Vierastaako joku muukin tuota umami-maustetta? Sitä saa nykyisin kaupasta nimellä umami
Se on minusta jotenkin salamyhkäinen. Tyyliin miksi minulle ei kerrottu tästä mausteesta.
Kommentit (16)
Jotkut väittävät, että umamista on tiedetty jo kymmeniä vuosia. Miksi se vasta nyt on sitten rantautumassa Suomeen?
Ajinomoto-nimellä saa aasialaisista marketeista ihan puhdasta natriumglutamaattia, josta se tomaatin umamisuuskin on peräisin. Ollut minulla käytössä jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Ajinomoto-nimellä saa aasialaisista marketeista ihan puhdasta natriumglutamaattia, josta se tomaatin umamisuuskin on peräisin. Ollut minulla käytössä jo vuosia.
Eikös natriumglutamaatti ole vältettävien listalla?
Eikö aromisuola ole samantapaista? En taida myöskään tykätä umami-maustessta, jotenkin teollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on, samoin kuin divetyoksidi! IHAN HIRVEITÄ myrkkyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.02406…
Minä murskaan usein kastikkeeseen yhden kuivatun sienen. Ei maistu juurikaan, mutta umamin sävy on kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen on osoitettu aiheuttavan migreeniä hiirillä, jos sitä injektoidaan suoraan niiden verenkiertoon suuria määriä.
Natriumglutamaatti on myrkkyä. Lisää ruokahalua. Sitä on vuosikymmenet käytetty aasialaisessa keittiössä parantamaan ruoan makua. Dokumentteja on tv:sta tullut.
Vierailija kirjoitti:
Natriumglutamaatti on myrkkyä. Lisää ruokahalua. Sitä on vuosikymmenet käytetty aasialaisessa keittiössä parantamaan ruoan makua. Dokumentteja on tv:sta tullut.
Natriumglutamaatti on maailman tutkituin lisäaine, eikä jatkuvasta harhaluulosta huolimatta siitä ole löydetty haittoja, paitsi tuo yllä mainittu migreeni hiirillä.
Minä vierastan. Umami on yksi perusmauista, mutta mielestäni maustamisen tulos, en halua lisätä sitä purkista, vaan aineksista missä sitä makua on.
Ihmisen oma elimistökin tuottaa natriumglutamaattia. Ja sitä on tomaatissa, sienissä, hiivassa, lihassa...
Ja silti jotkut panikoivat siitä.
Jengi postaa tänne mututuntumalla väitteitä. Laittakaa nyt edes tuoreita lähteitä näille natriumglutamaatti on myrkkyä väitteillenne.
Minä en usko umameihinne. Työntäkää ne perseisiinne!
Ihan turha mauste. Suola ja pippuri riittää mausteeksi ruokaan kuin ruokaan, ja tulee halvemmaksi.
T. Lidl-mies.
Näin uutisen ja kehut ja katsoin netistä, mitä tuo mauste sisältää. Kolmannes on tomaattia, mukana myös jokin kalakastikejauhe tms., mikä tarkoittaa sitä, etten ainakaan minä haksahda.