Työnantaja maksoi minulle melko kalliin koulutuksen ja nyt kun yritän noita oppeja pomon pyynnöstä lanseerata muillekin,
ei kukaan ota niitä kuuleviin korviinsa vaan jatkavat samoilla vanhoilla tavoilla joihin oli koulutuksen myötä tarkoitus juuri saada uutta näkökulmaa ja virtaa asioihin. Olen tästä pomolle sanonut ettei minua uskota tai ymmärretä, saati että otettaisiin todesta mutta hän ei näe ongelmaa vaan patistaa uusiin toimintapoihin vain. Kyseessä siis kollegat sellaisia vuosikymmeniä kyseistä työtä tehneet iänikuisilla tavoillaan ja eihän tällainen keltanokka voi heitä tulla ohjeistamaan ollenkaan. En vaan jaksa enää tätä pään seinään hakkaamista :(
Kommentit (25)
Meillä tuo tehtiin ns. väkisin eli tuore pomo keksi pyörää uudestaan, palkkasi vielä tuoreemman osaajan alan ulkopuolelta ja sitten runnottiin väkisi uusi toimintatapa vuosikymmeniä pyörineen tilalle. Tuloksena oli tuottavuuden aleneminen 30%, kolmasosa asiakkaista lähti vuodessa ja samaan aikaan ICT-kulut melkein tuplaantuivat (lisenssit on kalliita). Firman ylin johto ihmetteli, että mikä nyt ja vastaus oli, että työntekijät ei ole omaksuneet uusia toimintatapoja. Pidettiin puhuttelu, uhattiin irtisanomisilla ja niin me opimme toimimaan uudella tavalla. Siihen ei esimerkiksi kuulu lainkaan laskutusta, mutta kun se on kielletty, niin ei sitten laskuteta.
Vierailija kirjoitti:
Huutista. Kai sulla on vähintään viisi sanaa sisältävä hieno englanninkielinen ammattinimike ja tutkinto ja työkokemus käsienheiluttelusta?
Olen itsekin tuota samaa työtä tehnyt viitisen vuotta ja päässyt siihen kyllä sisälle itsekin. Ymmärrän hienosäätöä enemmän kuin moni muu kollega kun olen saanut erilaisia vastuualueita rivityöskentelyn sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuo tehtiin ns. väkisin eli tuore pomo keksi pyörää uudestaan, palkkasi vielä tuoreemman osaajan alan ulkopuolelta ja sitten runnottiin väkisi uusi toimintatapa vuosikymmeniä pyörineen tilalle. Tuloksena oli tuottavuuden aleneminen 30%, kolmasosa asiakkaista lähti vuodessa ja samaan aikaan ICT-kulut melkein tuplaantuivat (lisenssit on kalliita). Firman ylin johto ihmetteli, että mikä nyt ja vastaus oli, että työntekijät ei ole omaksuneet uusia toimintatapoja. Pidettiin puhuttelu, uhattiin irtisanomisilla ja niin me opimme toimimaan uudella tavalla. Siihen ei esimerkiksi kuulu lainkaan laskutusta, mutta kun se on kielletty, niin ei sitten laskuteta.
Koulutuksessa oppimani asiat nimenomaan nostaisivat tuottavuutta eivätkä laskisi sitä.
Miksi työnantaja kouluttaa vain yhden työntekijän?
Ei ole sinun hommasi kouluttaa muita eikä sinulla näytä olevan siihen kykyjäkään.
Täysin alkeellinen virhe sun työnantajalta. Jos halutaan koko organiorganisaation läpäisevä muutos, kaikki tasot ja kaikki henkilöt on koulutettava.
Ei yksittäisistä työntekijää voi vastuuttaa muutoksen veturiksi minkään koulutuksen varjollakaan.
Minä häipyisin noin huonosta työpaikasta ja surkeasta organisaatiosta heti tilaisuuden tullen.
Meillä on nyt yhteistyökumppaneiksi tullut nuorta porukkaa eläkkeelle lähteneiden tilalle. Ei kyllä tuottavuus lisäänny kellään! Kamalat määrät byrokratiaa, joka asiasta pitää pitää palaveri erikseen ja sopimuksia tehdään vaikka millä mitalla. Hirveän tehotonta porukkaa! Toimintatapoja on muutettu paljonkin nykyaikaisemmaksi, otettu projektipankit käyttöön, uudistettu ohjelmia jne mutta tuo nuorten rakkaus papereihin ja täysin toisarvoisten asioiden muokkaamiseen on aivan järkyttävää. Tekemällä tehdään itselle kiirettä ja yritetään tehdä itsestä tärkeä. Vanha yhteistyökumppani sai sanottua kahdella lauseella saman asian, mihin nämä nuoret tarvitsevat kokonaisen A4:n. Jo tarjouspyynnötkin ovat ihan naurettavia. Ei niihin tarvitse erikseen mainita, että noudatetaan lainsäädännön sitä ja sitä pykälää, koska niitä on joka tapauksessa noudatettava!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sinun hommasi kouluttaa muita eikä sinulla näytä olevan siihen kykyjäkään.
Täysin alkeellinen virhe sun työnantajalta. Jos halutaan koko organiorganisaation läpäisevä muutos, kaikki tasot ja kaikki henkilöt on koulutettava.
Ei yksittäisistä työntekijää voi vastuuttaa muutoksen veturiksi minkään koulutuksen varjollakaan.
Minä häipyisin noin huonosta työpaikasta ja surkeasta organisaatiosta heti tilaisuuden tullen.
Siksi kun ei ole varaa kouluttaa kaikkia ja sitä paitsi, jos nuo tädit koulutukseen vastentahtoisesti osallistuisivatkin, eivät he sieltä mitään oppeja ottaisi käytäntöön. Mun homma on siis kouluttaa muita, työnantajan pyynnöstä vaikka väitätkin toisin. Tässä taas väännän yhtä power pointia ja tuntuu että ihan helmiä sioille kun ei mene perille niin ei mene.
Hermoheikko tyttönen kouluttamassa kovan luokan tekijöitä powerpointilla . Onnistuminen taattua =D
Vierailija kirjoitti:
Hermoheikko tyttönen kouluttamassa kovan luokan tekijöitä powerpointilla . Onnistuminen taattua =D
Kovan luokan tekijöitä, tukedun nauruun! Sulla ei ole aavistustakaan mun työyhteisöstä. Otetaan ihan tuulesta temmattu esimerkki: tuottavuuden lisäämiseksi on hankittu uusi nopea ohjelma joka säästää aikaa kun ei tarvitse täyttää lukuja moneen paikkaan tai laskea mitään kun ohjelma hoitaa sen puolesta. Silti yksi "kovan luokan tekijöistä" haluaa edelleen käyttää sen pakollisen ohjelman sijaan ruutuvihkoa ja tuhrata sinne lukuja kun kyse on vain hänen erilaisesta toimintatavastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä häipyisin noin huonosta työpaikasta ja surkeasta organisaatiosta heti tilaisuuden tullen.Siksi kun ei ole varaa kouluttaa kaikkia ja sitä paitsi, jos nuo tädit koulutukseen vastentahtoisesti osallistuisivatkin, eivät he sieltä mitään oppeja ottaisi käytäntöön. Mun homma on siis kouluttaa muita, työnantajan pyynnöstä vaikka väitätkin toisin. Tässä taas väännän yhtä power pointia ja tuntuu että ihan helmiä sioille kun ei mene perille niin ei mene.
