Miten eroon stressaamisesta?
Olen kahden lapsen äiti ja tuntuu et aikaa menee stressiin ja huolehtimiseen. Etsin hävinneitä tavaroita melkein joka päivä, vaikka yritän olla huolellinen. Tultiin juuri perheen kanssa mökiltä ja meiltä jäi sinne täysi ruokakassi. Nyt oon ollut sen takia pahalla päällä kolme tuntia ja tiuskin miehelle ja lapsille. Jotenkin tuntui et pakka ei pysy kasassa ja aina pitää muistaa jotain, harrastuskamoja, ostaa ruokaa jne. En jaksa ja menee elämä hukkaan stressatessa
Kommentit (27)
No kyllä ruokakassi pitäsi muistaaa, ei ole mikään pikkujuttu. Syystäkin olet vihainen itsellesi
Joo ja tää oli kolmas kerta kun kassi unohtui:( On siis pakattu ja odottaa autoon viemistä mut kukaan EI vie. Mut tuntuu et ei kannattaisi pilata tällä koko päivää.
Sinne meni kasa rahaa, ryhdistäytymisen paikka.
Joo ja tää oli kolmas kerta kun kassi unohtui:( On siis pakattu ja odottaa autoon viemistä mut kukaan EI vie. Mut tuntuu et ei kannattaisi pilata tällä koko päivää.
Mulla onkin sellainen oli koko ajan et pitää ryhdistäytyä, mutta miten? Onneksi soitin naapurille, Jolla meidän vara-avain et hakevat kassin ja syövät siitä mitä haluavat. Rahaa meni hukkaan myös viime viikolla kun ei löydetty esikoisen bussikorttia
Minkä ikäinen olet? Itsellä in samankaltaisia "oireita", unohtelen asioita, pitää olla lippuja ja lappuja muistuttamassa hoidettavista asiosta ja sitten ne laputkin katoaa! Minäkin olen huolissani asiasta, mies ihmettelee minun touhuja. Minulla ikää jo himpun yli 50. Tästäkö se alkaa, huoh. Töissäkin pitäää skarpata, että muistaa kaikki tehdä, vie älyttömästi energiaa.
Oon 35. Ja jotenkin yritän huolehtia vielä muidenkin puolesta ja jos mies ei löydä jotain, se huutelee mulle jne.
Oon 35. Ja jotenkin yritän huolehtia vielä muidenkin puolesta ja jos mies ei löydä jotain, se huutelee mulle jne.
sama meillä, aina minun pitäisi muistaa jos jotain kateissa :( olen alkanut olla itselleni armollinen ja jos en muista jotain, teen sen sitten kun muistan ja jos en löydä jotain, niin annan olla. Löytyy joskus jos on löytyäkseen.
Olen myös 35v ja kolme lasta. Minulla aivan samat fiilikset. stressaan koko ajan jostain esim. aikatauluista, ettei kolme kouluikäistä ja kilpaurheilua harrastavaa lasta myöhästy mistään, ruoasta, että aina olisi tarjolla terveellistä ruokaa ja riittävästi, pyykistä, että kaikilla olisi puhtaita vaatteita, unesta, että kaikki nukkuisi riittävästi, kouluhommista, että ehtisi tarkastella läksyjä, kodin siisteydestä, ettei olisi koko ajan paikat pommin jäljiltä yms yms eli stressaan kaikesta ja tuntuu, et koko ajan on pinna kireellä ja kaikki menee vähän niinkuin "ohi" stressatessa. Tuntuu, että on 24/7 koko ajan niin paljon kaikkia palasia, joita täytyy pitää kasassa, että hommat toimii. Antakaas hyviä vinkkejä miten sitä osais ottaa asiat vähän iisimmin :)
Ja 11 vielä jatkaa, että näiden lisäksi myös stressaan kovasti siitä, että ehtisi pitää itsestään huolta ja treenata ja hoitaa kauneuttaan, että pysyisi freesin näköisenä ja kroppa kuosissa.
