Miksi niin monella nousee hirveä kiukku kun puhutaan painosta?
On olemassa normaalipaino. Sen lisäksi tiedetään että terveyden kannalta parasta olisi olla mahdollisimman alapäässä sen normaalipainon skaalaa. Ei se ole syyllistämistä tai arvottamista vaan tosiasia.
On myös olemassa suositus liikunnasta, alkoholinkäytöstä, unesta. Jokainen voi silti elää elämänsä miten haluaa ja valita mitä suosituksia noudattaa ja mitä ei. Mutta ei ne tosiasiat mihin ne suositukset perustuu silti muutu ilkeydeksi, valheiksi tai syyllistämiseksi. Ne on vaan tosiasioita.
Kommentit (80)
No itse asiassa, pisimpään elävät ne, jotka ovat lievästi ylipainoisia. Tässä linkki tutkimukseen: http://www.tohtori.fi/?page=4074915&id=2499978
Toisekseen BMI on tilastollinen määritelmä, joka ei missään vaiheessa ole perustunut ihmisen fysiologiseen hyvinvointiin. Se on tällä hetkellä ainoa 1800-luvulta peräisin oleva tapa määritellä ihminen. Tuolloin ihmiset olivatkin toki hoikempia, mutta myös kroonisesti aliravittuja, eli myös lyhyempiä ja pienijalkaisempia. Kukaan ei kuitenkaan väitä tänä päivänä, että olemme vääränlaisia koska olemme pidempiä ja meillä on isommat jalat ja hampaat suussa, toisin kuin ideaalilla 1800-luvun esi-isällämme.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:25"]
On olemassa normaalipaino. Sen lisäksi tiedetään että terveyden kannalta parasta olisi olla mahdollisimman alapäässä sen normaalipainon skaalaa. Ei se ole syyllistämistä tai arvottamista vaan tosiasia.
On myös olemassa suositus liikunnasta, alkoholinkäytöstä, unesta. Jokainen voi silti elää elämänsä miten haluaa ja valita mitä suosituksia noudattaa ja mitä ei. Mutta ei ne tosiasiat mihin ne suositukset perustuu silti muutu ilkeydeksi, valheiksi tai syyllistämiseksi. Ne on vaan tosiasioita.
[/quote]
Samaa ihmettelen. Kerroin jossain ketjussa asiallisesti, että itse olen laihduttanut, kun olen seurannut vanhaa äitiäni, joka on aina ollut lihava. Kuinka vaikeaa hänen elämänsä on ollut viimeiset toistakymmentä vuotta liikuntakyvyttömänä lihavuuden takia.
Minut haukuttiin kiusaajaksi, mt-potilaaksi, uhkailtiin ja vaikka mitä.
Luin suu auki ihmeissäni niitä kommentteja.
Ajattelin, että tämän jälkeen en kyllä uskalla tällä palstalla aiheesta keskustella. Ihmiset tuli aivan kuin hulluksi, kun yritti selittää sitä, millaista esim. äitini elämä on ollut ylipainoisena ja mitä sairauksia hänellä on.
Se sai aikaiseksi aivan hirveää raivoa ja vihaa.
En ymmärrä. Mutta päätin, että ikinä en enää livenä, enkä netissä yritä tukea ja kannustaa ketään laihduttamaan.
[/quote]
Sinut varmaan (tahallaan) väärinymmärrettiin. Tekstisi luettiin ilmeisesti niin, että halveksit äitiäsi hänen lihavuutensa takia. Mitä et varmaankaan tehnyt. Ja tällä palstalla on joitakin niin härskejä kirjoittajia, että jään usein ihmettelemään, onko heidän puheensäkin yhtä ilkeää ja täynnä korosanoja ja riettaita ilmauksia, kuin kirjoituskieli. Sitäkin olen usein miteetinyt, kun vauva-lehden palstasta on kyse, että ovatko nämä härskit kirjoittajat pienten lasten äitejä? V*ttu tuntuu olevan mielessä päällimmäisenä, ja anaaliseksi! Täytyy sanoa että ihmettelen!
Mutta anna näiden kirjoittajien mielipiteitten huuhtoutua kevätahavaa!
Ehkä otat painon puheeksi siten että kerrot oma-aloitteisesti jollekulle että hän on väärän painoinen, siis siten ettei hän ole kysynyt mielipidettäsi painostaan. Ehkäpä hän jopa tietää tilanteensa ihan ITSE. Jos omaisit sosiaalista pelisilmää niin mikään puheenaihe ei saisi ihmisiä raivoihinsa.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:25"]
[/quote]
Samaa ihmettelen. Kerroin jossain ketjussa asiallisesti, että itse olen laihduttanut, kun olen seurannut vanhaa äitiäni, joka on aina ollut lihava. Kuinka vaikeaa hänen elämänsä on ollut viimeiset toistakymmentä vuotta liikuntakyvyttömänä lihavuuden takia.
Ajattelin, että tämän jälkeen en kyllä uskalla tällä palstalla aiheesta keskustella. Ihmiset tuli aivan kuin hulluksi, kun yritti selittää sitä, millaista esim. äitini elämä on ollut ylipainoisena ja mitä sairauksia hänellä on.
En ymmärrä. Mutta päätin, että ikinä en enää livenä, enkä netissä yritä tukea ja kannustaa ketään laihduttamaan.
[/quote]
Sinut varmaan (tahallaan) väärinymmärrettiin. Tekstisi luettiin ilmeisesti niin, että halveksit äitiäsi hänen lihavuutensa takia. Mitä et varmaankaan tehnyt. Ja tällä palstalla on joitakin niin härskejä kirjoittajia, että jään usein ihmettelemään, onko heidän puheensäkin yhtä ilkeää ja täynnä korosanoja ja riettaita ilmauksia, kuin kirjoituskieli. Sitäkin olen usein miteetinyt, kun vauva-lehden palstasta on kyse, että ovatko nämä härskit kirjoittajat pienten lasten äitejä? V*ttu tuntuu olevan mielessä päällimmäisenä, ja anaaliseksi! Täytyy sanoa että ihmettelen!
Mutta anna näiden kirjoittajien mielipiteitten huuhtoutua kevätahavaa!
[/quote]
Ehkä. En käy tällä palstalla kovin useasti. Satunnaisesti joskus piipahdan.
Kerroin siitä, että olen ollut ylipainoinen ja oma motivaatio laihduttamiseen tuli siinä vaiheessa, kun tajusin, että äidilläni pää leikkaa kuin partaveitsi, mutta hän on kotinsa vanki, koska ylipaino on aiheuttanut nivelrikkoa ja lonkkakulumaa ja astman pahenemista ja kolesteriloarvot ovat todella kovat yms. monenlaista sairautta.
Hän suree itsekin sitä, että ei pääse ulos, eikä marjaan, eikä mihinkään, mistä on ennen nauttinut.
Olen ollut itse lapsesta saakka ylipainoinen (kodin perintöjä) ja lapset saatuani homma repesi todella käsistä. Selkä oli kipeä jatkuvasti, hengästyin, kun kävelin muutaman kilometrin, portaita ei jaksanut ylös yms.
Äidin kanssa puhuttiin asiasta, kun hän kertoi, että on lapsena sotien jälkeen nähnyt nälkää ja hänelle tuli vääränlainen suhtautuminen ruokaan. Sanoi, että oli ikäänkuin ikuinen nälkä ja samalla hän syötti lapsensakin, kun ruoka oli hänelle se asia, millä näytti rakkautta, kun itse oli lapsena niin paljon ollut nälissään.
En todella tajunnut, että asia on täällä niin arka. Oikeassa elämässä moni työkaveri ja tuttu puhuu ylipainostaan ja olen kannustanut kanssani sauvakävelmään ja kertonut, millaisilla muutoksilla pystyin itse tiputtamaan painoa ja kannustanut ja kehunut, kun on onnistunut. Ja yleensä ihmiset ovat huomanneet positiivisen muutoksen terveydessään ja ovat olleet tyytyväisiä.
Mutta täällä olin kyllä järkyttynyt, kun minut leimattiin vaikka miksi. Joten en tämän jälkeen uskalla enää kannustaa ketään yrittämään ihan oman terveyden vuoksi.
Pieni ylipainohan ei ole vaarallista, mutta minäkin painoin 110 kiloa ja olen 165cm pitkä ja elämä oli tosi vaikeaa siinä vaiheessa, kun ei jaksanut lapsiensa perässä pysyä leikkipuistossa. Nyt painan n. 70 kiloa ja elämä on paljon helpompaa.
Ja toivon, että en loukkaa tällä ketään.
Hienoa ja onneksi olkoon tuosta painonpudotuksesta! Tää palsta on kyllä täysin kieroutunut, ja painosta kuohahdetaan aina, esitti asiansa miten tahansa. Ylipainoiset tsemppaavat toisiaan olemaan tekemättä yhtään mitään, aivan outoa ajattelua.
Onko tupakoinnista tai alkoholismista huomauttelu ok? Ylipainosetkin mussuttavat ruokaa välittämättä läheistensä terveydestä tai omastaan. Ylipainohan on vain suurin sairauksien aiheuttaja ja yhteiskunnalle kuluja tuova asia.
Moni ei tiedä, että painoindeksi vääristää sekä lyhyillä että pitkillä ihmisillä. Painoindeksinsä mukaan alipainon rajoilla kiikkuva 160 cm ja 47 kg voi olla terveen hoikka, kun taas vastaavalla painoindeksillä 195 cm ja 70 kg on selkeästi alipainoinen. Lyhyiden ihmisten tulisi pyrkiä normaalipainon alarajoille BMI:llä mitattuna ja pitkien normaalipainon ylärajoille.
ehkä siksi että tämäkin terveysasia on pilattu seksillä.
Sillä kun haluttomuuden suurimmaksi syyksi on laitettu kilot.
Ymmärrettävää ettei lihonut välttämättä enää innosta, mutta puhuttais asiasta vedoten siihen millä on todellisuudessa merkitystä eli terveys!
Ristiriitainen maailma jossa pitää näyttää hyvältä olla normaalipainoinen ja hyväkuntoinen ja haluttava. Samalla hyväksyä itsensä, olla ajattelematta muiden mielipiteitä, eikä tehdä mitään millä yrittää vain toista ihmistä tehdä iloiseksi.
Mieskin voi haluta lihavan vaimon tai toisinpäin.
Nämä on niin isoja ristiriitoja että on varmasti vaikeaa yrittää laihduttaa tuntematta pettävänsä itsensä tai kumppaninsa.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:25"]
Onko tupakoinnista tai alkoholismista huomauttelu ok? Ylipainosetkin mussuttavat ruokaa välittämättä läheistensä terveydestä tai omastaan. Ylipainohan on vain suurin sairauksien aiheuttaja ja yhteiskunnalle kuluja tuova asia.
[/quote]
Niinpä, on paha jos lapsi joutuu seuraamaan vanhempien alkoholin käyttöä,
mutta siinä ei ole mitään pahaa että vanhemmat opettavat lapsen syömään joka päivä herkkuja, ja juomaan limsoja ja mehuja.(olivat sitten ylipainoisia tai alipainoisia vanhempia..)
Se on ilkeää jos sanoo ylipainoiselle että hänen tapansa eivät ole hyväksi lapselle.
Se on lapsen kannalta parasta että puututaan vanhempien alkoholin käyttöön.
Toivottavasti joku ymmärtää pointtini.
Miksi kukaan oikeasti haluaisi lihavan puolison? Höpölöpö taas.
Mä olen avoin puhumaan painostani ja se ei johdu siitä, että olen ihannepainossa, vaan siitä, että en näe syytä olla puhumatta, koska näkeehän sen ulkomuodostakin painaako ihminen paljon vai ei. Loppujen lopuksi ei paino kerro ihmisestä mitään, koska lihashan painaa enemmän kuin läski. Itse en esimeriksi omista vaakaa, vaan mittanauhalla mittailen itseäni. (Lähinnä vaan siksi, että teen itselleni vaatteita toisinaan. En muuten tekisi tätäkään varmaan ollenkaan.)
Mä jotenkin ihmettelen painokeskusteluissa aina sitä, että stereotypia on se että ylipainoiset vetävät vaan sipsejä, limsaa ja pitsaa kaikki päivät. Vaikka oikeasti hitaaseen lihomiseen vuosien varrella ei tarvita kuin muutama sata ylimääräistä kaloria päivässä.
Tämä on ärsyttävää sekä siksi, että sillä syyllistetään ylipainoisia jostain, jota suurin osa heistä ei tee. Ja toisaalta siksi että jos käsitys on se, että vain jatkuvalla roskaruuan vetämisellä lihoo, niin moni sellainen, joka syö normaalia ruokaa mutta liikaa, kuvittelee, että hänen elintavoissaan ei ole vikaa.
Realismia kehiin. Enkä siis sano todellakaan, että suurimmalla osalla ylipainoisista olisi terveelliset elintavat, vaan että se ero ruokavaliossa ei ole niin iso kuin mitä voisi kuvitella. Ja kun kilot tulevat pikku hiljaa, niin usein niihin havahdutaan vasta kun on jo myöhäistä ja normaalipaino kaukana takana.
En ymmärrä kuinka vaikeeta teillä on pudottaa painoa siis läskistä normaaliksi. Kolmen kuukauden kuuri, tomaattikeittoa, kasviskeittoa sun muuta keittoa, pari viipaletta leipää, ei vaaleaa, maitotuotteita sen verran että saa päivän kalsiumit, marjoja, hedelmiä, vihanneksia ja kasviksia, kalaa, kanaa, pähkinöitä vähän ja liikuntaa päivittäin, niin on se kumma jos ei laihdu. Ei ole tarvinnut ikinä laihduttaa, housu alkaa kiristämään niin sitten keittopäiviä.
tt
Ap on väärässä. Alipaino suuri riskitekijä. Ei siis kannata tähdätä bmi-taulukossa laihuuden puolelle. Ja kuten joku laittoikin, niin lievä ylipaino on terveellisintä. Samoin ylipaino vanhuksilla lisää ikää. Asiat eivät ole mustavalkoisia. Asiasta toiseen, olen hyvin kypsä näihin läskiketjuihin. Pitipä silti kommentoida. Ps. Oletko ap läskifoobikko?
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:08"]
En ymmärrä kuinka vaikeeta teillä on pudottaa painoa siis läskistä normaaliksi. Kolmen kuukauden kuuri, tomaattikeittoa, kasviskeittoa sun muuta keittoa, pari viipaletta leipää, ei vaaleaa, maitotuotteita sen verran että saa päivän kalsiumit, marjoja, hedelmiä, vihanneksia ja kasviksia, kalaa, kanaa, pähkinöitä vähän ja liikuntaa päivittäin, niin on se kumma jos ei laihdu. Ei ole tarvinnut ikinä laihduttaa, housu alkaa kiristämään niin sitten keittopäiviä.
tt
[/quote]
Ööööhh, ja sitten palataan takaisin entiseen. Just joo. Eiköhän sen muutoksen pitäisi olla pysyvää. Tuskin kukaan vetää keittoja loppuelämänsä.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:50"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:25"]
[/quote]
[/quote]
Jos kyseessä sama ketju, niin siellä toivottiin lihavien ampuvan itsensä, ivattiin lihavia ja joku toivoi että lihavat kuolisivat ja madot saisivat herkkuaterian. Minusta tuollainen käytös ja viha kertoo mt-ongelmista. Piste.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:10"]
Ap on väärässä. Alipaino suuri riskitekijä. Ei siis kannata tähdätä bmi-taulukossa laihuuden puolelle. Ja kuten joku laittoikin, niin lievä ylipaino on terveellisintä. Samoin ylipaino vanhuksilla lisää ikää. Asiat eivät ole mustavalkoisia. Asiasta toiseen, olen hyvin kypsä näihin läskiketjuihin. Pitipä silti kommentoida. Ps. Oletko ap läskifoobikko?
