Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vapaa kasvatus synnyttää hirviöitä

Vierailija
04.02.2014 |

Suomessa on sellainen kulttuuri, että teinit oikein haluavat kapinoida vanhempia/opettajia vastaan ja purkaa pahaa oloaan. Jos opetettaisiin käytöstapoja niin tuollaista ei tapahtuisi. Mutta se on justiinsa, kun ei oikein pidetä mitään rajoja. Oppilas voi käydä päälle vaikka puukon kanssa, mutta jos opettaja hiemankin hipaisee oppilasta omaksi puolustuksekseen, niin se on opettaja, joka siitä saa pahoinpitelysyytteen.

Sama on vanhempien kanssa. Jotkut äitylit oikein rinnastavat lapsen aiheellista kuritusta johonkin hakkaamiseen, vaikka se ei todellakaan sitä olisi. Se joka lastansa rakastaa, se myös ajoissa kurittaa. Jos lapsi ei itse suostu ymmärtämään tehneensä väärin, niin se on vanhempien tehtävä opettaa, miten asia on. Aina ei pelkkä soosoon sanominen riitä.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 13:39"][quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 13:29"]Lapsista yli 90% on saanut varhaiskasvatusta, joten miksi ihmeessä varhaiskasvattajat (ammattilaiset) ei ole tulilinjalla? Kotona lapset käy syömässä iltaruuan ja nukkumassa, muun ajat ovat hoidossa.

PS. Kerro, mitä ymmärrät sanoilla vapaa kasvatus. Se ei ole kasvattamattomuutta muille kuin sinulle.

[/quote]

Useimmissa maissa äidit kasvattavat lapsensa. Suomessa viranomaiset. Suomalaiset pitävät malliaan erinomaisena ja ihmettelevät, miksi ulkomailla ei oteta meistä mallia.

[/quote] paskapuhetta. suomessa hoidetaan pieniä lapsia kotihoidossa enemmän kuin muualla. siksi prinssit ja prinsessat ovat maailman valtiaita olevinaan samoin niitten sekopäiset vanhemmat. terve järki on korvattu jollain saamarin some kasvatusohjeilla ja humpuukikonsteilla.

Vierailija
2/73 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 13:33"]

Olen vapaan kasvatuksen "uhri". Toisinsanoen pienenä minulla ei ollut nukkumaanmeno aikoja, heräämis aikoja, sain valita omat vaatteeni aina, ja tekemisiini ei puututtu lainkaan, vaan annettiin minun itse kasvattaa itseni... Kyllä lapsi kaipaa rajoja. 

[/quote]

Et sinä ole vapaan kasvatuksen uhri. Olet kasvattamatta jättämisen uhri. Jos et huomaa eroa,  en voi auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 17:41"]

Olen vapaan kasvatuksen "uhri". Toisinsanoen pienenä minulla ei ollut nukkumaanmeno aikoja, heräämis aikoja, sain valita omat vaatteeni aina, ja tekemisiini ei puututtu lainkaan, vaan annettiin minun itse kasvattaa itseni... Kyllä lapsi kaipaa rajoja. 

[/quote]

Et sinä ole vapaan kasvatuksen uhri. Olet kasvattamatta jättämisen uhri. Jos et huomaa eroa,  en voi auttaa.

[/quote]
Kerrohan miten sinä näet vapaan kasvatuksen? 
Tämä ilman sarkasmia ja ivaa, haluan perustellun näkemyksen.

Vierailija
4/73 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä osu ja uppos ilmeisesti joihinkin. Lapset kaipaavat vanhempia/aikuisia jotka määrittelevät rajat koska he eivät voi mitenkään tietää mikä on ns. sallittua ja mikä ei ,jos heille ei sitä opeteta. Lapsi ei voi kasvattaa itseään. Se ei voi päättää milloin menee nukkumaan, mitä se aina syö tai miten se kulkee missäkin ja monelta se tulee kotiin. Vanhempi ei ole kaveri. Ei ennen kun lapsi on tarpeeksi vanha eli kun hän lentää pesästä. 

Ihmettelen tätä nykymenoa että lapset saavat päättää liikaa kaikesta.Vanhemmat ajattelevat olevnsa ihania ja rakastavia vaikka todellisuudessa ovat ihan hukassa ja vanhemmuus kadoksissa. Sitten eräänä kauniina päivänä Pirkko- Kristian ottaa ja paukuttaa Pertti- Annelia pataan koska hän ajattelee sen olevan ok. sillä kukaan ei ole kertonut ettei muita saa lyödä...

