Sairaanhoitajaksi avoimen kautta?
Olen suunnitellut, että tekisin 60 opintopisteen verran opintoja avoimessa ammattikorkeassa ja hakisin vasta sitten tutkinto-opiskelijaksi. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta? Missä ajassa sait tehtyä 60op? Auttoiko paljon pääsykokeissa?
Kommentit (5)
avoimen linjan kautta on erilainen haku, tyyliin 6 hakee ja 2 pääsee sisään.
Opiskelin avoimen kautta sh opintoja. 11/2 v olisi mennyt jotta saa 60op täyteen. Olin ansiosidonnaisella yhtäaikaa niin op sai kertyä alle 5 op/kk jotta opiskelut olivat sivutoimisia. Tosin työkkäristä voi anoa lupaa et saa opiskella täysipäiväisesti ja opinnot etenee nopeampaa. Eli riippuu vähän tilanteesta. Avoimessa ei voi suorittaatyöharjoitteluja eikä opinnäytetyötä. Mut sit ku on 60op ja hakee niillä opiskelupaikkaa pääsee suoraan pääsykokeeseen. Ja se on sit siitä kiinni miten pääsykokeet menee. Opinto-ohjaaja ainakin minulle sanoi, että kyllähän se yleensä motivaatiosta alalle kertoo paljon ku on avoimessa jaksanut opiskella. Et hyvät mahdollisuudet saada opiskelu paikka. Ja tosiaan avoimessa ei saa opintotukea yms. Itse muutimme perheeni kanssa toiselle paikkakunnalle ja haen toiseen amk johon on helpompi päästä joten jätin avoimessa opiskelun. Toki nyt on 16op valmiiksi suoritettu kun kouluun pääsee :)
Niin ja tosiaan avoimen opiskelut maksaa. Jos oikein muistan 10e per op.
Ap jatkaa..
Olen entuudestaan lähihoitaja ja tehnyt työn ohessa kaksi eri osaamisalaa. Ajattelin vaan tehdä avoimessa opintopisteitä jo senkin takia, että opiskelu maksaa! Toki saan pulittaa 600 euroa noista opintopisteistä, mutta vähemmän aikaa joutuu sitten opintotuella elämään kun sairaanhoitajaksi opiskelee. Opinto-ohjaaja tosiaan kehoitti hakemaan suoraan amk:hon, mutta perheellisen on mietittävä toimeentuloakin..
Eiköhän monessa paikassa ole myöskin sisäänpääsykoe, ts valitaan alalle soveltuvat. Itselläni aikoinaan oli kahden päivän tiukka pääsykoe, psykologisine tutkimuksineen, ryhmäkeskusteluineen ja kahden eri henkilön tekemä haastattelu ainakin oli. Voihan avoimen opintoja hyödyntää muihinkin pääsykokeisiin, mutta mikset menisi pääsykokeisiin?