Miksi niin monella nousee hirveä kiukku kun puhutaan painosta?
On olemassa normaalipaino. Sen lisäksi tiedetään että terveyden kannalta parasta olisi olla mahdollisimman alapäässä sen normaalipainon skaalaa. Ei se ole syyllistämistä tai arvottamista vaan tosiasia.
On myös olemassa suositus liikunnasta, alkoholinkäytöstä, unesta. Jokainen voi silti elää elämänsä miten haluaa ja valita mitä suosituksia noudattaa ja mitä ei. Mutta ei ne tosiasiat mihin ne suositukset perustuu silti muutu ilkeydeksi, valheiksi tai syyllistämiseksi. Ne on vaan tosiasioita.
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:25"]tiedetään että terveyden kannalta parasta olisi olla mahdollisimman alapäässä sen normaalipainon skaalaa.[/quote]No eipäs tiedetä. BMI 27 ei ole mitään haittaa terveydelle sinänsä. Liian alhainen paino taas on haitallista, varsinkin naisille. BMI ei edes sovi suoraan yksilötason tarkasteluun. Se on karkea mittari, joka ei ota huomioon yksilöllisiä eroja ruumiinrakenteessa yms. Elintavat merkitsevät ja kertovat paljon enemmän.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:28"]Surullista, miten lihavat eivät tee mitään pudottaakseen painoa ja muuttaakseen elämänsä terveemmäksi. Päinvastoin yritetään aktiivisesti eri tekosyillä kieltää tosiasiat ja muuttaa ylipaino jotenkin positiiviseksi asiaksi, mitä se EI ole. Ja lapsille annetaan kiva esimerkki samalla.
[/quote]
On sinullakin varmasti negatiivisia ominaisuuksia. Kuten nyt pakkomielteinen suhtautuminen lihaviin. Kukaan ei ole täydellinen. Sinä et ole lähelläkään täydellistä. Korjaapa sinä myös ne omat puutteesi ennen kuin täällä jäkätät. Mulle valittaa sellainen tuttu usein painosta, joka polttaa ja tukistaa lapsiaan. Näkee kuinka sairas maailma on.
Terv. Koulutettu hyväpalkkainen ihminen, joka hyvä äiti, vaimo ja ystävä ja työntekijä. Painoa on liikaa, mutta se on onkin ainoa vika minussa. Kukaan ei ole täydellinen. En muuten polta enkä juo. Olen myös luotettava ihminen kaikille läheisilleni. Ja koskaan en ole turvautunut nimittelyyn tai väkivaltaan.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:28"]
Surullista, miten lihavat eivät tee mitään pudottaakseen painoa ja muuttaakseen elämänsä terveemmäksi. Päinvastoin yritetään aktiivisesti eri tekosyillä kieltää tosiasiat ja muuttaa ylipaino jotenkin positiiviseksi asiaksi, mitä se EI ole. Ja lapsille annetaan kiva esimerkki samalla.
[/quote]
Ylipainoisten, siis todella ylipainoisten lasten määrä on lisääntynyt hälyyttävästi. Mutta huonona puolena tässä on sitten se, että terveydenhoitajien silmät on sokeutuneet normaalipainoistenkin lasten kanssa.
Minulla kahden lapsen kohdalla on sattunut, että ovat keränneet painoa ennen pituuspyrähdyksen alkua. Ollut juuri silloin tarkastus ja lapset tulleet kotiin surkeina, että he on lihavia. Poika nyt ei onneksi asiasta pahemmin hetkahtanut. Veti sen jälkeen pituutta 30cm ja on nyt 190cm laiha luikku.
Mutta tyttö. Meinasi lopettaa syömisen kokonaan, vaikka hoin, että pakkohan sulle on tulla hiukan painoa, että sun hormoonitoiminta lähtee käyntiin. Olemme kaikki pitkiä ja tiesin, että kun pituuspyrähdys tulee, niin nuori ei ole kuin luuta ja nahkaa ja siellä on oltava rakennusaineita, että kasvu pääsee alkamaan ja munasarjat ja hormoonit toimimaan. Soitinkin silloin kyseiselle kouluterveydenhoitajalle, että nyt loppuu tuollaiset puheet, että kohta hänellä on käsissä anorektikkojen lauma tyttöjä.
Oma tyttö on nyt 177cm ja painaa 57 kg ja edelleen joudun paikkailemaan tämän kouluterveydenhoitajan tokaisua, että olet lihonut ja painokäyrä on noussut, varo ettei susta tule ylipainoista ja pitäiskö sun äidin mennä ravitsemusneuvojalle.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:03"]
Mä jotenkin ihmettelen painokeskusteluissa aina sitä, että stereotypia on se että ylipainoiset vetävät vaan sipsejä, limsaa ja pitsaa kaikki päivät. Vaikka oikeasti hitaaseen lihomiseen vuosien varrella ei tarvita kuin muutama sata ylimääräistä kaloria päivässä.
Niin... 150 kcal banaani päivässä ylimääräistä = 7 kg ekstraa vuodessa.
Tämä on ärsyttävää sekä siksi, että sillä syyllistetään ylipainoisia jostain, jota suurin osa heistä ei tee. Ja toisaalta siksi että jos käsitys on se, että vain jatkuvalla roskaruuan vetämisellä lihoo, niin moni sellainen, joka syö normaalia ruokaa mutta liikaa, kuvittelee, että hänen elintavoissaan ei ole vikaa.
Realismia kehiin. Enkä siis sano todellakaan, että suurimmalla osalla ylipainoisista olisi terveelliset elintavat, vaan että se ero ruokavaliossa ei ole niin iso kuin mitä voisi kuvitella. Ja kun kilot tulevat pikku hiljaa, niin usein niihin havahdutaan vasta kun on jo myöhäistä ja normaalipaino kaukana takana.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:35"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:28"]Surullista, miten lihavat eivät tee mitään pudottaakseen painoa ja muuttaakseen elämänsä terveemmäksi. Päinvastoin yritetään aktiivisesti eri tekosyillä kieltää tosiasiat ja muuttaa ylipaino jotenkin positiiviseksi asiaksi, mitä se EI ole. Ja lapsille annetaan kiva esimerkki samalla.
[/quote]
On sinullakin varmasti negatiivisia ominaisuuksia. Kuten nyt pakkomielteinen suhtautuminen lihaviin. Kukaan ei ole täydellinen. Sinä et ole lähelläkään täydellistä. Korjaapa sinä myös ne omat puutteesi ennen kuin täällä jäkätät. Mulle valittaa sellainen tuttu usein painosta, joka polttaa ja tukistaa lapsiaan. Näkee kuinka sairas maailma on.
Terv. Koulutettu hyväpalkkainen ihminen, joka hyvä äiti, vaimo ja ystävä ja työntekijä. Painoa on liikaa, mutta se on onkin ainoa vika minussa. Kukaan ei ole täydellinen. En muuten polta enkä juo. Olen myös luotettava ihminen kaikille läheisilleni. Ja koskaan en ole turvautunut nimittelyyn tai väkivaltaan.
[/quote]
Ja lapseni olleet aina hoikkia, hyvin kasvatettuja ja menestyneitä koulussa. Myös molemmilla paljon ystäviä
Koska he ovat itse liian pulleita, mutta haluavat siltikin että he olisivat yhtä seksikkäitä, kauniita ja terveitä kuten normaalipainoiset. Läskikeskustelu on kipeä muistutus siitä, että sitä massaa on päässyt jo kertymään liikaa mikä on vaikuttanut ulkonäköön ja terveyteen negatiivisesti. Siksi monella on tarve toitottaa, että ovat niin hoikkia vaikka BMI olisi ylittänyt jo rajan 25 vaikka todellisuudessa voi olla jo melko pullea ihan alle 25 BMI:lläkin .
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:27"]
Mutta noista painoista ja painoindekseistä sen verran, että olen esimerkki ihmisestä, jonka paino (siis kilojen määrä) yllättää aina terveysalan ammattilaiset, kavereistä puhumattakaan. Painoni on jaukautut (jostain kumman syystä) niin, että edellä mainittujen tahojen on vaikea uskoa puntarin lukemaa. Eräs työkaverini meni jopa niin pitkälle, että raahasi puntarin paikalle, kun ei muutoin uskonut. Olen ilmeisesti painavahko hoikan näköinen nainen
[/quote]
Minulla on juuri päinvastoin: olen miehen pituinen, levyinen, kuuloinen ja näköinen. En kuitenkaan juuri koskaan viitsi kilojani sanoa naiselle netissä ennen tapaamista, koska pelkkä lukema luo aivan toisen mielikuvan ruumiinrakenteestani. Jos taas n ensin tavannut toisen niin sanotusti livenä, ei tällaista ongelmaa (yleensä) ole.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:48"]Koska he ovat itse liian pulleita, mutta haluavat siltikin että he olisivat yhtä seksikkäitä, kauniita ja terveitä kuten normaalipainoiset. Läskikeskustelu on kipeä muistutus siitä, että sitä massaa on päässyt jo kertymään liikaa mikä on vaikuttanut ulkonäköön ja terveyteen negatiivisesti. Siksi monella on tarve toitottaa, että ovat niin hoikkia vaikka BMI olisi ylittänyt jo rajan 25 vaikka todellisuudessa voi olla jo melko pullea ihan alle 25 BMI:lläkin .
[/quote]
Alle bmi 25 pullea? Kehonkuva sulla vääristynyt.
Lisäksi nainen voi olla todella epäeroottinen vaikka olisi hoikka. Esim. Täysin ilman muotoja oleva nainen ei ole seksikäs yhtään. Lisäksi seksikkyys on katsojan silmässä, av-mamman yksittäinen mielipide ei sitä sanele. Ei edes minun. Joku mies nimittäin voi pitää laihaa lautaa lättäperseistä seksikkäänä.
En tunne oloani hyväksi, vaikka painan vähän pituuteeni nähden. Tuntisin oloni varmasti paremmaksi, jos jaksaisin liikkua ja olla aktiivinen. Olla hyväkuntoinen. Pelkkä alhainen paino ei takaa hyvää oloa.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:35"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:28"]Surullista, miten lihavat eivät tee mitään pudottaakseen painoa ja muuttaakseen elämänsä terveemmäksi. Päinvastoin yritetään aktiivisesti eri tekosyillä kieltää tosiasiat ja muuttaa ylipaino jotenkin positiiviseksi asiaksi, mitä se EI ole. Ja lapsille annetaan kiva esimerkki samalla.
[/quote]
[/quote]
Hyvä kirjoitus
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:48"]Koska he ovat itse liian pulleita, mutta haluavat siltikin että he olisivat yhtä seksikkäitä, kauniita ja terveitä kuten normaalipainoiset. Läskikeskustelu on kipeä muistutus siitä, että sitä massaa on päässyt jo kertymään liikaa mikä on vaikuttanut ulkonäköön ja terveyteen negatiivisesti. Siksi monella on tarve toitottaa, että ovat niin hoikkia vaikka BMI olisi ylittänyt jo rajan 25 vaikka todellisuudessa voi olla jo melko pullea ihan alle 25 BMI:lläkin .
[/quote]
Alle bmi 25 pullea? Kehonkuva sulla vääristynyt.
Lisäksi nainen voi olla todella epäeroottinen vaikka olisi hoikka. Esim. Täysin ilman muotoja oleva nainen ei ole seksikäs yhtään. Lisäksi seksikkyys on katsojan silmässä, av-mamman yksittäinen mielipide ei sitä sanele. Ei edes minun. Joku mies nimittäin voi pitää laihaa lautaa lättäperseistä seksikkäänä.
[/quote]
Kyllä nainen, jolla on BMI esim. 24 voi olla näkyviä läskimakkaroita ja ylimääräistä massaa. T: kokemusta on ja olen yli 170cm pitkä. Eli ei BMI 24 painossa kaikki todellakaan ole mitään hoikkia vaan on selvästi jo ylimääräistä pyöreyttä jollaei mitään positiivista terveysvaikutusta ole.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:25"]
On olemassa normaalipaino. Sen lisäksi tiedetään että terveyden kannalta parasta olisi olla mahdollisimman alapäässä sen normaalipainon skaalaa. Ei se ole syyllistämistä tai arvottamista vaan tosiasia.
