Suomessa 344 uutta koronatartuntaa!!!
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä leviää?
Kouluissa, julkisissa kulkuneuvoissa, harrastuksissa, toimistoilla?
Koulut ja liikuntaharrastukset pahimpina. Mu-mu-mu!
Ei ole koulut. Juuri tänään uutisoitiin, että tarttuu eniten perhepiirissä, yksityistilaisuuksissa, työpaikoilla ja harrastuksissa. Erikseen mainittiin, että kouluista ei juuri tartuntoja tule. Iltalehti/Iltasanomat lähteenä.
Paha kai siellä koulussa on syysloman aikana tartuntaa saadakaan?
Miten syysloma tähän liittyy. Se on yksi viikko syksystä, joissain kaupunegeissa vain kaksi päivää. tuskin tuossa puhuttiin missä tuon yhden viikon aikana tartuntoja tulee.
Ei, vaan nimenomaan siinä puhuttiin muutaman viime viikon tilanteesta siinä yhteydessä, kun tilanteen (ilmeisen virheellisesti) väitettiin rauhoittuneen. Aiemminhan noita koulutartuntoja ja altistuksia on ollut paljonkin ja niistä on uutisoitukin. Nyt kerrottiin hirveän iloisena, että viime viikkoina ei ole koulutartuntoja ollut samoissa määrin. No ei kai olekaan, kun eivät ole koululaisetkaan samoissa määrin olleet koulussa. Oikeasti noita THL:n viimepäivien juttuja kuunnellessa on tullut useampaan kertaan mieleen, että jonkun olisi pitänyt kertoa niille syyslomista ennen kuin päästää ne ääneen.
Korona ei missään vaiheessa ole levinnyt paljonkaan kouluissa. Tapauksia ja karanteeneja on ollut, mutta nämä tartunnat ovat yleensä tulleet jostain muualta, eikä tauti ole koulun sisällä juurikaan levinnyt. Pääasiallisia tartunnanlähteitä ovat olleet perhepiiri, työpaikat ja yksityistilaisuudet. Opiskelijabileistä tartuntoja on tullut, mutta pienemmillä koululaisilla ei paljonkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten te jaksatte päivästä toiseen vouhkata ja panikoitua? Eikö tuo jo käy mielenterveyden päälle? Istutteko vaan kotona odottamassa seuraavan päivän koronalukuja?
Itse elän niin normaalisti kuin näinä aikoina pystyy elämään. En mene kipeänä töihin yms. käyn koronatestissä jos olen flunssainen. Käytän käsidesiä ja tarpeenmukaan maskia. Pidän turvavälit enkä osallistu tapahtumiin jossa paljon ihmisiä. En matkusta ulkomaille. Kotimaassa voin matkustella.
Ei se maski ole mikään taikaväline jolla välttää sairastumisen. Varsinkin kangasmaskin teho on hyvin heikko.
Ketä kiinnostaa matkailla kotimaassa? Sameita liejuisia järviä, kuusipuita, harmaata kalliota ja saasteista harmaata lunta olen nähnyt tässä elämässä ihan riittävästi. Mä haluan nähdä auringon, tuntea sen lämmön ihollani, nähdä vehreyttä, sinistä vettä, vaaleaa hiekkaa ja värikkäitä kukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te jaksatte päivästä toiseen vouhkata ja panikoitua? Eikö tuo jo käy mielenterveyden päälle? Istutteko vaan kotona odottamassa seuraavan päivän koronalukuja?
Itse elän niin normaalisti kuin näinä aikoina pystyy elämään. En mene kipeänä töihin yms. käyn koronatestissä jos olen flunssainen. Käytän käsidesiä ja tarpeenmukaan maskia. Pidän turvavälit enkä osallistu tapahtumiin jossa paljon ihmisiä. En matkusta ulkomaille. Kotimaassa voin matkustella.
Ei se maski ole mikään taikaväline jolla välttää sairastumisen. Varsinkin kangasmaskin teho on hyvin heikko.Ketä kiinnostaa matkailla kotimaassa? Sameita liejuisia järviä, kuusipuita, harmaata kalliota ja saasteista harmaata lunta olen nähnyt tässä elämässä ihan riittävästi. Mä haluan nähdä auringon, tuntea sen lämmön ihollani, nähdä vehreyttä, sinistä vettä, vaaleaa hiekkaa ja värikkäitä kukkia.
