Ei ole aikoihin ollut näin ahdistunut olo, autatteko kiitos
Muutama asia aiheuttaa nyt suurta ahdistusta. Voin fyysisesti huonosti, sydän hakkaa ja maha on vähän sekaisin, päätä vähän särkee kun lihakset jännittyneet. Ja tämä kaikki olosuhteista johtuvaa. Joskus tullut sama reaktio aiemminkin. Mistä te saatte helpotusta ahdistuneeseen oloon? Tämä lakkaisi heti, jos tietyt asiat selviäisivät ja muuttuisivat, näille asioille en siis voi itse mitään.
Kommentit (33)
Täällä on tosi ihania hyviä vinkkejä! Ja itselläni stressi ja ahdistus on ulkoisen äkillisen tapahtuman/ tapahtumasarjan luomaa.
Mutta oikeastaan kaikki mitä täällä lueteltu on auttanut. Kaikki keinot käyttöön.
Jo myös se että miettii muita kivoja asioita, saattaa harhauttaa ajatukset pois ahdistuksesta mutta tänään oon rääkkiliikunnan puolella. Joskus saattaa auttaa muu lempeämpi keino. Jos ei voi kehon vuoksi tehdä raskasta liikuntaa voi vaikka venytellä ääriasennoissa.
Mutta oikeastaan ihan kaikki mitä täällä on sanottu on mua auttanut joskus ja ahdistukset on kovia ja häiriökin löytyy.
Vielä tuli mieleen yksi helppo hengitysharjoitus:
Laita kello soimaan vaikka 2min päästä alkuun ja sitä voi pidentää jos siltä tuntuu . Hengitä sen ajan niin että ensin pidät toista sierainta kiinni ja toisesta sisään, toinen auki ja toisesta ulos
Olen myös helposti ahdistuvaa sorttia. Tällä hetkellä ahdistaa koulu, läheisen vaikea elämäntilanne ja ylipäätään tulevaisuus. Tulossa paljon muutoksia elämään, on ns. turvaton olo.
Minulla helpottaa musiikin kuuntelu ja asioiden kirjoittaminen paperille. Koitan ajatella, että nyt on tämä elämäntilanne ja jossain vaiheessa helpottaa.
Toisinaan koen itseni täysin nollaksi, mutta oikeastaan olenkin aika vahva kun jaksan kohdata minulle vaikeita asioita. Tsemppiä. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita lähtemällä kävelylle.
Tämä ei auta ainakaan itseäni. Kun ei vaan saa lähdettyä mihinkään. Kaupassa käyntikin on vaikeaa.
Osta hirttoköysi. En jaksa kaltaisiasi.
Ei sinun tarvitsekaan jaksaa minua.
Muista aina, että olet täydessä ymmärryksessä ja vapaasta tahdostasi valinnut tähän elämään osaksesi ahdistuksen, joten sen tarkoitus on opettaa sinulle jotain, minkä viet seuraavaan elämään. Sinun on kaikin keinoin selätettävä tämä ongelma, koska jos et niin tee, se seuraa sinua seuraaviin elämiin. Sälytys ei tässä auta, sillä vain peilistä löytyy avaimet ongelmaasi.
Itsellä auttaa rentoutusvideo (YouTube). Keskityin kuuntelemaan ja pahin olo katosi.
Kannattaa valita itselle sopiva.
Laita tämä taustalle soimaan ja tee vaikka ihan rauhallisia kehon venytyksiä, että kehon nestekierto tasoittuu. ❤️ Tämä on siis hyvin rauhoittava ja harmonisoiva pyhä mantra, jota on käytetty vuosituhansia.
Vierailija kirjoitti:
Pullo raikasta Koskenkorvaa, toinenkin jos se auta.
Ajattelin tosiaan ottaa Koskenkorvaa, mutta prkl lupauduinkin lastenvahdiksi 😖
Kuuntele YouTubesta Tytti Koro: Kaikki on hyvin.
On uskomattoman voimaannuttava!
Tiesitkö, että masennuksessa ja ahdistuksessa on sellainen mekanismi joka tekee sinut kyvyttömäksi ja voimattomaksi tekemään niitä asioita, jotka kohentaisi vointiasi ja nostaisi sinut tuosta suosta. Katsos kun sekin haluaa vain elää ja sen elinpaikka on sinun kehosi. Kun tämän tajuaa ja alkaa tehdä niitä asioita mitkä kehosi yrittää saada sinut jättämään väliin niin se parannus on paljon lähempänä. Kävelyn on todettu lieventävän ahdistusta ja masennusta. Se aktivoi aivoissa sellaisia toimintoja jotka auttavat ahdistuksen ja stressin käsittelyssä. Kävele.
Musiikki onkin jo mainittu, mutta lisään, että minulla auttaa raskaampi musiikki. Vihaa ja ahdistusta ei mieli kykene käsittelemään samaan aikaan.
Kannattaa kokeilla toimiiko sinulla. Raskas liikunta myös hyvä 👍
Vierailija kirjoitti:
Rankka fyysinen liikunta auttaa, esim. lenkkeily kovalla teholla tai sitten voimaharjoittelu niin että keho menee ns. tilttiin.
Tarkennan tätä vinkkiä kertomalla, että itse en ole liikunnallinen ihminen, joten saan kehoni tilttiin jo reippaasta kävelylenkistä. Olennaista ei siis ole se, miten raskasta liikunta on muiden ihmisten harrastamaan liikuntaan nähden, vaan omaan suorituskykyyn nähden.
Lisään vielä toisen vinkin, jonka eteen joutuu näkemään hieman enemmän vaivaa ja sen jaksaa tehdä vasta kun on hoitanut akuuttin ahdistustilan paremmalle tolalle: ketogeeninen ruokavalio. Minulta loppui oikeasti kaikki painajaisunet sinä päivänä, kun aloitin tuon. Olen ollut ketoruokavaliolla nyt puoli vuotta. Sinä aikana olen neljä kertaa syönyt hiilareita reippaasti yli päivittäisen ylärajan. Jokaisella kerralla olen nähnyt seuraavana yönä painajaisia. Kaikkina muina öinä olen ollut painajaisista vapaa. Elämä tuntuu niin paljon helpommalta ja mukavammalta, kun herää aamulla levänneenä ja onnellisena.
Minulle ei auta musiikki.
Jos kuuntelee hienoa musiikkia niin sitten alkaa vaan itkettämään.
Korkki auki ja huilimaan.