Mikä on Flylady:n idea (siivous)? Mistä suomeksi?
Tuossa alemmassa siivousketjussa mainittiin Flylady ja ymmärsin, että se voisi auttaa kodin järjestyksen ylläpidossa. Googletin ja löysin kyllä Flyladyn englanninkieliset sivut, mutten ymmärtänyt niistä paljoa ja kovin sekavatkin olivat. Suomeksi löysin muutaman blogitekstin asiasta, mutta minulle ei niistä selvinnyt metodin pääajatusta. Miten koti jaetaan alueisiin (zones)? Miten niiden siivoamisessa edetään? Miten Flyladyhomma toimii käytönnössä? Mistä löytyisi tietoa suomeksi? Onko kellään kokemuksia?
Terveisin: Koti jatkuvassa epäjärjestyksessä ja hermot kireällä
Kommentit (30)
Eihän tässä ole mitään uutta, vai onko?
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa oli maksumuurin takana juttu tästä.
Aika optimistista, että 15 minuuttia riittäisi esim verannan järjestelyyn. Meillä talo täynnä ei-omia teinipoikia.
Ideahan onkin tehdä alueelta/ tehtävistä osa, ei ole tarkoitus tehdä kaikkea kerralla. Verannalta raivataan jotain tänään ja ehkä myöhemmin lisää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hieman hankaluuksia ymmärtää tuota systeemiä, olen niitä sivustoja lukenut, mutta mietin...
Sinulla on siis aamurutiinit, joihin kuuluu esim. astianpesukoneen tyhjennys, vessan päällisin puolin siivous ja pesukoneen lataaminen. Sitten sinulla on iltarutiinit, joihin kuuluu astianpesukoneen täyttäminen ja pyykkien viikkaaminen. Ok, kuulostaa ihan kohtuulliselta.
No sitten sinulla on lisäksi 15 minuutin tavaroiden raivaamisprojekti ja siihen päälle vielä zone-siivous?! Eikö tuossa ala olla jo aika paljon päivittäistä siivoamista, varsinkin jos käy töissä? Siihen päälle vielä se normiviikkosiivous kerran viikossa.
Kai se toimii, kun koko päivä siis menee siivotessa... Mitä minä olen ymmärtänyt tässä väärin?
Siis tämä järjstelmä on tarkoitettu ihmisille, joilla on ns. Hoarding, eli tavaranhamstraus ja epäsiisteysongelma. Ei normaalilla ihmisellä mene tämän ohjleman mukaiseen siivoamiseen kuin noin 10 minuuttia päivässä, jos on jo siisti koti. Tämä FluLady systeemi on kehitetty ihan siis näille "hoardereille", eli hamstrausongelmaisille, joille on tullut siitä epäsiisteyttä.
Muutenkin tuo on kulttuurisodinnainen ohjeisto. Esim. ensimmäinen sääntö, että laita aina ensin kengät jalkaan aamulla, niin moniko pitää täällä sisäkenkiä? Auttaako se siisteydessä? No ei meillä. Mutta FlyLadyn neuvo, että älä yritä ratkaista kaikkea kerralla, vaan tee vähän kerrallaan (babysteps), on aivan oikea. Että siivoa vaikka se vartti päivässä, äläkä "raivaa" kaikkea kerralla, kun se on yhtä tehotonta kuin laihduttaa kuukausi ja palata entisiin elintapoihin.
Näin tuon maksumuurin takana olevan jutun mainoksen, ja kiinnostuin että kun inhoan siivoamista, niin olisiko tällaisessa metodissa itua. Mutta kuulostaa tosiaan, että ideana olisi että olet koko ajan siivoamassa jotain pientä, ja pitäisi käyttää itse asiassa siivoamiseen merkittävästi enemmän aikaa kuin nykyään??
Vierailija kirjoitti:
Puutun tuohon korkokenkäkohtaan. Se on suomennettu väärin. "Lace shoes" tarkoittaa nauhallisia kenkiä. Amerikassahan käytetään kenkiä yleisesti sisällä kotonakin. Nauhakengät kehotetaan laittamaan heti aamulla jalkaa, jotta niitä ei tule otettua helposti pois. Kengät tuovat "ammattimaisuutta" ja kotirouvat saavat enemmän aikaan. Lisäksi he ovat valmiita lähtemään heti ulos jos tarve vaatii eikä tarvi etsiä kenkiä jalkaansa.
Nimenomaan, pitää muutenkin miettiä, että mikä on milleen kulttuurisidonnaista. Idea on kuitenkin hyvä, että päivä kerrallaan vähän kerrallaan tavoitetta kohti, eikä, että hei kerralla kaikki kuntoon ja jatketaan siitä.
Tuolla jenkeissä on juuri tuo käsitys, että ollaksesi tehokas, edes omassa kodissasi, pitää olla kengät jalassa. Ja kyllä laces, on juurikin nauhat, eikä korot.
Vierailija kirjoitti:
Näin tuon maksumuurin takana olevan jutun mainoksen, ja kiinnostuin että kun inhoan siivoamista, niin olisiko tällaisessa metodissa itua. Mutta kuulostaa tosiaan, että ideana olisi että olet koko ajan siivoamassa jotain pientä, ja pitäisi käyttää itse asiassa siivoamiseen merkittävästi enemmän aikaa kuin nykyään??
Siis ei ole. Idana on, että siivoat tehokkasti yhden asian kerrallaan päivässä, vähän kerrallaan ja sen jälkeen pidät sen kerran viikossa kunnossa muun tekemisen ohessa.
Itse olen tehnyt viikkosiivouksia ihmisillä ja pakko sanoa, että jos perustyö on tehty, parissa tunnissa tulee tekemisen puute isossa asunnossa, että mitä siivoan.
FlyLady sopii varmasti erinomaisesti sellaisille, joilla ei ole elämässään mitään muuta sisältöä tai tekemistä kuin hengailla kotonaan ja puunata sitä. Jos kotona ei ehdi viettää aikaa (esim. olemalla töissä-työmatkalla-ruokakaupassa-hakemassa lapsia päiväkodista-harrastuksista yms) ei se itsekseen myöskään sotkeudu, right?
Täyttä soopaa. Sopii uusavuttomille.
Normaaliälyinen aikuinen ihminen osaa hoitaa huushollin ilman kädestä pitäen- neuvoja tai lapsellisia lippulappuohjeita.
"Maanantaina pyyhitään keittiökaappien yläovet, tiistaina alaovet..... " no huh huh.
Idea on tehdä siivoamisesta suunnittelua vaativaa loputonta hommaa.
Mietitään ja pohditaan jokapäivä ja sitte siivotaan vähä kerrallaan.
Varmaan kannattas miettiä miten ei tekis sotkua niin paljoa että pitää aikatauluttaa siivoamiset.
Kyllä näillä kotirouvilla, joille tämä on suunnattu on ne kuivausrummut ja kodinhoitohuoneet viimeisen päälle. Jenkeissä on ihan yleistä, että on pesukone ja kuivausrumpu ja iso alue, johon pinota ne ja viikata sitten kerralla kaikki kaappiin.