Oletko mielestäsi keskitasoa älykkäämpi?
Kommentit (28)
En älykkäämpi, vaan viisaampi. Musta tuntuu, että ihmiset on unohtanu väärän ja oikean eron tai tahallaan tekee väärin esim. sosiaalisesta painostuksesta johtuen.
Uskotko, että on olemassa universaali väärä ja oikea? Mikä on sinun mielestäsi oikein/väärin?
uskon olevani keskitasoa älykkäämpi, mutta superälykäs en ole.
Uskon olevani ja älykkyysosamäärällä mitattuna olenkin. En kuitenkaan mikään huippuälykäs.
En kuvittele. Mulla on niin paljon älykästä seuraa jatkuvasti, että sitten vaan mennään ja hurlumhei!
Enkä mäkään mikään läpeensä tyhmä ole. KUULETKO?
Uskon olevani, sillä kirjoitin lukiosta vaivatta ällän paperit ja opiskelen diplomi-insinööriksi. Koskaan en tätä kuitenkaan ääneen sanoisi.
Perinteisellä ÄO-mittauksella olenkin. Se toki on vain yksi älykkyyden osa-alue, eikä yksistään autuaaksi tee.
Olen. En mittaa älykkyyttäni kouluarvosanoina, vaikka nekin ovat ihan hyviä. Pikemminkin kyse on keskustelukyvystä ja ympäristön tiedostamisesta. Lisäksi löydän aika harvoin ihmisiä, joiden kanssa keskustellessa olemme samalla viivalla, ts. sellaisia, jotka ymmärtävät aihetta monelta näkökannalta ja osaavat esittää mielipiteensä fiksusti.
Omaan tuttavapiiriini verrattuna olen ihan keskiverto, mutta täällä AV:lla hengaillessa olen alkanut epäillä olevani suorastaan nero keskivertoon verrattuna, en oikeasti tiennyt näin suurta tyhmyyttä olevan olemassakaan.
T: fiksujen ihmisten keskellä kasvanut
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 01:30"]
Uskon olevani, sillä kirjoitin lukiosta vaivatta ällän paperit ja opiskelen diplomi-insinööriksi. Koskaan en tätä kuitenkaan ääneen sanoisi.
[/quote]
perustele? :-)
ap
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 01:52"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 01:30"]
[/quote]
perustele? :-)
ap
[/quote]
oops lainasin väärän! sori :)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 01:17"]
uskon olevani keskitasoa älykkäämpi, mutta superälykäs en ole.
[/quote]
Perustele? :-)
ap
En oikeasti usko olevani keskitasoa älykkäämpi. Monesti minua on kehuttu fiksuksi, mutta kokonaisuutena en mielestäni ole suoriutunut elämässä kovin hyvin.
Aika hassua muuten. Olen suurimman osan elämästäni ajatellut olevani älykkyydeltäni keskivertoa. Koulussa olin 7/8 oppilas. Tosin en KOSKAAN tehnyt läksyjä tai lukenut kokeisiin. Vanhemmat eivät kannustaneet eikä heitä pahemmin kiinnostanut koulunkäyntini. En ole lukutoukkatyyppiä, en saa päähäni mahdutettua faktatietoa kuin vain väliaikaisesti. Kaikki nippelitieto valuu jostain aivon ilmarei'istä hukkaan. Toisaalta omaksun opitut asiat niin, että hahmotan asiat suuressa mittakaavassa, mutta jos minun pitää asia jotenkin tieteellisesti termien kera selittää, en todellakaan kykene siihen, vaikka päässäni olisi selkeä hahmotus siitä mitä asia universaalissa kokonaisuudessaan on.
Toiseksi, minua on kehuttu todella paljon viisaaksi ja älykkääksi ihan akateemisten ihmisten toimesta. Viisauttani ja fiksuuttani on ihaillut mm. yliopiston rehtori, julkaistu filosofi, mm. Oxfordin ja Cambridgen yliopiston käyneitä, urallaan huikeasti menestyneitä ihmisiä.