Vierailija
5/73 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta: Jotkut lapset ovat viisivuotiaasta lähtien ylimielisiä paskiaisia. Niin se vain on.

Vierailija
6/73 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 18:22"]

Lapsi ei voi kasvattaa itseään. Se ei voi päättää milloin menee nukkumaan, mitä se aina syö tai miten se kulkee missäkin ja monelta se tulee kotiin. Vanhempi ei ole kaveri. Ei ennen kun lapsi on tarpeeksi vanha eli kun hän lentää pesästä. 

[/quote]

Mitä seurauksia luulet olevan sillä, että lapsi pakotetaan syömään (lautanen tyhjäksi) oli nälkä tai ei? Miten luulet tällä tavalla kasvatetun lapsen oppivan kuuntelemaan omaa kehoaan ja tietämään milloin on kylläinen?

Miten se pesästä lentänyt lapsi yht'äkkiä osaa tehdä itsenäisiä päätöksiä jos se ei edellisenä päivänä osannut? Miten ylipäänsä on mahdollista opettaa lasta tekemään omia päätöksiä jos hänellä ei ole vapautta? Ja jos kerran sinä olet niin fiksu, että tiedät milloin lapsen pitää aloittaa syöminen ja lopettaa syöminen ja tämä sinusta lapsen omaksi parhaaksi, niin miksei aikuisilla ole vanhempia? Miksi vapaus on aikuiselle hyväksi? Miksemme siirtyisi elämään totalitarismissa jossa valtio päättää ruoka-ajat ja nukkumaanmenoajat? Eläköön Pohjois-Korea!

Vierailija
7/73 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan. Kuin pelättäisi lasta.

SÄÄNNÖT JA TAVAT OLTAVA. Niin kasvaa toisia kunnioittava aikuinen.

Ei hyssytellä ja kysellä lapselta varovasti, haluaako hän, tomerasti sanotaan, näin tehdään ja .

Vierailija
8/73 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teitä vapaan kasvatuksen vastustajia voi ainakaan keskustelutaidoista syyttää mikä on ihan ymmärrettävää. Jos kaikki kommunikaatio on ollut määräilyä, niin mistäs sitä muunkaanlaista oppisi.

Vierailija
9/73 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

15: miksei kukaan sitten tarjoa tässä nyt, mitä vapaa kasvatus parhaimmillaan on? Edelleen odotan vastausta.

Vierailija
10/73 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 19:03"]

Ei teitä vapaan kasvatuksen vastustajia voi ainakaan keskustelutaidoista syyttää mikä on ihan ymmärrettävää. Jos kaikki kommunikaatio on ollut määräilyä, niin mistäs sitä muunkaanlaista oppisi.

[/quote]

Sinä näyt oppineen odottamaan muilta, että kaikki olisivat samaa mieltä kuin sinä ja aina myöntelemässä...

Vierailija
11/73 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajat ovat rakkautta :)

Vierailija
12/73 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 19:13"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 19:03"]

[/quote]

Sinä näyt oppineen odottamaan muilta, että kaikki olisivat samaa mieltä kuin sinä ja aina myöntelemässä...

[/quote]

Ymmärryksessä myös jotain vikaa.

Vierailija
13/73 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin mielestäni vapaa kasvatus ja kasvattamatta jättäminen on kaksi eri asiaa...  Kasvattamatta jättämisessä annetaan kaikki vastuu lapselle, kasvakoon ja päättäköön itse asioistaan, niistäkin joihin ei ole valmis.

Vapaa kasvatus taas mielestäni on sellaisen määräilevä, vanhempi on aina oikeassa-kasvatuksen vastakohta. Vapaassa kasvatuksessa kesksutellaan ikätasoisesti lapsen kanssa asioista, lapsella on oikeus päättää häntä koskevista asioista joista hän pystyy päättämään.

Esim. nukkumaanmenoaika, lapsi menee nukkumaan kun vanhemmat sanoo, tästä ei jousteta koska aikuinen tietää paremmin miksi pitää nukkua tietty tuntimäärä yössä. Syöminen, tässä lapsi saa vaikuttaa. Yhdessä lapsen kanssa sunnitellut ruokalistat ja ruuan valmistaminen yhdessä vähentää huomattavasti ruokariitoja. Toki taas ikätasoisesti ja niin että on ravitsevaa ruokaa.

