Ala-asteen kouludisko
Olenko tiukkis vai miten mutta meidän koululla (luokat 1-6) on tapana järjestää diskot viikolla niin että loppuu klo 20. Miten muilla?
Nyt on tulossa ystävänpäivä, se disko keskiviikkona ja aika 18-20. Tuntuu kurjalta että haen ekaluokkalaista lasta koululta, tuskin pääsee sieltä ulos tasan kahdeksalta ja pitäisi kävellä kotiin (10 minuuttia, ehkä pidemmänkin ajan) ja sitten iltapala, pesut yms. Lapsi varmasti käy niin kierroksilla ettei saa heti untakaan.
Lapsen uniaika jää vähäiseksi, kun normaalisti uniaika viikolla on että kasilta jo nukkuu niin nyt ilta venyy. Aamulla pitää herätä ennen seitsemää kouluun.
Vai onko tuo vanhempainyhdistyksen lapsille normaali määrä unta?
Oma lapsi nukkuu kellonympäri. Onko hän ainoa?
Ja miksi tuollaisia diskoja on arki-iltana, seuraavana päivänä koulua kuitenkin. Kurja fiilis. Syvästi ihmettelen.
Kommentit (30)
Olet tiukkis. Ymmärtäisin jos ongelma olisi säännöllinen, mutta muutaman kerran vuodessa tunnin pidempään valvominen ei voi olla noin vakavaa.
Suurimmalle osalle alakouluikäisistä on ihan ok, että koulun disko loppuu klo 20. Suoraan kotiin iltapalalle ja nukkumaan ehtii hyvin ennen klo 21. Aika harva tuonikäinen nukkuu enää 12 h/yö.
Ja sille joka paheksui diskoja tiedoksi, että ne ovat lähinnä diskon nimellä kulkevia illanviettoja. Omat 7-11 vuotiaani käyvät koulun diskossa lähinnä leikkimässä kavereiden kanssa, syömässä karkkia ja osallistumassa ongintaan/arvontaan tms.
Joo, Sinkkonen on sanonut, ettei lapsi tarvitse harrastuksia ja tosiaankin asiayhteydestä selviää, ettei tarvitse minkään olennaisen kehityksen kannalta, mutta ei siitä haittaakaan ole. Sinkkonen ei ole kieltänyt harrastuksia.
Mä olen mielestäni aika natsi nukkumaanmenoaikojen kanssa, mutta mustakaan se pari kertaa vuodessa kahdeksaan valvominen kouluiltana ei ole maailmaa mullistava asia.Toisaalta jos se olisi vaikka yhdeksään ja ja haluaisin lapset nukkumaan kahdeksaan mennessä, niin mulla ei olisi mitään ongelmaa hakea lasta sieltä aikaisemmin ja kestää ne itkupotkuraivarit tai mököttämiset ihan vanhemman lailla.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 10:44"]
Pidän itse koko discoa aika lailla turhana. Meillä se on pääsymaksuton, mutta myynnissä on pillimehuja 1 e:n hinnalla ja karkkeja kunnon katteella, jotta saadaan kerättyä luokkaretkirahoja. Omat lapset ovat äärettömän hintatietoisia eivätkä osta mitään ylihintaista "kannatuksen vuoksi", joten heille osa discoilua olisi sitä, että joutuisi selittämään kavereille, miksi ei tuhlaa rahojaan tarpeettomaan.
[/quote]
Toivottavasti kukaan ei tuhlaa rahojaan kannatuksen vuoksi sun lasten tarpeettomaan luokkaretkeen.
[/quote]
Meillä vanhemmat päättivät, että jokainen maksaa itse lapsensa luokkaretken. Ei siis kerätä yhtään mitään, ei pidetä myyjäisiä eikä muutenkaan leikitä, että yhteishenki syntyy kirpputoria pitämällä. Ole siis huoleti, kukaan muu ei maksuun osallistu kuin minä. Luokkaretki on lauantaina, joten ei ole pakko lähteä mukaan.
Hae se mussukkasi kotiin vaikka seitsemältä, kuka estää? Meillä discot on loppuneet 20.30 ja olen hakenut lapsen pois klo 19.30.
2000-luvun alussa kun olen itse ollut ala-asteella diskot olivat monesti 18-22 (tosin perjantaisin).
Haluaisit että disko kestää 18-19... eihän siellä edes tunnissa ehdi mitään tehdä!
Kai sitä nyt lapsikin yhdestä kerrasta selviää? t. opiskelija, 2 krt viikossa arkena baarissa, luennoilla darrassa
Hei, kirjoitan täältä järjestäjän näkökulmasta:
Disko on siksi arki-iltana, että me vanhempainyhdistyksessä olevat discon järjestäjät tahdomme viettää viikonloppumme leväten.
Disko alkaa siksi klo 18:00, koska ennen diskoa pitää tehdä koululla järjestelyitä ja laittaa puffettia kuosiin, enkä ainakaan minä ota vapaaehtoistyön takia töistäni palkatonta vapaata. Koska olen klo 17:00 kotona, on klo 18:00 sillkä kintaalla, että siihen ehtii. Näin on monella muullakin vapaaehtoisella diskon järjestäjällä.
Ap, tervetuloa vanhempainyhdistykseen! Jos löytyy tarpeeksi vanhempia jotka pystyvät järkkäämään discon jo klo 17:00 tai esim. perjantai-iltana, kukaan tuskin vastustaa.
Pakkoko niitä kersoja on Apeen sinne Diskoon päästää! Pitäis kotona kaukana pahasta maaailmasta.
Meillä disco 17.30-19.30. Se oli hyvä aika! Kerran loppui klo 20.30. Sitten paikkojen siivous, niin oltiin kotona vasta klo 21 jälkeen. Sitten iltapala, sauna, hammaspesu niin nopeesti klo jo 22.
Täällä nuo koulun discot (lasten koulu ja keskustan koulu, jonka juhliin saavat muutkin osallistua) loppuvat VASTA klo 21. SE on minusta myöhään.
Oikeesti? Viikolla tuohon aikaan loppuu? Miten teillä uskalletaan edes viikolla pitää ovia auki ilta ysiltä niin että sinne voi kuka vaan piripää tulla?
Ap
Meillä eskarilaisen säännöllinen harrastus loppuu klo 20. Tiukkis tai provo olet! Disco ei ole kuin kerran vuodessa.
Meillä eskarilaisen säännöllinen harrastus loppuu klo 20. Tiukkis tai provo olet! Disco ei ole kuin kerran vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 10:05"]
Oikeesti? Viikolla tuohon aikaan loppuu? Miten teillä uskalletaan edes viikolla pitää ovia auki ilta ysiltä niin että sinne voi kuka vaan piripää tulla?
Ap
[/quote]
No meidän lasten koulu on niin korvessa, että sinne ei varmaan hirveästi piripäitä eksy. Oppilaiden vanhemmat ovat luonnollisesti valvojina myös ovella.
Tuonne keskustan dicoon ei meidän lapset ole vielä (halunneet) mennä.
Discoja ei täällä ole kerran vuodessa, vaan aina ainakin ystävänpäivän aikoihin, vapun luona, halloweenina ja joskus muutenkin.
t.1
No olet tiukkis!