Minkä ikäisenä veit lapsesi hoitoon?
1. Minkä ikäinen lapsesi oli kun veit hänet päiväkotiin?
2. Miksi veit sen ikäisenä kuin veit?
3. Onko kaduttanut myöhemmin, että veit liian aikaisin?
4. Olisitko halunnut olla pidempään kotona, jos se olisi ollut taloudellisesti mahdollista?
Kommentit (19)
Kukaan lapsistani ei ole ollut päiväkodissa. Siltikään (tai siksi) ei ollut vaikeuksia sopeutua kouluun. Keskittymiskyky ja toisten huomioiminen on ollut kohdillaan jokaisella lapsella.
2,5v
Lapsen isä ei halunnut olla pidempään kotona.
En mielestäni vienyt liian aikaisin... eli ei kaduta.
4. Olisitko halunnut olla pidempään kotona, jos se olisi ollut taloudellisesti mahdollista?
Joo...oisinhan mä voinut olla kotona vaikka siihen asti että lapsi on käynyt rippikoulun, olisin viihtynyt ihan hyvin. Toisaalta tykkään työstäni. Kolmanneksi pidetään nytkin paljon palkattomia ylimääräisiä vapaita, lapsi on eskarissa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 13:08"]
[/quote]
Taisin olla jotakin 35v ja lapsi 4v
Vein kun pääsin töihin. Ja on kaduttanut. Olisin halunnut.
Ai nii...unohtui itse kysymys: Minä olin 37-vuotias.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 13:22"]
2,5v
Lapsen isä ei halunnut olla pidempään kotona.
En mielestäni vienyt liian aikaisin... eli ei kaduta.
Joo...oisinhan mä voinut olla kotona vaikka siihen asti että lapsi on käynyt rippikoulun, olisin viihtynyt ihan hyvin. Toisaalta tykkään työstäni. Kolmanneksi pidetään nytkin paljon palkattomia ylimääräisiä vapaita, lapsi on eskarissa.
[/quote]
1. Päiväkotiin 4v. Sitä ennen kävi kerhossa, koska yritin tällä tavalla sosiaalistaa häntä päiväkotia varten.
2. Olisin palannut työelämään.
3. Lapsi ei sopeutunut hoitoon, joten jäin edellen kotiin ja siirsin lapsen takaisin kerhotoimintaan.
4. Kotona oleminen oli taloudelliseti mahdollista. Lapsi kärsi lyhyestä hoitojaksosta päiväkodista, joten lapsen tarpeet menivät omieni ohi. Vieläkin lapselle tulee itkuinen iolo, kun muistaa tuon hoitojakson. Liikaa hälinää! Liikaa lapsia! Meni sitten suoraan esikouluun.
Kaksi muuta lastani ovat sopeutuneet hoitoon hyvin. Yksi jopa kaipasi lisää aktiviteetteja, joten hän aloitti päiväkotiuransa 3,5 vuotiaana.
1) Esikoinen 5 ja toinen lapsi 2,5. Menivät siis yhtä aikaa hoitoon.
2) Aloitin opiskelut.
3) En vienyt liian aikaisin, tämän pidempään ei olisi ollut mahdollista olla kotona. Olen tosi iloinen, että sain olla kotona näin pitkään. Aivan parasta aikaa elämässä.
4) Jos se olisi ollut taloudellisesti mahdollista, olisin järjestänyt asiat niin, että lapset olisivat olleet hoidossa vain puolipäiväisesti, ja jatkanut tätä myös eka-ja tokaluokan ajan. Kokonaan kotiin en enää olisi halunnut jäädä, koska viisi vuotta on aika pitkä aika. Tai sitten niin, että lapsilla olisi ollut hoitaja kotona. Lapsillani on aina ollut runsaasti tekemistä ja leikkiseuraa, joten eivät sinänsä mitenkään "tarvitse" hoitoa.
1. Olivat 4v10kk ja 3,5v.
2. Siksi koska palasin työelämään.
3. Ei ole, kun en vienyt liian aikaisin.
4. Tuo aika oli riittävä, vika ½v oltiin maksamatta asuntolainaa.
Minulle tärkeimmät kriteerit sopivalle pk menoiälle olivat se, että muksuni osaavat puhua kunnolla ja siten kertoa kotiinpäin päivästään ja hoitotädeille samoin, se että osaavat tarvittaessa pitää hieman puoliaan ja se että neurologinen/psyykkinen kehitys oli siinä vaiheessa, että ymmärtävät ettei heitä hylätä vaan heidät tullaan myöskin hakemaan kotiin.
[/quote]
Esikoisen hoidin kotona kouluikäiseksi asti. Kävi eskarivuonna vain 4 tunnin eskarin päivittäin, ei ollut siis hoidossa ollenkaan.
Toinen ja kolmas aloittivat samaan aikaan päivähoidon, kun menin opiskelemaan. Keskimmäinen oli tuolloin eskari-ikäinen ja nuorempi 4-vuotias.
Menivät hoitoon, koska opiskelin täysipäiväisesti. Olivat tosin hoidossa 3-4 päivää viikossa, koska etäpäivinä pidin lapset kotona, vaikka opiskelin.
Opiskelin täysipäiväisesti yliopistossa kaksi vuotta ja loput teinkin lähinnä kirjatenteillä ja kotoa käsin. Valmistumisen jälkeen jäin taas kotiin, koska se on taloudellisesti mahdollista.
En ajatellut mennä koskaan töihin. Opiskelen nytkin ja olen kotona, opiskelen avoimessa yliopistossa.
Olin itse 28-vuotias, kun lapset menivät siis 4- ja 6-vuotiaina päiväkotiin.
[/quote]
37, 10 kk perhepäivähoitajalle ei päiväkotiin
palasin takasin työelämään
hiukan, mutta ei suuremmin, lapsi tykkää/tykkäsi olla perhepäivähoitajalla
olisin voinut olla pidempään kotona jos talous olisi sallinut, mutta maksimissaan siten, että lapsi olisi ollut reilu 1,5 vuotias.
Molemmat lapset 1 v4 kk. Ja hyvin mennyt. Sopeutunut huvin. En kadu. Ihanaa olla taas töissä ja ajatella muuta kun lapsia koko vuorokauden. En olisi ollut pitempään kotona kun 2 v.
1. 3,5v
2. menin töihin
3. En, oli sopiva ikä oppia ryhmätaitoja ja saada ikäistään seuraa
4. Olisi ollut mahdollista taloudellisesti olla vaikka koulun alkuun asti kotona, mutta kyllä lapsi tarvitsee jo viimeistään 4v ikäisenä ikätovereita, enemmän virikkeitä kuin itse kotona pystyin tarjoamaan ja harjoittelua ryhmätaidoissa
1) 1v 10kk, 2v 5kk.
2) menin töihin x 2
3) on, ei (esikoinen oli liian pieni, mutta sitä ei esikoisen kohdalla tajunnut. Eikä olisi kyllä ollut rahaakaan olla pidempään töistä poissa.)
4) kyllä, en
Vierailija kirjoitti:
Olin 44v.
Taisin olla 33, jos lasketaan siis vain "virallinen hoito" ettei mummolaan tms vientiä.
Vastaan vain otsikon kysymykseen;
Olin juuri täyttänyt 41, kun vein lapseni ekan kerran hoitoon.
1. Esikoinen oli 2v 10kk (kakkonen on vielä mahassa, mutta tulee menemään saman ikäisenä).
2. Se tuntui sopivalta iältä, n. 3-vuotias hyötyy jo mielestäni lapsiryhmään totuttelusta ja varhaiskasvatuksesta. Sitä nuorempi ei tarvitse mielestäni noita vielä (vaikka tuskin siitä haittaakaan on). En halunnut viedä nuorempana koska lapsen kanssa oli kivaa kotona ja halusimme molemmat olla miehen kanssa hoitovapaalla (vuorottelimme, mä olin yht. n. 1v10kk ja mies vuoden) ja jo lasta suunnitellessamme päätimme näin ja suunnittelimme talouden niin, että oli mahdollista olla pitkään kotona.
3. Ei, koska oikeastaan mahdollisuutta olla pitempään kotona ei ollut ja koska 3v on ok ikä mennä hoitoon (teki lapselle myös hyvää). Tuo että lapsi ei ollut ihan 3v vielä johtui siitä, että halusimme aloittaa hoidon elokuun alussa, jolloin pk:ssa oli väljää ja hoitajilla oli enemmän aikaa hänelle (ja meillä oli mahdollisuus olla mukana aloituksessa). Toisaalta kyllä tuntuu joskus vieläkin, että on epäluonnollista nähdä omaa lastaan näin vähän, koin kotona lapsen kanssa olemisen "normaalitilaksi" meidän suhteen kannalta, vaikka en olekaan yhtään kotiäitityyppiä.
4. En. Lapsen oli hyvä mennä tuossa iässä hoitoon, ja pidän työstäni.