Siinähän sitten haluat.
Tautia levittävät nyt ne tuhannet suomalaiset jotka on määrätty karanteeniin, mutta eivät noudata sitä. Juuri nämä altistuneet tautia levittävät. Eivät pysy karanteenissa vaan liikkuvat normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Sen perhe tartunnan lähteenä voisi poistaa ja vaihtaa tuntemattomaan kuten täälläkin todettu ei se katosta leiju.
Täh? Siis totta kai jos isä ja äiti käyvät Skopjessa moikkaamassa vanhempiaan ja tuovat sieltä tartunnan ja levittävät lapsiinsa niin tartunnanlähde on hiton hyvin tiedossa ja se on vanhemmilla ulkomaat ja lapsilla perhe.
Eilen sanottiin että tilanne on hallinnassa ja tasaantumassa, oli alle 200 casea.
No, jokaisen pitää hoitaa oma osuutensa. Paniikin välttäminen on tärkeintä.
Kerran viikossa kauppaan, maskissa. Käsidesi sisään ja ulos. Joka päivä kävelylenkki yksin. Hanskat kädessä jos asioi ulkona esim huoltoasemalla. Mökkiloma vuokramökillä jos siltä tunttuu muutama päivä viiva viikko, eipä tarvi pilkkoa puita tai tehdä kattoremonntia.
Kerran viikossa lihaskuntotreeni. TV:ssä, areenassa ja netflixissä on paljon kivaa. Etätyöpiste sisustettu ajat sitten. Kirjoja voi lukea, äänikirjoja kävelylenkillä, tullut tavaksi ja itse asiassa niistä on nähty unia.
Jos saa niin siitä vaan sitten. Rokotehan on tulossa ja tauti häviää ennen pitkää, se ei ainakaan minun elämääni hallitse. En ole nähnyt painajaisia kertaakaan enkä aio nähdäkään.
Oulu on pian uusi Vaasa. Tartunnat olleet vahvassa kasvussa viimeiset 2 viikkoa. Edelleen ilmoitetaan, että ollaan muka perusvaiheessa, ettei tarvitse tehdä mitään, vaikka ilmaantumisluku on yli 60/100 000 as. kohden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnustan olevani kauhuissani, sillä tämä virus vaikuttaa poikkeuksellisen tarttuvalta. Siihen tuntuvat sairastuvan kaikki altistuneet. Jos esim. 30 hlö lasketteluporukassa jollekin tulee perus flunssa, niin se tarttuu korkeintaan alle 10 henkilöön. Korona tarttuu melkein kaikkiin.
Tiedän henkilön joka sai tartunnan puolen minuutin kohtaamisesta. Kyllä tämä on outo tauti, uskomaton suorastaan. Koronavilkusta ei ole hyötyä sillä siinä altistumisajaksi on määritelty vähintään 15 min.
Mistä olet kauhuissasi. Kuitenkin suurin osa sairastuneista on kuitenkin vähäoireisia tai oireettomia. Mikä tässä pelottaa?
Kaikki meistä sairastuvat syöpään, toiset vaan kuolevat ennen syövän oireita/ilmaantumista. Miettikääpä sitä hetki..Olen eri, mutta minua ei huolestuta niinkään oma mahdollinen altistuminen tai sairastuminen - olen perusterve, ei mitään vakavia sairauksia, todennäköisesti selviäisin vähin oirein - vaan se, että saatan oireettomana tartuttajana levittää tautia esim. läheisiin, joilla on vakavia sairauksia ja joille tämä virus voisi aiheuttaa hyvin tuskallisen, ennenaikaisen kuoleman. Vaikka tiedän, että me kaikki kuolemme joskus, en silti haluaisi, että minulle rakkaat ihmiset viettävät viimeiset hetkensä tukehtumalla omaan limaansa hengityskoneessa.
Olet siis tähänastisen elämäsi jokaikinen vuosi eristäytynyt muista ihmisistä talveksi? Vai eikö sinua ole haitannut ajatus siitä, että rakkaat ihmiset viettävät viimeiset hetkensä tukehtumalla omaan limaansa hengityskoneessa influenssapositiivisina? Mutta sama kohtalo koronapositiivisena onkin mystisesti sitten ihan kauhea juttu?
Voin muuten kertoa että ihminen on hengityskoneessa joko tajuttomana tai tajuttomaksi lääkittynä, ei siinä mitään tukehtumisen tunteita aistita.
Vierailija kirjoitti:
Oulu on pian uusi Vaasa. Tartunnat olleet vahvassa kasvussa viimeiset 2 viikkoa. Edelleen ilmoitetaan, että ollaan muka perusvaiheessa, ettei tarvitse tehdä mitään, vaikka ilmaantumisluku on yli 60/100 000 as. kohden.
Eräissä nuorten bileissä Kaijonharjussa oli ollut karanteeniin määrättyjä henkilöitä. Huhu kertoo että yksi osallistuja oli tietoinen tartunnastaan. Kaikki tietävät tästä skandaalista mutta media on hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se maski ole mikään taikaväline jolla välttää sairastumisen. Varsinkin kangasmaskin teho on hyvin heikko.Ketä kiinnostaa matkailla kotimaassa? Sameita liejuisia järviä, kuusipuita, harmaata kalliota ja saasteista harmaata lunta olen nähnyt tässä elämässä ihan riittävästi. Mä haluan nähdä auringon, tuntea sen lämmön ihollani, nähdä vehreyttä, sinistä vettä, vaaleaa hiekkaa ja värikkäitä kukkia.
Siinähän sitten haluat.
Jep, onneksi on lomatilille kertynyt hyvin rahaa kun ei pääse keikoille eikä baariin, ei maskipakon vuoksi käy teatterissa/baletissa eikä museoissa eikä tosiaan tuhlaa rahojaan ylikalliisiin kotimaankohteisiin. Seuraava matkustusikkuna kun avautuu niin mä olen out of here. Ja yhtään latia en laita maskipaikkojen tukemiseen ja muuhun soopaan vaikka tässä menisi vielä 5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska ihmiset eivät käytä niitä.
Keväällä kukaan ei käyttänyt maskeja ja tartuntamäärät pienempiä.
Silloin oli lock-down, remember... Koulut kiinni ja jengi käveli pitkin metsiä.
Mistä ihmeestä tällanen massapsykoosi on tullut, että luullaan Suomessa olleenjoku "lockdown"? Tämä on nyt jo kolmas kerta tänään, kun näen jonkun väittäneen näin. Ei todellakaan ollut.
Lockdown on nimensä mukaisesti pakollinen kotiin lukittautuminen, jossa ulos ei saa lähteä, kuin erityssyystä, eli suomeksi ulkonaliikkumiskielto. Tällaista oli esim. Espanjassa ja Italiassa, mutt ei ole missään vaiheessa ollut Suomessa. Täällä oli keväällä ravintolat ja koulut kiinni, sekä etätyösuositus voimassa, ulos sai silti mennä ihan miten huvittaa.
Huvittavaa on myös se, että Suomessahan ei ole pakollista kotiin jäämistä vaadittu edes karanteenissa olijoilta, tai koronapositiivisilta, hekin saivat kevään aikana, ja saavat edelleen, kävellä vapaasti ulkona, kunhan turvavälit on voimassa ja ei mennä sisätiloihin. Silti meuhkataan, että "muistatjo ku oli se lockdown?" No en muista, ku ei sellaista ole koskaan tässä maassa ollut, kenellekään.
Se "kenelläkään lock-down" on ainakin vanhukset hoitolaitoksissa, ollut kaiken aikaa. Omaiset pääsevät säännellysti tapaamaan pleksin takaa.
Tästä tuli nyt onneksi oikeuden ennakkopäätös että vanhuksien vangitseminen ja eristäminen omaisistaan on laitonta. Jos jollakulla on tilanne, että rajoitetaan omaisen luo pääsyä niin kaivakaa juttu esille ja vedotkaa tähän, aika nopeasti loppuu se 10 min ulkona 2 metrin turvavälillä naama kangasretaleeseen käärittynä -soopa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se maski ole mikään taikaväline jolla välttää sairastumisen. Varsinkin kangasmaskin teho on hyvin heikko.
En panikoi enkä vouhkaa. Seuraan vain mielenkiinnolla keskustelua aiheesta. Ei käy mielenterveydenkään päälle, kun tietää olevansa virukselta melko turvassa. Ei tarvitse käydä testeissäkään, koska ei tule edes flunssaa. Teen etätöitä ja ulkoilen. Luen, maalaan, teen käsitöitä ja katson Netflixiä. Ja seuraan palstaa.
Jos jossain paikassa on syytä käyttää maskia, sehän tarkoittaa vain, että kyseisessä paikassa ei olla muulla tavoin huolehdittu tartuntojen ehkäisemisestä. Ei siis ole mahdollista pitää turvavälejä jne. Miksi laittaisin maskin naamalleni ja menisin sellaiseen paikkaan, kun voin olla menemättäkin? Kuten itsekin sanoit, maski ei ole taikaväline, jolla välttäisi sairastumisen. Joku yrittäjä ehkä kärsii siitä, että on yksi maksava asiakas vähemmän, mutta onhan hänellä muitakin asiakkaita. Varsinkin niitä, jotka pitävät maskeja taikavälineinä.
Ei mullakaan ole mitään hinkua matkustaa nyt ulkomaille, mutta ei ole hinkua matkustaa kotimaassakaan. Näen syksyisen Suomen ihan vain katsomalla ikkunastani tai ulkoillessani. Iltaisin sama pimeys on kaikkialla Suomessa. Miksi menisin Kuopioon katsomaan pimeyttä tai lehtensä tiputtaneita puita, kun voin katsoa niitä täällä Vantaallakin? Ja vielä maksaisin siitä?
Voi jaariti jaariti näitä samoja jankutuksia päivästä toiseen.
Korona tulee, ei sitä pysäytä mikään muu kuin kaiken muun kuin kotiin hautautumisen lopettaminen. Maailma ei siihen kuitenkaan kykene. Ihan turhaa räpeltämistä kaikki toimenpiteet ja maskijeesustelu.
Jos rajoituksia vielä jatketaan, alkaa mellakat ympäri Eurooppaakin.
Kohta kontit rytisee, odottakaa vain kaksi viikkoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän sitten haluat.
Jep, onneksi on lomatilille kertynyt hyvin rahaa kun ei pääse keikoille eikä baariin, ei maskipakon vuoksi käy teatterissa/baletissa eikä museoissa eikä tosiaan tuhlaa rahojaan ylikalliisiin kotimaankohteisiin. Seuraava matkustusikkuna kun avautuu niin mä olen out of here. Ja yhtään latia en laita maskipaikkojen tukemiseen ja muuhun soopaan vaikka tässä menisi vielä 5 vuotta.
Ruotsiinko vai USAan ajattelit lähteä pöllöilemään ilman maskia?
Pääasiallisia tartunnanlähteitä ovat olleet perhepiiri, työpaikat ja [/quote]
Mistähän ne tartunnat sinne kotiin tulee. Ettei vain esim. koulusta...
Varmaa on, että tartuttajia on liikenteessä paljonkin. Ei voi tietää edes tartuttaja että hän kantaa virusta. Jostain luin, et koronakin tarttuu herkimmin juuri silloin kun on vasta puhkeamassa kantajassaan. Eli tyypillisen viruksen tartuntatapa kuten on influenssassa.
Vielä se lisää riskiä, että aika usealla on tauti niin lievänä, ettei näe syytä hakeutua testiin. Kuten oli radiojuontajalla eli pientä pistelyä kurkussa mutta meni testiin ja korona oli.
Hyvin hyvin varuillaan pitää olla kaikkialla missä liikkuu ja missä on populaa. Maski naamalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnustan olevani kauhuissani, sillä tämä virus vaikuttaa poikkeuksellisen tarttuvalta. Siihen tuntuvat sairastuvan kaikki altistuneet. Jos esim. 30 hlö lasketteluporukassa jollekin tulee perus flunssa, niin se tarttuu korkeintaan alle 10 henkilöön. Korona tarttuu melkein kaikkiin.
Tiedän henkilön joka sai tartunnan puolen minuutin kohtaamisesta. Kyllä tämä on outo tauti, uskomaton suorastaan. Koronavilkusta ei ole hyötyä sillä siinä altistumisajaksi on määritelty vähintään 15 min.
Mistä olet kauhuissasi. Kuitenkin suurin osa sairastuneista on kuitenkin vähäoireisia tai oireettomia. Mikä tässä pelottaa?
Kaikki meistä sairastuvat syöpään, toiset vaan kuolevat ennen syövän oireita/ilmaantumista. Miettikääpä sitä hetki..Olen eri, mutta minua ei huolestuta niinkään oma mahdollinen altistuminen tai sairastuminen - olen perusterve, ei mitään vakavia sairauksia, todennäköisesti selviäisin vähin oirein - vaan se, että saatan oireettomana tartuttajana levittää tautia esim. läheisiin, joilla on vakavia sairauksia ja joille tämä virus voisi aiheuttaa hyvin tuskallisen, ennenaikaisen kuoleman. Vaikka tiedän, että me kaikki kuolemme joskus, en silti haluaisi, että minulle rakkaat ihmiset viettävät viimeiset hetkensä tukehtumalla omaan limaansa hengityskoneessa.
Olet siis tähänastisen elämäsi jokaikinen vuosi eristäytynyt muista ihmisistä talveksi? Vai eikö sinua ole haitannut ajatus siitä, että rakkaat ihmiset viettävät viimeiset hetkensä tukehtumalla omaan limaansa hengityskoneessa influenssapositiivisina? Mutta sama kohtalo koronapositiivisena onkin mystisesti sitten ihan kauhea juttu?
Voin muuten kertoa että ihminen on hengityskoneessa joko tajuttomana tai tajuttomaksi lääkittynä, ei siinä mitään tukehtumisen tunteita aistita.
Juuri tuosta syystä otan joka vuosi influenssarokotteen. Ja influnssa-aikana olen aina panostanut käsihygieniaan tavallista tarkemmin, sekä jättänyt menemättä vanhemmilleni, jos on ollu tvähänkään epäilystä, että olisin tulossa kipeäksi tai joku lähipiiristä on ollut sairaana. Tähän koronaan kun ei nyt vielä sitä rokotetta ole, niin pakko käyttää sitten kaikki muut mahdolliset keinot, ettei tartuta vanhoja vanhempiaan tai ketään muutakaan riskiryhmäläistä. Kun ei noita vanhuksia nyt ihan hylätäkään viitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä leviää?
Kouluissa, julkisissa kulkuneuvoissa, harrastuksissa, toimistoilla?
Koulut ja liikuntaharrastukset pahimpina. Mu-mu-mu!
Ei ole koulut. Juuri tänään uutisoitiin, että tarttuu eniten perhepiirissä, yksityistilaisuuksissa, työpaikoilla ja harrastuksissa. Erikseen mainittiin, että kouluista ei juuri tartuntoja tule. Iltalehti/Iltasanomat lähteenä.
Paha kai siellä koulussa on syysloman aikana tartuntaa saadakaan?
Miten syysloma tähän liittyy. Se on yksi viikko syksystä, joissain kaupunegeissa vain kaksi päivää. tuskin tuossa puhuttiin missä tuon yhden viikon aikana tartuntoja tulee.
Ei, vaan nimenomaan siinä puhuttiin muutaman viime viikon tilanteesta siinä yhteydessä, kun tilanteen (ilmeisen virheellisesti) väitettiin rauhoittuneen. Aiemminhan noita koulutartuntoja ja altistuksia on ollut paljonkin ja niistä on uutisoitukin. Nyt kerrottiin hirveän iloisena, että viime viikkoina ei ole koulutartuntoja ollut samoissa määrin. No ei kai olekaan, kun eivät ole koululaisetkaan samoissa määrin olleet koulussa. Oikeasti noita THL:n viimepäivien juttuja kuunnellessa on tullut useampaan kertaan mieleen, että jonkun olisi pitänyt kertoa niille syyslomista ennen kuin päästää ne ääneen.
Korona ei missään vaiheessa ole levinnyt paljonkaan kouluissa. Tapauksia ja karanteeneja on ollut, mutta nämä tartunnat ovat yleensä tulleet jostain muualta, eikä tauti ole koulun sisällä juurikaan levinnyt. Pääasiallisia tartunnanlähteitä ovat olleet perhepiiri, työpaikat ja yksityistilaisuudet. Opiskelijabileistä tartuntoja on tullut, mutta pienemmillä koululaisilla ei paljonkaan.
Joo joo. Korona ei leviä kouluissa, muut flunssat kyllä.
Se "kenelläkään lock-down" on ainakin vanhukset hoitolaitoksissa, ollut kaiken aikaa. Omaiset pääsevät säännellysti tapaamaan pleksin takaa.