Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopistossa opiskelu toiselta paikkakunnalta?

Vierailija
13.02.2014 |

Lähdin syksyllä opiskelemaan eri kaupunkiin ja mies jäi kotipaikkakunnalle. Minulla on täällä vuokra-asunto, joka on opiskelijabudjetille liian kallis, mutta koira hankaloittaa asunnon saamista. Muuten olisin ottanut jonkun halvan soluasunnon tms. Olen katsellut halvempia kämppiä, mutta ei löydy. Töitäkään en ole saanut kuin vain lyhyitä keikkoja vuokratyöfirmasta, joten vähäiset säästöt ja opintolaina alkavat olla käytetty ja rahat lopussa.

Tuli mieleeni, että jos muuttaisinkin takaisin kotiin ja opiskelisin sieltä käsin. Olen alkanut muutenkin vähentää luennoilla käymistä, koska en koe niistä olevan paljoa hyötyä. Meillä on kuitenkin läsnäolopakollisia harjoituskursseja ja harjoituksia on ehkä keskimäärin 2 päivänä viikossa. Matkaa on siis reilut 1,5 tuntia autolla yhteen suuntaan. Linja-autollakin pääsisi, mutta menisi pitempään. Tosin silloin voisi tehdä matkalla hommia.

Olisikohan tuossa mitään järkeä? Jaksaisikohan sitä kuitenkaan ajella yli kolme tuntia neljän tunnin harjoitusten takia. Luennoilla ei sitten oikeasti voisi käydä, vaikka tarvettakin tulisi. Mitenköhän saisi hoidettua ryhmätyöt, jos niitä olisi jossain kurssissa. Alkaisikohan opiskelu kärsiä, sitten pitäisi oikeasti saada tehtyä töitä itsenäisesti.

Tulisi kuitenkin halvemmaksi ajella jopa 3-4 kertaa viikossa, kuin maksaa kallista vuokraa. Lisäksi saattaisin hyvinkin saada osa-aikaista työtä kotipaikkakunnalta tutulta työnantajalta. Tietenkin suurena plussana olisi myös miehen kanssa yhdessä asuminen.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin että hyvin pystyt hoitamaan jos haluat. Bensakin tosin maksaa mutta jos pakollisia perus-, kieli-, laskentaharjoituksia yms opintoja ei ole paljon jäljellä niin ei todellakaan ole ongelmaa. Läsnäolopakko toki vaikeuttaa asioita.

Vierailija
2/2 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti onnistuu, moni tekee noin. Omalla vuosikurssillani oli aikaanaan opiskelija, joka ajoi päivittäin Porista Tampereelle. Ja meillä kuitenkin luennoilla olis pääasiassa läsnäolopakko, eli koulupäivät olivat helposti 6-8 tunnin mittaisia.  Samoin eräs kaverini suoritti tutkinnon Tampereella Lahdesta käsin. Pitkiä välimatkoja siis. Omasta kokemuksesat voin sanoa, että pari päivää viikossa tekee ihan helposti toisella paikkakunnalla, jos budjetti sen kestää. Ja jos sinulla on yliopistokaupungissa kavereita, joiden luona voit olla yötä jos läsnäoloa on vaikka kahtena peräkkäisenä päivänä, niin aina parempi. Jos koet itse jaksavasi niin mikä ettei.  Ainahan voit muuttaa takaisin, jos kulkeminen käy liian rankaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi