Millaisella säällä pukeudutte kuorivaatteisiin?
Millaisella säällä käytätte kuoriasuja ja mitkä ovat niiden parhaat ominaisuudet? Ovatko hyviä lauhalle talvisäälle ja syys- ja kevätulkoiluun? Hyviä merkkejä mistä kokemusta?
Kommentit (47)
Kesällä missä vaan suojaa tuulelta ja hyttysiltä, talvella laskettelurinteessä kun ei ole pakkasta, purjehtiessa, raksalla jne. Mulla on coretex kuoritakki ja -housut.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 20:05"]
Kesällä missä vaan suojaa tuulelta ja hyttysiltä, talvella laskettelurinteessä kun ei ole pakkasta, purjehtiessa, raksalla jne. Mulla on coretex kuoritakki ja -housut.
[/quote]
Suojaako sun asu yhtään vesisateelta? Ulkoharrastuksisa olis kätevää ettei tarttis aina miettiä tarviiko sadeasua kun tavallinen ulkoiluasu ei suojaa sadevedeltä.
Kunnollinen kuoriasu esim. Gore-tex - kalvolla pitää täysin vettä, heikoin kohta on tietysti vetoketju, vaikka ne ovatkin YYK-vetoketjuja, eli vettä hylkiviä. Gore-tex kalvoja on useita erilaisia, kuten Pro Shell, Performance shell, Active shell.
Itse olen ollut yli 6 tuntia kaatosateessa joka vastasi lähinnä suihkussa oloa, ja takki piti kaiken veden ulkopuolella. Loppu 12 tuntia tuli vietettyä teltassa sateen laantumista, mikä oli aika pitkästyttävää, mutta laadukas teltta pitää veden myös ulkopuolella.
Kalvovaatteita voi periaatteessa käyttää kelillä kuin kelillä, kunhan huolehtii muista kerroksista, kuten välikerros, aluskerros tai tarvittaessa vaikka untuvatakin alla.
Kesäkelillä en suosittele jos liikunta on rivakkaa, koska takin kalvo ei hengitä tarpeeksi, mutta kesälläkin toimii esim merellä ollessa. Kunnollisista kalvovaatteista löytyy tuuletusvetoketjut jolloin rivakassakin liikunnassa tuuletuksen avulla saa kalvon sisäpuolelle kertyvän kosteuden pois.
Hyviä merkkejä ovat mm. Mammut, Marmot, Millet, Haglöfs, ja tietysti kuorivaatteiden ferrarit eli Arcteryx ja Norrona
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 20:00"]
Toimiiko kuoriasu ihan oikeasti sadeasuna? Jos vettä sataa rankasti kuin suihkussa seisoisi? Mikään tavallinen ulkoilu/tuulipuku ei sellaista sadetta pidä minuuttiakaan joten pitääkö kuoriasukaan kovin pitkään?
[/quote]
Tuo on varmaankin tapahtunut ulkomailla. Suomessa suihkussa seisomista vastaavia kaatosateita tulee vain voimakkaiden kuurojen yhteydessä eivätkä ne kestä yleensä tuntia pidempään yhtä mittaa, yleensä alle puoli tuntia.
Tuo tapahtui Norjassa, ei ihan vastannut suihkussaoloa, mutta vettä tippui siihen malliin, että olisi kannattanut jo oman turvallisuuden takia pystyttää teltta jo aikaisemmin, eikä tehdä suunniteltua päivämatkaa
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 20:25"]
Tuo on varmaankin tapahtunut ulkomailla. Suomessa suihkussa seisomista vastaavia kaatosateita tulee vain voimakkaiden kuurojen yhteydessä eivätkä ne kestä yleensä tuntia pidempään yhtä mittaa, yleensä alle puoli tuntia.
[/quote]
Mutta pointtina oli se että hyvä kalvotakki pitää veden ulkopuolella, mutta hinnatkin ovat sitä luokkaa että kannattaa harkita tarviiko satunnaiseen käyttöön takkia, joka on tarkoitettu vuoristo-oppaille, jääkiipeilijöille jne. Hyvät kuoritakit alkavat 300:sta eurosta ja parhaimmat mallit maksavat melkein 600 euroa.
Ja unohtakaa muut kalvot kuin Gore-tex, eVent ja Polartec NeoShell. Muissa on toki vedenpitävyysarvot on samoja, mutta käytännössä ei lainkaan vertailtavissa.
Ja välttäkää Haltia!
Mä olen seissyt mun dry-mikäliekalvo-haltin kanssa suihkussa jo vuonna 2000....hyvin piti silloin ja hyvin pitää nykyinenkin asu. Vesi tulee sisään ranteista jos yhtään nostaa kättä yli vaakatason. Sievin gore nilkkureilla voi seistä järvessä, kokeiltu on sekin.
Eräs suomalainen kiipeilijä suunnitteli ekoja yli 8000 metrin huippuja, ja pyysi sponsoria Haltilta, niin Halti ei suostunut siihen että Haltin logot ommellaan muiden merkkien vaatteisiin, kuten yleensä on tapana sponsoritapauksissa.
Ko. kiipelijä sanoi siihen että teidän kuteilla kuolee tuolla vuoristossa. Ja siitä eteenpäin Halti on merkkinä mennyt kehnompaan suuntaa.
Ja eräs reissu jäätikölle jossa haltin teltta hajosi, ja kolmesta ihmisestä 2 kuoli koska teltta petti kesken matkan. Ostakaa Haltia jos saatte 70% alella, muuten en kajoaisi haltin kalliimpiin tuotteisiin. Hanskoja ja pipoja nyt jokainen valmistaja osaa valmistaa.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 20:56"]
Mä olen seissyt mun dry-mikäliekalvo-haltin kanssa suihkussa jo vuonna 2000....hyvin piti silloin ja hyvin pitää nykyinenkin asu. Vesi tulee sisään ranteista jos yhtään nostaa kättä yli vaakatason. Sievin gore nilkkureilla voi seistä järvessä, kokeiltu on sekin.
[/quote]
Siis eikö Haltin takista mene vesi läpi jos suihkulla laskee suoraan huppuun ja selkään. Mun mikälie halpistuulari päästää tollaisen heti läpi.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 21:08"]
Eräs suomalainen kiipeilijä suunnitteli ekoja yli 8000 metrin huippuja, ja pyysi sponsoria Haltilta, niin Halti ei suostunut siihen että Haltin logot ommellaan muiden merkkien vaatteisiin, kuten yleensä on tapana sponsoritapauksissa.
Ko. kiipelijä sanoi siihen että teidän kuteilla kuolee tuolla vuoristossa. Ja siitä eteenpäin Halti on merkkinä mennyt kehnompaan suuntaa.
Ja eräs reissu jäätikölle jossa haltin teltta hajosi, ja kolmesta ihmisestä 2 kuoli koska teltta petti kesken matkan. Ostakaa Haltia jos saatte 70% alella, muuten en kajoaisi haltin kalliimpiin tuotteisiin. Hanskoja ja pipoja nyt jokainen valmistaja osaa valmistaa.
[/quote]
Ja miten tämä liittyy aiheeseen? Aloituksessa puhuttiin tavallisesta ulkoilusta eikä vuorikiipeilystä 8000 metrin huipulle. Meidän lähimetsässä on vain 20 metrin huippuja ja siihen rankkasateeseenkin tarvii varustautua maksimissaan tunnin ajaksi. Ei kai kukaan ole niin hullu että ostaa vuorikiipeilyyn tarkoitettuja tolkuttoman kalliita varusteita tavalliseen ulkoiluun.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 20:56"]
[/quote]
Siis eikö Haltin takista mene vesi läpi jos suihkulla laskee suoraan huppuun ja selkään. Mun mikälie halpistuulari päästää tollaisen heti läpi.
[/quote]
Niitä haltejakin on niin erilaisia. Avainsana on ne vesipilariarvot ja teipatut saumat, ihan niinkuin lasten reimateceissäkin. Ulkoilupuku ja kuoripuku ei ole sama asia. Mutta kankaasta se vesi ei tule läpi.... hihansuut, kaulukset yms on ne paikat mistä kastuu. Ja tottahan sen puvun päälikangas on läpimärkä...seuraava paita ei ole, paitsi jos hikoilee sen märäksi. Mitä paremmin puku pitää vettä, sen helpommin sisäpuolella tulee hiki, kun hengittävyys huononee vefenpidon parantuessa.
Softshellistä en pidä yhtään.... kivan joustavaa kangasta, vesi ja tuuli ok, mutta se hikoilu....
Ja miksei ostaisi, kallis takki kestää monta vuotta kovaa käyttöä, ja ehkä se osittain imago-kysymys, kuten joku auton ostaminenkin.
Kalleissa merkeissä takuu on myös elinikäinen, eli jos takki hajoaa 5 vuoden kuluttua, niin pari viikkoa ja sulla on uusi takki tilalla.
Jos sen 500 euroa laittaa takkiin, niin onhan se kova summa, mutta jos käyttöpäiviä tulee vuodessa +100 ja takki kestää 3 vuotta, niin ei se olekaan niin hurja isjoitus.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 21:27"]
Ja miten tämä liittyy aiheeseen? Aloituksessa puhuttiin tavallisesta ulkoilusta eikä vuorikiipeilystä 8000 metrin huipulle. Meidän lähimetsässä on vain 20 metrin huippuja ja siihen rankkasateeseenkin tarvii varustautua maksimissaan tunnin ajaksi. Ei kai kukaan ole niin hullu että ostaa vuorikiipeilyyn tarkoitettuja tolkuttoman kalliita varusteita tavalliseen ulkoiluun.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 20:56"]
[/quote]
[/quote]
Niitä haltejakin on niin erilaisia. Avainsana on ne vesipilariarvot ja teipatut saumat, ihan niinkuin lasten reimateceissäkin. Ulkoilupuku ja kuoripuku ei ole sama asia. Mutta kankaasta se vesi ei tule läpi.... hihansuut, kaulukset yms on ne paikat mistä kastuu. Ja tottahan sen puvun päälikangas on läpimärkä...seuraava paita ei ole, paitsi jos hikoilee sen märäksi. Mitä paremmin puku pitää vettä, sen helpommin sisäpuolella tulee hiki, kun hengittävyys huononee vefenpidon parantuessa.
Softshellistä en pidä yhtään.... kivan joustavaa kangasta, vesi ja tuuli ok, mutta se hikoilu....
[/quote]
Minun mielestä Haltin vaatteet ovat kohtuuhintaisia ja nähtävästi tosi laadukkaita verrattuna näihin perustuuliasuihin. Ei nämä kestä suihkussa seisomista yhtään, vesi tulee heti läpi. Jo lyhyt ruiskaus selkään riitti kastelemaan paidan ja sama tuli todettua kaatosateessa bussipysäkiltä kävellessä, olin kuin uitettuna läpi asti vaikka takki oli kiinni ja huppu ylhäällä niin ettei kaula-aukon kautta paljoa päässyt sisään.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 21:53"]
Ja miksei ostaisi, kallis takki kestää monta vuotta kovaa käyttöä, ja ehkä se osittain imago-kysymys, kuten joku auton ostaminenkin.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 21:27"]
Koska silloin maksaa ominaisuuksista joita ei tarvitse oikeasti ja vielä merkkilisällä korottetuna. Leikkipuistoon tai lähimetsään riittävät ominaisuudet ja laatu saavutetaan halvemmallakin. Asu kannattaa valita käyttötarkoituksen mukaan.
500 € puvusta on kallis ja pelkästä takista jo ihan sikamaisen kallis kiskurihinta.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 19:30"]
Melkei mikä vaan keli paitsi kesähelle. Aluskerrokset sitten lämpötilan mukaan.
[/quote]
Juuri näin tulee itse käytettyä. Itselläni on vain yksi ulkoilutakki (Haglöfsin kuoritakki) ja kahdet kuorihousut (Halti ja jotkut Erätukusta).
Takki on ollut käytössä n. 2 vuotta ja vedenpitävyyden kanssa ei ole ongelmia, vetoketjut sen sijaan reistailevat. Ja tosiaan käytän takkia kesällä sateella (alle esim. t-paita tai toppi), syyssateilla (alle pitkähihaista ja huppari), talvella (lisää kerroksia) ja keväällä. Menee myös laskettelutakkina ne muutamat kerrat vuodessa kun tulee lasketeltua. Tänä talvena olen käyttänyt kuoriasua n. -20 asteeseen asti.
Eli valehtelematta vuoden ympäri tulee käytettyä ja on jo maksanut itsensä takaisin.Käyttöä kun tulee koiran kanssa ulkoiltaessa, ruokakauppareissuilla, työmatkoilla..
Housuista taas Haltin housut on jo vanhat eikä enää pidä vettä kovin hyvin. Kaatosateeseen laitan Erätukun vedenpitävät kuorihousut, nekin tosin vuotaa hieman yhdestä saumasta..huomaa lähinnä pyöräillessä.
Tietysti jos rahaa olisi, niin voisi ostaa erilliset toppa- ja muut ulkoiluvaatteet.
-opiskelija
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 12:54"]
Ole hyvä ja tee niin. Otetaan vertailutakiksi kuoritakeista Arcteryxin paras kuoritakki, tarkista ominaisuudet ja vertaa tuulipukuusi
http://www.arcteryx.com/Product.aspx?language=EN&gender=mens&model=Alpha-SV-Jacket
[/quote]
Tuulipuvulla ei taida tuossa kisassa pärjätä.
Kuorivaatteet, mitä ne on? Never heard.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 17:53"]
Kuorivaatteet, mitä ne on? Never heard.
[/quote]
Kun katsoo urheilukauppojen mainoksia tai bannereita kauppojen seinillä niin ulkoilupuku tai tuulipuku-nimitys on vaihdettu kuoriasuksi. Noh onhan tuulipuku-sanalla vähän 80-lukulainen maku.
Toimiiko kuoriasu ihan oikeasti sadeasuna? Jos vettä sataa rankasti kuin suihkussa seisoisi? Mikään tavallinen ulkoilu/tuulipuku ei sellaista sadetta pidä minuuttiakaan joten pitääkö kuoriasukaan kovin pitkään?