Miksi Suomessa ollaan niin kateellisia, jos joku on rikas?
Aivan samanlaista elämää ne rikkaatkin elävät. Eivät ehkä tuhlaa niin paljon ja osaavat ehkä käyttää/sijoittaa rahansa paremmin, mutta useat rikkaat, jotka tunnen, ovat todella tarkkoja rahankäytöstään eivätkä tuhlaa turhuuksiin. Vastaavasti monet tuntemani "köyhät" ostavat asioita impulsiivisesti, tuhlaavat 70 euroa baarissa, tilailevat nettimyynnistä asioita, ottavat pikavippejä, ostavat raaputusarpoja ja lottoavat. Siis tuohan on aivan hirveää rahanhaaskausta :D. Ei ihmekään, ettei mitään jää säästöön.
Kommentit (16)
siksi kun Suomessa asuu kaikki pahat ilkeät ihmiset ja ulkomailla hyvät
Mitä olen itse huomannut niin nämä kateelliset rikkaille ovat valitettavan usein itse saamattomia vätyksiä. Niitä, jotka eivät ole itse valmiita tekemäänyhtään mitään paremman elämän eteen. Odottavat, että kaikki tulee eteen tarjottimella.
Ja silti heillä on kanttia sanoa rikkaille ja erittäin hyvin toimeentuleville, että kun on niin helppoa ja sulla on kaikkea sitä ja tätä. Niin ei ne ole ilmaiseksi ja tyhjästä tulleet.
Kateellisia on muuallakin ja muualla se kateuden osoittaminen voi olla kahta pahempaa (esim. ryöstöjä ja kidnappauksia). Tosin Suomessa ei ehkä olla totuttu siihen, että jollain toisella on enemmän. Kantasuomalaisten taustat ovat melkein kuin samasta puusta veistetty: kaikki käyvät samat peruskoulut, lukiot ym. koulutukset läpi eikä meillä ole vielä totuttu jakamaan kouluja, asuinalueita tms. parempiin ja huonompiin. Meidät on siis tasapäistetty pienestä pitäen ja periaate on se, että kaikilla olisi mahdollisuus kouluttautua ja kiivetä paremmalle oksalle, vaikkei se käytännössä niin menekään, ainakaan enää nykymaailmassa.
Yksi sukulaisnainen on tällainen valittaja.
Hän on naimisissa varakkaan ja työteliään miehen kanssa.
Nainen itse on hirveän laiska, eikä ole ikinä tarvinnut laittaa rikkaa ristiin koulutuksen, työn tai minkään muunkaan vaativamman kanssa. Ei harrasta mitään, tylsä työ josta valittaa, muttei viitsi muutakaan hakea ja tuskin saisikaan, kun tämänkin on mies hänelle järjestänyt. Hänen mielestään koulutetut ovat päässeet kauhean helpolla ja tuntuu jostain syystä kadehtivan muita, koska haukkuu aina tuttaviaan milloin mistäkin.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 20:40"]
Mitä olen itse huomannut niin nämä kateelliset rikkaille ovat valitettavan usein itse saamattomia vätyksiä. Niitä, jotka eivät ole itse valmiita tekemäänyhtään mitään paremman elämän eteen. Odottavat, että kaikki tulee eteen tarjottimella.
Ja silti heillä on kanttia sanoa rikkaille ja erittäin hyvin toimeentuleville, että kun on niin helppoa ja sulla on kaikkea sitä ja tätä. Niin ei ne ole ilmaiseksi ja tyhjästä tulleet.
[/quote]
Eniten kateutta aiheuttaa tosiaan se, jos joku on rikastunut omalla vaivannäöllä ja työnsä avulla. Lottomiljonäärejä ei kadehdita, mutta jos joku omalla työllään menestyy, niin sitä suomalainen ei voi sietää. Sehän on olevinaan joku parempi kuin muut, niih!
Ja ollaanko ylipäätään edes aina kateellisia?? Eikö voi olla pitämättä jostain asiasta/ihmisestä olematta kateellinen?
Eipä ole taidettu juuri Suomessa ketään varallisuuden perusteella ampua. Venäjällä ja muualla Itä-Euroopassa tuo tapa sen sijaan on vieläkin yleistä.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 19:31"]
Eniten kateutta aiheuttaa tosiaan se, jos joku on rikastunut omalla vaivannäöllä ja työnsä avulla. Lottomiljonäärejä ei kadehdita, mutta jos joku omalla työllään menestyy, niin sitä suomalainen ei voi sietää. Sehän on olevinaan joku parempi kuin muut, niih!
[/quote] Ja sitten viela ne rikkaat vievat koyhilta kaiken. Tata en ole koskaan ymmartanyt, mita niilla koyhilla on etta rikkaat niin himoitsevat? Rahaahan niilla ei ole enka usko etta joku ruttuinen Lada kiinnostaa.
Ei ole olemassa mitään faktaa tai tutkimustietoa siitä, että suomalaiset olisivat yhtään sen kateellisempaa kansaa kuin mikään muukaan kansa.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 20:46"]
Kateellisia on muuallakin ja muualla se kateuden osoittaminen voi olla kahta pahempaa (esim. ryöstöjä ja kidnappauksia). Tosin Suomessa ei ehkä olla totuttu siihen, että jollain toisella on enemmän. Kantasuomalaisten taustat ovat melkein kuin samasta puusta veistetty: kaikki käyvät samat peruskoulut, lukiot ym. koulutukset läpi eikä meillä ole vielä totuttu jakamaan kouluja, asuinalueita tms. parempiin ja huonompiin. Meidät on siis tasapäistetty pienestä pitäen ja periaate on se, että kaikilla olisi mahdollisuus kouluttautua ja kiivetä paremmalle oksalle, vaikkei se käytännössä niin menekään, ainakaan enää nykymaailmassa.
[/quote]
Jostain syystä hyvinvointiyhteiskunta on ajautunut umpikujaan. Yhteisöllisyys ja hyvän jakaminen tukien ja avustusten muodossa on johtanut siihen, että niistä on kehittynyt perustoimeentulo joillekin ihmisille, eivätkä ne kannusta pyrkimään eteen päin.
Eniten kateellisia rikkaille ovat yleensä ihmiset, jotka eivät käy töissä ollenkaan. He elävät käsityksessä, että rikkaille raha tippuu kuin tyhjästä taivaalta.
Suomessa ollaan kateellisia hassulla logiikalla. Jos joku makoilee sohvalla vuosia, ja sattuu voittamaan lotossa, ei hänen rikkauttaan arvostella eikä paheksuta. Mutta jos ihminen ottaa suuren henkilökohtaisen riskin, tekee vuosia ympäripyöreitä päiviä, työllistää omalla riskilläkin monia muita, ja tarjoaa elannon kymmenille perheille, hän on riistäjä, jonka suuret tulot ovat yhteiskunnallinen ongelma.
Yleensä ne rikkaat maksaa huonoa palkkaa, varsinkin koulutetuille Suomessa.
Suomessa elettiin sotavuosista 90-luvulle asti varsin nollasummahenkisessä neuvottelutaloudessa. Kun huomattiin, että tämä metsälandiahan uhkaa jäädä henkisesti keskiajalle, omaksuttiin Kokoomuksen johtamana hieman juosten pissitty Ameriikan meising.
Kiirehditty ja epävarma muutosprosessi on vieläkin meneillään, ja nykyiset parikymppiset onnistuvat lähinnä näyttämään hupsuilta tällaisia aloituksia tehdessään.
Kaikki köyhät eivät ole köyhiä oman laiskuutensa, saamattomuutensa tai tyhmyytensä tähden. Monilla köyhillä on rasitteenaan monenlaisia ongelmia, esim. mielenterveysongelmia, vaikea lapsuus yms.. Ja monestihan ongelmat kasaantuvat tiettyjen ihmisten harteille. Ja toisinpäin: on helppo rikastua, jos on elämän peruspilarit, terveys yms kunnossa. Turha aina puhua siitä, että rikkaat ovat tehneet kovasti töitä menestyksensä eteen. Varmasti tottakin monien kohdalla, mutta kannattaa muistaa että työkykykin on lahja, ei itsestäänselvyys.
No, Suomessa on totuttu tasapäistämään kaikki. Se opetetaan jo peruskoulun ekalla: "vähälahjainen Pentti on kuulkaas samalla viivalla teidän muiden kanssa, odotetaanpa että hänkin ehtii junaan..." Jos joku poikkeaa porukasta väärällä tavalla, se on oikeus lynkata.
http://www.hs.fi/tiede/Rahamoodissa+rikkaat+ovat+ahneempia+kuin+pienituloiset/a1388975228826
Ja ulkomailla ei olla kateellisia. ok.