Lapset tekevät parisuhteesta vankilan
Tämän palstan varmasti yleisin valituksenaihe on surkea parisuhde, josta olisi oman hyvinvoinnin ja terveyden kannalta tärkeä lähteä, "mutta kun on nuo lapset". Tämä on vanhemmuuden vapauden menetyksistä vaikeimpia. Ajattelitteko jo lapsia hankkiessanne, että otatte riskin jäädä vangeiksi tällaiseen mutta kun -elämään?
Kommentit (19)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 14:30"]Ei lapset aiheuta mitään, vaan aikuiset ihan itse ovat kykenemättömiä tekemään kypsiä päätöksiä esim. sen suhteen, että kenen kanssa niitä lapsia päätyy tekemään. Aikuiset ovat kykenemättömiä kasvamaan henkisesti perhe-elämään. Aikuiset eivät osaa tehdä kompromisseja. Aikuiset eivät osaa hakea puolisostaan hyviä puolia ja korostaa niitä. Aikuiset eivät osaa hakea väriä arkeen sen oman puolison kanssa, vaan aina ajatellaan, että se onni löytyy jostain muualta. Aikuiset eivät siedä tasaisuutta ja arjen "tylsyyttä". Aikuisilla ei ole kärsivällisyyttä elää yhdessä vaikeampia ja väsyttävämpien vaiheiden yli. Aikuisille ei riitä empatiakykyä puolisolle kun tämä on vaikka väsynyt. Aikuiset eivät osaa jakaa kotitöitä reilusti, jottei toisen tarvitse kantaa kaikesta vastuuta. Aikuiset eivät osaa rakentaa hyvää ilmapiiriä kotiin ja mukavaa kotia lapsille kasvaa. Aikuiset eivät pysty laittamaan toisten tarpeita omiensa edelle edes joiksikin vuosiksi elämässään.
Aikuiset ihan itse rakentavat elämästä sellaisen kuin rakentavat - on se sitten vankila tai ihana palatsi. Lapset eivät pilaa parisuhteita. Sen tekee ihan aikuiset ihmiset itse.
[/quote]Niin. Meillä toinen vanhempi oli kykenemätön yllämainittuihin juttuihin löydettyään yhden tietokonepelin fantasiamaailman. Tätä en kyennyt arvaamaan kun menimme naimisiin ja saimme lapsia.
Naimisiin meno, perheen perustaminen ja lasten teko perustuu siihen, ettei oikeasti tiedä mitä "shittiä" se tuo tullessaan.
Jos sitä väsymystä, riitelyä, pihtausta, mykkäkoulua ja huutamista, lasten huonoa käytöstä ja huolta ja murhetta voisi pullottaa ja juottaa etukäteen niin kuinka moni uskaltaisi perustaa perheen.
Kyllä otin. Kosahti omaan nilkkaan.
Aika harvalla oikeasti huono parisuhde. Täällä eivät vain huutele ne joilla normaali.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 12:22"]
Aika harvalla oikeasti huono parisuhde. Täällä eivät vain huutele ne joilla normaali.
[/quote]Siitä ei ollutkaan kysymys vaan siitä, etteivät ne huonossa suhteessa olevat pääse pois, kun pitää kärsiä "lasten takia". -ap
Siksi kannattaakin tehdä lapset yksin. Ei tarvitse tapella kuka vaihtaa vaipat.
Ei kai kukaan aikuinen ole niin tyhmä, ettei olisi miettinyt näitä asioita etukäteen.
On myös sellaisia pareja, jotka eroavat lapsista huolimatta, eivätkä jää siihen "vankilaan". Joissain tapauksissa on ero lapsienkin kannalta parempi, kuin pitäytyä väkisin suhteessa josta ei tule mitään.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 12:54"]
Ei kai kukaan aikuinen ole niin tyhmä, ettei olisi miettinyt näitä asioita etukäteen.
[/quote]
Niinhän sitä luulisi, mutta olen kuullut niin paljon ihmeellisiä juttuja ja kommentteja, etten voi enää uskoa tähän. Olen saanut sellaisen käsityksen, että aika moni meistä on vahinkolapsi, joka on syystä tai toisesta päätetty pitää. Monilla tuntuu olevan myös hyvin epärealistiset käsitykset vanhemmuudesta sekä todella huono mielikuvitus ja puutteelliset suunnittelutaidot. -ap
Eiköhän nyt suurin osa lapsista kuitenkin synny toivottona ja suunnitellusti.
Ja jos vanhemmat ovat oikeasti aikuisia ja normaalijärjellä varustettuja niin luulisi ettei suuria yllätyksiä tule vaan on itsestäänselvää että lapset ja lasten tarpeet menevät ykköseksi ja oma itsekkyys saa hetkeksi väistyä.
