Jyväskylä?
Mitä mieltä Jyväskylästä kaupunkina? Olen muuttamassa sinne...
Kommentit (82)
Kylläpä jyväskyläläiset annatte positiivisen kuvan kotikaupungistanne! Miksette muuta pois, jos muualla asiat paremmin? Ei täällä ole pakko asua!
Siis pieni Suomen mittasuhteessa? Suurehko kaupunki, asukkaita jotain 130 000 (arvio). Talous kuralla, näkyy myös kaupungin tarjoamissa palveluissa esim. hammashuollossa. Vesien ympäröimä, kaunista seutua. Pinta-alaltaan laaja, joten kaupunkiin mahtuu myös syrjäkyliä.
Minä viihdyn Jyväskylässä. Täällä on paljon opiskelijoita ja muualta muuttaneita, joten ei mielestäni ole sisäänpäinlämpiävä. Huonoja puolia ovat huonompi työllisyystilanne kuin pääkaupunkiseudulla ja konserttisalin puuttuminen. Asunnot eivät ole kohtuuttoman kalliita järvinäköalallakaan. Sopivan kokoinen kaupunki, voi liikkua pyöräillenkin. Tervetuloa! :)
Todella tiivis/pieni keskusta harjun ja järven välissä. Suurin osa asuntoalueista kaukana (3-6km) keskustasta. Eli asut ruutukaavalla tai kävelymatkan ulkopuolella keskustasta. Kauppakeskukset on Keljossa (eteläpuolella kaupungista katsottuna), Seppälässä (pohjoispuolella) ja Palokassa (pohjoispuolella).
Joukkoliikennettä on, mutta vuorot pääosin kerran tunnissa kustakin lähiöstä ja käytännössä kaikki reitit keskustan kautta eli jos et asu keskustassa niin joudut suunnittelemaan menosi joukkoliikenteen mukaan tai omistamaan auton (tai pyörälläkin pääsee).
Kaupungissa paljon opiskelijoita, joka tuo kaupunkiin paljon nuorehkojen ihmisten harrastusmahdollisuuksia ja vähän kansainvälistäkin väriä. Muutenkin harrastusmahdollisuuksia mukavasti, mutta monet harrasteet on etäällä keskustasta (Lähiöiden kouluilla yms.) Paljon muualta muutaneita, useamman sukupolven Jyväskyläläistä vaikea löytää. Myöskään vahvaa omaa murretta ei ole.
Kohta 17 vuotta täällä asunut parikymppinen. Jyväskylää parempaa kaupunkia en ole löytänyt, vaikka reissattua tulee ympäri maailmaakin. Aina tultu takaisin ja pois ei pitkäksi aikaa saa mua lähtemään. Yöelämä on piristävää ja ihmiset hymyilee enemmän kuin esim. pk-seudulla. Työpaikkoja ei valitettavasti ole kellekään, mutta ainakin kaikki on lähellä ainakin Helsinkiin verrattuna. Vuokrat tietty halvemmat ja hyvät opiskelupaikat, urheilumahdollisuudet mahtavat. Suosittelen! :)
Mukava kompakti kaupunki, itsestä se viihtyminen on kiinni asuipa missä vain. Jos vertaa pk-seutuun, niin paikallisliikenne on liki olematonta mutta etäisyydet tietty lyhyempiä, eikä ruuhka-aika ole samaa kuin kehällä. Polkupyörällä tuntuu että aina on ylämäki...mutta kunto kasvaa...Opiskelijakaupunkina paljon kiinnostavaa kulttuuria ja tapahtumia. Liikuntamahdollisuudet hyvät. Lutakko ei ole Tavastia, mutta ihan kiva keikkapaikka. Tarvitsen harvoin terveyspalvelua mutta akuutissa tilanteessa olen ollut tyytyväinen. Löysin oman alan töitä, mutta kilpailua on. Tervetuloa! :)
Mä opiskelin Jyväskylässä ja viihdyin erittäin hyvin siellä.
Hyvät liikuntamahdollisuudet.
Jos ei halua tehdä töitä niin tämä on hyvä paikka asua
Jos ei oo työtä ja rahaa nii et pysty harrastamaan täällä yhtään mitään.. Sen oon huomannut ja moni muukin.. Ihmeen kallista kaikki!
Itse olen täältä kotoisin ja viihdyn, olen toki asunut muutamassa muussakin kaupungissa jossain kohtaa mutta tänne palannut.
+ Hyvä sijainti, pääsee nopsaa niin etelään kuin pohjoiseenkin. (paitsi lentämällä, lentoyhteys surkea).
+ Paljon opiskelijoita eli nuorekas.
+ Kohtuullisen hintaiset asunnot.
+ Luontoa lähellä.
+ Ihmiset ystävällisiä eikä musta lainkaan sisäänpäin lämpeäviä. Verrattuna vaikkapa kokkola, siellä asuin hetken ja on kyllä niin sisäsiittoista porukkaa... Jyväskylään on muuttanut esim opintojen perässä paljon ihmisiä ympäripuolelta maata joten sisäsiittoisuutta ei ole päässyt syntymään.
- Matkustellaan paljon, lentoja hevantaalle menee huonosti eli pitää aina kulkea autolla/junalla. Esim rovaniemeltä pääsisi helpommin lentämällä helsinkiin kuin jyväskylästä.
- Työpaikat aika kiven alla, onneksi itsellä on aika varma vakituinen mutta monet kaverit työttömänä.
White trash -kaupunki
Vitun kylmä talvisin
Paljon luontoa (vesistöä) lähellä. Helppo tehdä kävelylenkkejä.
Opiskelijalle, kun saat asunnon keskustasta, kaikki koulut ovat lähettyvillä. Sama taitaa olla melkein työpaikkojen kanssa. Sellaisen pyöräilymatkan päässä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
White trash -kaupunki
Vitun kylmä talvisin
1. Korkeakoulutettujen kolmekymppisten suhteellinen määrä suurin koko Suomessa.
2. Juu.
Jyväskylässä on myös alue Kypärämäki. Jostain syystä se helpost muuttuu toiseksi sanaksi, myös asuntoilmoituksesa kerran !
Olen muuttanut Jyväskylään pääkaupunkiseudulta vuosi sitten. Minusta tämä on "tuppukylä" henkiseltä ilmapiiriltään. Palvelut on ihan ok lukuunottamatta lääkäripalveluita, jotka on järkyttävän surkeat. Keskusta on kompakti ja vähän keskustan ulkopuolella on isoja kauppakeskittymiä. Ikean puuttuminen iso miinus.
Luonto on lähellä ja urheilumahdollisuudet hyvät, itseasiassa keskitasoa paremmat.
Mutta tosiaan tuo väkiluku ei kerro kaupungin "suuruudesta" paljoakaan. Jyväskylä on pikku kaupunki, murre savolaisuuteen taipuvaa, ja jotenkin pienet piirit. En ole jäämässä tänne loppuelämäksi.
Vaasa on parempi vaihtis JKL verrattuna. Okei asukkaita puolet vähemmän, mutta suhteellisesti yhtä paljon opiskelijoita Vaasassa kuin Jkl. Poikkeus, että Pohjanmaalla on töitä, Jyväskylässä ei ole. Lisäksi Pohjanmaalla haittapuolena ruotsalaiset. Mutta jos ne ei haittaa,niin sitten Vaasa ehdottomasti. Sama matka junalla Hesasta 3-4h.
Myös merinäköala.
Ite en tykkää Jyväskylästä pätkääkään. Pari kertaa käynyt ja on jotenkin tosi junttilameininki siellä. Oon alunperin Etelä-Suomesta ja tykkään myös Hesasta, mutta jos Hesa ei ole optio (suuruutensa vuoksi)
Jyvääääskylä on suomiräpin atteena
Ankea. Mutta onhan siellä onneksi se järvi, johon voi kävellä, kun kyllästyy.