Minulla auttaa muistivihko. Irralliset lippuset ja lapppuset eivät toimi, mutta kun kirjoitan kaikki muistettavat asiat samaan vihkoon, ne ovat kätevästi saatavilla. Esimerkiksi teen listat sekä mökille lähdettäessä että sieltä pois lähtiessä ja viivaan yli asian vasta sitten, kun se on tehty loppuun asti - ja varmistan vielä kaiken ennen kuin lähdemme.
Kun on monta asiaa muistettavana, aivojen kovalevy pursuaa yli. Stressiä tästä ei kuitenkaan kannata ottaa. Jos olet oikeasti stresasantunut, sinun täytyy levätä. Veikkaan, että sinulla on liian vähän palautumisaikaa.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:40"]
Olen myös 35v ja kolme lasta. Minulla aivan samat fiilikset. stressaan koko ajan jostain esim. aikatauluista, ettei kolme kouluikäistä ja kilpaurheilua harrastavaa lasta myöhästy mistään, ruoasta, että aina olisi tarjolla terveellistä ruokaa ja riittävästi, pyykistä, että kaikilla olisi puhtaita vaatteita, unesta, että kaikki nukkuisi riittävästi, kouluhommista, että ehtisi tarkastella läksyjä, kodin siisteydestä, ettei olisi koko ajan paikat pommin jäljiltä yms yms eli stressaan kaikesta ja tuntuu, et koko ajan on pinna kireellä ja kaikki menee vähän niinkuin "ohi" stressatessa. Tuntuu, että on 24/7 koko ajan niin paljon kaikkia palasia, joita täytyy pitää kasassa, että hommat toimii. Antakaas hyviä vinkkejä miten sitä osais ottaa asiat vähän iisimmin :)
[/quote]
Älä suorita elämää vaan elä sitä. Viljele huumoria. Ätä ota asioita niin vakavasti. Opettele rentoutumaan ja katsomaan asioita pienen matkan päästä. Kiinnitä huomioita niihin asioihin, jotka toimivat ja sujuvat hyvin. Anna vastuusta lapsillekin ja anna positiivista palautetta sekä itsellesi että lapsille + miehelle. Pidä joka ilta itsesi kanssa pieni kiitollisuushetki sen sijaan, että hötkyilet jo huomiseen ja mietit, mitä kaikkea pitää huomenna tehdä...
Tee niin että aina kun muistat jonkun jutun, teet sen heti eli kanna ruokakassi auton viereen heti kun se on pakattu. Avaimille ja matkakorteille oma paikka ja jokaisen velvollisuus on itse ne sinne laittaa. Karsi vaatteita ja tavaraa ja valjasta perhe mukaan vastuuseen. Myöhästymiseen ei kuole ja aikaa on kaikilla yhtä paljon, oli hermona tai ei.
pitää olla armollinen itselleen. Jos oikein pingottaa se vaan pahentaa unohtelua. Minullakin on aina jotain hukassa, mutta tavarat löytyvät ajallaan kun niitä ei enää etsi. Viime viikolla hukkasin jauhelihapaketin kun olin tekemässä ruokaa ja puhelin soi. Hämmästyin kun löysin sen olohuoneen kirjahyllystä :D
no ihan yhtälailla mies sen ruokakassin unohti, kai sekin jotain teillä tekee?
olet ylirasittunut. Voisiko mies käydä esim kaupassa?
Kiitos vastauksista. Ja vertaistuesta. Jotenkin tunnen huonomuutta siitä et tää pakka ei pyöri vaikka periaatteessa kaikki hyvin ja elämässä isompia murheita kuin kadonneet avaimet tai ruokakassi. Sit kun tässä tuntee vielä syyllisyyttä hukkaan menneistä rahoista ja siitä ajasta mikä menee hukkaan kun etsii kadonneita tavaroita. Ap
Joo niin unohti mies yhtä lailla. Mut sen asenne on, no ei voi mitään.
No on sinne sen verran matkaa 1 h suuntaan, että enemmän menee rahaa polttoaineeseen sinne ja takaisin..