[/quote]
Ok. Oliskos tälle tosiasialle olemassa jonkinlaista tutkittua faktaa perusteluksi, vai ihanko itse äsken näin päätit? :D
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 15:04"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:25"]
[/quote]
Ok. Oliskos tälle tosiasialle olemassa jonkinlaista tutkittua faktaa perusteluksi, vai ihanko itse äsken näin päätit? :D
[/quote]
Tämä on jo tässä ketjussa kumottu :)
Ap nyt tuossa sekovihassaan ei faktoista piittaa ;)
Taas kieltäydytään näkemästä tosiasioita.
Ylipaino on terveydelle haitallista. Kuoletko siihen samantien? Tuskin, mutta varsinkin vanhemmalla iälle se tietää ongelmia.
Ylipainoa ei ole pari ylimääräistä kiloa. Ylipainoksi alkaa menenään ehkä joku +10kg ns. ideaalipainosta. Toki ruumiinrakenteella ja lihasmassalla on tähän paljon vaikutusta.
Se paljonko ylipainoa on, määrittää kuinka suuri riski asia on. Vähän ylipainoa: ei niin paha. Paljon ylipainoa: ei tule kauhean kiva loppuelämä.
Täälläkin suuri osa kommenteista puolustelee ylipainoa (minkä nyt näkevät ylipainoksi, sitä ei ole selvitetty). Juu, on pahempiakin ongelmia kuin paino, mutta varsinkin lapsille terveellisten elämäntapojen opettaminen on tärkeää. Se, että lapset oppivat hyvät tavat syödä ei tarkoita, ettei heille voi opettaa kaikkea muuta elämästä, kuten muiden ihmisten hyväksyntää. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia.
Järkkyä tuo, että ilmeisesti ylipainosta kärsivät puolustusreaktiona alkavat puhua "lättäperseistä" yms. Tämä keskustelu koski ylipainoa, ei ali- tai normaalipainoa.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 15:29"]Taas kieltäydytään näkemästä tosiasioita.
Ylipaino on terveydelle haitallista. Kuoletko siihen samantien? Tuskin, mutta varsinkin vanhemmalla iälle se tietää ongelmia.
Ylipainoa ei ole pari ylimääräistä kiloa. Ylipainoksi alkaa menenään ehkä joku +10kg ns. ideaalipainosta. Toki ruumiinrakenteella ja lihasmassalla on tähän paljon vaikutusta.
Se paljonko ylipainoa on, määrittää kuinka suuri riski asia on. Vähän ylipainoa: ei niin paha. Paljon ylipainoa: ei tule kauhean kiva loppuelämä.
Täälläkin suuri osa kommenteista puolustelee ylipainoa (minkä nyt näkevät ylipainoksi, sitä ei ole selvitetty). Juu, on pahempiakin ongelmia kuin paino, mutta varsinkin lapsille terveellisten elämäntapojen opettaminen on tärkeää. Se, että lapset oppivat hyvät tavat syödä ei tarkoita, ettei heille voi opettaa kaikkea muuta elämästä, kuten muiden ihmisten hyväksyntää. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia.
Järkkyä tuo, että ilmeisesti ylipainosta kärsivät puolustusreaktiona alkavat puhua "lättäperseistä" yms. Tämä keskustelu koski ylipainoa, ei ali- tai normaalipainoa.
[/quote]
Se kuka sen olen minä ja bmi on 22. Silti kammoksun laihoja ja lautoja ja lättäperseitä.
Ja kyllä. Alipaino on myös terveysriski ja moni moni moni muu asia. Täällä vain näkee lihavuusketjuja. Tulee jo korvista. Mutta ilmeisesti asialla tämä palstan oma hullu eli läskifoobikko. Pientä pakkomiellettä ilmassa ;)
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 15:34"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 15:29"]Taas kieltäydytään näkemästä tosiasioita.