Lapsi päättää omista asioistaan, niistä joista hän voi päättää. Huoneen siivoaminen, huone siivotaan kerran viikossa, lapsi saa valita mikä päivä.

Lasta pyydetään arvoimaan eri tilanteissa miten kannattaa toimia, annetaan toimia myös väärin (ei niissä joissa voi oikeasti sattua jotakin pahaa) jotta oppii itse mitä voi tehdä ja mitä ei.

Lasta opastetaan, eikö jatkuvasti jaeta kieltoja. Selitetään miksi tehdään niinkuin tehdään eikä vain kielletä kieltämisen vuoksi. Opetetaan kohteliaaksi.

Olisitte yllättyneitä jos tietäisitte että lapsi valitsee melkein AINA sen paremman tavan käyttäytyä ja olla. Käskemällä ja kieltämällä tulee niitä uhmakkaita lapsia.

Ja haluan painottaa joka kohtaan että IKÄTASOISESTI! Ei niin että keskustellaan ruuasta 1v kanssa tai pyydetään 3vuotiasta ratkomaan jotain ongelmia joitä hän ei pysty.

Meillä on kuulema vapaa kasvatus näillä tunnusmerkeillä. Meillä kasvatetaan mutta ei määräillä, huudeta eikä käsketä tottelemaan sokeasti aikuista. Myös aikuinen voi olla väärässä ja se meillä myönnetään lapselle jos näin on.

Rangaistuksiin en ole koskaan uskonut, meillä käytetään porkkanaa, ei kepppiä. Hyvä 10v tuosta on tullut. Kohtelias, kasvatettu jolla on paljon ystäviä.

Vierailija
14/73 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yhdyn tähän. Työskentelen päiväkodissa ja pakko myöntää, että osa viisivuotiaista on jo menetettyä kauraa... Pelkkä päiväkoti ei voi lasta kasvattaa myös kodin rajoja ja sääntöjä tarvitaan. t.LTO

Vierailija
15/73 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa kasvatus ei ole sama kuin kasvattamatta jättäminen. Vapaa kasvatus on yksi kasvatuksen muoto. Se on autoritäätisen kasvatuksen vastakohta. Siinä peruskäsitys lapsesta on positiivinen ja optimistinen. Lapsen annetaan oppia kokeilemalla ja ilman aikuisen totaalista kontrollia. Lapsen annetaan toteuttaa itseään. Lapsi saa kokea oppimisen iloa siitä että oivaltaa ja löytää itse asioita ilman että oppi kaadetaan kurkkuun valmiiksi pureskeltuna. Vapaan kasvatuksen tullessa Suomeen joskus noin 60-70-luvulla tämä oli aika radikaalia sen ajan kontrolloivan lastenhoito- ja lasten opettamiskulttuurissa. Ylilyöntejä tapahtui, mistä sai alkunsa käsitys että vapaa kasvatus on sama kuin kasvattamatta jättäminen.

Vierailija
16/73 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
17/73 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
18/73 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20, on aika selvää että suurin osa ihmisistä ei miellä vapaata kasvatusta noin. Enemmistö tulkitsee vapaan kasvatuksen juuri nimenomaan kasvatuksen puutteeksi. Kuvailemasi tapa kuulostaa ihan hyvältä, mutta jos menet tuossa tilanteessa kehumaan ihmisille että teillä on vapaa kasvatus, se on lähinnä sama kuin jos kehuisit avoimella avioliitolla, koska tokihan te voitte keskustella asioista aina avoimesti. Termin merkitys nyt ei vain useimmille ole se sama. 

Vierailija
19/73 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 13:29"]

Lapsista yli 90% on saanut varhaiskasvatusta, joten miksi ihmeessä varhaiskasvattajat (ammattilaiset) ei ole tulilinjalla? Kotona lapset käy syömässä iltaruuan ja nukkumassa, muun ajat ovat hoidossa.

PS. Kerro, mitä ymmärrät sanoilla vapaa kasvatus. Se ei ole kasvattamattomuutta muille kuin sinulle.

[/quote]

Kasvattamisvastuu on 100% vanhemmilla ei koululla, tarhalla tai millään muullakaan organisaatiolla tai henkilöllä

Vierailija
20/73 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 17:41"]

[/quote]

[/quote]

Ne on sama asia. Vanhemmat eivät ole lapsen kavereita. Sillä pitääkö lapsi vanhemmistaan ei ole mitään merkitystä.