Perheenäidin peilipose (Facebook/Instagram yms.)
Selfie peilin kautta, välillä kuvia lapsesta, sitten taas itsestä peilin kautta. Yleensä meikit/hiukset viimeisen päälle.
En tuomitse, en vain ymmärrä.
Voisiko joku selfiekuvia "harrastava" perheenäiti kertoa, mikä funktio niillä omilla kuvilla on? Niistä tunnutaan tykkäävän, useampi kymmenkunta ihmistä painaa "tykkää" nappia joten kysyntää niille on.
En pääse tähän "muotiin" sisälle, mutta haluaisin ymmärtää mikä on se ajatusmalli itsensä kuvailun taustalla.
Älkää kiitos vittuilko vaikka olisi tylsää, mä en tosiaankaan kritisoi sitä että ihmiset kuvaa itseään sillä ihan selkeästi tämä on tosi yleistä, eihän niitä omakuvia muuten olisi.
Vastaisiko joku kiltti selfieläinen mulle...?
Kommentit (37)
Niin ja siksi PERHEENÄITI, koska mun tuttavissa selfietä postaavat jostain syystä perheelliset nuoret äidit ja teinit (Instagram) tai parikymppiset "bilettäjät". Sen lisäksi muutamalla homolla on selfiet mutta ei juuri muilla. Pääosin kuitenkin nuorilla äitituttavilla. En kehtaa kysyä itse koska eivät ole kauhean läheisiä ystäviä, mutta kiinnostaa. :)
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 11:04"]
No laittaahan niitä omia kuvia muutkin kuin äidit. Tuo kuulostaa siltä, kuin äitien pitäs laittaa kuvia vain lapsista :D
Joskus on kiva laittaa itsensä nätiks vaikkei mihinkään olis lähdössä, ihan vain ettei jäisi laittautuminen kokonaan pois. Ja jos meikki ja hiukset tosiaankin onnistuu, on se kiva ikuistaa ja miksei jakaa kavereille?
[/quote]
Tarkoitin siis nimenomaan tätä peilin kautta otettavaa kuvaa. Käsittääkseni puhelimissa on usein kääntökamera ja sellaisiakin kuvia voi ottaa. Onko tuo peilin kautta otettava kuva yksi kuvaustyyleistä ja onko se siis ihan yleisesti jo ok, eli onko siitä lähtenyt jo se teinileima koska se yleistyy koko ajan...? Jostain syystä en tunne yhtään aikuista miestä joka ottaa peilin kautta kuvia (paitsi ne homot) joten joku juttuhan siinä on!
Koska ehkä se tuntuu kivalta, että näyttää edelleen hyvältä, vaikka onkin äiti. Ja vaikkei olisikaan. Se ulkonäkö kuitenkin rapistuu meiltä kaikilta ajan myötä, joten nauttikoot siitä ne keillä sitä vielä on.
Joillakin on ehkä huono itsetunto ja jos tuntuu että nyt tuli napattua kerrankin kuva, jossa näyttää hyvältä, niin ehkä sen haluaa jakaa koko kaveripiirille.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 11:04"]
No laittaahan niitä omia kuvia muutkin kuin äidit. Tuo kuulostaa siltä, kuin äitien pitäs laittaa kuvia vain lapsista :D
Joskus on kiva laittaa itsensä nätiks vaikkei mihinkään olis lähdössä, ihan vain ettei jäisi laittautuminen kokonaan pois. Ja jos meikki ja hiukset tosiaankin onnistuu, on se kiva ikuistaa ja miksei jakaa kavereille?
[/quote]
Niin ja ehkä ilmaisin epäselvästi, siis se on vähän hassua kun välissä tulee kuva äidistä peilin kautta ja välillä tulee kuva taaperosta syömässä mustikkaa, sitten taas äidin omakuva ja sitten taapero. Se on vaan jotain mihin en pääse sisälle.. ja ihan ilman sarvia siitä jää fiilis että kuluuko niiden päivät siten että äiti kuvaa tylsyyksissään itseään ja lastaan...? Onneksi ei ollut tietokonetta saatika älypuhelinta kun olin pienen vauvan äiti, tosin lapsen unirytmin takia kartoin kameraa ekat kolme vuotta koska näytin päivät harakalta. :D
Joten ehkä minä ap olen vain kateellinen koska mulla ei aikanaan ollut helppoa lasta että olisi ollut aikaa kuvailla itseään. :D
No ei vaan. Silti, selfie peilin kautta... miksi?
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 10:57"]
Selfie peilin kautta, välillä kuvia lapsesta, sitten taas itsestä peilin kautta. Yleensä meikit/hiukset viimeisen päälle.
En tuomitse, en vain ymmärrä.
Voisiko joku selfiekuvia "harrastava" perheenäiti kertoa, mikä funktio niillä omilla kuvilla on? Niistä tunnutaan tykkäävän, useampi kymmenkunta ihmistä painaa "tykkää" nappia joten kysyntää niille on.
En pääse tähän "muotiin" sisälle, mutta haluaisin ymmärtää mikä on se ajatusmalli itsensä kuvailun taustalla.
Älkää kiitos vittuilko vaikka olisi tylsää, mä en tosiaankaan kritisoi sitä että ihmiset kuvaa itseään sillä ihan selkeästi tämä on tosi yleistä, eihän niitä omakuvia muuten olisi.
Vastaisiko joku kiltti selfieläinen mulle...?
[/quote]
No yksi perheetön laittaa jatkuvasti (vähintään kerran viikossa, tai vaihtaa jonkun vanhan profiilikuvan) itsestään tuollaisia hyviä kuvia fb:hen, monesti juuri peilipose. Niin juuri tuosta tulee itselleni mieleen se että laittaisin. En ole vaan saanut aikaiseksi, vaikka vuoden olen varmaan miettinyt...Enkä usko että koskaan tulen laittamaan. En kyllä muuta syytä keksi kuin kehujen kalastelemisen toivossa.
Mutta joka tapauksessa en laita kuin sellaisia kuvia missä olen (melko) hyvännäköinen, mietin siis millaisen kuvan laitan. En kyllä kovin usein vaihtele kuvaani. Olen ollut fb:ssä kuutisen vuotta ja ehkä 4 eri profiilikuvaa on ollut. Tosin nykyisin pyrin päivittämään tuoreimman vuoden välein.
-perheen äiti-
Ohitan sanan Perheenäiti, mutta minäkin ihmettelen miksi itseä pitä kuvata PEILIN kautta? Eikö mitään muuta tapaa tunneta, vaikka ihmisillä in digikameroita, järjestelmäkameroita yms?! Näyttää NIIN lapselliselta se,e ttä jotakin uloketta törrötetään kohti peiliä ja sitten sitä kännyä/ kameraa pidetään kasvojen kohdalla.
Pitääkö siis seistä peilin edessä, jotta tietäisi kuvaa otettaessa millaine poseeraus on sexyin? Valitako jalkaterät sisäänpäin vain silmät lehmän kokoisiksi ja kamera yläviistoon vai huulet kuin ankalla? Selkä notkolla ja takapuoli tyrkyllä?
Eipä näitä omissa Facekavereissa näy, mutta julkisuudessa sitäkin enenmmän.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 11:12"]
Joten ehkä minä ap olen vain kateellinen koska mulla ei aikanaan ollut helppoa lasta että olisi ollut aikaa kuvailla itseään. :D
No ei vaan. Silti, selfie peilin kautta... miksi?
[/quote]8 vastaa, oikeasti tuollaisessahan näyttää normaalia paremmalta. en laita muutenkaan lapseni kuvaa nettiin, joten tuota lapsi asiaa en osa kommentoida.
EI ihminen näytä normaalia paremmalta peilin kautta kuvattuna! Herranjestas.
Mä en muutenkaan oo päässy tähän hommaan, että kuvataan itseä peilin kautta.. Muistan että se oli jossain vaiheessa jopa noloa ottaa peilin kautta kuvia. Ja sitte väkisinkin ajattelen jokaisen peilikuvan kohdalla, millainen hetki tuo on kun kuva otetaan. Siis selvästihän siinä ihaillaan itseä. Paha jos vielä hymyilet itseä silmiin ja otat kuvan.
Minä yritin ottaa itsestäni kuvan peilin kautta ja se vitun kamera on koko ajan naaman edessä. Yritin siis ottaa ja päästä sisälle. Mulla meni elämästäni vartti hukkaan siinä kameran kanssa sohiessa. Varmaan pitäisi mennä jonnekin kansalaisopiston Näin otan itsestäni selfien-kurssille kuvailemaan yhdessä muiden ei osaajien kanssa.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 11:13"]
Ohitan sanan Perheenäiti, mutta minäkin ihmettelen miksi itseä pitä kuvata PEILIN kautta? Eikö mitään muuta tapaa tunneta, vaikka ihmisillä in digikameroita, järjestelmäkameroita yms?! Näyttää NIIN lapselliselta se,e ttä jotakin uloketta törrötetään kohti peiliä ja sitten sitä kännyä/ kameraa pidetään kasvojen kohdalla.
Pitääkö siis seistä peilin edessä, jotta tietäisi kuvaa otettaessa millaine poseeraus on sexyin? Valitako jalkaterät sisäänpäin vain silmät lehmän kokoisiksi ja kamera yläviistoon vai huulet kuin ankalla? Selkä notkolla ja takapuoli tyrkyllä?
Eipä näitä omissa Facekavereissa näy, mutta julkisuudessa sitäkin enenmmän.
[/quote]
Mulla on tuttu joka kuvaa itseään JÄRKKÄRILLÄ peilin kautta. :D Siinä on melkein tehnyt mieli jo sanoa että annahan olla jo mutta minkäs teet, muoti on muoti. :D
14 ei hitsi :D
Olen kuvitellut, että kyse on ihan alkeellisesta taidon puutteesta, ettei osata käyttää vitkalaukaisinta! Toinen teoriani koski juuri tuota "seksikkääna asennon löytämistä" siten että pyllistelee peilille ja näkee itsensä kuin ulkopuolinen näkisi. Sitten pitää jähmettyä siihen asentoon ja painaa nappia hengittämättä. Voi jesta... Jos sen tyrkkyasennon ja kohtalokkaan ilmeen löytämiseksi tarvitaan PEILIÄ, niin pantakoon se kameran viereen tai taakse ja asetettakoon kamera kohti omaa pärstää/ persiettä.
Näille kuville varmaan nauretaan aikanaan yhtä paljon kuin nykyisin huvittavat olkatoppaukset ja otsaheitto.
Mä mietin aina sitä prosessia mikä on sen selfien takana.. Nuori nainen herää taas uuteen aamuun ja ehostaa itsensä kuvauskuntoon. Siinä lapsen aamupuuhien ohessa nainen asettelee meikit ja hiukset kohdilleen ja hakeutuu peilin eteen poseeraamaan. Lapsi ääntelee tyytyväisenä jossain kameran ulottumattomissa kun äiti aloittaa kuvaussessionsa. Pari ensimmäistä kuvaa onnistuu muuten, mutta valoa ei ole riittävästi. Lapsi alkaa äännellä levottomasti ja nainen käy hieman rauhoittelemassa ja palaa takaisin peilin luo avaten ensin hieman sälekaihtimia.
Sitten hän ottaa muutaman uuden kuvan, on tyytyväinen ja ajaa ne älypuhelimensa kuvankäsittelyohjelman läpi muuttaen kontrastia ja valotusta. Nyt on hyvä, hieman mistyä lisää ja kuva on valmis julkaistavaksi.
"Lisää Facebookiin" ja "aseta profiilikuvaksi". Sitten aletaankin odottelemaan tykkäyksiä, joita päivän mittaan sateleekin sen verran paljon että voi tyytyväisenä ryhtyä suunnittelemaan seuraavaa profiilikuvaa. Sitä odotellessa hoidetaan vähän lasta ja vaunulenkkeillään kuvaten samalla maisemia, ja käydään punttisalilla, ja kerrotaan se sitten heti kavereille kuvan kera. Illalla ajetaan perheen kanssa Prismaan ja nähdään kamuja, joille kerrotaan että hei me lenkkeiltiin tänään sun talon ohi!
Kamut toteavat, että juu huomattiin Facebookista.
En minäkään noita ymmärrä. Yhdellä tutulla on aina peilin kautta otettuja kuvia itsestään joka paikassa, vaikka sillä olisi työkavereita, treenikavereita, mies jne. paikalla joka voisi ottaa hänestä kuvan.
Mulla tulee jotenkin noista mieleen sellanen tilanne että taapero onnistuu kaatamaan kirjahyllyn päälleen ja alkaa itkeä ja äiti huutaa peilin edestä että "mä tuun ihan kohta, sain just poseerauksen kohalleen, otan vaan muutaman kuvan ja sit tuun heti".
Ei varmaan tuo mun mielikuva pidä paikkaansa mutta ne ilmeetkin niissä kuvissa on aina niin omahyväsiä että niistä tulee vaikutelma ettei kiinnosta mikään muu kun oma pärstä, perse, tissivako ja valokuva somessa.
Enkä ole kade, koska voisin tehdä samaa jos huvittaisi. Ei huvita.
Tavallaan tämä on toinen ääripää niille jotka eivät koskaan vaihda profiilikuvaansa. Sekin tavallaan ärsyttää, että tyypillä on ollut vuodesta 2007 sama profiilikuva. :D Enkä tiedä miksi se ärsyttää, jotain välimallia sitä kai voisi olla. Mä vaihdan profiilikuvan n. kk välein ja siinä on joskus joku muu kuin minä. Mun kaveri sanoi että miksi sä koko ajan vaihdat tota kuvaasi anna olla jo. :D Jotenkin en ymmärrä että mitä se nyt ketään haittaa, mutta peilinkautta otettavaa kuvaa en kehtaisi laittaa enkä tiedä edes miksi. :P
Jaa, mä harrastan noita välillä. Tulee otettua siinä vähän niinkuin ohimennen, saatan ottaa lapsesta kuvia ja räpsäistä siinä itestänikin. Aikaa menee noin 2 sekuntia. Ei siis vaadi kummempaa prosessia.
Ei kai niissä ihmeellistä järkeä ole, mulla on kännykkä ja kamera täynnä kyllä kaikenlaista muutakin turhaa kuvaa koska tykkään kuvailla. Profiilikuvia tykkään myös vaihdella välillä, se sama kuva alkaa jossain vaiheessa tympimään.
Ne on osa tätä päivää. Ei minuakaan kiinnosta facebookissa joidenkin kissa/koirakuvat, kuvat päivän ruuasta, neuletyöstä, jostain ostamasta viinipullosta jne. mutta eipä ne minua haittaakkaan. Saatan tykkäilläkin niistä, ihan vain koska ajatus on kiva tai jostain muusta syystä.
Miksei se kuva saisi olla peilin kautta otettu tai itsestä näppäisty muuten? Mä ihmettelen tota, kun sama naama ja ihminen siinä on vaikka sen kuvan ottais joku toinenkin. Se peili tavallaan myös kuuluu sen kuvan luonteeseen....
Tulkaas naiset vaan rohkeasti tähän vuoteen sieltä jostain 90-luvulta ;D
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 11:05"]
Niin ja siksi PERHEENÄITI, koska mun tuttavissa selfietä postaavat jostain syystä perheelliset nuoret äidit ja teinit (Instagram) tai parikymppiset "bilettäjät". Sen lisäksi muutamalla homolla on selfiet mutta ei juuri muilla. Pääosin kuitenkin nuorilla äitituttavilla. En kehtaa kysyä itse koska eivät ole kauhean läheisiä ystäviä, mutta kiinnostaa. :)
[/quote]
Äitiydellä tuskin on mitään tekemistä selfiedeiden kanssa. EIköhän ne nuoret äitituttavasi postaa selfieitä vanhempia äitejä enemmän ihan vain siksi, että selfiet on nyt sellainen "juttu" somessa, ja nuoret ehkä ylipäätään on somen villityksissä vanhempia enemmän mukana. Eli ehkä kyse on vain siitä että nuoret ylipäätään postaa selfieitä enemmän, ihan sama onko nuori äiti vai ei äiti ollenkaan.