Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vietättekö pyhäinpäivää, halloweenia, molempia vai ei kumpaakaan

Vierailija
31.10.2020 |

Itse haluaisin viettää vainajien muistamispäivää, mutta kauppiaat ovat saaneet halloweenin Suomeen ja lapset riekkuu sitä meilläkin kotona.

Vietättekö pyhäinpäivää, halloweenia, molempia vai ei kumpaakaan

Vaihtoehdot

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pyhäinpäivää vietetään? Viedään haudalle kynttilä ja katotaan loppuilta telkkaria?

Vierailija
22/28 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyhäinpäivää. Muistelen vainajia ja poltan kynttilää. Tosin illalla katson Hohdon televisiosta, kun en ole sitä pitkään aikaan nähnyt.

Onneksi tuli koronakriisi, koska olen parina edellisenä pyhäinpäivänä nähnyt pääkaupunkiseudulla lapsia kulkemassa kerjuulla naamiaisasuissa. Se ei kuulu suomalaisiin tapoihin. Tosin en tiedä, kävivätkö lapset vain tuttujensa luona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halloween on jenkkien kotkotusta ja kauppiaat komppaavat.

Vainajia ( pikkutyttöäni, mummaani, äitiäni ja rakasta ystävääni) muistelen ihan joka päivä.

En vain silloin kun kalenteri niin kehoittaa.

Vierailija
24/28 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlin Kekriä tai Käkriä kuten meilläpäin sanotaan.

Olen suomenuskoinen, näistä riiteistä ei oikein koulun uskonnontunneilla puhuttu.

Ihmeitä olen nähnyt ja tosinäköjä.

Viinaa pitäisi juoda ja sieniä syödä tänään. Hirvenpaistilla mässätä ja voimakkaammallakin lihalle, metsän kuninkaan lihalla ja uhrin lihalla!

Miksi teikäläiset käytävät nimitystä suomen- uskoinen? Protogermaaneilla suomalaisilla suomenheimoilla oli viikinkien usko, tai he olivat myös viikinkejä ja samaa protogermaanista kulttuuria ja etnisyyttä. Kivikauden ihmisillä on ollut voimaeläimiä tai klaanin pyhiä eläimiä kuten karhu tai hirvi.

Mutta he eivät olleet 'suomalaisia'. Suomalaisuus syntyi R1a vasarakirveskulttuurin ja protogermaanien arjalaisten R1a suomenheimojen sisäsyntyisestä kulttuurista.

Vierailija
25/28 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samhaita. Tämä on meille wiccoille kuin joulu kristityille.

Vierailija
26/28 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut vaihtoehtona, että kumpaakin.

Totta. Olin laittanut vain, että pyhäinpäivää, mutta sallin lasteni viettävän osittain halloweenia.

Vierailija
27/28 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä 24/26 viestiä, että myös kekrissä toistui jo sumerien anunnakeista(Enkin numero 9)ja viikinkien sekä muiden protogermaanisten 9-symboliikka. Yggdrasil eli Ikkit rasil--elämänpuun yhdeksän oksaa (yhdeksän suomenheimoa jätit, vanait jne.), Louhin yhdeksän oria, yhdeksän tautia jne. Kekrissä tämä ilmeni mm. siinä, että ruokaa ei korjattu pois pöydästä ja syödä piti yhdeksän kertaa, ikään kuin jokaiselle heimolle🎃

https://www.taivaannaula.org/perinne/kansanperinteen-pyhat/kekri/

Vierailija
28/28 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän kuvittelen viettäväni kekriä. Oikeasti en käynyt edes haudoilla, en ole sytyttänyt kynttilöitä enkä lämmittänyt saunaa ja vienyt sinne lasillista olutta saunatonttua/vainajia varten.

Mutta kuitenkin vastustan jenkeistä kopioituja valentine's day / halloween / jne. juhlia, jotka perustuvat vain siihen kulutukseen.