Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka nopeasti antibiootti auttaa poskiontelontulehdukseen?

Vierailija
28.12.2013 |

Aloitin kuurin jo 4 päivää sitten. Kuume on laskenut (se saattoi liittyä edeltäneeseen flunssaankin), ja pahin poskisärky lieveni kuurin aloittamista seuraavana päivänä. Mutta edelleen koko ajan poskea särkee hiukan, saman puolen ylähampaita särkee, yskittää, on nuhaa ja kun painaa pään alas, tuntee, miten poskiontelossa valuu jotain. Kuuluukohan oireiden kestää näin kauan, vai eikö kuuri tehoa?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne oireet helpottuu vähitellen, kyllä se viikko usein menee. Itse huomaan, että paranemassa, kun keltaiset räät lähtevät liikkeelle. Odottelisin ma ja kysyisin uudestaan lääkäriltä, jos vielä painetta.

Vierailija
2/26 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne oireet helpottuu vähitellen, kyllä se viikko usein menee. Itse huomaan, että paranemassa, kun keltaiset räät lähtevät liikkeelle. Odottelisin ma ja kysyisin uudestaan lääkäriltä, jos vielä painetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta! Ei ole keltaista räkää näkynyt vielä, ihan kirkasta on. Toivottavasti todellakin helpottaisi, ei ole vain sen ekan vuorokauden lievenemisen jälkeen tapahtunut yhtään mitään edistystä. ap

Vierailija
4/26 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että tarvitset toiset antibiootit. Tosiaan ma varmaan voi odotella, jos vaan pystyt. Voinnin mukaan.

Vierailija
5/26 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ettei sinulla ollut tulehdusta. Jos on tulehdus, niin räkä ei ole kirkasta. Sinulla on vain pitkittynyt räkätauti, ei siihen mitkään antiubiootit tehoa. Itase olen sairastanut lääkrin mukaan influensssaa yli viikon. Eilen katsoi hoitsu pikaserpin ja lääkäri sanoi, että ei viitti mun keuhkoja kuunnella, kun tulehdusarvot oli ok. Ja ihan samaa mieltä olin. Nyrt vain uhaltelöen putkeen ja yritän saada yskää irtoamaan. Rankkaahan tää oon, kun ollut kovassa kuumeessa ja yskässä yli viikon, nyt tosin vain yskässä. 

Vierailija
6/26 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ettei sinulla ollut tulehdusta. Jos on tulehdus, niin räkä ei ole kirkasta. Sinulla on vain pitkittynyt räkätauti, ei siihen mitkään antiubiootit tehoa. Itase olen sairastanut lääkrin mukaan influensssaa yli viikon. Eilen katsoi hoitsu pikaserpin ja lääkäri sanoi, että ei viitti mun keuhkoja kuunnella, kun tulehdusarvot oli ok. Ja ihan samaa mieltä olin. Nyrt vain uhaltelöen putkeen ja yritän saada yskää irtoamaan. Rankkaahan tää oon, kun ollut kovassa kuumeessa ja yskässä yli viikon, nyt tosin vain yskässä. 

Vierailija
7/26 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä nopeasti kuin ettet olisi aloittanut koko kuuria.

Vierailija
8/26 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

8, kyllä uskoisin, että on poskiontelontulehdus, koska nimenomaan vain toista poskipäätä särkee ja saman puolen ylähampaita myös. Särky oli aivan hirveää alussa, se herätti yölläkin. Jos ei olisi tulehdusta vaan pelkkä flunssa, niin miksi särky olisi niin voimakasta ja toispuoleista. Nenä on tukossa kyllä. ap

Vierailija
9/26 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, siis kutoselle piti osoittaa ed. viesti. ap

Vierailija
10/26 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuume nousee uudelleen edes vähän niin tarvitset laajakirjoisemman antibiootin eli sellaisen, jossa amoksilliinin lisäksi on klavulaanihappoa mukana. Tällä hetkellä klavulaanihappo edelleen tehoaa mutta bakteerit oppivat kohta sillekin vastustuskyvyn.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=hoi38050

Vierailija
11/26 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penisilliiniallergia, valitettavasti :) doksisykliinikuuri on menossa nyt. ap

Vierailija
12/26 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvattiinko se poskiontelo? Ilman kuvantamista tai ainakin uä-tutkimus tulee tehdä, muuten pelkkä nuha voi aiheuttaa vastaavia oireita. Oliko sun tulehdusarvot kuinka korkealla? Parhaiten poskiontelotulehdúkseen auttaa punkteeraus.

Vierailija
13/26 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poskiontelontulehdukset (ja korvatulehdukset yms.) paranevat yleensä itsekseen buranalla ja esim. hengitysteitä avaavalla nenäsuihkeella. Ihmiset syövät ihan liikaa antibiootteja.

Vierailija
14/26 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuvattu. CRP oli 160. ap

Vierailija
15/26 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doximycin on kyllä hyvä ja tehokas lääke, pitäisi auttaa.

Vierailija
16/26 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paranee jos on sopiva antibiootti. Punkteeraus helpottaa heti ja nopeuttaa muutenkin paranemista. Nuhat yms paranee ilman antibiotteja.

Vierailija
17/26 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 15:49"]

[/quote]

Poskiontelontulehdus ei näy crp.ssä

Itsellä esimerkiksi kerran poskiontelon märän näytteestä löytyi 4 eri bakteeria, joten siksi kuuri piti olla sen mukainen. Eli punktoiminen ja näyte löydöksestä olisi minusta paras hoitokeino. Turha syödä montaa kuuria peräkkäin, jos ei vastaa sitä bakteeria, mitä löydöksessä on.

Vierailija
18/26 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 16:05"]

Doximycin on kyllä hyvä ja tehokas lääke, pitäisi auttaa.

[/quote]

Doximycin ei ole auttanut koskaan. Ja juuri siksi se viljely olisi ehdoton. Sinnikäs lääkäri syötti kerrankin kaksi 10 päivän doximycinia peräkkäin, ennen kuin uskoi, ettei tehoa ja sitten punktoi ja otti näytteen ja löytyi se 4 eri bakteeria.

Vierailija
19/26 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisenkin flunssan yhteydessä valtaosalla poskiontelot täyttyvät räästä ja limakalvoturvotuksesta ja poskionteloita voi hyvinkin särkeä. Yleensä ontelot tyhjenevät flunssan mentyä ohi parissa viikossa. Tähän ei antibiootilla ole mitään vaikutusta.

Joillain on ahdas aukko poskiontelosta nenäonteloon, joka estää normaalin tyhenemisen ja sitten flunssan jälkeen kehittyy usein märkäinen poskiontelontulehdus. Tähän auttaa märkäeritteen poisto punktiolla ja antibiootit. Joskus aukko avarretaan leikkauksella. Joskus taas aukko on ahdas pitkittyneen limakalvoturvotuksen (tupakointi, allergiat tms.) vuoksi ja erite ei myöskään pääse pois. Limakalvoturvotukseen tehoaa yleensä kortisoninenäsuihkeet ja joillain nenäkannun käyttö. 

Vierailija
20/26 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä