Miten selviän jatkuvasta hiivasta raskausaikana?
Kaipaisin kuulla vinkkejä, miten selvitä hiivatulehduskierteestä raskausaikana. Itselläni on paha krooninen hiivatulehdus, joka saatiin aisoihin useiden kuukausien lääkityksellä. Lääkityksen aikana tulin kuitenkin raskaaksi ja pillerikuuri oli pakko keskeyttää. Eipä mennyt kuin kolme viikkoa, kun inhottavat oireet pamahtivat jälleen päälle. Riesanani ovat jatkuva kirvely ja polttelu.
Saan käytttää oireiden lievittämiseen Canesten-voidetta ja -puikkoja, mutta ne eivät kuitenkaan vie hiivaa kokonaan pois. Lääkäri sanoikin, että en pääse nyt hiivasta ollenkaan eroon, kun raskaus luo hiivalle niin hyvät olosuhteet. Vasta raskauden jälkeen voi hoitaa kroonista hiivaa.
Eli joudun kärsimään hiivasta 9 kuukautta! Apua. Miten selvitä 9 kuukauden kirvelystä. Canesten-voide ei vie kirvelyä pois, se vain helpottaa hieman, enkä voi sitä muutenkaan käyttää jokaikinen päivä.
Onko vinkkejä, miten voisin lievittää oloani tai jopa saada hiivan rauhoittumaan? Onko kellään vastaavia kokemuksia? Tää on ihan kamalaa :(
Sokerit olen jo jättänyt pois ruokavaliostani.
Kommentit (9)
Iso annos maitohappobakteereita (lactoseven) toimi mulla. Kaksi nappia päivässä. Ensin meni vatsa sekaisin, mutta muutamassa päivässä tottui. Eikä tarvinnut kärsiä ummetuksestakaan raskauden loppuvaiheessa.
Tuuleta alapäätäsi. Nuku ilman housuja.
Juo gefilus piimää, se auttaa. Rasvattomasta ei tule edes ylimääräisiä kaloreita.
Maitohappobakteerit auttaa. Ja sokerit pois ruokavaliosta.
Gefilus-tuotteet toimii oikeasti, sitten toki lisäksi vehnä pois ja kaikki ylimääräinen sokeri pois ruokavaliosta.
Suosittelen noiden prosessoitujen maitotuotteiden sijasta tekemään itse kefiiriä maidosta. Se on tosi terveellistä, tulee halvemmaksi ja sisältää kymmeniä kertoja enemmän probiootteja ja muita hyödyllisiä bakteerikantoja ja hiivoja kuin nuo kaupan kalliit, prosessoidut maitohappotuotteet. Kefiirinjyviä voi tilata muilta harrastajilta, netistä varmasti löytyy (esim. aikapankeissa ja jollain terveysfoorumeilla niitä aina välillä on tarjolla).
Eli kefiirinjyvät laitetaan maidon sekaan, annetaan käydä 24h huoneenlämmössä -> maidosta on tullut jogurtinkaltaista terveellistä kefiiriä. Jyvät poistetaan seasta, ja niille annetaan uusi maito ja 24h päästä sinulla on taas uusi satsi kefiiriä. Eli muuta vaivaa ei kefiiri vaadi kuin noin 24h välein maidon vaihtamisen. Kefiirinjyvä myös kasvaa kun siinä olevat hiivat ja bakteerit lisääntyvät, jolloin voit syödä kefiirinjyviä ihan sellaisenaan (moninkertainen määrä probiootteja ja muita vastaavia kuin siinä itse kefiirissä) ja myös jakaa jyviä eteenpäin muille. Jos maito loppuu tai olet esim. muutaman päivän reissussa, voi jyvät siirtää siksi aikaa jääkaappiin lepäämään. Ne selviävät muutaman päivän ilman maitoakin siis. Pidemmän loman ajaksi ne voi esim. pakastaa.
Itselläni on parantunut esim. ruuansulatus, vatsan hyvinvointi ja ihon kunto ihan älyttömästi, kun olen alkanut syödä kefiiriä päivittäin. En ole enää flunssassa ollenkaan jne. Lisäksi hiivatulehdukset ovat poistuneet. Pahimpiin hiivatulehduksiin olen laittanut noita kefiirinjyviä suoraan emättimeen yön ajaksi 2-3 päiväksi.
PS. Jotkut tekevät myös äidinmaidosta kefiiriä (lapsilleen), se on myös todella terveellistä.
Syö ja juo paljon happamia tuotteita esim.piimää, sokeroimatonta karpalomehua, sitruunaa, luonnonjogurttia jne. Sitten jos uskallat, anna piimä/luonnonjogurttikylpyjä ulkoisesti ja pese jonkin ajan päästä pois. Lisäksi syö maitohappobakteereja päivittäin. Muista pestä alushousut vähintään 60 asteessa.