Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkoti-ikäisten lasten perheet, miten viikonloppu aamunne lähtevät käyntiin?

Vierailija
30.10.2020 |

Moneltako heräätte, nukutteko pidempään, saako lapset katsoa pitkään lastenohjelmia vai ollenkaan jne.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset heräävät törkeän aikaisin katsomaan telkkaria ja aikuiset heräävät tunnin-pari myöhemmin olkkarin mökään.

Aiempi vaihtoehto oli että lapset heräävät törkeän aikaisin härkkimään vanhempia hereille. Nykyinen on paljon parempi, vaikka ei ehkä kasvatusoppaiden suosittelema.

Vierailija
2/25 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskasti :) Vanhemmat saa nukkua pitempään jos lapset intoutuu katsomaan puhelimilta lastenohjelmia tms. Seikkailukone ja muut lastenohjelmat töllöstä ei jostain syystä nappaa meidän vintiöille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätys kuuden maissa arkena ja pyhänä. Ei nuku lapsi sen pidempään. Uuvuttavaa. Haluaa aamupalaa herättyään. Minä haluaisin nukkua pidempään. Sitten kiehnää kainalossa ja haluaa jutella. Ei yksin kiinnosta edes piirrettyjä hänen katsoa.

Vierailija
4/25 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätys n. klo 06-07 välillä, siitä sitten yhdessä aamupesulle ja aamupalalle, jonka jälkeen ulkoilemaan. Yleensä astutaan ovesta ulos n. 07.30-08.15 välillä, ihanan rauhallista siihen aikaan. 

Vierailija
5/25 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vanhemmista herää nelivuotiaan kanssa n puoli kahdeksalta. Joskus hän nukkuu pidempäänkin. Useimmiten isä herää, koska äiti ja vauva nukkuvat myöhempään. Esikoinen saa aamupuuron ja leikkii tai lähtevät ulos. Sitten kun kaikki hereillä kymmenen aikaan niin syödään brunssia tms toinen aamupala tai valmistellaan lounasta sen sijaan. Joskus äiti nukkuu yksin pidempään, vauva liittyy hereillä olijoiden porukkaan. 

Vierailija
6/25 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa katsoa lastenohjelmia, kun vanhemmat hörppii kahvit. Aamupalan syö tuntia myöhemmin kuin päikyssä. Rauhassa siis.

Vierailija
7/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vee herää kuuden maissa ja kälättää niin kovaa että koko talo herää. Taas väsyttää niin paljon.

Vierailija
8/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti-ikäinen nukkuu tai köllöttelee mielellään pitkään (no kasin kieppeille) sängyssä, mutta 1-vuotias saattaa pompata jo kuudelta hölisemään. Vanhemmat vuorottelee viikonloppuna hänen kanssaan heräämisen.

Telkkaria meillä katsotaan harvoin aamulla ja lapsikin katsoo ohjelmansa suoratoistopalveluista, joita ei kyllä vielä osaa itse laittaa päälle.

Vierailija
9/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5v. tyttö heräsi ennen seiskaa. Annoin iPadin hänelle ja jatkoin itse uniani.

Vierailija
10/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi herää suunnilleen samaan aikaan kuin arkena eli 6-6.30. Haluaa heti aamupalaa ja on niin vilkas tapaus, ettei uskalla jättää katsomaan lastenohjelmia valvomatta.

Vierailija
11/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6v, 5v ja 3v heräävät viimeistään seittemän aikaan, tulevat hetkeksi viereen kölllttelemään ja sitte aloittavat hirveällä vauhdilla leikit. Tänään on jo ehditty leikkiä poliisia ja roistoa, sitte rauhottuivat leikkimään legoilla. YrVauva heräilee myös samoihin aikoihin, joskus nukkuu vähän pitempään. Ei siis lasten ohjelmia.

Tänään oli isän vuoro jäädä nukkumaan pitempään, itsekin torkuin tunnin kuulostelen lasten leikkejä.

Meillä käytäntö että toinen nukkuu lauantaina pitempään, toinen sunnuntaina.

Kahdeksan maissa raahaudutaan aamupalalle

ja siitä päivän touhuilut käyntiin.

Vierailija
12/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsemältä herätys toiselle vanhemmalle, toinen nukkuu pitempään. Herännyt avaa lastenohjelmat lapsille ja vahtii toisella silmällä lehden takaa, ettei muille kanaville kuin lapsille tarkoitetuille surffailla.

Vierailija
13/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa katsoa telkkaria 2-3 tuntia riippuen miten aikaisin herää. Viikolla ei katsota ollenkaan TV:tä eikä meillä pelata tai ole muuta ruutuaikaa. Vauva herää aikaisin ja nukkuu jo ensimmäiset päiväunet ennen klo 10. Vauvan kanssa leikitään toisessa huoneessa sillä on vielä liian pieni telkkarille. Tietysti joskus lapset leikkii myös yhdessä hetken mutta sitten isompi haluaa kuitenkin jossain vaiheessa katsoa TV:tä.

Vierailija
14/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian aikaisin yleensä käynnistyvät viikonloppuaamut(kin). Leikki-ikäinen nuorimmainen on tooodella aamuvirkku. Itsekin olen aamuvirkku, mutta joskus olisi mukava nukkua pidempään tai oleilla itsekseni.

Koululaiset ja välillä puoliso nukkuvat pidempään.

Vierailija
15/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kömpii klo 7 aikoihin viereen ja jatketaan unia yhdessä klo 8-9 asti. Sitten lapsi saa katsoa lastenohjelmia aamupalan valmistumisen ajan ja vaikka aamupalallakin. Meillä katsotaan arkena tvtä niin vähän, että katsokoon viikonloppuna jos tahtoo, aina ei halua.

Sitten leikitään vähän yhdessä. Klo 12 aikoihin viimeistään ulkoilemaan.

Vierailija
16/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä ja mies herätään joka aamu 6-7 navettaan ja talliin. Lapset herää 9-11.

Vierailija
17/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset heräilee seitsemän jälkeen/vähän ennen kahdeksaa. Joskus köllötellään sängyssä halimassa, joskus lapset menee heti katsomaan ohjelmia. Tulevat pyytämään aamupalaa kahdeksan jälkeen, syödään ihan rauhassa aamupalaa ja pohditaan mihin hommiin siitä lähdetään. Joskus, esim. tänään isompi nukkui reilusti yli kahdeksaan ja nyt vasta aloiteltiin aamupalaa tekemään. 2v ja 5v lapset.

Vierailija
18/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse herään viideltä ja lähden töihin. Mies jää lasten kanssa nukkumaan. Tulen kotiin joskus aamun aikana (8.30-11 välillä) ja täällä ollaan joko aamupalalla tai ulkoilemassa tai jo lounaalla.

Pakko ottaa kaikki viikonlopputyöt, että saa lapsille mahdollisimman paljon arkivapaita. Jos mies on lauantaina töissä, aikuinen esikoinen tulee tänne aamuksi vahtiin.

Vierailija
19/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkisin herään kuudelta, herätän lapset puoli seitsemältä, kun olen ensin itse pukenut ja juonut kahvit. Viikonloppuisin lapset herättävät minut yleensä noin klo 6.30 tai joskus harvoin myöhemmin. Lasten ollessa yökylässä (harvoin!), nukun yleensä kymmeneen asti, kertoen kai minkälaista univelkaa tässä päivittäin tulee kerrytettyä 😅.

Kyllä, viikonloppuisin dumppaan lapset telkkarin eteen katsomaan piirrettyjä. Sitten lampsin aamukahville. Menee noin tunti, että saan heräteltyä itseni. Yleensä lapset katsovat ainakin sen aikaa lastenohjelmia, toisinaan eivät jaksa ollenkaan istua aloillaan. Eli telkkaria katsovat noin 0,5-1,5h viikonloppuaamuisin. Sitten puetaan lapsille vaatteet ja mennään aamupalalle, saatan heidän syödessään valmistella jo päivällistä tai tyhjätä tiskikonetta tai sitten istun heidän kanssaan, piirrän ja selitän lapsille päivän tehtävät ja ohjelman. Saavat itse valita missä järjestyksessä tehdään, askarrellaanko ennen ruokaa ja ulkoillaan vasta jälkeen vai toisin päin.

Odotan todella lasten kasvavan siihen ikään että heräävät hissunkissun keskenään ja antavat minunkin nukkua niin kauan kuin unta riittää. Muutama vuosi vielä... lapset nyt 5v ja 3v 😅. Arki on muuten ihanaa mutta kasvava univaje ja sen mukanaan tuoma oireilu on toisinaan raskasta kantaa.

Vierailija
20/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vaihdellut meillä aika paljonkin. Ennen heräsi esikoinen yksin ja meni katsomaan telkkaria, en tiedä monelta heräsi, kun teki tämän niin hiljaa:D sitten on pienempikin n. 2-vuotiaana oppinut tähän samaan. Toisaalta hyvä, saa ainakin levätä rauhassa itse, mutta kyllä välillä hiolestutti mitä aamuisin tapahtuu. Ei onneksi koskaan mitään, aivan hiljaa vaan nököttivät, itse heräsin yleensä sitten kun nuorempi alkoi puhumaan, kun ei "muistanut" olla hiljaa. Nyt herään taas aikaisin vkloppuinakin, kun nuoremmalla diagnosoitiin n. vuosi sitten vakava sairaus. Pitää aamusta alkaa ottamaan heti lääkkeitä ja tärkeä myös nestytyshoito, eli aikaisin pitää aloittaa veden kittaaminen, jotta päästään iltaan mennessä.päivän tavoitteisiin. Ohjelmia saavat kyllä edelleen kaysoa aamuisin telkkarista, minä katson sitten nukkumisen sijaan jotain suoratoistopalvelua kännykältä. Sitten yleensä ulkilemaan tai kauppaan lähdrtään mahdollisimman aikaisin...