Onko kukaan käynyt septoplastiassa eli nenän väliseinän leikkauksessa?
Itsellä on ehkä tuollainen edessä ja pelkään itse toimenpidettä ihan hirveästi. Ajatus tuntuu tosi kauhealta, mutta toisaalta en enää jaksa kun en voi juuri ollenkaan hengittää nenän kautta, nenä on AINA tukossa. Miltä leikkaus "tuntuu", ja millaiset lääkkeet siihen voi saada? Haluaisin olla mahdollisimman pöllyssä. Entä mitä kaikkea joutuu itse näkemään leikkauksen aikana? Se tapahtuu kuitenkin tuossa ihan silmien alla. Pelkään myös, että hoitohenkilökunta suhtautuu muhun tylysti.
Toipumisesta ja muusta olen lukenut paljonkin, mutta itse toimenpide pelottaa oikeasti tosi paljon. Typeränä menin vielä jonkin aikaa sitten katsomaan kuvia leikkauksesta, ja nyt hirvittää tietty entistä enemmän.
Kommentit (15)
Itse en ole ollut, mutta mieheni oli viisi vuotta sitten. Itse leikkaukseen en osaa siis kommentoida, mutta mies on ainakin ollut todella tyytyväinen. Enää ei ole jatkuvasti nenä tukossa. Eikä ainakaan sanonut että olisi ollut erityisen kamalaa. Muutaman päivän makoili sohvalla passattavana ja söi kipulääkkeitä, sitten pystyi jo menemään töihinkin. Älä jännitä ap, hyvin se menee :)
Kiitos. :) Ei kuulosta kovin pahalta. Mitä nyt olen lukenut, niin kukaan ei tunnu pitävän ite leikkausta kovin hirveänä kokemuksena, mutta pelkään tietty silti. :)
ap
Mitä, eikö tuollaista tehdä yleisanestesiassa?
Paikallispuudutuksessa tuo tehdään. Se on kai kuitenkin aika pieni leikkaus.
ap
Ok, live and learn. Tsemppiä operaatioon!
Kiitti. :) Eiköhän se hyvin mene lopulta kammotuksesta huolimatta. Varmaan jännitys ja panikointi osoittautuu lopulta pahemmiksi kuin itse leikkaus, mutta minkäs tuolle mahtaa.
ap
Apua anteeksi, piti antaa yläpeukku mutta nakkisormi ja kosketusnäyttö on yhtä kuin katastrofi. Mulle on tehty useita operaatioita ja kaikissa on aina saanut riittävät kipu- ja rauhoittavat lääkkeet. Aina silti jännittää, se kuuluu kuvaan. Tsempit vielä!
Mäkin toheloin aina kosketusnäyttöjen kanssa. :D
Hyvä tietää, että lääkkeitä ainakin saa. Mulle on kerrottu, että leikkauksiin voi saada semmoiset rauhoittavat, että saattaa nukahtaakin jopa. Onneksi nyt ei ole kyse mistään oikeasti isosta leikkauksesta. Pään hakkaamien taltalla on varmasti kuitenkin aika mielenkiintoinen kokemus. XD
ap
Jestas! Mut todennäköisesti ei ole yhtään niin hurjaa kuin miltä kuulostaa. Ja ajatteles miten elämänlaatu kohoaa kun ilma kulkee kunnolla.
No niinpä. Olisi ihanaa, jos pystyisi oikeasti hengittämään kunnolla. Mulla on ollu nenä tukkeessa suurinpiirtein niin kauan kun muistan. Tuntuu varmaan ihmeelliseltä, kun ilma alkaa sitten kulkea nenänkin läpi. :D
ap
Mulle tehty nukutuksessa kaks vuotta sitten tampereen terveystalolla.
Nukutus olisi aika jees, tai saada joku humautus. Olisi ihanaa, jos olisi varoja teettää tämä homma yksityisellä.
ap
Mä olin FESS-leikkauksessa (leikattiin polyyppeja). Ei siis sama leikkaus, mutta paikallispuudutuksessa tehtävä ja nenässä kuitenkin. Mä olen näköjään niitä "onnekkaita", joilla nuo rauhoittavat eivät vaikuta mitenkään. Jäi traumat, puudutuksesta erityisesti. En halua lietsoa kammoa mutta en myöskään kannata sitä, että vähätellään epämiellyttävyyttä ja sitten toista kohtaakin kamala ylläri. Sen verran kamalaa oli, että ilman nukutusta mun nenään ei enää survota mitään. Varmasti olisi ollut aivan erilainen kokemus, jos rauhoittavalla aineella olisi ollut jokin vaikutus mutta kun ei ollut minkäänlaista. Olen kyllä kuullut kanssa, että jotkut menevät niin tillin tallin lääkkeistä, että nukahtavat. Mä en ikävä kyllä näköjään kuulu siihen porukkaan.
Sen kun miinustelette, olen varmaan tietynlaisten ihmisten mielestä ilkeä ja typerä pelottelija, mutta aivan vilpittömästi kyllä mä olisin ainakin mieluummin kuullut ihan realistisesti toimenpiteestä enkä mitään pumpulilla kuorrutettua versiota. Ennemminkin siinä menee luottamus koko touhuun, jos asiaa tarkoitushakuisesti kaunistellaan "ettei turhaan stressaa" ja sitten todellisuus osoittautuukin muuksi. Valtaosalle varmaan ne rauhoittavat toimii, mutta ei kaikille. Voi olla, että siihen puuduttamiseenkin on enemmän ja vähemmän hellävaraisia tekniikoita, mun kohdalla käytettiin jälkimmäistä.
15
Ap jatkaa vielä tuosta lääkityksestä leikkauksen aikana. Millaisia rauhoittavia tämän tapaisissa leikkauksissa käytetään, ja millainen olo niistä tulee? Kuinka paljon siinä tajuaa, mitä tapahtuu? Hellittääkö paniikki?