Power Pointia? Se sopii koululaisten esitelmien tekemiseen, mutta kouluttamiseen se on kyllä auttamattoman vanhanaikainen. Mikään ei ole pitkäveteisempää kuin Powerpoint-luento. Just tätä tarkoitin tuolla nuorten tehottomuudella! Tule nykyaikaan ja vedä se teamsilla sekä kerro asiat esimerkkien avulla, näytä mitä hyötyä asiasta todella on, äläkä jankuta powerpointilla. Näytä esimerkkejä, mitä itse olet jo tehnyt ja miten olet saanut tehostettua asioita! Kaikki osallistuvat, kun esimies sanoo vaan, että kaikki osallistuvat ja sillä siisti. En todellakaan palkkaisi ap:ta, tehoton ja asennevammainen sekä käyttää esihistoriallista PowerPointia. PowerPoint sopii johonkin yläastelaisten esitelmiin, ei kouluttamiseen. T. vastaaja numero 6.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä häipyisin noin huonosta työpaikasta ja surkeasta organisaatiosta heti tilaisuuden tullen.Siksi kun ei ole varaa kouluttaa kaikkia ja sitä paitsi, jos nuo tädit koulutukseen vastentahtoisesti osallistuisivatkin, eivät he sieltä mitään oppeja ottaisi käytäntöön. Mun homma on siis kouluttaa muita, työnantajan pyynnöstä vaikka väitätkin toisin. Tässä taas väännän yhtä power pointia ja tuntuu että ihan helmiä sioille kun ei mene perille niin ei mene.
Siitä kalliista koulutuksesta taisi jäädä uupumaan se osa, jossa opitaan, miten muutos viedään läpi organisaatiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Power Pointia? Se sopii koululaisten esitelmien tekemiseen, mutta kouluttamiseen se on kyllä auttamattoman vanhanaikainen. Mikään ei ole pitkäveteisempää kuin Powerpoint-luento. Just tätä tarkoitin tuolla nuorten tehottomuudella! Tule nykyaikaan ja vedä se teamsilla sekä kerro asiat esimerkkien avulla, näytä mitä hyötyä asiasta todella on, äläkä jankuta powerpointilla. Näytä esimerkkejä, mitä itse olet jo tehnyt ja miten olet saanut tehostettua asioita! Kaikki osallistuvat, kun esimies sanoo vaan, että kaikki osallistuvat ja sillä siisti. En todellakaan palkkaisi ap:ta, tehoton ja asennevammainen sekä käyttää esihistoriallista PowerPointia. PowerPoint sopii johonkin yläastelaisten esitelmiin, ei kouluttamiseen. T. vastaaja numero 6.
Niillä eväillä mennään jotka firma tarjoaa. Meillä harjoitetaan vielä kalvosulkeisia. Ja mieluummin nekin niin että koostan materiaalin jonka jaan muille ja he opiskelevat itsekseen ja kysyvät jos tarpeen. Ja sitten jos myöhemmin huomaan ettei olekaan tehnyt kuten on ajateltu ja kysyn siitä, suuttuu että hän pitää kyllä omat toimintatapansa! Ks. edellinen ruutuvihkoesimerkki. Kaikki työpaikat eivät ole mitään dynaamisia IT-alan superhyperduuneja vaan ihan tavallista toimisto- ym. työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä kalliista koulutuksesta taisi jäädä uupumaan se osa, jossa opitaan, miten muutos viedään läpi organisaatiossa.
Numero 6 ajatteli ihan samaa. Joskus pitää muutokset vain viedä pienissä osissa eikä tulla uhoamaan kaikkea kerralla. Näin olen saanut omassa työpaikassani menemään aika paljon läpi, askel kerrallaan. Perustelut ja motivointi on yksi iso osa kouluttajan taitoja. Ap:n pomo valitsi väärän ihmisen koulutukseen. Sellaisen, jolla itsellään on kyllä motivaatiota muutoksiin ja uskon, että ap on ahkera, mutta hänestä ei ole kouluttajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ollut koulutuksen sisältö. Meillä on "aina" koulutukset käyty niin että yksi menee ja opettaa muut. En tiedä miten tämä on aikaisemmin sujunut, itse ainakin olen kiltisti ottanut uudet ohjelmat jne käyttöön vaikka sen olisi joku kollega neuvonut eikä esimies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä eväillä mennään jotka firma tarjoaa. Meillä harjoitetaan vielä kalvosulkeisia. Ja mieluummin nekin niin että koostan materiaalin jonka jaan muille ja he opiskelevat itsekseen ja kysyvät jos tarpeen. Ja sitten jos myöhemmin huomaan ettei olekaan tehnyt kuten on ajateltu ja kysyn siitä, suuttuu että hän pitää kyllä omat toimintatapansa! Ks. edellinen ruutuvihkoesimerkki. Kaikki työpaikat eivät ole mitään dynaamisia IT-alan superhyperduuneja vaan ihan tavallista toimisto- ym. työtä.
