Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi isossa sisaruskatraassa kiusataan aina nuorinta?

Vierailija
31.10.2020 |

Mä en tajua.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä ainakaan. Isosisarukset hienosti osaavat ottaa vastuuta pienemmistä jos me vanhemmat lähdetään esimerkiksi päiväksi asioille, voin luottaa siihen että talossa on reilut "tuomarit" ratkomassa ongelmia.

Monesti pyytävät saavatko ottaa pienimpiä mukaan kun ovat menossa jonnekin kivaan paikkaan eikä heidän perään katsominen ole mitenkään vastenmielistä hommaa. Ikäeroa on sen verran että jaksavat nauraa näiden pienten lapsellisuuksille eikä se ärsytä.

Eniten meillä kahinoita tulee niille joilla vähiten ikäeroa.

Ja tää just on sitä törkeyttä.

Kohdellaan sisaruksia eriarvoisesti ja korotetaan keskenkasvuiset aikuisten riviin aikuisten oikeuksilla.

t. isosiskonsa kiusaama ja kyykyttämä, koska laiskat vanhemmat ei itse viitsineet

Ei kohdella eriarvoisesti vaan kutakin oman ikätasonsa mukaan. Toki me vanhemmat sen itse arvioimme kenelle voi vastuun antaa.

Isossa katraassa kaikki joutuvat opetella sietämään toisinaan pettymyksiä ja odottamaan vuoroaan. Meillä esimerkiksi pullojen palautus kauppaan on asia jonka jokainen haluaisi tehdä mutta se on vain koululaisten hommaa. Eskarilainen joutuu odotella omaa vuoroon vielä muutaman vuoden. Eihän se eriarvoisuutta ole, sillä ei kukaan muukaan ole tuo tuossa iässä sitä tehnyt.

Samoin on tietyt säännöt. Se kenelle minä lähtiessäni vastuun annan niin hänen pillin mukaansa on hypittävä, niin hyvässä kuin pahassa. Eihän sitä tasa-arvon nimissä nuorimmalle anneta!

Mutta tottahan toki perheitä on monenlaisia ja sisarussuhteet ovat kaikilla erilaiset. Tämänkaltaiset yleistykset ovat silti tylsiä.

Sinun kuuluu itse hoitaa lapsesi tai hankkia tälle aikuinen hoitaja.

Maksan ennemmin omilleni ja luotto heihin on suurempi kuin 17 -18 vuotiaan ulkopuoliseen. Tämä ratkaisu meidän perheessä on ollut hyvä ja meidän vanhimmat ottavat hyvin vastuun koska haluavat olla luottamuksen arvoisia jotta hommia on jatkossakin. On kuitenkin heillä harvoja hommia joilla voivat tienata itselleen rahaa.

Siitä olen samaa mieltä ettei isompien sisarusten tarvitse ilmaiseksi kaitsea pienempiään elleivät itse halua.

Ja itse omani hoidan ja pidän kasvatusvastuun. Niin isommilla kuin pienemmilläkin. Ja ihan tyytyväinen olen vielä ollut siitä mitä heistä on tullut.

Niin. Onhan tuo sinulle helppoa ja halpaa. Olet tosi laiska ja tyhmä äiti.

Vierailija
22/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorin on helppo uhri. Varsinkin, jos ikäero seuraavaan sisarukseen on suuri ja vanhemmat sisarukset ovat ilkeitä luonteeltaan, voi kiusaaminen olla todella julmaa. Haukkumista, lyömistä, pelottelua, syrjintää, komentelua, kielimistä vanhemmalle ym.ym. Välillä sitten ollaan niin mukavia, kunnes taas alkaa uusi kiusaaminen.  Ja kaikki yleensä salaa vanhemmilta, eikä se nuorin kiusattu uskalla kertoa kenellekään mitään. Sama voi jatkua vielä aikuisenakin, mutta silloin voi itse valita, kenen kanssa on tekemisissä. Kiusaajat sitten vinkuvat, kun sisarus ei pidä yhteyttä, mistäköhän johtunee?

Onneksi on myös sellaisia sisaruksia, jotka rakastavat pikkusisaruksiaan ja huolehtivat näistä. Valitettavasti niitä ei kuitenkaan riitä kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua kyllä isoveljet kiusanneet, tosin olin jonkun verran nuorempikin. Keskenään kyllä tappelivat, mutta se oli sellaista tasaväkistä nujuamista eikä mitään kiusaamista. Kaikilla on hyvät välit näin aikuisena ja ollaan paljon tekemisissä.

Vierailija
24/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on niin söpö kun se hermostuu ja raivostuu :)

Vierailija
25/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä ainakaan. Isosisarukset hienosti osaavat ottaa vastuuta pienemmistä jos me vanhemmat lähdetään esimerkiksi päiväksi asioille, voin luottaa siihen että talossa on reilut "tuomarit" ratkomassa ongelmia.

Monesti pyytävät saavatko ottaa pienimpiä mukaan kun ovat menossa jonnekin kivaan paikkaan eikä heidän perään katsominen ole mitenkään vastenmielistä hommaa. Ikäeroa on sen verran että jaksavat nauraa näiden pienten lapsellisuuksille eikä se ärsytä.

Kohdellaan sisaruksia eriarvoisesti ja korotetaan keskenkasvuiset aikuisten riviin aikuisten oikeuksilla.

t. isosiskonsa kiusaama ja kyykyttämä, koska laiskat vanhemmat ei itse viitsineet

Ei kohdella eriarvoisesti vaan kutakin oman ikätasonsa mukaan. Toki me vanhemmat sen itse arvioimme kenelle voi vastuun antaa.

Isossa katraassa kaikki joutuvat opetella sietämään toisinaan pettymyksiä ja odottamaan vuoroaan. Meillä esimerkiksi pullojen palautus kauppaan on asia jonka jokainen haluaisi tehdä mutta se on vain koululaisten hommaa. Eskarilainen joutuu odotella omaa vuoroon vielä muutaman vuoden. Eihän se eriarvoisuutta ole, sillä ei kukaan muukaan ole tuo tuossa iässä sitä tehnyt.

Samoin on tietyt säännöt. Se kenelle minä lähtiessäni vastuun annan niin hänen pillin mukaansa on hypittävä, niin hyvässä kuin pahassa. Eihän sitä tasa-arvon nimissä nuorimmalle anneta!

Mutta tottahan toki perheitä on monenlaisia ja sisarussuhteet ovat kaikilla erilaiset. Tämänkaltaiset yleistykset ovat silti tylsiä.

Maksan ennemmin omilleni ja luotto heihin on suurempi kuin 17 -18 vuotiaan ulkopuoliseen. Tämä ratkaisu meidän perheessä on ollut hyvä ja meidän vanhimmat ottavat hyvin vastuun koska haluavat olla luottamuksen arvoisia jotta hommia on jatkossakin. On kuitenkin heillä harvoja hommia joilla voivat tienata itselleen rahaa.

Siitä olen samaa mieltä ettei isompien sisarusten tarvitse ilmaiseksi kaitsea pienempiään elleivät itse halua.

Ja itse omani hoidan ja pidän kasvatusvastuun. Niin isommilla kuin pienemmilläkin. Ja ihan tyytyväinen olen vielä ollut siitä mitä heistä on tullut.

Ei tässä nyt puhuta siitä onko aikuinen tyytyväinen vaan siitä mitkä traumat niille lapsille jää.

Sisarukset ovat monessa perheessä rikkaus ja nuoremmat voivat myös nauttia siitä että pääsevät vanhempien sisaruksien kanssa "leikkimään" ja touhuamaan. Ikävä jos sinulla ei asia näin ole ollut mutta älä silti yleistä. Monessa perheessä asia on myös näin.

Aika yllättävää olisi jos yksin isompien sisaruksien kanssa ajan viettäminen saisi kenellekään traumat.

Onko ongelma sitten narsistinen isosisarus jolta puuttuu tunneäly vai heikkomielinen pikkusisarus joka kokee kaiken epäreiluna? Monesti terapiassa aukenee myös se toisen osapuolen rooli ja ymmärrys sille. Aina syy ei olekaan yksin muissa. Kannattaa käydä keskustelemassa jos liikaa jää lapsuuden mutkiin kiinni ja ne asiat siellä laskevat elämänlaatua.

Vierailija
26/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Onhan tuo sinulle helppoa ja halpaa. Olet tosi laiska ja tyhmä äiti.

Tässä(kään) asiassa ei voi yleistää. Hoidin itse teininä nuorempia sisaruksia välillä, samoin vanhemman sisaruksen lasta (siskopuolen lapsi oli vain pari vuotta nuorempi kuin meidän pikkusisarukset). Omia lapsia en jätä keskenään, koska eivät sitä halua. Vanhempi lapsista käy hoitamassa muiden lapsia, mutta oma sisarus käy liikaa hermoille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi