En ole saanut työ- ja perhe-elämää toimimaan yhdessä
Ongelma: puoliso ei erinäisistä syistä työllisty mihinkään nykyisen työpaikkansa ulkopuolella. Minulle on työpaikkoja tarjolla, mutta ne ovat kaukana täältä. Pitkä työmatka kuormittaa minua ja puoliso joutuu tekemään minua enemmän kotitöitä, koska minulla jää pitkien työpäivien takia niille vain vähän aikaa. Erilaisista yrityksistä korjata tilannetta huolimatta kaikki on jatkunut samanlaisena monta vuotta, mikä ärsyttää kumpaakin. Mistä löytää voimavaroja uskoa siihen, että joskus tilanne voisi tästä vielä parantua? Välillä erokin käy mielessä, kun tuntuu että elämä menee tällä tavalla kummaltakin ohi.
Kommentit (18)
Minä en edes yrittänyt vaan päätimme yhdessä pärjätä vähemmällä ja minä jäin lasten kanssa kotiin. Ihan paras päätös. Elämä oli helppoa, ressitöntä ja onnellista. Pikkulapsi-aika olikin parasta aikaa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Asukaa erillään, muuttakaa yhteen taas kun on sopivampaa.
Olen kokeillut tuota vuosia sitten. Kärsin silloin vapaa-ajalla lähes koko ajan dissosiaatiosta ja riitelimme enemmän kuin koskaan. Töissä oli todella vaikea pahan olon ja ikävän takia keskittyä työntekoon. Olin todella onnellinen työpätkän kaukana päättyessä, vaikkei uusista töistä ollut tietoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en edes yrittänyt vaan päätimme yhdessä pärjätä vähemmällä ja minä jäin lasten kanssa kotiin. Ihan paras päätös. Elämä oli helppoa, ressitöntä ja onnellista. Pikkulapsi-aika olikin parasta aikaa elämässä.
Kunnes sitten mies alkaa marisemaan, kun joutuu yksin elättämään koko perheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnes sitten mies alkaa marisemaan, kun joutuu yksin elättämään koko perheen.
Meillä ei ole edes varaa tuohon vaihtoehtoon.
Mikä on tuon sun kodin ja työpaikan välinen matka? Jos vaikka muuttaisitte puoleenväliin, eli kummallakin olisi työmatkaa jonkin verran mutta kummallakaan ei mahdottomasti? Ja sitten kodinhoitaja, ruuat kotiinkuljetuksella yms palvelut käyttöön.
Olisiko se mahdollista, että muuttaisitte johonkin, joka olisi lähempänä sinun uutta työpaikkaasi ja kohtalaisen matkan päässä puolisosi työpaikasta, siis puolessa välissä? Vai ovatko ne sinun mahdolliset työpaikkasi aivan liian kaukana? Ilmeisesti ei ole mahdollista, että tekisit töitä etänä ja matkustaisit silloin tällöin työpaikalle?
Tarvitseeko niitä kotitöitä tehdä useammin kuin kerran viikossa? Meillä on viikonloppuna siivouspäivä ja muut päivät vain keskitytään töihin ja vähäiseen vapaa-aikaan.
Ohis...ei alkanut mies marisemaan että pitää yksin elättää perhe koska siitä minun kotona olosta oli hänelle niin paljon hyötyä. Hän sai rauhassa keskittyä töihinsä mikä vähensi hänen ressiä. Kotona oli aina siistiä ja hyväntuuliset lapset ja vaimo kun ei tarvinnut tuli perseen alla suorittaa elämää. Minulla on sellainen perinteinen perhekeskeinen mies joka tykkää huolehtia perheestään. Mies myös hoiti lasten harrastukset joten sain myös omaa aikaa ihan tarpeeksi ettei tarvinnut olla mikään kotiorja 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Ohis...ei alkanut mies marisemaan että pitää yksin elättää perhe koska siitä minun kotona olosta oli hänelle niin paljon hyötyä. Hän sai rauhassa keskittyä töihinsä mikä vähensi hänen ressiä. Kotona oli aina siistiä ja hyväntuuliset lapset ja vaimo kun ei tarvinnut tuli perseen alla suorittaa elämää. Minulla on sellainen perinteinen perhekeskeinen mies joka tykkää huolehtia perheestään. Mies myös hoiti lasten harrastukset joten sain myös omaa aikaa ihan tarpeeksi ettei tarvinnut olla mikään kotiorja 24/7.
Etkö ole huolissasi eläkekertymästä? Entä jos suhde päättyy? Miten olet turvannut selustasi?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko se mahdollista, että muuttaisitte johonkin, joka olisi lähempänä sinun uutta työpaikkaasi ja kohtalaisen matkan päässä puolisosi työpaikasta, siis puolessa välissä? Vai ovatko ne sinun mahdolliset työpaikkasi aivan liian kaukana? Ilmeisesti ei ole mahdollista, että tekisit töitä etänä ja matkustaisit silloin tällöin työpaikalle?
Olemme yrittäneet tuota, mutta kukaan ei halua ostaa nykyistä asuntoa eikä meillä ole varaa pitää useita asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko niitä kotitöitä tehdä useammin kuin kerran viikossa? Meillä on viikonloppuna siivouspäivä ja muut päivät vain keskitytään töihin ja vähäiseen vapaa-aikaan.
Ettekö koskaan tee ruokaa, käy kaupassa tai pese pyykkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan totta? Onko teillä palvelijoita? Meillä ei tulotaso mahdollista kaikkien kotitöiden ulkoistamista.
Täälläkin tehty päätös, että minä olen lasten kanssa kotona (12v, 8v, 6v ja 3v). Olemme näin äärettömän onnellisia, arki ihanan tasaista ja kaikki voi henkisesti paljon paremmin. Tottakai tulotasossa näkyy, mutta näin on ehdottomasti parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänestä en tiedä mutta sivullinen kertoo:
Pyykkiä ei tarvitse pestä kahta koneellista päivässä jos sitä ei tee siihen tahtiin. Meillä riittää viikonloppuna peseminen ihan hyvin. Tehdään pari kertaa viikossa isompi annos ruokaa, loput pakkaseen niin ei tarvitse syödä koko ajan samaa.
Korona-aikaan on viimeistään opittu käymään kaupassa kerran viikossa. Maalla se on muutenkin helppoa, ei tee mieli huristaa kymmentä kilometriä keskustaan joka pikkujutun takia.
Tällaiseen on päädytty alun perin laiskuuden takia, mutta näköjään siinä on oikeasti oppinut optimoimaan asioita. Kaikkea ei ole pakko tehdä niin intona koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole huolissasi eläkekertymästä? Entä jos suhde päättyy? Miten olet turvannut selustasi?
Juu. Ihmetyttää nuo tuollaisia valintoja tekevät naiset.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin tehty päätös, että minä olen lasten kanssa kotona (12v, 8v, 6v ja 3v). Olemme näin äärettömän onnellisia, arki ihanan tasaista ja kaikki voi henkisesti paljon paremmin. Tottakai tulotasossa näkyy, mutta näin on ehdottomasti parempi.
No niin. Ehdota ap että mies luopuu työstään. Kun kerran molempien aloilla työpaikat kiven alla, sinulle parempi antaa miehen olla se, joka tuhoaa ammatillisen tulevaisuutensa.
Työura ei ole vielä kovin pitkällä, mutta odotan on jo sen päättymistä.