Ja jokainen kyllä osaa pitää itsestään ja parisuhteestaan huolta jos vain haluaa mutta onhan näitäkin jotka eivät edes halua vaan lapset määrää koko perheen arjen ja juhlat.
Meillä on kaksi lasta ja ainut mikä tökkii on tämä lasten teini-ikä ;)
Tästäkin selvitään ja pitää muistaa että vuodet menee niin äkkiä että pian taas täällä kahden miehen kanssa käkitään kun lapset ovat maailmalla.
Ja taas on aikaa itselle ja parisuhteelle ihan tarpeeksi :)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 13:31"]
Ja taas on aikaa itselle ja parisuhteelle ihan tarpeeksi :)
[/quote]
Ilmeisesti et arvosta omaa aikaa ja parisuhdeaikaa niin paljon kuin jotkut muut.
Mä synnyin toisen vanhemman suunnittelemana ja toiselle yllätyksenä. Varmasti hupaisa yllätys. :)
En itse ymmärrä miksi olla parisuhteessa jonkun parisuhteen ulkopuolisen ihmisen takia. Minä taas lapsena toivoin, että vanhempani olisivat mieluummin eronneet kuin olleet viikkojakin puhumatta toisilleen ja tillittäneet minulle kuinka ärsyttävä toinen on. Olisi ollut pelkästään minun etuni.
Kyllähän eroja on ihan hirveästi. Luulen, että ne joiden parisuhde on oikeasti kamala, eroavat (pl. pieni marttyyrivähemmistö) ja näillä "lasten takia yhdessä" -tyypeillä ei oikeasti ole niin kauheaa että ero olisi parempi vaihtoehto.
Ei lapset aiheuta mitään, vaan aikuiset ihan itse ovat kykenemättömiä tekemään kypsiä päätöksiä esim. sen suhteen, että kenen kanssa niitä lapsia päätyy tekemään. Aikuiset ovat kykenemättömiä kasvamaan henkisesti perhe-elämään. Aikuiset eivät osaa tehdä kompromisseja. Aikuiset eivät osaa hakea puolisostaan hyviä puolia ja korostaa niitä. Aikuiset eivät osaa hakea väriä arkeen sen oman puolison kanssa, vaan aina ajatellaan, että se onni löytyy jostain muualta. Aikuiset eivät siedä tasaisuutta ja arjen "tylsyyttä". Aikuisilla ei ole kärsivällisyyttä elää yhdessä vaikeampia ja väsyttävämpien vaiheiden yli. Aikuisille ei riitä empatiakykyä puolisolle kun tämä on vaikka väsynyt. Aikuiset eivät osaa jakaa kotitöitä reilusti, jottei toisen tarvitse kantaa kaikesta vastuuta. Aikuiset eivät osaa rakentaa hyvää ilmapiiriä kotiin ja mukavaa kotia lapsille kasvaa. Aikuiset eivät pysty laittamaan toisten tarpeita omiensa edelle edes joiksikin vuosiksi elämässään.
Aikuiset ihan itse rakentavat elämästä sellaisen kuin rakentavat - on se sitten vankila tai ihana palatsi. Lapset eivät pilaa parisuhteita. Sen tekee ihan aikuiset ihmiset itse.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 13:36"]Mä synnyin toisen vanhemman suunnittelemana ja toiselle yllätyksenä. Varmasti hupaisa yllätys. :)
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 13:31"]
pian taas täällä kahden miehen kanssa käkitään kun lapset ovat maailmalla.
[/quote]
Saisikin käkkiä kahden miehen kanssa, mutta kun toi juntti ei anna lupaa ottaa toista! Vähän sä oot onnellinen kun sulla on kaks!
Varmaan sellaisten perheiden lapset ovat parempia vanhempia, joilla on ollut turvallinen ja mukava lapsuus. Itsellä oli tosi rikkinäinen ja ajattelin, että itse haluan tehdä paremmin ja se samalla parantaisi omiakin haavoja. Nykyään olen huomannut, että olen parantanut paljon omista vanhemmistani, mutta silti aika huonosti välillä menee. Vaikea on kauhalla ammentaa, kun on lusikalla annettu. Toisaalta olen nyt myös ymmärtänyt paremmin omia vanhempia.
Olen iloinen kaikesta hyvästä mitä olen onnistunut tekemään ja tosi surullinen lasteni puolesta, niistä heikkouksista, jotka minullakin vanhempana on. Jatkan yrittämistä ja itseni kehittämistä, niin vanhempana, kuin ihmisenäkin.
nosto