Erikoista...49v äidiksi hedelmöityshoitojen jälkeen
Kommentit (66)
Toisaalta taas tutkimuksissa poikalapset lyhentävät äidin elinikää.
Yli 40-vuotiaiden lapsettomuushoidot eivät ole niin harvinaisia mitä luullaan. Useat suomalaiset parit käyvät hoidoissa ulkomailla, juuri sen vuoksi kun ikärajat Suomessa tulevat vastaan. Lapsen kaipuu on niin suuri, että hoidoissa käydään niin kauan kuin mahdollista, ettei tarvitse sitten jossitella ja pohtia, miksei yritetty vielä kun oli mahdollisuus. Omilla sukusoluilla ei ehkä ole onnistuttu, ja siksi on siirrytty luovutettuihin munasoluihin. Vanhempia naisia hoidetaan ainakin Puolassa, Islannissa ja Kreikassa. Muiden maiden klinikoista en ole ottanut selvää. Itse en siis ole lapsettomuushoidoissa käynyt, mutta olen lukenut aiheesta paljon. Sitä lapsettomuuden tunnetta on vaikeaa kuvitella, ja hoitojen lopettaminen ja lapsettomuuden hyväksyminen on todella vaikea prosessi monelle parille.
Tutkimuksen perusteella poikien synnyttäminen kuormitti äitejä enemmän kuin tyttöjen synnyttäminen. Tyttöjen synnyttämisellä ei ollut merkittävää vaikutusta vanhempien elinikään. Tutkimuksessa tutkittiin lasten vaikutusta myös isän elinikään, mutta lapsen sukupuolella ei näyttänyt isän kohdalla olevan merkitystä.
– Raskausaikana poikien suurempi koko kasvattaa sikiön energiantarvetta verrattaessa tyttöihin. Myös synnytyksessä ja synnytyksen jälkeen poikien suurempi koko tyttöihin verrattuna kuormittaa äitiä. Pojat tarvitsevat esimerkiksi imetyksen aikana enemmän energiaa, Helle kertoo.
Poikien vaikutukset äitiin olivat moninaiset
Biologian laitoksen ekologian osastolla työskentelevän Helteen mukaan syy äidin eliniän lyhenemiseen voi olla myös hormonaalinen.
Poikia synnyttävien äitien testosteronitaso voi olla korkeampi. Testosteroni taas todennäköisesti heikentää äidin immuunijärjestelmää.
Kaksi sataa vuotta sitten terveydenhuollon ja hygienian ollessa huonoja, vastustuskyvyn heikkeneminen saattoi olla kohtalokasta.
Poikien synnyttämisen vaikutus äidin elinikään väheni äidin vanhetessa.
– Mitä kauemmin viimeisimmästä synnytyksestä oli kulunut aikaa sitä paremmat mahdollisuudet äidillä oli elää vanhaksi. Äiti ehti kunnolla toipua synnytyksistä. Toisaalta syyt voivat olla myös sosiaaliset. Kun pojat kasvoivat isoiksi, heistä oli äidille enemmän apua, Helle arvioi.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 22:31"]
Toisaalta taas tutkimuksissa poikalapset lyhentävät äidin elinikää.
[/quote]
joo, ja tyttölapset pidentävät.
Eli kannatta tehdä paljon tyttöjä iäkkäänä, siten elää pisimpään.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 22:32"]
Yli 40-vuotiaiden lapsettomuushoidot eivät ole niin harvinaisia mitä luullaan. Useat suomalaiset parit käyvät hoidoissa ulkomailla, juuri sen vuoksi kun ikärajat Suomessa tulevat vastaan. Lapsen kaipuu on niin suuri, että hoidoissa käydään niin kauan kuin mahdollista, ettei tarvitse sitten jossitella ja pohtia, miksei yritetty vielä kun oli mahdollisuus. Omilla sukusoluilla ei ehkä ole onnistuttu, ja siksi on siirrytty luovutettuihin munasoluihin. Vanhempia naisia hoidetaan ainakin Puolassa, Islannissa ja Kreikassa. Muiden maiden klinikoista en ole ottanut selvää. Itse en siis ole lapsettomuushoidoissa käynyt, mutta olen lukenut aiheesta paljon. Sitä lapsettomuuden tunnetta on vaikeaa kuvitella, ja hoitojen lopettaminen ja lapsettomuuden hyväksyminen on todella vaikea prosessi monelle parille.
[/quote]
Ymmärrän tämän, mutta toisaalta olen itse vähän sitä mieltä, että eikö aikuisen ihmisen tulisi hieman suunnitella elämäänsä ja myös hyväksyä se, että kaikkea ei voi saada. Jos sitä miestä ei kahdessa vuosikymmenessä löydy tai on niin kiire tehdä uraa, silloin joutuu todennäköisesti väistämättä luopumaan lapsen saannista.
Jokainen poika lyhentää elämää 34 viikkoa.
"Turun yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan pojan synnyttäminen lyhentää naisen elinikää. Kehitysbiologi Samuli Helteen johtaman ryhmän tutkimus julkaistaan perjantaina Science-aikakauslehdessä.
Tutkimuksen mukaan jokainen poika lyhentää naisen elinikää keskimäärin 34 viikkoa. Tyttären synnyttäminen puolestaan pidentää naisen elinikää hieman."
Voi teitä lapsia :) Kyllä minustakin parikymppisenä yli 40-vuotiaat olivat ikäloppuja, kohta eläkkeellä ja haudassa. Nyt tiedän paremmin ;)
t. 44v
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 22:40"]
Voi teitä lapsia :) Kyllä minustakin parikymppisenä yli 40-vuotiaat olivat ikäloppuja, kohta eläkkeellä ja haudassa. Nyt tiedän paremmin ;)
t. 44v
[/quote]
Ehkä sinustakin 60-70-vuotiaat ovat ikäloppuja ja heidän mielestään taas 90-vuotiaat? Ja ehkä ainoastaan se maan vanhin 109-vuotias ajattelee "MINÄ olen ikäloppu"
Mun isoäitini kuoli 52-vuotiaana, eikä ehtinyt nähdä ensimmäistä lastenlastaan. En silti kiirehtisi lastenhankintaa, joskaan en jättäisi viime metreille. Kaikki eivät saa koskaan lastenlapsia, eikä heidän elämänsä silti ole onnetonta. Oma isoäitini kuoli täysin yllättäen sairauskohtaukseen.
Naapurissa taas kuoli pienten lasten äiti syöpään, hän ei olisi nähnyt lastenlapsiaan, vaikka olisi aloittanut lisääntymisen teini-iässä.
Suomessa tehdään lapsettomuushoitoja yli nelikymppisille, tuollekin haastattelun naiselle oli tehty yksityisellä klinikalla. Vauva-lehdestä tämä tieto siis. Julkisella on tiukat ikärajat, mutta yksityiset päättävät asiakkaistaan ihan itse.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 22:56"]
Mun isoäitini kuoli 52-vuotiaana, eikä ehtinyt nähdä ensimmäistä lastenlastaan. En silti kiirehtisi lastenhankintaa, joskaan en jättäisi viime metreille. Kaikki eivät saa koskaan lastenlapsia, eikä heidän elämänsä silti ole onnetonta. Oma isoäitini kuoli täysin yllättäen sairauskohtaukseen.
Naapurissa taas kuoli pienten lasten äiti syöpään, hän ei olisi nähnyt lastenlapsiaan, vaikka olisi aloittanut lisääntymisen teini-iässä.
[/quote]
Nämä ovat näitä elämän poikkeustilanteita. Valtaosa ihmisistä kuitenkin elää ja kuolee normaalin mittapuun mukaisesti.
Eli valtaosa nelikymppisistä äideistä näkee lastenlapsensa (mikäli saavat lastenlapsia). Mikä olikaan ongelma? Ei nelikymppinen roiku haudan partaalla. 40-vuotiaalla on tilastollisesti elinajanodote reilusti yli 80 vuotta. Kyllä siinä ajassa ehtii lapsensa kasvattaa. Työvuosiakin on vielä edessä sen jälkeen, kun lapset ovat muuttaneet kotoa.
Kyllä, enkä sitä tuomitsekaan mutta ei se mikään ihanne ole. Itse en ikinä haluaisi tulla äidiksi vasta nelikymppisenä. Siihen mennessä minulla on lähes täysi-ikäinen lapsi :) Arvostan näitä yhteisiä vuosiamme. Mutta jokainen kulkekoon elämänmatkansa miten haluaa.. Nelikymppisten hedelmöityshoidot tuntuvat sen sijaan luonnottomilta.
Minä taas en haluaisi, että lapsellani olisi nelikymppisenä aikuinen lapsi. Toivon, että hän elää nuoruuttaan ennen lasten hankintaa. En kuitenkaan ala jaella ohjeita, miten elämä pitää elää. Moni kuitenkin nelikymppisenä tekee vielä sen iltatähden, joten kannattaa olla vannomatta itse kunkin mitään...
Oma lapseni on 40v., kun minä jään eläkkeelle (jos jään 64v.). Mieletöntä, että joku sen ikäisenä kasvattaa varhaisteiniä. Ja KYLLÄ, olen korkeakoulutettu, jos se on seuraava kysymyksesi.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 23:10"]
Minä taas en haluaisi, että lapsellani olisi nelikymppisenä aikuinen lapsi. Toivon, että hän elää nuoruuttaan ennen lasten hankintaa. En kuitenkaan ala jaella ohjeita, miten elämä pitää elää. Moni kuitenkin nelikymppisenä tekee vielä sen iltatähden, joten kannattaa olla vannomatta itse kunkin mitään...
[/quote]
Niin, onhan se perin pöyristyttävää tulla äidiksi 25-vuotiaana!
Kumma kun joillekin on hirveä ongelma, että toiset saavat lapsia vanhempana. Kuulkaas, ennen oli paljon nykyistä enemmän nelikymppisiä äitejä. Muutama lapsi alle 30-vuotiaana on nykyajan ilmiö. Tutkikaa sukupuutanne.
Lue tarkemmi, niin ei tartte laittaa sanoja toisen suuhun. Toivon, että lapsi elää nuoruuttaan ennen lasten hankintaa, enkä pöyristy mistään.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 19:27"]
Ei Suomessa ole mitään yläikärajaa, yksityisellä harkitaan tapauskohtaisesti. Julkiselle ei pääse yli nelikymppisenä, mutta mikään laki ei rajoita hoitoja yksityisellä.
[/quote]
No ehkä ei laki, mutta ei lääkärit yksinkertaisesti tee enää hedelmöityshoitoja jos nainen on yli 40-vuotias. Pitäähän hedelmöityshoidoissa lääkärin harkita myös potilaan muun terveyden, iän, parisuhteen yms. kokonaisuuden perusteella ja yli 40-vuotias on liian vanha saamaan lapsia katsoipa sitä miltä kantilta vaan. Ei rahalla saa kaikkea. Ei niitä hedelmöityshoitoja voi vain rahalla ostaa, jos lapsella on esim. suuri riski syntyä sairaana. Kyllä lääkärit ajattelee tulevaa lastakin.
[/quote]
mitä ihmeen mussutusta, miten muka nelikymppinen on liian vanha saamaan lapsia!! Sen ikäiset ovat maailman sivu saaneet lapsia, vaihdevuodet alkavat yleensä vasta likellä 50 vuotta. Yli nelikymppiset ENSIsynnyttäjät ovat pk-seudulla jo yleisempiä kuin alle kaksikymppiset.
Toisin sanoen, älä puhu pas..aa, päivitä kurjat tietosi.
No tuohan on aika vähän puhuttu asia, joten voisi veikata että eliniässä tuskin monen vuoden (vai edes kuukauden?) ikäeroa on 1700-luvullakaan ollut. Tutkimuksiahan saa aikaan vaikka mistä.