Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi työnantaja hyväksyy fyysisen sairastumisen muttei psyykkistä sairautta?

Vierailija
29.10.2020 |

Sairastuin ensin työuupumiseen, sitten maanis-depressioon.

Tuntuu että nyt olen ns ”mustalla listalla” ja saan varmaan kenkää seuraavissa YT neuvotteluissa. Työkaveri on taas fyysisesti monisairas, on reumaa, migreeniä, krooninen kipuoire, osteoporoosia. On joka vuosi ollut pitkällä sairaslomalla ja leikattu n 10 kertaa. Sairastuu helposti flunssaan n 4-6 krt vuodessa, plus päälle migreenikohtaukset ja niistä poissa n kerran kuukaudessa.

Itse olen yhden kerran ollut poissa (tosin olin 2 kk poissa). Muuten en ole sairastellut.

En siis mollaa työkaveria vaan ihmettelen esimiehen asennetta että fyysinen sairaus on Ok ja ymmärrettävää mutta minun psyykkinen sairaus ei ole Ok. Minulla on epätyypillinen bibo. Minulta puuttuu mania kokonaan ja myös masennuskaudet. Sairauteni pysyy hyvin kurissa, kun lepään ja urheilen säännöllisesti, ja syön terveellisesti. Käytän Ketipinoria koska muuten nukun huonosti. Muuta lääkettä en käytä. Asiakkaat kehuvat jatkuvasti asiantuntemustani esimiehelleni. Minulle on kertynyt paljon ns luottoasiakkaita jotka haluavat asioida kanssani. Vahvuuteni on asiantuntemus ja hyvät sosiaaliset taidot. Koen olevani hyvä työssäni ja esimieskin on asiasta sanonut.

Silti koen että kun sairastuin psyykkisesti, tipuin töissä alimpaan asemaan vaikka poissaoloja on vähemmän kuin monella muulla ja olen taitava työssäni.

Miksi psyyke sairauksia ei hyväksytä?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stigma ja ennakkoluulot. Kun ei tiedetä, mitä psyykkiset ongelmat ovat. Tässä on vielä hurjasti parannettavaa. Psyykkiset ongelmat ovat yleisiä, ja niitä sairastava voi olla aivan yhtä hyvä työntekijä kuin kuka tahansa muu.

Vierailija
2/6 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita saman asian kokeneita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin miten tämä ilmenee työpaikalla?Miten sinua käytännössä sorsitaan?

Vierailija
4/6 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut, että ainakin sote-alalla on suorastaan ammatillinen itsemurha se, jos kertoo työpaikallaan psyykeongelmistaan.

Vierailija
5/6 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin miten tämä ilmenee työpaikalla?Miten sinua käytännössä sorsitaan?

Esimies kyttää tekemisiäni. Ja muita ei. Myös asiakkailta tulleet positiiviset palautteet menee ns ohi kun taas jos kolleega saa positiivista palautetta niin kiittää ja kehuu julkisesti.

Sain juuri kentältä sähköpostia jossa yhteistyökumppani oli suoraan esimiehelle kehunut asiantuntemustani. Olin itse myös linkitetty viestiketjuun. Esimies ei noteerannut asiaa mitenkään.

Vierailija
6/6 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuttua ihan joka paikassa. Onneksi kaikki ihmiset eivät ole sivistystasoltaan samassa kuopassa pomosi kanssa.