Kuka muu miettii Vastaamon keissin jälkeen, että ei paljoa uskalla julkisessa terveydenhuollossa asioistaan kertoa?
Minä esimerkiksi. Mietin mikä määrä juttua siellä Omakannassakin on ja ketkä pääsevät niitä lukemaan. Tulen ihan vainoharhaiseksi kun mietin miksi sinnekin pitää ihan joka asia kirjata, mitä järkeä? En haluaisi terveydenhuollon tietävän minusta enää mitään. Aina muutenkin kun käy lääkärissä siellä kaivellaan jos mitäkin tietoa tuolta kannasta.
Kommentit (26)
Tiedän kyllä, että Omakannan tietoturva on varmaan paremmalla tasolla kuin Vastaamon, mutta ylipäänsä tietojen kerääminen koko sairaushistoriasta ja kun tämä yhdistyy kaikkiin suomi.fi-palvelun muihin tietoihin niin tuolla on ihan kaikki. Ap
Olen miettinyt noin jo kauan ennen Vastaamon tapausta. Varsinkaan mielenterveysongelmista ei kannata ottaa mitään merkintää Kantaan, koska sen jälkeen ei saa hoitoa mihinkään fyysiseen vaivaan, vaan kaikki tulkitaan mt-ongelmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään ei voi kertoa mitään sellaista mistä voi olla haittaa koska tiedot vuodetaan. Lääkärit ja hoitajat juoruilevat keskenään. Siitä on tietysti haittaa eli joskus vaivat pääsee pahenemaan hoitamattomina mutta näin se menee.
Näin juuri ja joutuu myös kaunistelemaan asioita, suoranaisesti valehtelemaan. Ap
Mitä olen lukenut niin oikeasti MT-ongelmaiset hakeutuisivat kyllä hoitoon, mutta hoito on yleensä purkillinen pillereitä.
Mieti tätä kautta:
Tämä oli ensimmäinen tietovuoto kymmeniin vuosiin, josta on mahdollisesti jotakin haittaa yksittäiselle ihmiselle. Tästäkään tietovuodosta hyvin harvalle koituu mitää käytännön ongelmia. Se on lähinnä psyykkisellä puolella, mikä on toki ikävää myös, mutta ei vahingollista.
Tämänkaltaiset tietomurrot ovat todella harvinaisia, joten en näe yhtään syytä miksi pitäisi ruveta yhtäkkiä varomaan tässä asiassa yhtään mitään.
Eipä ole paljon 9/11:n jälkeenkään lentokoneet eksyneet kerrostaloihin, sama juttu on tämän suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään ei voi kertoa mitään sellaista mistä voi olla haittaa koska tiedot vuodetaan. Lääkärit ja hoitajat juoruilevat keskenään. Siitä on tietysti haittaa eli joskus vaivat pääsee pahenemaan hoitamattomina mutta näin se menee.
Höpö höpö.
Onko sinulla todisteita että hoitajat tekisivät tuota aina ja jatkuvasti? Ikävää, jos joillakin on näin, mutta et todellakaan voi yleistää asioita tuolla tavalla. Taidat olla vain katsonut liikaa lääkäridraama-sarjoja.
Itse olen aina ollu tätä mieltä ja viimeistään sen jälkeen, kun exälläni paljastui yllättäen TYÖNHAUSSA terveystarkastuksessa se että hän oli 10 vuotta aiemmin keskeyttänyt armeijan mielenterveyssyistä. Sieltä ne diagnoosit oli uineet työterveyshuoltofirmankin käyttöön eikä työtä sitten saanut.
Olen päättänyt että ensinnäkin käytän mitään terveyspalveluita vain ehdottoman pakon edessä ja tosiaan en todellakaan kerro siellä kaikkia asioita vaan oletan että kaikkea mitä kerron voidaan käyttää myöhemmin minua vastaan.
Onko uskaltanut tähänkään asti? Vaikkei nyt tioetovuotoa ajattelisi, niin jos/kun kertoo ongelmistaan, niihin ei saa apua, korkeintaan käydään lastensuojelulla pelottelemaan. Kaikki kirjataan ylös, jopa syystä tai toisesta väärin ymmärtäen, jotta sitten myöhemmin tarvittaessa voidaan kaivaa tiedot esiin. Apua ei kuitenkaan saa. Minkäänlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Onko sinulla todisteita että hoitajat tekisivät tuota aina ja jatkuvasti? Ikävää, jos joillakin on näin, mutta et todellakaan voi yleistää asioita tuolla tavalla. Taidat olla vain katsonut liikaa lääkäridraama-sarjoja.
Totta tuokin. Riippuu varmaan siitä asuuko pienessä kunnassa. Niissä voi hyvinkin joku sentraalisantra puhua koko kylälle asiakkaiden asiat. Sitten taas isommassa kaupungissa ei ole niinkään tätä, mutta joku terveydenhuollossa oleva tuttu voi hyvinkin käydä katsomassa tiedot. Onhan tämä ikävää jos on ihminen joka arvostaa yksityisyyttä. Ap
Ei kannata huomasin sen itse liian myöhään. MT potilaana liian avoimesti kerroin itsestäni ja nyt ne jutut on kannassa kaikkien luettavissa lääkärin kommenttien kera.
.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt noin jo kauan ennen Vastaamon tapausta. Varsinkaan mielenterveysongelmista ei kannata ottaa mitään merkintää Kantaan, koska sen jälkeen ei saa hoitoa mihinkään fyysiseen vaivaan, vaan kaikki tulkitaan mt-ongelmiksi.
Joo. Lisäksi jos joskus haluat adoptiolapsen, diagnoosit, vaikka olisi yksittäinen masennusjakso kauan sitten tms, voi estää. Samoin neuvolakyttäys on ihan eri luokkaa jos löytyy menneisyydesstä mt-diagnoosia kuin muuten. Toinen on vaikka kuinka nuoruuden yksittäinen huumekokeilu jonka on erehtynyt kertomaan jossain kyselyssä: sen jälkeen olet aina epäilty huumeäiti.
Lisäksi nykyään ainakin it-alalla on yleistynyt pienissä firmoissa käytäntö, että työterveyshuolto on vakuutusperustainen. Jos löytyy menneisyydestä tai nykyisyydestä järjestelmistä mt-juttuja, niin vakuutusta ei välttämättä myönnetä ja tällaista henkilöä ei palkata.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina ollu tätä mieltä ja viimeistään sen jälkeen, kun exälläni paljastui yllättäen TYÖNHAUSSA terveystarkastuksessa se että hän oli 10 vuotta aiemmin keskeyttänyt armeijan mielenterveyssyistä. Sieltä ne diagnoosit oli uineet työterveyshuoltofirmankin käyttöön eikä työtä sitten saanut.
Olen päättänyt että ensinnäkin käytän mitään terveyspalveluita vain ehdottoman pakon edessä ja tosiaan en todellakaan kerro siellä kaikkia asioita vaan oletan että kaikkea mitä kerron voidaan käyttää myöhemmin minua vastaan.
Ilmeisesti lääkäri arvioi, ettei ole sopiva työhön. Joten onneksi se diagnoosi löytyi!
Työnhaussa ei vielä terveystarkastuksiessa käydä.
Olen itse Vastaamo-tapauksessa kiristyksen kohteeksi joutunut uhri. En todellakaan aio enää hakeutua mihinkään hoitoon, edes lääkärille, kuin vasta äärimmäisessä hädässä ja tarpeessa. En myöskään kerro enää mitään ylimääräistä kenellekään, joka voi kirjata asiat johonkin tietokantaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti lääkäri arvioi, ettei ole sopiva työhön. Joten onneksi se diagnoosi löytyi!
Itseasiassa tietyillä aloilla käydään, itse olen käynyt hakiessani alelle jossa vaadittiin värinäkö jne. ja silloin tarkastus oli ennen työsopimuksen allekirjoitusta. Voisin kuvitella että mt-ongelmat estää esim lentäjäksi palkkaamisen.
Hoitajat lukevat ihan uteliaisuuttaan tuttujen ja julkkisten tietoja. Tämä apotti tekee siitä vielä helpompaa. Suomessa kaikkien tietojen julkisuus on mennyt jo liian pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se diagnoosi oli "Sopeutumishäiriö F43.2" eli elämäntilanteeseen liittynyt liiallinen ahdistus- ja stressireaktio. Mies on ollut saman oman alansa töissä muissa firmoissa kuitenkin jo kauan tuon jälkeen, ilman mitään ongelmia, eikä sopeutumisongelmat ole armeijan jälkeeen toistuneet muissa elämäntilanteiden muutoksissa enää. Lääkäri ja palkkaamita harkinnut esimies olivat yhdessä kai tehneet tuon päätöksen (virhe, ei saisi edes välittää niitä terveystietoja firman puolelle, mutta joskus näitä käy) kun työnantajaehdokas arveli ettei ehkä kestä stressiä joka liityy työhön.
Miksi Suomessa ei voi salata edes osoitettaan saati sitten terveystietoja?
Mun tapauksessa maito on jo maassa. Jos mun tiedot vuotaa mut lynkataan tod.näk. julkisesti -> vuosien takainen psykoosi ja siinä seksuaaliset ajatukset ja kiihottumiset laittomasta asiasta... jos nyt ymmärrätte mitä meinaan.
Nykyään jutut on sen verran kevyempiä ja ns. normaalit ajatukset että voin hyvin käydä... ei ole mitään syytä salailla niitä. Ja niistä puhun kyllä avoimestikin yrittäen poistaa sitä stigmaa joka mt.ongelmissa on.
Mutta toi psykoosi ja ne seksuaaliset halut...joo... se olisi tän elämän loppu
Siis astraltv on kuitenkin parempi hoitamaan ahdistusta kuin vastaamo.