Kuinka vakava on töissä 20 euron kassaero?
Teen siis myyntityötä. Nyt sain tietää, että minulla on tullut kassaan 20 euron vaje. Vaikea sanoa, mistä on tullut. Onko tämä miten vakava kassaero?
Kommentit (11)
Ei ole vakava, mutta jos niitä alkaa olla viikoittain tai edes kuukausittain, niin eihän se kauhean huolellista kuvaa anna rahastamistaidoista. Kaikille noita eroja joskus tulee.
Ja siis aikaisemmin ei ole koskaan tullut, enintään ehkä parin euron eroja. ap
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:54"]Ei ole vakava, mutta jos niitä alkaa olla viikoittain tai edes kuukausittain, niin eihän se kauhean huolellista kuvaa anna rahastamistaidoista. Kaikille noita eroja joskus tulee.
[/quote]
Mietin jo, että laittaisinko omista rahoista. ap
Siis omista rahoista sen rahan. ap
meillä yli 10 euron (muistaakseni) erot maksetaan ite. jos suurempia eroja tulee tietyn ajan sisällä useampi niin saa varoituksen. pienet harvoin tulevat erot normaalia.
No et laita omista rahoistasi! Kyllä vahinkoja sattuu, ja jos olet yleensä huolellinen niin annat olla vaan.
Vahinkoja sattuu, ei ole sinänsä vakavaa, mutta kirjanpitäjä joutuu tekemään selvityksen sentinkin heitosta sitten jossain vaiheessa, mikä vie usein melkoisesti aikaa.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 12:17"]
Vahinkoja sattuu, ei ole sinänsä vakavaa, mutta kirjanpitäjä joutuu tekemään selvityksen sentinkin heitosta sitten jossain vaiheessa, mikä vie usein melkoisesti aikaa.
[/quote]Ei satu jos on huolellinen
Virheitä sattuu, mutta kirjanpidon kannalta noista joutuu tekemään tarkat selvitykset. Eli mikään "en tiedä missä ovat" ei todennäköisesti riitä. On sitten yrityskohtaista, miten noissa tapauksissa toimitaan. Meillä harvemmin heittoja on, mutta pieniä heittoja varten meillä on tippikulho takahuoneessa.
Tietenkin kannattaa miettiä myös sitä kumpi on pahempi itsesi kannalta. Se, että laitat omasta pussista 20€ vai, että kerrot työnantajalle kadottaneesi 20€ kassasta. Itse maksaisin omasta pussista tuon summan, ennen kuin alkaisin selittelemään.
moi ap, en osaa sanoa tilanteestasi kun ei ymmärrä asiasta mittään, voisinko kuitenkin kysyä mielipidettäsi yhteen asiaan, kun teet myyntitöitä, mitä mieltä olet siitä, olin tehnyt joskus 19 vuotiaana kaksi viikkoa töitä yhdessä ravintolassa, en saanut ollenkaan palkkaa, ne sanoi että minua täytyy kouluttaa ja ei ne voi maksaa siitä, suostuin kun työ ollut minulle tarpeellinen enkä itse voinut millään löytää töitä, halusin löytää työn nimenomaan itse, ja luulin että kun ne sanoi että kun opettelen niin viikon kulutta alkavat maksaa minulle, niin suostuin,
no tapahtui niin että aloin ensin tarjoilijana, ja sitten sekä käyttämään kassaa että tarjoilijana, a parin ihan hyvin menneen päivän jälkeen (annoin muutamaan kertaan väärin rahaa takaisin, mutta heti se huomattiin ja kyse oli senteistä, ja laitan sen osaksi kassakonern syyksi kun kassakoneenhan kuuluu näyttää se paljon antaa takaisin, ja se näyttikin paitsi näytti väärin, menin jo sille pomolle näyttömään että katso miksi kone tekee virheen laskiessa vaihtorahat, hän vaan mumisi en tiedä) kone oli vanha ja tökkyili, kun huomasin sen laskevan vaihtorahat väärin, aloin laskemaan vielä ahkerammin päässä, ja kaikki alkoi sujumaan, nyt kun ajattelen olihan se hurjaa, miten ne kehtas jättää kassan tuntemattomalle työntekijälle, ja minkä riskin itse otin, jos mua syytettäisiin varkaudesta miten todistaisin etten ottanut mitään? ja tein aika raskasta työtä, kaksi viikkoa ilman yhtään palkkaa imuroin ja vedin kostealla mopilla paikan lattiat joka aamu, pesin julkisen puolen vessan, sitten kassalla ensin toisen työntekijän kanssa ja hoidin vaan tarjoilemisen ja astian pesun, sitten olin kassalla vein ja toin ruuan ja se astianpesu siirtyi osittain kokeille, vaikka mulle tiuskittiin että muista myös astiat ja pannujen pesu, no se ravintola oli siis pieni mutta asiakkaita lounasaikaan hyvin paljon, odotin sitä palkkaa ja luulin että miten kokemattomana voisin pyytää palkkaa, tein kai tyhmästi.... sekin oli työtä mitä tein, no viikon kuluttua päätin että vielä viikon opettelen sittenmuistutan palkasta
anteeksi pitkä viesti, mitä halusin kysyä että viikon kuluttua pomo kutsui mut puhutteluun ja oli vihainen, kylmästi sanoi että kassassa on 50 euroa yli, siis yli? mä en ymmärtänyt ollenkaan mitään, ja sanoi että yli oli juuri siltä päivältä. Siinä päivänä ei ollut edes 50 asiakasta, ja miten se edes olisi mahdollista, että kassassa on rahaa yli? toi pomo istui joka päivä laskemaan rahat, ja tarkistamaan koko kassan jutut, miten edellisinä päivinä tätä ei ollut, ja sitten tapahtui? mitä ap luulet, mitä se edes tarkoittaa että rahaa on kassassa enemmän kuin pitäisi olla?
itse luulin silloin että vanha kassakone sekosi, nyt muutaman vuoden päästä aloin miettimään sitäkin mahdollisuutta että ne jotenkin huijasi mua, eka työpaikkani, enkä tajunnut kassasta paljon mitään, mutta olen melko varma että annoin siinä päivänä ja edellisinäkin vaihtorahat oikein,
no siinä sitten meni niin että mua ohjeistettu laskemaan paremmin, mutta sen jälkeen päätin että en jää sinne, sain sitä kokemusta, todistin itselleni että pystyn oppimaan suhteellisen nopeasti, ja työnantajan olisi pitänyt olla ainakin ilkeilemättä ilmaiselle työntekijälle, tai ainakon selittää mitä ihmettä tarkoitta, olen kysynyt siltä että mitä toi sitten tarkoittaa että rahoja niin paljon enemmän, niin se vaan nyrpisteli ei selittänyt edes mitään,
ajattelin silloin jäädä vähäksi aikaa kun luulin saavani palkkaa ja lähteväni kun löytäisin uuden työn, mutta lähdin kun kuulin paikallisen työntekijän juoruilevan muille että muka valitan kokin epäsopivasta käytöksestä, en mielestäni valittanut, mainitsin vaan että onpa hauska toi kokki, kun puhuu sellaisia vitsejä, en edes alkanut selittämään mitä kun kaikki tiesi mitä se puhuu, kysyy milloin ollut seksiä viimeksi ja ehdottelee että miten on itse hyvä sängyssä, mutta ne oli vaan puheet muidenkin läsnäollessa ja jotenkin 19 vuotiaana ( vielä neitsyeenä) se vaan nauratti mua, että en siis valittanut enkä kertonut yksityiskohtia, se toinen naistyöntekijä vaan olikin jostain syystä halunnut juoruilla valheitaminusta, heti kuultuani siitä lähdin helpotuksella pois sieltä, että sellainen eka ja hieman erikoisempi kaksiviikkoinen työpaikkani,
nyt teen muita töitä, ja palkalla:) mutta edelleen en tajua mitä se nyt tarkoittaa että ravintolan kassa enemään rahaa kuin pitäisi olla? oliko se huijaus. kiitos ap jos vastaat.
Up