[/quote]
Se kuka sen olen minä ja bmi on 22. Silti kammoksun laihoja ja lautoja ja lättäperseitä.
Ja kyllä. Alipaino on myös terveysriski ja moni moni moni muu asia. Täällä vain näkee lihavuusketjuja. Tulee jo korvista. Mutta ilmeisesti asialla tämä palstan oma hullu eli läskifoobikko. Pientä pakkomiellettä ilmassa ;)
[/quote]
Kuka kirjoitti siis tuon lättäpersejutun
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:25"]On olemassa normaalipaino. Sen lisäksi tiedetään että terveyden kannalta parasta olisi olla mahdollisimman alapäässä sen normaalipainon skaalaa. Ei se ole syyllistämistä tai arvottamista vaan tosiasia.
On myös olemassa suositus liikunnasta, alkoholinkäytöstä, unesta. Jokainen voi silti elää elämänsä miten haluaa ja valita mitä suosituksia noudattaa ja mitä ei. Mutta ei ne tosiasiat mihin ne suositukset perustuu silti muutu ilkeydeksi, valheiksi tai syyllistämiseksi. Ne on vaan tosiasioita.
[/quote]
Minulla ei ole vastaavaa kokemusta. Ehkä otat asian puheeksi jotenkin loukkaavalla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:25"]On olemassa normaalipaino. Sen lisäksi tiedetään että terveyden kannalta parasta olisi olla mahdollisimman alapäässä sen normaalipainon skaalaa. Ei se ole syyllistämistä tai arvottamista vaan tosiasia.
[/quote]
Minulla ei ole vastaavaa kokemusta. Ehkä otat asian puheeksi jotenkin loukkaavalla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:49"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:12"]
No, lihaville ei kannata puhua mitään painosta. Mulla yks tuttu, joka aina valittaa painostaan ja miten ryhmässämme tuntee alemmuutta normaalipainoisten seurassa. Ei silti tee mitään pudottaakseen painoaan. Todella rasittavaa, mutta ei hänelle voi mitään laihdutusvinkkejä antaa, koska loukkaantuisi siitä verisesti.
[/quote]
Mutta on sitten myös se ääripää joka on ihan normaalipainoinen, sanalla sanoen laiha. Ja joka silti kokoajan puhuu laihduttamisesta ja siitä kuinka on NIIN läski. Tällainen tuttava löytyy puolestaan minulta. Kyllä sellaisenkin huomion kerjääminen ottaa päähän. Ja tosiaan täälläkin sen näkee että lihavia/ylipainoisia hakutaan ja sitten ku he onnistuvat ottamaan itseään niskasta kiinni ja pudottamaan painoa, niin läskivihaajat nostavat tapetille sen miksi edes päästi itsensä siihen kuntoon. Kukaan ei muista huomioida sitä onnistumista.
Toisekseen täällä arvostellaan ihminen täysin tuntematta taustoja.
[/quote]
Onko käynyt mielessä, että myös ns normaalipainoinen voi olla kehostaan epävarma ja omasta kehosta voi olla vääristynyt kuva. Myös normipainoisella voi olla kehossaan löysää läskiä. Ei ole ylipainoisten yksinoikeus olla epävarmoja kehostaan ja puhua laihduttamisesta.
Mielestäni ainoastaan sairaalloinen terveyttä selkeästi haittaava lihavuus on asia jota en hyväksy. Sairaudesta johtuva alipaino tai huomattava ylipaino ovat asia erikseen ja toivottavasti sellaiset ihmiset saavat tarvitsemaansa hoitoa paranemiseen.
Surullista, miten lihavat eivät tee mitään pudottaakseen painoa ja muuttaakseen elämänsä terveemmäksi. Päinvastoin yritetään aktiivisesti eri tekosyillä kieltää tosiasiat ja muuttaa ylipaino jotenkin positiiviseksi asiaksi, mitä se EI ole. Ja lapsille annetaan kiva esimerkki samalla.