Ollaan todistetusti sikainfluenssassa koko perhe
Eilen käytiin lääkärissä, jossa otettiin pikatestit, joka osoitti taudin sikainfluenssaksi. Mulla ja miehellä alkoi tauti viime viikonloppuna kurkkukivulla ja henkitorvituntemuksilla, päivän parin sisään nousi kuume, joka on korkeimmillaan käynyt siellä 39 asteen tuntumassa, tietysti lääkkeet vaikuttaa. Kovahko yskä on ollut ikävintä, kun yskiminen sattuu henkitorveen. Päätä on särkenyt välillä. Itselläni ei ole ollut edes lihaskipuja, miehellä kylläkin jonkinverran. Veto on kyllä ollut täysin pois.Kova tauti normiflunssaan verrattuna, mutta ei mitään, mistä ei selviäisi. Itse olen joutunut pärjäämään lisäksi pelkällä Panadolilla, sillä olen viimeisilläni raskaana. Lapset alkoivat oirehtimaan päivä pari sitten yskällä, nenän vuotamisella ja tänään molemmilla on ollut kova kuume. 3 v on lisäksi oksennellut. Lääkkeet näyttävät purevan kuitenkin hyvin ja yleiskunto on molemmilla hyvä.
Halusin vain lähinnä sanoa, että ei kannata mennä median lietsomaan paniikkiin. Jos perusterve ihminen sairastuu, niin erittäin suurella todennäköisyydellä taudista selviää. Siihen nähden, kuinka monelle tauti tulee, ovat uhriluvut pieniä. Tsemppiä kaikille sairastuneille!
Kommentit (64)
Näistä rokotteista tulee niitä narkolepsia ja ms tapauksia taas. Nyt tosin tietoisesti hankittuja joten thl tulee varmasti kuittaamaan asian sillä; että pitihän teidän se tietää.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 09:38"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 08:40"]
Valinnan vapaus. Uutisista saa ihan vapaasti tehdä omia johtopäätöksiä. Joku haluaa ottaa kirjoitukset taudista vakavasti ja jotain toista ne ei heilauta. Kaikki hoitohenkilökuntana tällä palstalla esiintyvät eivät selvästikään sitä ole.
Kyllä niillä 6.lla kuolemalla on suuri vaikutus heidän läheisiinsä, tuttaviinsa ja vielä jopa taloudellinen vaikutus koko Suomelle.
[/quote]
On se aika ylimielistä kylläkin, että ap ja moni muu vähättelee näitä kuutta kuollutta. Heidän omaisiaan tuskin lohduttaa, että ap sairastaa sikainfluenssan pikkutautina.
Tuskin ap yhtä vähättelevää kirjoitusta kirjoittaisi, jos hänen puolisonsa olisi tautiin kuollut.
[/quote]
Parin viikon sisällä on liikenteessä kuollut 6, joten miksi media ei nosta esille sitä, että tiet ovat vaarallisia?
[/quote]
Meinaatko, että pitäisi tehdä aloitus
-ajoin tänään töihin ja oli liukas, En ajanut kolaria. Turhaan hysterisoidaan, vaikka nyt muutama on liikenteessä kuollutkin. Sanon siis mammat teille, tämä autoilu on ihan pikkujuttu, eikä teidän kannata talvirenkaita laittaa autoon
Misi perusterveet ei sitten saa ilmaiseksi rokotetta. Yritin ottaa sen lapsilleni ja itselleni muutama kuukausi sitten kun kausi-influenssarokotetta jaettiin, ei käynyt.
Todella hankalaa kun sika-influenssasta varoitellaan, mutta sitten rokotetta ei edes saa.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 10:27"]
Näistä rokotteista tulee niitä narkolepsia ja ms tapauksia taas. Nyt tosin tietoisesti hankittuja joten thl tulee varmasti kuittaamaan asian sillä; että pitihän teidän se tietää.
[/quote]
Tämän vuoden rokotteessa ei ole samanlaista adjuvanttia kuin Pandemrixissä. Sen narkolepsian sai oman kudostyypin ja adjuvantin/H1N1-viruksen yhdistelmästä.
Miettikääpä, paljonko lääketehdas saa siitä, että uutisoidaan muutamasta kuolemantapauksesta kun samaan aikaan ymmärretään vaieta siitä, että narkolepsian rokotteesta saaneet ovat edelleen vailla korvauksia.
Millainen on ollut näiden työikäisten kuolleiden perusterveys? Ovatko tupakoineet? Millaista ravintoa ovat nauttineet? Kuinka paljon käyttivät alkoholia? Oliko kenties D2 piilevänä? Ylipainoa? Huonosti hoidettu sairastaminen? Muita riskitekijöitä?
En halua vähätellä kuolleita, mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että omilla valinnoilla voi vaikuttaa.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 08:37"]
Ap jatkaa. Pikatesti osoitti taudin A-influenssaksi, mutta koska mieheni työpaikalla on todennettu 2 sikainfluenssatapausta, piti lääkäri varmana sitä, että se tauti on myös perheelläni.
Sairaalaan ei minua raskaudestani huolimatta lääkäri yrittänyt lähettää, johtuen varmaan siitä, että omalta osaltani tauti oli jo voiton puolella lääkäriin mennessä. Itse soitin aiemmin tosin paikalliselle äitiyspoliklinikalle, josta totesivat, että riittää, kun seuraa vauvan liikkuvan normaalisti. Koska näin tapahtui ja oloni pysyi olosuhteisiin nähden siedettävänä, en kokenut tarvetta lähteä sairaalaan.
Viitaten aikaisempiin keskusteluihin, en ole tarkoittanut vähätellä sairautta vaan paremminkin luoda realismia ja kertoa oman tarinani, sekä erityisesti luoda uskoa niillle, jotka ovat taudin suhteen median pelottelemia. Tauti oli pahin aikuisikäni aikana sairastamani, mutta meillä siitä onneksi selvittiin kunnialla. Toki jälkitaudit ovat mahdollisia. Ymmärrän kyllä, että sikainfluenssa voi olla joidenkin kohdalla olla paljon pahempi ja tietysti jokainen kuolonuhri järkyttää. En silti kannata paniikkimielialan luomista tässä tai missään muussakaan asiassa.
Joku kyseli aiemmista sairastumisista ja rokotuksista. En ole koskaan aiemmin sairastanut influenssaa, mutta vuonna 2009 sain sikainfluenssarokotuksen.
AP
[/quote]
Ylen sivuilta:
"Sen sijaan luonnon influenssan aiheuttama infekto ja tauti on vaarallinen raskaana olevalle ja kehittyvälle sikiölle. Tämän vuoksi useassa maassa Yhdysvallat mukaan lukien raskaana olevat ovat influenssarokottamisen kohderyhmä."
Otettiinko teiltä limakalvotesti nenästä vai verikoe??
Meillä (nenä)testit näyttää negaa vaikka 38-39 kuume, päänsärky ja lihaskivut kesti 4 pv, hirveä yskä jatkunut nyt jo 2 vkoa. Lääkkeinä vain kuuma juoma ja minulla astmalääke. Ei paljon auta...
Influenssassa vaarallisinta ovat itse asiassa jälkitaudit.
Limakalvotesti nenästä. Oli muuten erittäin ikävän tuntuista. Ap.
Hei kaikille joilla on ollut nyt influenssa..
mulla on 3. päivä menossa. 2 päivä saikulla. Eilen yönä oli vielä 38 lämpöö, nyt 36.6 - 7. mietin että uskallanko mennä huomenna töihin..?
Totta tuokin, mutta koskaan ei etukäteen tiedä miten kova tauti se kenelläkin tulee olemaan.
5: Minusta ei kannata, tietysti riippuu vähän siitäkin, millaisessa paikassa olet töissä (esim koulu, päiväkoti, harrastuspaikka, jossa paljon ihmisiä -> älä mene) ja romahtaako taloutesi pitää pitempi saikku.
Lähinnä mietin että koska se jälkitautiriski on ohitse.. (5)
Sairaat pysyköön kotona karanteesissa. Jos liikut ja sairastutat muita ihmisiä mahdollisesti siten aiheutat kuolemia, joten pysykää kotona "spitaaliset" sairaat.
Näin lääkärinä voin sanoa, että tauti ei ole mikään pikkujuttu. Se tappaa tunnetusti perusterveitä ihmisiä. 6 kuollutta näin pienessä maassa parin kuukauden sisällä ei ole pikkujuttu. + kaikki, joita on hoidettu ja hoidetaan teho-osastolla. Tuollainen aliarviointi ei osoita muuta kuin tyhmyyttä.
Me sairastettiin koko perhe sikaflunssa syksyllä 2010, eikä tuo nyt kummoinen tauti ollut, lääkkeitä ei otettu. paitsi perusburanaa tais mies ottaa.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 20:29"]
Saitteko sitä Tamiflu lääkettä?
[/quote]
Ei. Minun ja mieheni kohdalla olisi ollut liian myöhäistä (pitää aloittaa 2 vrk sisällä oireiden alkamisesta) ja lasten kohdalla lääkäri tuntui pitävän lääkkeiden hyötyjä perusterveiden kohdalla pieninä. Sehän lähinnä voi lyhentää taudin kestoa muutamalla päivällä. ap
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 09:38"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 08:40"]
Valinnan vapaus. Uutisista saa ihan vapaasti tehdä omia johtopäätöksiä. Joku haluaa ottaa kirjoitukset taudista vakavasti ja jotain toista ne ei heilauta. Kaikki hoitohenkilökuntana tällä palstalla esiintyvät eivät selvästikään sitä ole.
Kyllä niillä 6.lla kuolemalla on suuri vaikutus heidän läheisiinsä, tuttaviinsa ja vielä jopa taloudellinen vaikutus koko Suomelle.
[/quote]
On se aika ylimielistä kylläkin, että ap ja moni muu vähättelee näitä kuutta kuollutta. Heidän omaisiaan tuskin lohduttaa, että ap sairastaa sikainfluenssan pikkutautina.
Tuskin ap yhtä vähättelevää kirjoitusta kirjoittaisi, jos hänen puolisonsa olisi tautiin kuollut.
[/quote]
Parin viikon sisällä on liikenteessä kuollut 6, joten miksi media ei nosta esille sitä, että tiet ovat vaarallisia?