Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko sokerittomat vanhemmat miettineet mitä kaikkea makeutusaineissa on?

Vierailija
07.02.2014 |

Kuuntelin siskoani ja kaikki nyt on ihan ok kunnes lapselle sai alkaa tarjoamaan vain sokerittomia mehuja (ei itsetehtyjä, niitä kaupan), sokerittomia jogurtteja ja viilejä sekä muutakin sokeritonta.

Ymmärrän toki sen, ettei hirveää määrää karkkia pidä antaa, mutta minä en ole koskaan ymmärtänyt sokerittomia keinotekoisesti makeutettuja tuotteita, enkä tule koskaan ymmärtämäänkään.

Saan nyt varmaan hirveän raivomyrskyn niskaani, mutta minä en lapsiani aspartaamilla myrkytä, koska se on ihan turha aine. Mieluummin sitä sokeria, joka on sentään luonnontuote.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäkin voi miettiä, miten luonnollista sokeri on, kun se teollisesti eristetään juurikkaasta ja sitä lisätään lusikkakaupalla pieneen jogurttiannokseen. Luonnollista olisi tarjota lapselleen sokerijuurikkaita eikä teollisesti eroteltua sokeria. Ei minulla ole voimakasta kantaa suuntaan tai toiseen, mutten usko, että ihmisen on luonnollista syödä sellaisia sokerimääriä, mitä elintarvikkeisiin nykyään lisätään.

Vierailija
2/10 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap:n kanssa täsmälleen samaa mieltä. Mieluummin annan pieniä määriä oikeaa sokeria kuin teollisia makeutusaineita. Vaikka sokeriakaan ei voi tarjota suoraan ruo'osta tai juurikkaasta, niin on se silti enemmän luonnontuote kuin aspartaamit ja muut myrkyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko asiassa ottaa ihan rauhallisesti ja kulkea jonkinlaista keskitietä? Esimerkiksi pitää kerran viikossa karkki- tai herkkupäivää, jolloin silloinkin makeat syödään ruoan jälkeen jälkkäriksi eikä pitkin päivää. Silloin varmaan pitkällä aikavälillä sokerin haitat eivät nouse suuriksi eikä toisaalta olla niin ehdottomia, että ruokailusta tulee suorittamista ja sokerista kielletty hedelmä jota aina himoitaan tai fanaattisesti vastustetaan.

Vierailija
4/10 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syö kerran viikossa keinomakeutettua herkkua, nousevatko haitat suuriksi? Jos käyttää kohtuutta, voi syödä suunnilleen mitä tahansa.

Vierailija
5/10 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

inä itse vältän keinomakeutusaineita enkä tarjoa niitä lapsillenikaan. Sokeria itse syön paljon, ainakin 50g päivässä mutta lapseni luultavasti vähemmän.

Vierailija
6/10 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä että jos sokerin vaihtaa makeutusaineeseen niin mennään ojasta allikkoon.

En usko että kumpikaan on toistaan parempi. Mieluiten sokerin määrä vähäiseksi.

Vierailija
7/10 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tuntemani "terveellisesti sokeritta kasvatettu" aikuinen nainen on nykyisin sokerihiiri. Tunnustavat, että tuntevat syyllisyyttä edelleen, kun syövät jotakin sokeripitoista. Tai jopa rusinoita. Miettikää nyt vähän millaisen fanaattisen suhtautumisen mallin opetatte lapsillenne.

Jos sokeri käsiteltynä kauhistuttaa, mutta keinotekoiset makeutusaineet eivät, olisi ehkä syytä pysähtyä miettimään vähän enemmänkin. Jos se sokeri sen pohdinnan jälkeen edelleenkin on mörkö, suosittelen sen tilalle vaikkapa kookosjauhoa, luomulaatuista sellaista. Makeuttaa ja mitään ylimääräistä siinä ei ole. 

Meillä lapsille on tarjottu pelkästään "sokerimehuja" (marjoista mehustettuja, lisäaineettomia), jokaisen ruuan jälkeen pari karkkia ja joka päivä muumikeksejä ja rusinoita. Eivät edelleenkään tykkää syödä makeaa paljoa, vaan napsivat pari karkkia/rusinaa/keksiä ja loput saavat olla. Tai sitten kieltäytyvät kokonaan makeasta. Karkkilaatikko kestää viikkotolkulla. Ylipainoa ei ole, vaan paino kulkee keskikäyrän alapuolella vaikka pituus menee siellä vastaavan käppyrän yläpuolella.

Hampaat ehjät, ei reikiä. Kysynkin sokerifanaattisilta, että mikä näissä lapsissa olisi pitänyt mennä pieleen?

Vierailija
8/10 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeutusaineet eivät sentään lihota ja ole sairaita energiapommeja, kuten sokeri on.

Vierailija
9/10 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis syöttääkö joku oikeasti lapsilleen aspartaamia? Olen kuvitellut, että nämä sokerittomat perheet välttelevät kaikkea lisättyä makeaa.

Vierailija
10/10 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsella on sairaus, joka rajoittaa sokerin (siirapin, hunajan jne.) käyttöä erittäin paljon. Hedelmäsokeria voi käyttää hiukan vapaammin.

Pääsääntöisesti meilä syödään vähäsokerisesti koko perhe, eli jugurttina maustamatonta ja siihen sekaan lasten hedelmäsoseita. Kotioloissa silloin harvoin, kun herkutellaan suositaan sipsejä ja tummaa suklaata tai itse hedelmäsokerilla leivottuja leivonnaisia.Makeutusaineita tosin tulee jonkin verran päivittäin lääkkeistä.

Kodin ulkopuolella (juhlissa, matkoilla) saa syödä kaikkea sitä mitä dietiltään pystyy eli annan ihan huoletta makeutusaineilla makeutettuja mehuja, jugurtteja, karkkeja jne. Kun perusruokavalio koostuu "normaalista" ruuasta, niin ei harvoina herkkupäivinä syödyt makeutusaineet minun mielestä kaada asiaa suuntaan tai toiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi