Koiran käytöstä tuntevat, kysymys teille.
Meillä 9-vuotias labbis, uskollinen, kiltti, ihana kuin mikä. Vaikuttaa kaikin puolin reippaalta ja kotiinsa ja perheeseensä tyytyväiseltä.
Koira ei ole kova vahtimaan, pihalla saattaa haukahtaa, mutta ei sisällä koskaan. Esim jos ovikello soi, ei hauku, luultavasti murtovarkaillekin heiluttaisi vain häntäänsä ja toivottaisi tervetulleeksi.
Eilen illalla tapahtui jotain omituista.
Mies tuli eilen työmatkalta myöhään kotiin, mä olin jo sängyssä, mutta en vielä unessa. Kuulin kun auto hurahti pihaan, mies sulki autonovea, kilisteli avaimia taskusta ja availi ulko-ovea.
Ja mitä teki koira. Hipsi vähin äänin eteisestä meidän makkariin patjallensa ennen kuin mies ehti kunnolla sisään ja sujuvasti esitti nukkuvaa, ettei tarvitsisi miestä tervehtiä. Ihan kuin olisi huoahtanut, että voi ei, mä en nyt tähän aikaan enää jaksa....
Ihan omituista ja eriskummallista käytöstä, olin aivan ihmeissäni. Ihan yhtälailla koira on miehen kuin mun tai lasten. Mies ei ole ikinä koskaan käyttäytynyt rumasti tai arveluttavasti koiraa kohtaa, joten mistään pelosta tai muusta sellaisesta ei kertakaikkiaan voi olla kyse.
Kyllähän mäkin toki välillä esitän nukkuvaa kun mies tulee kotiin, mutta että nyt sitten koirakin!?!
Mitähän tämä oli? Mitä mieltä olette tästä? Miksi ihmeessä koiraa ei huvita tervehtiä perheenjäsentään?
Koira luultavasti haistoi, että mies on käynyt vieraissa naisissa ja kalja lemusi. Aatteli, ettei oo mies tervehdyksen arvoinen. Yritti sullekin hienotunteisesti ilmoittaa mitä on käynyt. Yksinkertaista keittiöpsykologiaa.