Raskaana olevat: Oletko ottanut kausi-influenssarokotuksen?
Jollet, meinaatko nyt ottaa, ts. panikoidutko viime päivien uutisista?
Kommentit (27)
juuri tässä mietin, panikoidunko...nyt raskaana 5+2 eikä koko asia olisi ilman noita otsikoita tullut mieleenkään. meillä lapsetkin nyt rokottamatta, kun olimme kipeinä silloin joukkorokotusaikoihin, sitten se vaan unohtui.
En ole ottanut enkä ottaisi vaikka siitä maksettaisiin.. Enkä näe mitään syytä panikoitua asiasta.
Otin marraskuussa ja synnytin joulukuussa. Otin itseni(riskiryhmä) ja vauvan takia. Nyt pitäisi olla vauvalla suoja 6kk ikään asti. 5-vuotiaalleni en ottanut, koska hän ei kuulu riskiryhmään, myöskään mies ei ole ottanut rokotusta.
En ole ottanut, rv21. Mutta uutisten myötä aloin kyllä miettiä pitäisikö? Olen harvoin kipeänä, mutta raskauden myötä sain syksyllä heti flunssan ja se kesti lähes 4vk. Aiemmin mennyt aina viikossa ohi silloin harvoin kun on tullut. Joten mietin kyllä pitäisikö, vastausta en vaan vielä tiedä...
Otin rokotuksen syksyllä kun olin raskaana, mies ja 4 vuotias esikoinen ottivat myös. En panikoi, mutta olen tyytyväinen että vauva on nyt mahdollisimman hyvin suojattu influenssalta ( ja muu perhe myös).
Olen ottanut ja rokottanut kaksivuotiaan lapsenikin.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 10:32"]
[/quote]
Mitä järkeä rokottaa kaksivuotias? Tutkimusten mukaan siitä ei ole plaseboa enempää hyötyä tuonikäiselle...
Otin rokotuksen ja viime päivien uutiset eivät yllättäneet, influenssan riskit olivat tiedossa jo rokotusta ottaessa. Neuvoloissa informoivat raskaanaolevia (ja pikkulapsien vanhempia) kausi-influenssarokotuksista todella huonosti, kokemusta kahden eri kaupungin äitiys- ja lastenneuvoloista.
rv 31+4, en ole ottanut enkä ota. Enkä lukenut niitä uutisia, turha panikoitua. En ole ikinä eläissäni ottanut minkäänlaista influenssarokotusta - vain kerran kausi-influenssan sairastanut. En siiis asiasta stressaa, jos joku tapppnuha tulee niin sitä mietitään sitten.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:01"]
rv 31+4, en ole ottanut enkä ota. Enkä lukenut niitä uutisia, turha panikoitua. En ole ikinä eläissäni ottanut minkäänlaista influenssarokotusta - vain kerran kausi-influenssan sairastanut. En siiis asiasta stressaa, jos joku tapppnuha tulee niin sitä mietitään sitten.
[/quote]
Suojaisit toki vastasyntynyttä lastasi ottamalla rokotuksen.
Otin rokotteen loppuraskaudessa
marraskuussa ja myös isommat lapset ja mieheni otti rokotteen. Tarkoituksena suojata vauvaa influenssalta kun kuitenkin isommat lapset liikkuvat paikoissa joista sen voi helposti saada.
Rv 21 menossa. En ole ottanut rokotetta, enkä aijo ottaakaan! Yhden vapaaehtoisen rokotteen olen ottanut...sen sikapiikin muutama vuosi sitten. Se oli virhe, imusolmuke kipeytyi ja oli suurentunut yli puoli vuotta, pelotti aika tavalla:( ja otin opikseni yhdestä kerrasta, ei piikitetä minua, eikä lapsiani näillä influenssarokotteilla.
Kyllä otin, mies samoin. Influenssa on rankka tauti vastasyntyneelle, nyt hän sai suojan kauttani. Syntyi siis tammikuun lopussa. Samoin olisi oma jaksaminen vähissä, jos tässä kipeänä joutuisi vauvan kanssa valvomaan.
En ole ikinä ottanut, enkä aio ottaa nytkään. Miestä ja 1-vuotiasta ei myöskään ole rokotettu. Toistaiseksi ei ole myöskään neuvolassa puhuttu edes puolta sanaa asiasta. En ole rokotusvastainen (rokotusohjelmaa ollaan noudatettu) mutta en myöskään hysteerisen huolissani influenssasta.
29+2
No en varmasti ota. Turhaa hysterisointia taas. Lääkefirmat kiittää toimittajia.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:45"]
Rv 21 menossa. En ole ottanut rokotetta, enkä aijo ottaakaan! Yhden vapaaehtoisen rokotteen olen ottanut...sen sikapiikin muutama vuosi sitten. Se oli virhe, imusolmuke kipeytyi ja oli suurentunut yli puoli vuotta, pelotti aika tavalla:( ja otin opikseni yhdestä kerrasta, ei piikitetä minua, eikä lapsiani näillä influenssarokotteilla.
[/quote]
Mikä karmea kohtalo osaksesi koituikaan!
En ole nyt raskaana, mutta toissasyksynä olin ja silloin otin rokotteen. Viime syksynä otin taas rokotteen samoin kuin mieheni, ja myös vauvamme rokotettiin (ikää vauvalla oli silloin 9 kk).
En ota. Neuvolan th sanoi, ettei siitä oikeasti ole mitään kauhean suurta hyötyä vaan on vähän +-0.
En ole ottanut. En tiedä, neuvolassa ei ole asiasta puhuttu, ja kävin siellä eilen. Varmasti th olisi asiasta maininnut, jos riski olisi suuri.