Mirena kierukka ja viiltävät kivut. Onko normaalia?
Kierukka ollut 1,5 vuotta ja muuten sujunut hyvin mutta nyt on alkanut tiputtelemaan välillä verta ja nivusissa asti tuntuva viiltävä ja joskus myös kramppeja aiheuttava kipu haittaa. Ihan kuin menkkakipu tai pienet supistukset.
Onko tämä normaalia ja kuuluu asiaan?
Kommentit (21)
Tulee heti mieleen että kierukka on liikkunut paikaltaan. Tarkistatko koskaan että kierukka on paikallaan?
Kipinkapin varaamaan aikaa esim. lääkärille joka kierukan asensi.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 08:55"]
Voi olla tyhmä kysymys mutta miten se tarkistetaan? AP
[/quote]
ultraamalla. Mulla oli menkkamaisia kipuja ja viiltelyä, kierukka oli ilmeisesti vähän liikkunut alaspäin ja gynekologi epäili kivun johtuvan siitä.
Kierukka poistettiin ja niin poistui kivutkin.
joo, mulla kokeiltiin kaksi kertaa kierukkaa ja tuskat oli hirvittävät. molemmilla kerroilla kierukka oli väärässä paikassa. samalla hetkellä kun kierukka otettiin pois niin kivut loppiuvat. menehän lääkäriin.
Kiitos vastauksista! Oliko teillä koko ajan kipuja vai menikö esim. päiviä tai jopa viikkoja ilman kipuja? Varaan ajan lääkärille tänään ja sitä odotellessa on kiva saada vertaistukea :) AP
Minulla on myös Mirena,kannattaa nopeasti käydä tarkistuttamassa onko mahd.liikkunut ?
Itsellä ei ole Mirenaa, mutta kuparikierukka kuitenkin. Sen tulisi aiheuttaa juurikin kuukautiskipujen suurenemista yms..
Mulla vaan alkuaikoina tämän kanssa sattu vaikkei ollu menkatkaan. En ole synnyttänyt, joten kai se haki asentoaan jotenkin vaan.
Sinuna menisin kyllä lääkäriin, sinulla on kierukka kuitenkin ollut jo kauemman aikaa ja vasta nyt alkaneet nuo ihmeelliset kivut. Itsekin epäilisin että on pois paikaltaan jotenkin :s
Mulla alkoi myös tulla kipuja Mirenan kanssa. Lääkäri epäili kystia mutta kun ei niitä ultrassa näkynyt, sanoi että voi olla että kohtu supistelee ihan vaan kun siellä on vierasesine. Raskausaikoinakin huomasi kyllä että kohtu on herkkä, harjoistussupistuksetkin alkoivat heti kun vauvan liikkeet alkoivat tuntua.
Mulla mirena oli väärin ja pari kuukautta jouduin kärvistelemään noiden viiltävien kipujen kanssa ennen kuin suostuivat sen poistamaan. Poiston tehnyt gyne näytti mulle kierukkaa ja totesi ettei ihme vaikka olin ollut kipeenä, kun kierukka oli ihan vinksallaan, supistukset sen oli ilmeisesti hajottaneet. kivut tuli pyöräillessä, liikkuessa, tavaroita kantaessa yms. lisäksi sen kierukan selvästi tunsi. Mulle mirena aiheutti kaupantekijäisiksi vielä kystia munasarjoihin, jotka lisäsivät kipuja entisestään. Pari kertaa minut otettiin ensiavusta osastolle saamaan kunnon kipulääkkeitä ja seurattavaksi kun ilmoitin että nyt jos ei jotain ala tapahtumaan niin komennan mieheni ottamaan sen saatanan härvelin pois sisuksista :P
Mulle laitettiin kanssa Jaydess 18.5.2015. Oon ollut tyytyväinen vaikka laitto sattui ihan h*lvetisti, synnyttämätön kun olen enkä saanut asennusaikaa kuukautisten aikaan.
Muutama päivä asennuksen jälkeen supisteli mut kivut meni ohi ihan Buranalla. Ekojen kierron mukaisten menkkojen aikaan kivut oli viikon ihan sietämättömät eikä mikään määrä Buranaa meinannu vaikuttaa. Siitä lähtien melkein päivittäin on vihlonu mahaa sen verran et on pakko ottaa lääkettä.
Ajattelin nyt kuitenkin kärsivällisesti odottaa oireiden häviämistä vaikkakin aion kyllä mennä lääkäriin tarkistuttamaan et kaikki ok. Onko muilla ollut kierukan asentamisen jälkeen tulehduksia (esim. bakteeri vaginoosi)? Musta tuntuu et mulla on jatkuvasti, en sitten tiedä vaikuttaako erittäin aktiivinen seksielämä parisuhteessa. Antibioottikuurinkin olen syönyt. Lactal Balans myös käytössä.
Ennen söin minipillereitä jotka aiheuttivat pahan aknen, kierukka ei toistaiseksi ole vaikuttanut millään tavalla. Iho siis jo parantunut kun muutamaan vuoteen en hormonaalisesti ehkäissyt ennen kierukkaa. Luulenpa että täyttä kolmea vuotta ei tätä tule pidettyä varsinkaan jos oireilu ei lopu.
May the force be strong with you sisters!
Mulla laitettiin jaydess kierukka 12.3.2015 ja heti sen laiton jälkeen alkoi hirveet kivut ja mulle annettiin kunnon särkylääkkeet ja välillä ne on auttanu, mutta nyt en oo pystyny nukkumaan öitäni kunnolla ja aamuisin pitäs mennä kouluun ( oon joutunu oleen pois koulusta) kivut on niin kovat et ne vie melkein jalat alta ja pari kertaa on joutunu soittaan ambulanssi ja ne on vaan sanonu että pitäs levätä ja ottaa lääkettä. Päivystyksessä oon käynny ja ne teki ultraäänitutkimuksen, kierukka on paikallaan eikä ole vahingoittanut mitään. Kivut vieläkin jatkuu, keskiviikkona kävin poistattaan tikit kädestä ja puhuin samalla tästä tilanteesta, jos viikonlopun aikana ei ole kivut hellittäny niin ne ottaa sen pois ja mietitään mulle parempaa ehkäisyä ( kapselia ei laiteta enään koska se otettiin jo pois ja siinä on muutenkin painoraja) ja lääkäri sano että näin kovat kivut ei pitäs olla sen laiton jälkeen näin kauan.. saa nähä miten käy, oon itse sitä mieltä että se otetaan pois koska en kestä näitä kipuja :/ ja nää kivut on pilannu mun arjen, en pysty nukkuun, en pysty oleen missään asennossa ( istua, makaa yms) ja en pysty käymään lenkeillä.. huhhuh
Päivitystä yllä olevaan:
Kävin kaksi kertaa tutkimuksissa ja kierukka paikallaan ja ihan oikein. Nyt kivut loppuneet, luojan kiitos! Kuukautisten aikaan saattaa vihloa mutta ei välttämättä tarvitse edes ottaa lääkettä. Seksin jälkeen usein alkaa kyllä alavatsaa vihlomaan, tiedä sitten mistä johtuu... :D
Pääpointtina kierukkaa harkitsevalle ja samojen ongelmien kanssa kamppailevalle: ole kärsivällinen. 3kk on usein aika minimi vartalolle tottua kyseiseen kapineeseen. Käy tutkimuksissa jos olo vähääkään tuntuu siltä, siitä ei ole mitään haittaa.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 08:55"]Voi olla tyhmä kysymys mutta miten se tarkistetaan? AP
[/quote]
Ultraamalla
Minulla on kiurukka ja on vatsakipuja ollut jo yli 2 kk mutta särkylääkettä burana 400 mg on antanut minua olen käynyt lääkärissä mutta hän sanoi että otaa särkylääkettä vatsakipu niin olen ottanut siihen sitä burana
Mulla kierukka ollut n.5 kk. Nyt alkaneet kivut alavatsalla ja valkovuotoa aika paljon. Mitään ei ultrassa löytynyt. Onko kellään tietoa mistä kivut johtuu? Onko se mirenasta johtuvaa? Sreptokokki on eikä lähde antibiootillakaan.
Minulla on kiurukka ja sitä asti kun se on laitettu minulle on ollut vatsakipuja aika kovia joudun ottaa särkylääkettä burana 3x päivässä joskus otan kyllä 4x vatsakipuja olen ollut kyllä koulussa joudun sielä myös ottaa burana kun vatsakipuja on paljon välillä en ole mennyt kouluun kun en Vihti kun tulee näitä vatsakipuja pitäisikö tämä otaa pois jo ?
Jos ketään epäilyttää oireet, olkaa kierukan asettaneeseen tahoon yhteydessä. Ei ole hyväksi syödä pitkiä aikoja särkylääkkeitä.
Mulla meni hermot jomotteluihin ja jatkuvaan tiputteluun. Ei enää ikinä Mirenaa, kiitos.