Mies ei halua kokeilla kasvispäivää edes kerran viikossa
Minä olen 99% kasvissyöjä (ehkä joskus vähän kalaa syön) ja tykkään tehdä kasvisruokia. Mies haluaa, että joka päivä on oltava lihaproteiinia lautasella ja tekee sitten itselleen vaikka jauhelihaa siihen kylkeen, vaikka olisin tehnyt maittavan kasvispiirakan, josta saa kaikki ravintoaineet.
Ehdotin, että tehtäisiin edes 1 tai 2 päivää jolloin ei syödä mitään lihaa, voitaisiin tehdä vaikka tofua tai härkistä, jos haluaa sellaista, mutta alkoi kauhea kiukuttelu, että hän syö lihansa, jos haluaa.
Koitan vain ajatella toisen parasta. Eikö voisi edes kerran viikossa olla ilman lihapullia tai jauhelihaa tai kanafilettä?
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä lihanuijissa on se hyvä puoli, että he hävittävät itse itsensä sukupuuttoon korkean kolesterolin ja verenpainetautien sekä syöpien muodossa. Tiedoksi, että näihin kaikkiin tauteihin suositellaan vähärasvaista kasvisruokavaliota.
N36
Oletko sinä se sama urpoileva kasvissyöjä, joka leimaa mukanaan kaikki kasvissyöjät aivan aivottomiksi idiooteiksi? Ihminen on biologisesti sekasyöjä ja on aika hemmetin pitkään syönyt lihaa osana ruokavaliotaan kuolematta sukupuuttoon. Ihan vaan tiedoksi sinullekin.
Ihminen selvisi oikein hyvin kuolematta sukupuuttoon silloinkin, kun keski-ikä oli 30 vuotta. Mutta kyllä minä silti mieluummin hyödynnän nykytieteen tietämystä ja pyrin elämään päälle kahdeksankymppiseksi.
Älä enää kaiva kun olet jo syvällä kuopassa, typerys. Silloin aikoinaan, kun lapsikuolleisuus oli suurta, laskennallinen keski-ikä oli tuon 30 vuotta, mutta se ei tarkoittanut, että ihmiset olisivat kuolleet kolmekymppisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, kuulostaa ihan BB-Samilta. Kauhee haloo jos ei ole lihaa koko ajan. Ihan kuin kasvisruoka olisi jotain ihmeellistä ja outoa. Aika moni ihan perinteinen ruokakin on lihaton, ei sen aina tarvitse olla jotain ihmeellistä nyhtökaura-quinoa-kikherne-hummuspataa. Mites ois vaikka pinaattikeitto noin alkuun? Tai edes lihan korvaaminen kalalla? En ymmärrä miksi jotkut mieltävät kasvisruoan joksikin aivan ihmeelliseksi asiaksi. Mä olen sekasyöjä ja söin tänään lounaaksi pestopastaa fetalla ja tomaateilla ja illalla tilasin intialaista ruokaa, jossa ei ollut lihaa siinäkään. En edes huomannut, että tästä tuli lihaton päivä ennen kuin aloin nyt miettiä.
Ilmeisesti kasvissyönti todellakin tuhoaa aivoja. Keskustelun aiheena on se, voiko aikuinen pakottaa toisen aikuisen syömään kuten itse syö.
Jos kasvissyöjillä on nytkin kymmenen pojoa sekasyöjiä korkeampi ÄO, niin mitenkähän fiksuja ne olisivat jos eivät tuhoaisi aivojaan.
Kasvissyöjillä on korkeampi äo vain sinun unelmissasi :)
Että sellaisia kasvissyöjiä :D Ihan itse saivat ilmoittaa olevansa ja myönnettiin, että kyllä sitä kalaa ja kanaakin kuluu. Ihan sekaruokavaliolta kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä lihanuijissa on se hyvä puoli, että he hävittävät itse itsensä sukupuuttoon korkean kolesterolin ja verenpainetautien sekä syöpien muodossa. Tiedoksi, että näihin kaikkiin tauteihin suositellaan vähärasvaista kasvisruokavaliota.
N36
Oletko sinä se sama urpoileva kasvissyöjä, joka leimaa mukanaan kaikki kasvissyöjät aivan aivottomiksi idiooteiksi? Ihminen on biologisesti sekasyöjä ja on aika hemmetin pitkään syönyt lihaa osana ruokavaliotaan kuolematta sukupuuttoon. Ihan vaan tiedoksi sinullekin.
Ihminen selvisi oikein hyvin kuolematta sukupuuttoon silloinkin, kun keski-ikä oli 30 vuotta. Mutta kyllä minä silti mieluummin hyödynnän nykytieteen tietämystä ja pyrin elämään päälle kahdeksankymppiseksi.
Älä enää kaiva kun olet jo syvällä kuopassa, typerys. Silloin aikoinaan, kun lapsikuolleisuus oli suurta, laskennallinen keski-ikä oli tuon 30 vuotta, mutta se ei tarkoittanut, että ihmiset olisivat kuolleet kolmekymppisinä.
Eivöt tietenkään kaikki kuolleet kolmikymppisenä. Mutta 70-vuotias oli tuohon aikaan jo melkoinen metusalem.
En oikein mitenkään ymmärrä, miksi jotkut ihmiset työntävät sormet korviinsa, kun heille yrittää kertoa faktoja vaikkapa lihan haitoista, ja kaipaavat johonkin myyttiseen kulta-aikaan jolloin kaikki oli muka paremmin.
Toisaalta ne loogisesti ajattelevat ovat ehkä jo valinneet kasvispainotteisen ruokavalion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, kuulostaa ihan BB-Samilta. Kauhee haloo jos ei ole lihaa koko ajan. Ihan kuin kasvisruoka olisi jotain ihmeellistä ja outoa. Aika moni ihan perinteinen ruokakin on lihaton, ei sen aina tarvitse olla jotain ihmeellistä nyhtökaura-quinoa-kikherne-hummuspataa. Mites ois vaikka pinaattikeitto noin alkuun? Tai edes lihan korvaaminen kalalla? En ymmärrä miksi jotkut mieltävät kasvisruoan joksikin aivan ihmeelliseksi asiaksi. Mä olen sekasyöjä ja söin tänään lounaaksi pestopastaa fetalla ja tomaateilla ja illalla tilasin intialaista ruokaa, jossa ei ollut lihaa siinäkään. En edes huomannut, että tästä tuli lihaton päivä ennen kuin aloin nyt miettiä.
Ilmeisesti kasvissyönti todellakin tuhoaa aivoja. Keskustelun aiheena on se, voiko aikuinen pakottaa toisen aikuisen syömään kuten itse syö.
Jos kasvissyöjillä on nytkin kymmenen pojoa sekasyöjiä korkeampi ÄO, niin mitenkähän fiksuja ne olisivat jos eivät tuhoaisi aivojaan.
Kasvissyöjillä on korkeampi äo vain sinun unelmissasi :)
Että sellaisia kasvissyöjiä :D Ihan itse saivat ilmoittaa olevansa ja myönnettiin, että kyllä sitä kalaa ja kanaakin kuluu. Ihan sekaruokavaliolta kuulostaa.
Kaksi kolmasosaa kasvissyöjiksi ilmoittautuneista ei syönyt kalaa eikä kanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen ihmisen oma valinta, vai käykö sinulle pitää yksi lihapäivä viikossa tasapuolisuuden vuoksi?
Mies on sekasyöjä, joten kasvisruoka kuuluu hänen ruokavalioonsa.
Tietty, lihan kanssa, ei ilman lihaa.
Tämä on varmaan provo, mutta ei todellakaan edistä kasvisruoan asiaa, että sitä koitetaan pakottaa koko ajan.
Kannattaa muuten joskus katsoa mitä kaikkea niissä vegaanisafkoissa on, ei ihme, että nuorten naisten suolistosairaudet lisääntyvät. Syön itsekin kasvispainotteisesti, mutta teen pääsääntöisesti itse ruoat, just tuon takia.
Syön kasvisruokaa myös pari päivää viikossa, mutta en voi ymmärtää, että sitä väkisin yritetään tuputtaa.
Jos joku ei halua syödä, niin sitten ei syö. Miksi tehdä ongelma asiasta, että miehen nyt pitäisi syödä yksi päivä viikossa sitä kasvisruokaa? Anna miehen syödä mitä hän haluaa ja monta riitaa vähemmän.
Jos sinä kokkaat, sinä päätät, mitä syödään, muttei siitä ole pakko tehdä mitään numeroa, että tänään on kasvisruokapäivä. Tee vaikka pasta bolognese härkiksestä, tai lasagne, äläkä sano miehelle, mitä siinä on. Oma mieheni ei edes huomaa eroa jauhelihasta ja härkiksestä tehtyjen bolognese-kastikkeiden välillä, vaan hyvällä halulla syö sen kasvisversionkn.
Saattaa auttaa tietysti, että mä en kitise toisen syömisistä, enkä korosta itseäni mainostamalla kuinka paljon fiksummin itse syön jne., vaan laitan hyvää kotiruokaa ottaen huomioon molempien mieltymykset. Ollaan molemmat ihan sekasyöjiä, mutta välillä tykkään laittaa "pelkkää" kasvisruokaa. Hyvin on 10 vuodessa nirso mies oppinut syömään mm. sieniä (inhosi niitä alussa), lihattomia ruokia, aasialaista ym. kun ei ole syyllistetty, tuputettu eikä päsmäröity vaan tarjottu vaihtoehtoja sille iänikuiselle jauhelihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 6 päivänä saa syödä lihaa niin kai 1 päivän voi elää vähän vastuullisemmin ja syödä kasvisruokaa?
Miksei sama toimi toisinpäin? Päivän viikossa syötte samaa miehen valitsemaa ruokaa? Miksi sinun pitää saada tahtosi läpi, muttet salli samaa valintaa kumppanillesi?
En ole ap, mutta lihan poisjättäminen on terveellisempää kuin kaiken muun poisjättäminen. Tämän nyt pitäisi olla kaikille selvää.
Et pysty perustelemaan väitettäsi.
Käypä katsomassa googlesta kuvia ihmisistä, jotka syövät pelkkää lihaa. Niillä lähtee hiukset, silmistä näkee puutostilat, väsymyksen. Kuin riutuneita lapsisotilaita.
Nämä lihansyöjät väittävät lihan ravintoarvoa mahtavaksi mutta eivät pysty nimeämään ainuttakaan ravintoainetta jota lihasta saa mutta muualta ei.
B12-vitamiini. Purkista joutuu ottamaan ellei lihaa syö, eikä se imeydy yhtä hyvin. Aika surkeeta jos ruokavalio on niin rajoittunut, että joutuu koko ikänsä syömään ravintolisiä sen takia. Eri asia jos on joku sairaus. Myös rauta on kasviksissa huonommin imeytyvässä muodossa ja sitä on paljon vähemmän.
Olen eri mutta: omalla kohdalla ainakin ruokavalio monipuolistui ihan valtavasti kasvissyönnin myötä. Eli vaikka osa ruoka-aineista jäi pois, niin tilalle tuli moninkertainen määrä uusia. Monipuolistumisen myötä vitamiinien, hivenaineiden yms saanti on nyt paljon paremmalla tolalla kuin aiemmin.
Kasvissyönti on tietoinen valinta, joten sitä myöten B12-vitamiinin ottaminen purkista on vain hyväksyttävä. Iso asia tuo ei loppupeleissä ole, vitamiinipurkki ei paljoa tilaa vie ja siitä on helppo ottaa pilleri milloin vain. Ja ihan yhtälailla D-vitamiinin ottaminen on ihan yhtä helppoa, en siitäkään ole ikinä stressiä ottanut.
Tiesithän muuten, että B12-vitamiinia varastoituu kehoon, joten sitä lihaa ei tarvitse tuon B12-vitamiinin takia syödä joka aterialla tai edes päivittäin?
Tuo kertoo sinusta eikä kasvisruokavaliosta. Kasviksia voi syödä monipuolisesti kuka vaan haluaa. Ei tarvi olla vegaani.
Tämä keskustelu muistutti taas minulle, miksi en pidä vegaaneista. Ylemmyydentuntoisia tärkeilijöitä, jotka pitävät itseään parempina ihmisinä jonkun ruokavalionnä takia ja yrittävät koko ajan pakottaa ideologiaansa muille.
Siis miksi aiheutat itsellesi ongelmaa aikuisen ihmisen syömisistä? Ilmeisesti syö jo paljon kasviksia lisukkeena. Ihan turhasta aiheutat kitkaa teidän parisuhteelle, jos mies kerta itse ne lihansa paistaa.
Menit tietoisesti lihansyöjän kanssa yhteen, niin miksi ihmeessä häntä pitää nyt alkaa muuttaa? Eikö voi kelvata sellaisena kuin hän oli alun perinkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä kokkaat, sinä päätät, mitä syödään, muttei siitä ole pakko tehdä mitään numeroa, että tänään on kasvisruokapäivä. Tee vaikka pasta bolognese härkiksestä, tai lasagne, äläkä sano miehelle, mitä siinä on. Oma mieheni ei edes huomaa eroa jauhelihasta ja härkiksestä tehtyjen bolognese-kastikkeiden välillä, vaan hyvällä halulla syö sen kasvisversionkn.
Saattaa auttaa tietysti, että mä en kitise toisen syömisistä, enkä korosta itseäni mainostamalla kuinka paljon fiksummin itse syön jne., vaan laitan hyvää kotiruokaa ottaen huomioon molempien mieltymykset. Ollaan molemmat ihan sekasyöjiä, mutta välillä tykkään laittaa "pelkkää" kasvisruokaa. Hyvin on 10 vuodessa nirso mies oppinut syömään mm. sieniä (inhosi niitä alussa), lihattomia ruokia, aasialaista ym. kun ei ole syyllistetty, tuputettu eikä päsmäröity vaan tarjottu vaihtoehtoja sille iänikuiselle jauhelihalle.
Sinä valehtelet. Samoin kuin muutkin kasvissyöjät. Härkistä ei muka erota lihasta. Salli mun nauraa :D
Mitä väliä, jos miehesi itselleen valmistaa lihaa ja jos hän kuitenkin syö myös sinun valmistamat monipuoliset kasvisruoat siinä lisukkeena / ohella? Miksi sinun pitäisi päättää mitä miehesi syö? Hän on aikuinen ihminen ja saa itse päättää ruokavaliostaan.
Toisekseen sekasyönti ei tarkoita sitä, että siinä lautasella olisi 99-100%:sti vain lihaa. Meillä syödään todella monipuolisesti kasviksia ja siinä ohella kalaa, kanaa tai lammasta, joskus hyvin harvoin mieheni syö naudanlihaa. Kun vertaan monen vegaanin syömisiin, meillä syödään kasviksia jopa monipuolisemmin. Lisäksi kaikki ruoat valmistetaan itse tuoreista raaka-aineista, eikä syödä mitään teollisesti prosessoituja mifuja, nyhtökauroja saati muita prosessoituja kammotuksia. Kauraa syödään ihan puurona, ei liotusvetenä "maitona" eikä nyhdettynä. Kasviksissa suositaan lähi- ja luomutuotettua sekä mennään satokauden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä valehtelet. Samoin kuin muutkin kasvissyöjät. Härkistä ei muka erota lihasta. Salli mun nauraa :D
No näitä.kommentteja oon itekin nauranut täällä, että ei voi kummoinen maku- tai tuntoaisti olla jos ei muka erota. :D Kerran oon härkistä maistanut ja se oli sellaista paskaa että huhhuh. Soijarouheet ja suikaleet samaten, eivät maistu yhtään miltään ja koostumus on kuin pyyhekumin palasia narskuttelisi. Että nyt kun joku vege yrittää heti sanoa että "pitää vaan maustaa tarpeeksi!" niin mitkään mausteet ei muuta sen härkiksen tai soijamössön koostumusta ja makua lihaa vastaavaksi, eikä kyllä kukaan normaalisti jauhelihaa syövä varmasti erehdy luulemaan niitä lihaksi. Sori nyt vaan.
Jos teidän vegenaisten miehet ei ole sanoneet mitään siitä jauhelihan korvaamisesta härkiksellä, niin todennäköisesti eivät ole halunneet suututtaa ja aloittaa sotaa asiasta, kun tietävät jo että olette noin pakkomielteisiä kasvisruuasta. Tai sitten tosiaan valehtelitte koko jutun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N36
Ihminen ei kuollut 30 vuotiaana ruokavalion takia kivikaudella. Kyllä siihen oli syynä ihan muut jutut kuin mammutinperseen mussutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N36
Ihminen ei kuollut 30 vuotiaana ruokavalion takia kivikaudella. Kyllä siihen oli syynä ihan muut jutut kuin mammutinperseen mussutus.
Juuri näin. Suurin syy nykyihmisen pitkälle eliniälle on nykyaikainen lääketiede sekä turvallinen elinympäristö (suojassa luonnonvoimilta ja eläimiltä). Jos nämä vegetaristit tiputettaisiin keskelle Siperiaa ilman mitään nykyaikaisia välineitä tai lääkkeitä, niin kyllä hekin alkaisivat kuolemaan 30-vuotiaina. Moni tippuisi heti ekan taudin tai tulehduksen iskiessä, kun ei olisi antibiootteja estämään verenmyrkytystä eikä kunnon suojaa kuumeessa kärvistelevälle ja uupuneelle sairaalle. Vaikka kuinka olisi syönyt koko ikänsä pelkkää kasvista.
Historiassa selvisivät vanhaksi asti vain kaikkein sitkeimmät, terveimmät ja onnekkaimmat, eli ne jotka eivät sairastuneet tai loukkaantuneet pahasti. Kaikkein heikoimmat kuolivat jo pikkulapsina.
Vierailija kirjoitti:
Harmi
Ketju on tehty 2020.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1790759/