En siis todellakaan osaa opetella erillisiä faktoja, joita heittelisin joka väliin keskustelun lomassa, mutta osaan sanoa jotain todella syvällistä, koko kokonaisuuden tiivistävän lausahduksen, jota kaikki sitten ihmettelevät ja pällistelevät hurmioissaan :-)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 01:58"]
En oikeasti usko olevani keskitasoa älykkäämpi. Monesti minua on kehuttu fiksuksi, mutta kokonaisuutena en mielestäni ole suoriutunut elämässä kovin hyvin.
[/quote]
Miksi tunnet epäonnistuneesi?
AP
Olen keskitasoa älykkäämpi, jos mittarina käytetään ÄO-testejä. Minulla ei kuitenkaan ole esim. ammatillista kunnianhimoa eli koulutuksestani sitä ei voisi päätellä. Tosin eipä siitä voi päätellä yksilön kohdalla mitään muutenkaan.
En kuitenkaan elä ajatellen älykkyysosamäärääni. Jos tapaan uuden ihmisen olisi typerää kuvitella olevansa häntä älykkäämpi, yksilötasolla tilanne voi nimittäin olla päinvastainen.
Olen. Tärkein perusteluni on se, että suurin osa ihmisistä kokee olevansa älykkäämpi ja viisaampi kuin suurin osa ihmisistä. Sitten on erikseen masentuneet ym. jotka sairaudestaan johtuen saattavat kokea olevansa tyjhmempiä ym. kuin muut, vaikka tämä ei todennäköisesti pitäisikään paikkaansa.
Kyllä uskon olevani ihan arkikokemuksen perusteella. Olen ns. nopea, mun on aina ollut helppo yhdistää asioita toisiinsa ja rakentaa kokonaiskuvaa asioista. Tätä tukee tietysti myös hyvä muisti. Vahvoja puoliani ovat kieli ja kielet, kokonaisuuksien hallinta sekä sosiaalinen älykkyys. Matemaattinen älykkyys multa puuttuu lähes täysin, se kyllä harmittaa. Esim. miehelläni on samat ominaisuudet kuin minulla (poislukien sosiaalinen älykkyys) ja sen lisäksi hän on matemaattisesti erittäin lahjakas. Hän on myös hyvin mielikuvitusrikas, tuntuu, että itseltäni se osa-alue on köyhtynyt.
Koen olevani keskitasoa älykkäämpi, mutten mitenkään superälykäs. Mulla on pari kaveria, jotka ovat erittäin älykkäitä, ja tunnistan kyllä eroni heihin hyvin selkeästi. Mutta toisaalta olen kyllä huomannut myös eron itseni ja keskivertoälyn välillä jo lapsena. Koulussa tuntui, että toiset olivat hitaita ja koulussa opittu tieto kapea-alaiselta. En koskaan ollutkaan hyvä koulussa, oikeastaan vasta lukiossa aloin saada hyviä numeroita, kun tietoa alettiin hieman enemmän soveltaa. Kirjoitin paremmin kuin moni koulu-uransa yli yhdeksän keskiarvolla suorittanut kaverini.
Luulisin olevani jonkin verran keskitasoa älykkäämpi, mutta en lähelläkään mitään huippuälykästä. Jos netin älykkyystestit nyt mitään suuntaa antavat, niin niiden perusteella olen keskimääräistä älykkäämpi, samoin koulu- ja opiskelumenestykseni on ollut hyvää ilman mitään järkyttävää pänttäämistä.
Vasta netin myötä olen tajunnut, että taidan tosiaan olla keskimääräistä älykkäämpi. Netissä kun huomaa miten iso osa kansasta on se, jolla ei löydy oikein mitään logiikkaa, kriittistä ajattelua tai luetun ymmätämistä. Näitä minulta löytyy omasta mielestäni kaikkea. Netinkään perusteella ei tietysti voi mitään varmoja johtopäätöksiä vetää, mutta sen se joka tapauksessa on minulle osoittanut, että näitä yllä kuvailtuja ihmisiä onkin ihan valtavasti.
En älykkäämpi, vaan viisaampi. Musta tuntuu, että ihmiset on unohtanu väärän ja oikean eron tai tahallaan tekee väärin esim. sosiaalisesta painostuksesta johtuen.