Meidän työpaikan kahvinkeitin näyttää suurin piirtein tältä:
Tämä on vain netistä kaivettu kuva jota meidän toimiston keitin muistuttaa. Todellisuudessa meidän keitin on vielä paskaisempi.
Ennen vanhaan jaksoin aina silloin tällöin pestä sen mutta lakkasin välittämästä kun huomasin ettei ketään muuta kiinnosta sen kunto. Mä saatoin hinkata sen aamulla (ja käytin etikan sen läpi pari kertaa) mutta sen jälkeen kun joku keitti sillä kahvit aamupäivällä ja jätti kahvit siihen lillumaan viideksi tunniksi, se oli jo iltapäivästä taas törkyinen. En jaksa enää välittää mutta en kyllä todella juo siitä kahviakaan!
Joisitko itse? Ja mitä bakteereita tuossa kunnossa oleva vehje voi sisältää? Mua etoo kun täällä muut juo päivät pitkät tollasessa pannussa monta tuntia lillunutta kahvia...:b Voitte kuvitella miltä niiden henki haisee.
Kommentit (25)
Pitää näköjään kelailla vähän alaspäin että se kuva näkyy.
Sellaista se on, miksi et voisi ottaa asiasta vastuuta, ja pitää kahvinkeittimen kunnossa?
Tuo on yleistä työpaikalla, valitettavasti.. Sama homma oli meillä, monesti jos viikonloppuvuorossa oli vapaa-aikaa, pesin ja hinkkasin keittimen kunnolla. Kohta oli taas samassa kunnossa, hyh. Se on pahin synti että se viisi tuntia lillunut kahvi kipataan lavuaariin ja samalla pannulla, huuhtelematta, täytetään säiliö ja keitetään uudet kahvit. Töissä joinkin teetä :)
No en todellakaan joisi. Ehkä kapselikeitin olisi teille hyvä vaihtoehto?
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 09:46"]No en todellakaan joisi. Ehkä kapselikeitin olisi teille hyvä vaihtoehto?
[/quote]
Kapselikeitinkin menee nopeasti paskaiseksi, jos siitä ei huolehdita. Isolla porukalla se tulee päivässä täyteen, vesisäiliö kalkkiutuu kuten tavallisessakin keittimessä... Ja melko nopeasti tulee hometta, jos käytettyjä kapseleita ei tyhjennetä. Ihan yhtä yöks siis...
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 09:43"]
Sellaista se on, miksi et voisi ottaa asiasta vastuuta, ja pitää kahvinkeittimen kunnossa?
[/quote]
Niinkuin kerroin niin jonkin aikaa (käytännössä noin 5 vuotta) pidin sen kunnossa sen minkä jaksoin/ehdin. Mutta kun kukaan muu ei siitä piitannut niin jättivät kahvit lillumaan useaksi tunniksi eikä mulla aina työpäivän aikana ollut mahdollisuutta käydä tarkistelemassa onko jätetty siihen kahvit vai ei. Mun työ on melko liikkuvaa enkä siis aina ole täällä "vahtimassa".
Pakko oli nostaa kädet ylös ja antaa olla.
ap
Minä pesen kahvinkeittimen joka kerta, kun laitan kahvia. Huuhdon aina, kun huomaan, että se on tyhjä. Muut eivät tekisi niin, elleivät huomaisi, että minä yritän pitää sitä puhtaana. Olen miettinyt, ettei kannata surra sen kuntoa, kun se on itseämme varten ja jos haluaa sen pysyvän hyvänä, silloin on hyvä tehdä jotain.
Nyt kun meitä on kolme, joita kiinnostaa sen puhtaus ja varsinkin yksi tuore työntekijä on tarkka sen suhteen, vähän muutkin ovat alkaneet miettiä asiaa. Tuo nuori työntekijä on käynyt sanomassa aika suoraan niille, jotka ovat kaataneet viimeisen kupin ja jättäneet tyhjentämättä sen...
Juo kahvit kotona tai siirry teehen.
Niin teenkin että juon aamukahvit kotona ja töissä teetä.
ap
Osaatteko sanoa mitä bakteereita tuollaisesta keittimestä voi löytyä? Olis hyvä antaa jotain faktaa pöytään työkavereille. Näin sivukommenttina mainiten: kaikki mun työkaverit on miehiä. Ilmeisesti kotona vaimo pesee pannut.
ap
Mitäpä, jos neuvottelisitte työnantajan käyttämän siivousfirman siivoussopimukseen myös kahvipannun pesun ja kahvinkeittimen pyyhkimisen + muun keittimen kunnossapidon?
Mä kyllästyin kans oleen aikuisten ihmisten äiti.
Toin työpaikalle oman keittimen ja keitetään työparin kanssa sillä kahvimme. Myös siis työparini kykenee itsenäisesti huuhtelemaan pannun, sammuttamaan keittimen, kun kahvi loppuu ja tarvittaessa myös pesemään pannun.
Muutama työkaveri on yrittänyt pummata meiltä kahvia, mutta olemme osoittaneet työpaikan keitintä ja kehoittaneet käyttämään sitä.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 10:06"]
Osaatteko sanoa mitä bakteereita tuollaisesta keittimestä voi löytyä? Olis hyvä antaa jotain faktaa pöytään työkavereille. Näin sivukommenttina mainiten: kaikki mun työkaverit on miehiä. Ilmeisesti kotona vaimo pesee pannut.
ap
[/quote]
En tiedä bakteereista, mutta tuo niiiiin yleistä, että jos siinä oikeasti olisi jotain haittallisia/sairautta aiheuttavia pöpöjö se olisi jo tullut ilmi / IS-lööppi asiasta.
Eikö aika suuri osa bakteereista kuole yli +70 lämmössä ja kahvinkeitn lurauttaa läpi kuumemmat vedet joten ainakin osa bakteereista häipyy sen myötä.
Pyydä työnantajaa hankkimaan kahvinkeitin, joka valuttaa kahvin suoraan kuppiin ja pesee itse itsensä. Meillä on sellainen. Perustele hankinta säästöillä. Sano, että tuhlautuu muuten työaikaa keittimen pesuun ja onhan se nykyinen keitin terveysriskikin. Jos ei onnistu puhumalla, kutsu terveystarkastaja käymään. Tai sitten työnantaja pakottaa kunkin vuorollan puhdistamaan sen keittimen.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 10:13"]
Eikö aika suuri osa bakteereista kuole yli +70 lämmössä ja kahvinkeitn lurauttaa läpi kuumemmat vedet joten ainakin osa bakteereista häipyy sen myötä.
[/quote]
Muistin väärin..se on virukset mitkä tuhoutuu siinä lämmössä...
Itseä ketuttaa se että puhelinvaihteemme on ottanut tehtäväkseen pestä kahvinkeittimit parin viikon välein ja sen jälkeen kahvi on ensimmäisen päivän ajan pahaa. En tiedä jääkö pannuun jotain pesuainetta, vai kuoleeko siitä juuri :)
Pannussahan on kuumaa kahvia, tuskin siinä kovin moni pöpö viihtyy.
Kaverin työpaikalla oli kahviautomaattia ja kerran huomasivat että sen sisuskalut oli täynä matoja, keitin lähti aika äkisti roskalavalle.
Olin yhdessä sairaalassa osastolla siivoojana ja meillä oli ihan yhtä paskainen keitin. Vaikka me siistijät toistuvasti huomautimme lähäreille että keittimen huolto ei kuulu työtehtäviimme, ja viimeisen kupin ottajan pitäisi edes SAMMUTTAA se keitin, eivät pistäneet tikkua ristiin. Toimme sitten keittiön puolelle oman keittimen, pitäköön paskansa.
Sopikaa kiertävät keittiävuorot. Keittimen osat voi toisaalta myös pestä astianpesukoneessa, jos keittiössä on sellainen = vähemmän vaivaa ja tulee varmasti kuumalla vedellä ja vahvalla pesuaineella pestyksi.