Ilta-ahmiminen. Sanokaa etten ole ainoa...
Tänään olen syönyt illan mittaan:
Monta leipää voilla ja juustolla,
pähkinöitä,
rusinoita,
pieni keksipaketti,
pieni (120g) karkkipussi,
3 suklaapatukkaa,
makaroonia.
Minulle riitti. Keräsin kaikki houkutukset kaapeista ja heitin roskiin! Turhaan kiusaan itseäni säilyttämällä kaikke moskaa kaapissa kun kuitenkin sitten stressaantuneena menen niitä napsimaan..
Huomenna paremmin..
Kommentit (56)
Minä suosittelen myös päivällisen siirtämistä mahdollisimman myöhään, toiminut minulla jo yli 10 vuotta. Jaksaa harrastaa liikuntaakin kun töiden jälkeen syö vain jonkinlaisen välipalan.
Ei siinä ole mitään outoa, että saa syötyä paljon kerralla. Saan minäkin syötyä vaikka millaisia määriä ja silloin tällöin tulee syötyäkin (laivan buffetissa nyt esimerkiksi). Olen normaalipainoinen, hoikahkokin, koska suurten määrien syöminen on mulla nykyään niin satunnaista. Ennen se oli mullakin jokailtaista vuodesta toiseen. Nyt ei tee mielikään ahtaa jatkuvasti.
Mulla ei ole muuta neuvoa kuin se, joka itselleni tepsi. Siis jos syöt vaikka tänä iltana liikaa, älä jää murehtimaan sitä, vaan yritä syödä seuraavana päivänä normaalisti. Ahmiessakin yritä syödä hitaasti, miksi pitäisi mättää ruokaa kauheaa vauhtia naamaan? Ei ole syytä, päinvastoin. Kun syöt hitaammin, voit samalla yrittää lopettaa ahmimisen kesken. Ja muista: ei mitään "vain tänään ahmin ja huomenna uusi elämä" -ajattelua. Et sä seuraavana päivänä kuitenkaan aloita uutta elämää, vaan taatusti tulee päiviä, että syöt liikaa.
Ahmin AINA n. viikon ennen menkkoja :(
Kenelläkään samaa ongelmaa? Ei olisi varaa lihoakaan ja ikääkin on jo melkein 40...
#36: mua vaivaa kanssa tuo "pms-syöminen". Tietää että menkat kolkuttaa ovelle kun iskee niin tajuton hiilarihimo että meinaan syödä jauhoja suoraan pussista...
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 12:54"]Minä suosittelen myös päivällisen siirtämistä mahdollisimman myöhään, toiminut minulla jo yli 10 vuotta. Jaksaa harrastaa liikuntaakin kun töiden jälkeen syö vain jonkinlaisen välipalan.
[/quote]
Kuin myös suosittelen. Napostelin ennen joka ilta vähän sitä sun tätä, kunnes ihan vahingossa ruokarytmi siirtyi siten että päivällinen syötiin klo 18-19 maissa. Vatsa on ainakin itselläni koko illan täynnä, eli iltapalaa en syö välttämättä ollenkaan. Välillä se jopa harmittaa kun olisi niin ihana napostella ja katsoa telkkaria! Mutta parempi toki näin.
Ruokarytmini on seuraavanlainen:
Aamupala 8-10 välillä
Lounas 11-13 välillä
Välipala 14-16 välillä
Päivällinen 18-19 välillä
iltapala joskus harvoin
välipalan ja päivällisen välillä saattaa olla enemmän kuin kolme tuntia, mutta pärjään kyllä kun syön hyvin nälkää pitäviä juttuja.
Kiitos kovasti vinkeistä! Tänään en ole ahminut, enkä aiokkaan! Nyt ei tee mieli edes herkkuja, mutta vaikeita päiviä tulee varmasti kuitenkin tulevaisuudessa! Koitan parhaani mukaan "ehkäistä" ne syömällä säännöllisesti ja mättäämättä paljon sokerijuttuja etten jää sokerikoukkuun. Oon kyllä vielä siinä mutta irti aion päästä! Sitten kun on hallinnassa (toivottavasti tulevaisuudessa), niin pieniä määriä sillointällöin juhlissa yms ei haittaa. Yritän pysyä kohtuudessa.
ap
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:51"]
Syökää kunnolla oikeaa ruokaa päivällä, niin ei tarvitse illalla koluta kaappeja!
[/quote]
Mä nimenomaan syön päivällä kevyesti, jotta vois sit illalla vetää enemmän. Päivän paras hetki on kun illalla avaa toosan ja kattoo, mitä kaapist löytyis ;) Itselläni ei iltasyöpöttelystä huolimatta ole paino-ongelmia just sen takia, että aamupala ja lounas on aika kevyitä ja jonkun proteiinipatukan saatan kanssa siinä välissä vetästä.
Kuivakat hapannaamat täällä kauhistelevat ja valehtelevat pokkana, että jotkut fucking gojimarjat ja lanttutikut maistuvat samalta kuin täytetyt kolmioleivät tai sipsit.
Totuus on, että kaikki hyvä lihottaa.
Salaatti pitää linjat kurissa joo...mutta maistuu perseelle.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 22:50"]
Täällä myös entinen ilta-napostelija, aiemmin tuli vedettyä kaikenlaista karkkia ja sipsiä iltaisin tv:n ääressä vaikka oli syönytkin illalla kunnon ruuan.. siirryin napostelemaan terveellisemmin esim. vihanneksia dipillä ja sitä kautta pääsin kokonaan siitä eroon, muita hyviä vinkkejä löysin täältä http://tinyurl.com/kuntoon2014
[/quote]
Hei iha sama juttu mulla! :)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 11:33"]
Mä söin eilen illalla vain yhden omenan. Painan 56kg
[/quote]
Läski.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 11:07"]
Mulla loppui tuo, kun aloin syödä päivän tukevimman aterian illalla, eteläeurooppalaiseen tapaan. Aiemmin yritin sitä mitä usein Suomessa suositellaan, että lisää syömistä päivällä niin muka iltanälkä vähenisi. Ei auttanut.
Mutta kun tein niin, että aloin syödä lounaalla kevyesti, välipalan klo 17 aikaan ja tukevan päivällisen klo 20-21, eipä enää iltanälkä vaivaa, kun saa ihan luvalla syödä vatsan täyteen illalla.
[/quote]
Samoin. Opin tuon rytmin asuessani Ranskassa, ja se tuntuu sopivan kropalleni paremmin kuin hyvin. Lisäksi kevyen lounaan ansiosta en kärsi enää iltapäiväkoomasta.
Ap, syöt liian vähän! Lounas ja päivällinen jotain kunnon lämmintä ruokaa johon voita maun mukaan mutta riittävästi. Ei tarvi kiusata itseään.
Mä oon myös iltasyöppö. Tänä iltana on mennyt pussillinen suomalaisia baby-porkkanoita, kuusi broilerpyörykkää, kymmenen yrittimarinoitua valkosipulinkynttä. Vettä hörpin kyytipojaksi ja maha on jo ihan täynnä.
Provoja riittää näköjään. Mutta myös niitä kohtalontovereita joilla on sama "ongelma"/hyväksyneet ja tietoisesti ovat iltasyöppöjä, tämä lohduttaa minua. Eilen en ahminut vaikka tulikin hirveän ruokahimot. Kaappien siivous auttoi, koska muuten olisin varmaankin ruvennut leipomaan jotakin hyvää tai tehnyt sämpylöitä jne ja syönyt koko satsin kerralla.
Alku on aina hankalin kun tästä yrittää päästä eroon, mutta sitten kun on hetken jaksanut pistä vastaan himoille, ne laantuvat. Minusta kyllä tuntuu nyt, että tämä vastaan laittaminen on liiankin hankalaa. Muutamia kertoja viikossa, välillä enemmän välillä vähemmän, tulee ratkettua iltanaposteluahmimiseen.
Ja joo, syön kyllä kunnon ateriat ennen iltaa, kuitenkin tämä ruokahimo tulee..
AP
Ruoka aamulla tai aamupäivällä ei ole mikään nautinto, vaan pakollista tankkausta kiireen keskellä. Illalla on aikaa paneutua asiaan ja nauttia. Miksi siis pitäisi syödä aamulla tai päivällä juuri ollenkaan, jos tyhjälläkin mahalla tai pelkän kahvin voimalla pääsee pitkälle? Miksi pitäisi potea huonoa omaatuntoa ilta/yösyöpöttelystä? Miksi ei saisi syödä illalla tai yöllä? Syö kevyesti päivällä niin illalla saa mättää kalorit täyteen herkullista ruokaa hyvässä seurassa.
Mulla ainakaan ei mikään maistu aamulla, joku puuro (höystettynä raejuustolla ja aspartaamikuralla jota mehukeitoksikin kutsutaan) tai ruisleipä vaan tarttuu kurkkuun ja maistuu ihan helvetin pahalta. Työpaikkalounas taas tuntuu olevan joillekin hirveä pätemisen paikka ja toisten lautasia kytätään ja arvostellaan.
Mulle iskee iltamussutushimo jos olen syönyt huonosti päivän aikana. Mulle sopiva rytmi on aamupala, kevyt lounas (täytetty sämpylä, salaatti tms) etten väsähdä, välipala kotiin tultua ja tukeva, proteiini- ja rasvapitoinen, päivällinen klo 19. Toisaalta PMS-oireet aiheuttaa niin hirveät hiilarihimot että tulee vedettyä vaikka jotain puuroa jos ei muuta löydy.
Vähän ot: mihin tuo pms-pohjaton nälkä oikein perustuu? Monilla tarpeilla on joku ihan biologinen syy, mutta mikä ihme tämän tarkoitus on?
Hei ap vinkki makenahimoon/ ahmismishimoon, mulla toimii!
Lopetin sokerin käytön ja prosessoidut roskaruoat melkein kokonaan - esim. kahviin + muihin tuotteisiin makeutusainetta, ei pullaa, jätksiä tai muita herkkuja. Ei sipsejä, pizzoja, vaaleta leipää tai perunaa. Syön rajoitetusti hiilareita ja vain tummaa pastaa ja tummaa leipää, salaattia.
Toinen asia jota opettelen on, että annoskoot ovat suht. pienet. Eli en ahmi edes salaattia tai muuta kevyttä, eli en aiheuta itselleni sitä ähkyä täysinäistä oloa johon olen niin tottunut.
Kun tätä ruokavaliota on jaksanut pitää yllä viikon huomaa, ettei tee yhtään mieli mässyttää tai ahmia, ei ole pohjaton nälkä tai makean nälkä. Herkut jää kaupan hyllyihin helposti ja olo on kevyt!
Minä syön kanssa, toistaiseksi ihan normipainoinen (55kg) mutta ihan kauheeta toi illan syöminen, en ehkä määrällisesti syö hirveesti, mutta se himo..se on kamala! Syön 3 tunnin välein ja tarkkaan katson päivisin mitä suuhuni pistän. Nuorena oli anorexia.. Eli näitä syömishäikkiä kai tämäkin.
Tosin mä vedän vaan karkkia, en jätskiä saati ruokaa... :-(
mutta 500g irtokarkkeja menee suht helposti.