[/quote]
Luepa uudelleen. Ap ei suositellut alipainoa, vaan bmi taulokon alalukuja.
Toki voi ajatella niin, että lihavuus on terveellistä. Mutta kyllä itselläni on näppituntuma, että ensimäisenä mieleeni tulevat esim. japanilaiset, jotka ovat hoikkia ruokavalionsa takia, ovat myös terveitä. Elintasosairaudet ovat lisääntyneet lihomisen myötä.
Ja kyllä vanhusten kanssa töitä tehneenä, niin ihan näppituntumalta sanon, että ne hoikat ja lihaksikkaat käppänät painaa aika reippaasti menemään siinä, kun ylipainoinen tukeutuu rollaattoriin. Toki saattaa elää pidempään, mutta onko se itseisarvo, että makaa terveyskeskussairaalassa vaipoissa kymmenen vuotta. Mieluummin aktiivinen elämä ja hiukan lyhyempi.
Eihän tässä ketään haukuta, vaan pohditaan syitä, miksi ylipaino on sellainen juttu, että siitä ei saa puhua. Mutta esim. hoikka työkaverini välillä itkee sitä, kun hän saa jatkuvasti kuulla olevansa ruma ja anorektikko. Kun hän ottaa pullaa kahvipöydässä, matamit sanoo, että ota nyt, ei se sun dietti mene pilalle. Jos ei ota, niin sanotaan, että olet niin anorektisen laiha, että ota pullaa ja sullahan ei oo tissejäkään ja miksi se pitää pitää itseään laihana.
Työkaverini syö todella paljon ja käyttää öljyä lisänä. Mutta liekö joku imeytymishäiriö ja läpipaskuri, mutta ei liho. Hänelle kyllä saadaan ilkeillä ja kytätään jokaista suupalaa ja huomautellaan, että joo, hyvähän se sulla, ku oot niin laiha ja söisit tyttö jotain, kun olet niin ruman näköinen, kun oot laiha.
Ylipainoiselle ei kukaan uskalla sanoa jatkuvasti tuolla tavalla. Mitä jos joku sanoisi, että ota läski pullaa, että et vain laihdu.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:50"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:25"]
[/quote]
[/quote]
Jos kyseessä sama ketju, niin siellä toivottiin lihavien ampuvan itsensä, ivattiin lihavia ja joku toivoi että lihavat kuolisivat ja madot saisivat herkkuaterian. Minusta tuollainen käytös ja viha kertoo mt-ongelmista. Piste.
[/quote]
Minä en ole vastuussa muiden kirjoituksista. Minä kirjoitin sinne kaksi kommenttia. Oman tarinan ja toisen, missä ihmettelin suhtautumista siihen ja sitä, että minut haukuttiin pataluhaksi ja kymmeniä alapeukkuja tuli.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:19"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:17"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minä en ole vastuussa muiden kirjoituksista. Minä kirjoitin sinne kaksi kommenttia. Oman tarinan ja toisen, missä ihmettelin suhtautumista siihen ja sitä, että minut haukuttiin pataluhaksi ja kymmeniä alapeukkuja tuli.
[/quote]
Sut varmaan niputettiin samaan kategoriaan niiden hullujen kanssa.
Joo, lihavien ihmisten kanssa ei voi asiallisesti keskustella painosta, ei netissä eikä oikeassa elämässä. Jopa liikunnasta puhuminen otetaan vihjailuna ja loukkauksena, en ymmärrä. Ylipainoinen tuttavani kyllä jauhaa normaalipainoisten "oman kropan esittelystä", mitä sitten kuuntelen ällistyneenä, en kyllä itse edes noteeraa muiden ihmisten painoa mitenkään, tai mieti esittelevätkö he jotain notkeuttaan tai kroppaansa erityisesti jossain tilanteessa. Kuulostaa vähän vainoharhaiselta suoraan sanottuna. :)