Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni eivät halua oppia ruotsia

Vierailija
12.02.2014 |

Minulla on kolme teini-ikäistä lasta eivätkä he halua oppia toista kotimaista! Vanhin on heti seiskaluokalta asti käyttänyt ruotsintunnit kännykällä leikkimiseen yms. ja sanoo ettei hänelle tarvitse turhaan ostaa lainkaan kalliita ruotsinkirjoja kun ei niitä kuitenkaan lue (lukee kyllä motivoituneesti englantia, saksaa ja espanjaa joista hyvät arvosanat). Keskimmäisen mielestä opiskelemansa englanti ja saksa ovat hyödyllisempiä kuin ruotsi joten ei hänkään sitten toista kansalliskieltä opettele "kun ei kiinnosta oppia pikkuvähemmistön turhaa pakkokieltä". Nuorimmainen selittää jotain siitä miten ruotsi on turhaa ja pakkoruotsi haittaa "oikeiden" kielten kuten venäjän ja ranskan opiskelua sekä syyttää rkp:tä suomenkielisten sortamisesta ja selittää jostai freudenthalista (?)

Miten saan lapseni oppimaan ruotsia?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

40, nimenomaan. Teini ei voi tietää, mitä aikuisena tulee tarvitsemaan, se on yksi asia. Toinen on, että jos siellä tunnilla joka tapauksessa on istuttava, sen ajan voisi käyttää hyödyksi ja oppia jotain.

Vierailija
42/48 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel you. Itse kansainvälisessä yrityksessä johtajana olisin saanut kunnon paikan jos olisin osannut espanjaa, nyt hävisin jenkille tässä. Mutta kirjoitin L:n ruotsista ja osaan tosi hyvin!!! Olen vetänyt jopa skandiprojekteja - aina englanniksi koska eivät oikeasti tanskalaiset ymmärrä meidän moominsvenskaa.....

Valinnanvapautta, muuta en kaipaa. Olin aikoinaan töissä yrityksessä jossa vientiä oli yli 90 maahan- lukuunottamatta Ruotsia jossa pääkilpailija -mutta minä osasin ruotsia, jei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 22:40"]

Väsynyttä dialogia itsesi kanssa ja itsesi yläpeukuttelua ja muiden alapeukuttelua. Eikö sinulla ole muuta elämää kuin pakkoruotsin vastustaminen täällä?

[/quote]

Toiset ne vain haluavat pakottaa toisten lapsia.  Ehkä se saa heidät itsensä tuntemaan olonsa arvokkaammiksi. Yli 60 prosentta suomalaisista kuitenkin haluaa pakkoruotsin pois, joten ei tosiaankaan tarvitse peukutella omia viestejään.

Vierailija
44/48 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Me luetaan englantia tai venäjää mielummin, meillä on kielipää, mutta me ei haluta lukea ruotsia" Niin juu, englantia ja kielipää... Eipä ole vielä tullut vastaan se suomenkielinen joka oikeesti osais lausua mitään oikein englanniksi. Siis ne helvetin pöllöt jotka ovat speakers paikalla töissä tvn kanavillakaan tai radiossa ei osaa. Nyt kuunnellaan vähän naitvissiä... Mie romahan... Kun kotona istutaan tietokoneella niin on kyllä persulippu korkeella, muttakun ulos mennään ja ruotsiksi jossan keskustellaan jostain niin sillon kyllä kiltisti kysytään että missä mennään. Ja kertokaa nyt minulle mihin tässä maassa pääsee töihin korkeamalle tasolle, osaamatta suomea.Ei se siitä kielestä kiinni ole, se että olette kaikki siivojia, vaan ihan tyhmyydestä.

Vierailija
45/48 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 05:16"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 22:40"]

Väsynyttä dialogia itsesi kanssa ja itsesi yläpeukuttelua ja muiden alapeukuttelua. Eikö sinulla ole muuta elämää kuin pakkoruotsin vastustaminen täällä?

[/quote]

Toiset ne vain haluavat pakottaa toisten lapsia.  Ehkä se saa heidät itsensä tuntemaan olonsa arvokkaammiksi. Yli 60 prosentta suomalaisista kuitenkin haluaa pakkoruotsin pois, joten ei tosiaankaan tarvitse peukutella omia viestejään.

[/quote]

Hahhah. Kyllä me sut tunnetaan.

Vierailija
46/48 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tarvin ruotsia työssäni. Osaan jonkin verran, mutta joka päivä toivon, että osaisin paremmin.

Vierailija
47/48 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan luonnollista että pakottaen kielen opiskelu ei maistu..

http://tinyurl.com/svedut

Vierailija
48/48 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 22:27"]

Mites olisi lomamatka kesäiseen Tukholmaan toteamaan kuinka kauniita ruotsalaiset tytöt ovat?

[/quote] Menkää mieluummin vaikka Allegrolla Pietariin. Venäläiset tytöt ovat kauniimpia kuin ruotsalaiset ja heidän kielensäkin on hyödyllisempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan