2-tyypin diabetes, onko siihen hoitomuotona injektio vai tablettilääkitys?
Kommentit (17)
Ensisijaisesti lisää liikuntaa ja laihdutat. Jos ei auta, niin sitten vasta katsotaan lääkitystä.
Elintavat, ruokavalio, tarv laihdutus ovat osa hoitoa, ja lääkityksenä voi olla DM II tbl tai pistokset (insuliini tai suolistohormoni johdokset)
Ketogeeninen ruokavalio, niin ei tarvitse mitään. Sain 1,5 vuotta sitten diagnoosin ja lääkärin ohjeella ryhdyin vhh:lle ja harrastamaan lisää liikuntaa. Välillä pidän myös ketokausia. Ei ole ollut sokerit koholla sen jälkeen.
Ei tarvitse ihan ketodieetille ryhtyä, riittää kun valitsee hiilarit oikein.
Tässä on dokkari, jossa on lajiteltu selkeästi hyvät ja pahat hiilarit, sekä muutama peruutettu 2-diabetestapaus. https://areena.yle.fi/1-4605037
Myös pätkäpaasto korjaa sokereita, kun hiilarit on omalle keholle sopivalla tasolla.
Mulla oli paastosokeri 7,4, riittääkö diagnoosiin yksi noin suuri (tai yli 6,9) lukema? Asia kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Ketogeeninen ruokavalio, niin ei tarvitse mitään. Sain 1,5 vuotta sitten diagnoosin ja lääkärin ohjeella ryhdyin vhh:lle ja harrastamaan lisää liikuntaa. Välillä pidän myös ketokausia. Ei ole ollut sokerit koholla sen jälkeen.
Hieno homma! Tiesit kai et se 72 on määrä, jota ei kannata ylittää / vrk?
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli paastosokeri 7,4, riittääkö diagnoosiin yksi noin suuri (tai yli 6,9) lukema? Asia kiinnostaa.
MItäs pitkäsokeri oli? Ei yksittäinen arvo vielä diagnoosia välttämättä anna, mutta onhan toi paastoksi korkea
Vierailija kirjoitti:
Ja ajattelit sitten kuolla nuorena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ajatellut, ajattelin hoitaa asian kuntoon, kunhan arvauskeskuksesta suvaitsevat soittaa takaisin mulle. Mitähän vattua tuo sun kommenttisi oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ajatellut, ajattelin hoitaa asian kuntoon, kunhan arvauskeskuksesta suvaitsevat soittaa takaisin mulle. Mitähän vattua tuo sun kommenttisi oli?
Kyselen täällä, kun asia on mulle uusi, siis koskaan ei ole ollut noin korkeaa arvoa. Mulla on ollut verenpainetauti 30-vuotiaasta asti (ja kun sain lääkityksen siihen, bmi:ni oli alle 25, nyt olen lähemmäs 50-vuotias). Kaipaan kokemuksia asiasta, en pään aukomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno homma! Tiesit kai et se 72 on määrä, jota ei kannata ylittää / vrk?
tarkoittaa hiilarimäärää päivää/vrk kohti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyselen täällä, kun asia on mulle uusi, siis koskaan ei ole ollut noin korkeaa arvoa. Mulla on ollut verenpainetauti 30-vuotiaasta asti (ja kun sain lääkityksen siihen, bmi:ni oli alle 25, nyt olen lähemmäs 50-vuotias). Kaipaan kokemuksia asiasta, en pään aukomista.
Paljon bmi on nyt? muista että ikä ei lihota
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon bmi on nyt? muista että ikä ei lihota
Aineenvaihdunta hidastuu iän myötä, tiedät kai? Sen takia ainakin vieraiden aineiden määrän täytyy vähentyä, koska elimistön sietokyky ei lisäänny niiden myötä. Kaikki vieraat aineet kerää nestettä ympärilleen, koska elimistö ei muuten niitä kestä. Kilot voivat osaksi olla pelkkää nesteturvotusta.
Diabetes.fi on sulle oikea osoite, ei Vauva.fi. Täältä saaduilla ohjeilla saatat saada itsesi entistä huonompaan kuntoon, kun jotkut kateuksissaan ns neuvovat päin honkia. Sitä paitsi ao sairaus on aika harvoin elämäntapasairaus, useimmin syynä on geenilotto.
Niin kuin täällä on sanottukin, ensisijainen hoitomuoto on ruokavalio (ja laihduttaminen, jos olet ylipainoinen) ja jos nämä eivät auta, niin metformiinitabuja on parilla suvun diabeetikolla. Insuliini kakkostyypin diabeetikolla taitaa olla harvinaisempaa, mutta ei sekään ole mahdoton vaihtoehto. Itselle lääkäri väläytti sitäkin mahdollisuutta, että on olemassa joku harvinaisempi diabetes, joka ei ole suoraan 1-tyyppiä eikä 2-tyyppiä vaan siltä väliltä, kun (raskausdiabetesta todetessa) kaikki sokeriarvot olivat niin ruokottoman korkeat.
Hoitomuoto riippunee myös vähän maksan ja haiman toiminnasta, että tuottaako se oma kroppa sitä insuliinia ollenkaan vai onko kyse vain insuliiniresistenssistä. Resistenssiin auttaa tabut, ja jos omakin tuotanto on heikentynyt tai jopa kokonaan tyrehtynyt niinkuin 1-tyypin diabeteksessa, sitten tarvitaan myös insuliinit.
Olen pistänyt insuliinia raskausdiabeteksen hoitoon nyt puolisen vuotta ja vaikka niiden kynien, neulojen ja verensokerimittarin raahaaminen joka paikkaan on kyllä aika vaivalloista, niin siihen tottuu kyllä ja menee rutiinilla. Tabuissa on se hyvä puoli, että riittää että ottaa aina samaan kellon aikaan joko 1 tai 2 kertaa päivässä tabletin, mutta aiheuttavat huomattavasti enemmän ikäviä sivuvaikutuksia, esim. diabeetikon aamuripuli on tullut sekä äidille että tädin puolisolle (molemmat 2-tyypin diabeetikkoja) ikävän tutuksi. Toisaalta insuliinihoidolla (ja väärällä annoksella) on aina riski, että verensokeri tippuu liian matalalle, mikä on kyllä ripulia vaarallisempaa, mutta helpommin korjattavissa jos oireet vain tunnistaa ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Diabetes.fi on sulle oikea osoite, ei Vauva.fi. Täältä saaduilla ohjeilla saatat saada itsesi entistä huonompaan kuntoon, kun jotkut kateuksissaan ns neuvovat päin honkia. Sitä paitsi ao sairaus on aika harvoin elämäntapasairaus, useimmin syynä on geenilotto.
Se onkin väärin, että pullahiirien penkkiurheilijoiden lapset pidetään riskitapauksina, vaikka eläisivät ihan eri tavalla kuin vanhempansa.
Ei välttämättä kumpikaan, tai toinen tai molemmat