Ei minunkaan työpaikkani, joskin olen käynyt myös it-alan opintoja ja kouluttajakoulutuksia. Olen muuten alle 10 vuoden päästä eläkeiästä ja elänyt monet muutokset. Mun pomo oli vielä ruutuvihkoihmisiä kun minä tulin taloon. Muutama vuosi on mennyt ja kun olen tehnyt malliksi muutaman yksinkertaisen makron, hän on innostunut niistä ja alkanut tehdä itsekin. Vuosi sitten käytti pari päivää yhden tekemiseen ja toissapäivänä juuri kehui, kuinka kätevä se nyt on. Asenteita saa muuttumaan, mutta pitää osata lukea niitä ihmisiä, joiden asenteita joutuu muuttamaan. Se on taito sekin. Ylimielisenä et saa ketään oppimaan mitään, vaan kannustamalla ja perustamalla. T vastaaja numero 6.
perustelemalla siis. Viesteistäsi huokuu ylimielisyys, unohda se! Vähän tuntuu, että et oikeastikaan halua näiden luopuvan vanhoista tavoista, koska haluat ylentää itseäsi. Valitettavasti minä kohtasin sinun kaltaisen ja jouduin kiusatuksi, kun ikäiseni ei oletettu olevan oppimiskykyinen, muutoshaluinen ja nopea, sen lisäksi kun tehostin toimintatapoja, minua alettiin vihata. No tuo oli julkishallinnon paikka - onneksi pääsin yksityiselle missä tämä on toivottua.
Vierailija kirjoitti:
perustelemalla siis. Viesteistäsi huokuu ylimielisyys, unohda se! Vähän tuntuu, että et oikeastikaan halua näiden luopuvan vanhoista tavoista, koska haluat ylentää itseäsi. Valitettavasti minä kohtasin sinun kaltaisen ja jouduin kiusatuksi, kun ikäiseni ei oletettu olevan oppimiskykyinen, muutoshaluinen ja nopea, sen lisäksi kun tehostin toimintatapoja, minua alettiin vihata. No tuo oli julkishallinnon paikka - onneksi pääsin yksityiselle missä tämä on toivottua.
Kumma juttu että ylimielinen apuni kelpaa sitten kun jossain on virhe jonka jonkun täytyy löytää ja korjata. Kun nämä uudet tavat edesauttaisivat sitä ettei virheitä edes syntyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet selvästi täysin väärä henkilö kouluttamaan muita. Virhe numero kaksi työnantajaltasi. Ja lisää seuraa ja koko hanke jää torsoksi. Tuottavuus laskee, mikään ei muutu ja sä olet burnoutissa. Valitettavasti. Tyhmän ja alkeellisen virheen takia työnantajasi kampittaa ihan itse omaa tekemistään ja ennen pitkää menettää ainakin yhden motivoituneen työntekijän sairauslomalle. Pakko kysyä kannattaako?
Vierailija kirjoitti:
sama tuli mieleen :=DDDDDD
Tädittelet kollegoitasi ja ihmettelet samalla, kun he eivät halua kuunnella sanomaasi. Mikähän mahtoi mennä pieleen?
Huutista. Kai sulla on vähintään viisi sanaa sisältävä hieno englanninkielinen ammattinimike ja tutkinto ja työkokemus käsienheiluttelusta?