Stereotypiat: onko luonteesi ja alkuperäsi yhtenevät? Esim puhelias karjalainen?
Tällä palstalla törmää usein näihin "jaahas taidat olla Turusta kun oot tollanen" ja "hei se on karjalainen ja siksi puhelias, et taida tuntea ketään?" - tyyppisiä kommentteja. Nämä esimerkit siis esitetty itselleni. Olen nimenomaan karjalasta, ja asun edelleen täällä. Olen avoin ja vitsailen esimerkiksi myyjille, silti en ilmeisesti istu täysin siihen kuvaan mikä karjalaisuudesta on. Eikä kyllä suurin osa tutuistanikaan, jotka täältä ovat. Eivät siis ole poikkeuksetta mitään puheliata pälpättäjiä ja höpöttäjiä.
Nämä stereotypiat tuntuu olevan aika vahvoilla. Oletko siis itse tyyppiesimerkki siitä stereotypiasta mihin itse kuulut? Kuvaile myös vähän millainen on esimerkiksi "tyypillinen lappilainen", itse en ainakaan tunnista kaikkia alueellisia stereotypiota.
Kommentit (6)
Suuriegoinen pohjalainen, pitää paikkansa :)
terv. Pohjanmaa on Suomen Teksas
Rotutohtori se taas esittää, että etnisyydellä ja käytöksellä olisi jotain yhteyttä.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 14:27"]Rotutohtori se taas esittää, että etnisyydellä ja käytöksellä olisi jotain yhteyttä.
[/quote]
Viittaatko aloitukseen? Outo kommentti. Minähän juuri kirjoitin, että palstalla usein esitetään näitä kommentteja/stereotypioita, enkä itse ainakaan ole esimerkki tästä. Karjalaisuus ainakin omiin silmiini on se käytetyin esimerkki tällä palstalla.
Oletukseni siis on, ettei näitä stereotypiota kannata sen kummemmin viljellä kun eivät useinkaan pidä paikkaansa. -ap
ei todellakaan ole. olen helevetin nopea hämäläinen.
Eivät ole yhtenevät.
Terv. hissukka karjalasta
Paha sanoa kun, isän vanhemmat olivat kotoisin Karjalasta mutta muuttivat Lappiin evakkoina, äidin suku on Pohjanmaalta mutta muuttivat Lappiin töiden perässä. Vanhempani kasvoivat Lapissa, muuttivat Helsinkiin opiskelemaan ja itse olen asunut 30 vuotta Helsingissä (5 vuotta muualla töiden takia).
Mikähän osuus mun luonteesta on alkuperään liittyvää ja mikä ei? En ole tuttujenkaan perusteella huomannut että tietyn alueen ihmiset olisivat aina tietynlaisia. Varsinkin sotien jälkeen jengi on muuttanut Suomessa niin ahkerasti että eiköhän tavat yms. ole aika hyvin sekoittuneet.