 4,5 vuotta sitten, joten suojaako se minua vielä tartunnalta? Muistelen lukeneeni tuollaista, mutta viralliset suositukset suosittelevat ottamaan rokotuksen joka vuosi.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 21:21"]
Onko tosiaan näin? Sairastin ko. taudin (H1N1) 4,5 vuotta sitten, joten suojaako se minua vielä tartunnalta? Muistelen lukeneeni tuollaista, mutta viralliset suositukset suosittelevat ottamaan rokotuksen joka vuosi.
[/quote]
Se todennäköisesti suojaa sinua siltä samalta virukselta, mutta toisaalta virus voi muuttua ja yleensä muuttuukin ajan myötä.
Olen itsekin sairastanut vuosia sitten. Kuume oli monta päivää yli 40 ja jäätävä päänsärky. Miehellä aivan samat oireet. Jälkitautina tuli sitten kamalan paha korvatulehdus ja keuhkokuume. Siihen saikin kunnon antibiootit ja annos 1000mg kolmesti päivässä. Lapset pääsi helpolla, onneksi!
Miksi joka paikassa jauhetaan että "vanhempi väki" on suojassa jonkun muinaiskeskiajalla sairastetun espanjantaudin ansiosta?
Entäs kaikki me, jotka sairastimme sikainfluenssan 2009? Meitä lienee aika paljon enemmän kuin espanjantaudin kokeneita.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 21:21"]
[/quote]
Se todennäköisesti suojaa sinua siltä samalta virukselta, mutta toisaalta virus voi muuttua ja yleensä muuttuukin ajan myötä.
[/quote]
kyllä, mutta luultavasti tauti olisi joka tapauksessa hyvin paljon lievempi!
Pikatesti ei todellakaan kerro onko kyseessä sikainfluenssa!
Pikatesti ei todellakaan kerro onko kyseessä sikainfluenssa!
Eilen käytiin lääkärissä, jossa otettiin pikatestit, joka osoitti taudin sikainfluenssaksi. Mulla ja miehellä alkoi tauti viime viikonloppuna kurkkukivulla ja henkitorvituntemuksilla, päivän parin sisään nousi kuume, joka on korkeimmillaan käynyt siellä 39 asteen tuntumassa, tietysti lääkkeet vaikuttaa. Kovahko yskä on ollut ikävintä, kun yskiminen sattuu henkitorveen. Päätä on särkenyt välillä. Itselläni ei ole ollut edes lihaskipuja, miehellä kylläkin jonkinverran. Veto on kyllä ollut täysin pois.Kova tauti normiflunssaan verrattuna, mutta ei mitään, mistä ei selviäisi. Itse olen joutunut pärjäämään lisäksi pelkällä Panadolilla, sillä olen viimeisilläni raskaana. Lapset alkoivat oirehtimaan päivä pari sitten yskällä, nenän vuotamisella ja tänään molemmilla on ollut kova kuume. 3 v on lisäksi oksennellut. Lääkkeet näyttävät purevan kuitenkin hyvin ja yleiskunto on molemmilla hyvä.
Halusin vain lähinnä sanoa, että ei kannata mennä median lietsomaan paniikkiin. Jos perusterve ihminen sairastuu, niin erittäin suurella todennäköisyydellä taudista selviää. Siihen nähden, kuinka monelle tauti tulee, ovat uhriluvut pieniä. Tsemppiä kaikille sairastuneille!
[/quote]
En minäkään ymmärrä miksi tuosta hysterisoidaan mediassa, olisiko taas tarvetta kaupata rokotteita kansalle? Taitaa se tavallinenkin influenssa tai kausi-influenssa mikälie tappaa 1000 suomalaista vuodessa niin miksi tästä sikainfluenssasta niin kauhistellaan? En ole ottanut tähän mennessä rokotetta enkä ajatellut ottaa tulevaisuudessakaan vastaavia rokotteita ellei nyt jokin "aivan tappava" influenssa ole liikkeellä. En tiedä olenko sen sairastanut jo aiemmin vai en, joskus muutama vuosi sitten oli jokin tauti mutta tiedä sitten oliko tavallinen flunssa vain vai mikä. Veikkaan että moni sen vain sairastaa pois, aivan kuten muutkin taudit. Selviäähän monet rankemmistakin taudeista, joten miksei influenssastakin? Ainakin näin perusterveenä aikuisena en halua olla rokotettavana joka vuosi jotakin vastaan, kun kipeänä tulee oltua ehkä keskimäärin 4 vuoden välein.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 22:52"]
[/quote]
En minäkään ymmärrä miksi tuosta hysterisoidaan mediassa, olisiko taas tarvetta kaupata rokotteita kansalle? Taitaa se tavallinenkin influenssa tai kausi-influenssa mikälie tappaa 1000 suomalaista vuodessa niin miksi tästä sikainfluenssasta niin kauhistellaan? En ole ottanut tähän mennessä rokotetta enkä ajatellut ottaa tulevaisuudessakaan vastaavia rokotteita ellei nyt jokin "aivan tappava" influenssa ole liikkeellä. En tiedä olenko sen sairastanut jo aiemmin vai en, joskus muutama vuosi sitten oli jokin tauti mutta tiedä sitten oliko tavallinen flunssa vain vai mikä. Veikkaan että moni sen vain sairastaa pois, aivan kuten muutkin taudit. Selviäähän monet rankemmistakin taudeista, joten miksei influenssastakin? Ainakin näin perusterveenä aikuisena en halua olla rokotettavana joka vuosi jotakin vastaan, kun kipeänä tulee oltua ehkä keskimäärin 4 vuoden välein.
[/quote]
Moneen kertaan kerrottu. he, jotka kuolee tavalliseen influenssaan, ovat enimmäkseen iäkkäitä ja pitkäaikaissairaita. Sikainfluenssa taas voi tappaa perusterveen nuorenkin. Tautia ei pidä vähätellä.
Pikatesti ei kyllä kerro sitä, että onko se kausi influenssavirus vai H1N1.
Se kertoo sen, että on virus...