Viime vuosikymmenten kirkollinen rakentaminen on epäonnistunutta
http://www.kirkonkello.fi/viime-vuosikymmenten-kirkollinen-rakentaminen-on-epaonnistunutta/
"Keskeinen kassavarantoja nakertava moolokin kita on kirkon rakennuskanta. Korjaaminen on kallista ja koko ajan on jotakin tehtävä. Tilanne olisi jo sinänsä haastava massiivisen rakennuskannan normaaleissakin huoltotoimissa, mutta kirkon ydinongelma on rakennusvirhe. Rakennus- ja etenkin suunnitteluvirheiden aiheuttamat sisäilmaongelmat ja homeviljelmät uhkaavat ihmisten terveyttä ja kirkon taloutta."
Kommentit (5)
Piruntorjuntabunkkerit homehtuu, kun ammottavat jatkuvasti tyhjillään. Ja pitääkö kirkkojen yleensäkin olla valtavia, mauttomia rakennuksia?
Kaivokselassa sentään seurakunta otti järjen käteen ja aikoo purkaa palaneen kirkon raadon, tilalle rakennetaan asuntoja. Raunioiden lämmitykseen ja vartiointiin srk on käyttänyt jo kymmeniä tuhansia euroja.
Juuri näin. Rittäis kun rakentais vanhan hyvän keskiaikaisen rakennustavan mukaisesti, eikä näitä hirveitä valkotiilihökötyksiä.
Mä luulen että kirkkorakennukset muuttuvat entistä enemmän monitoimitiloiksi, jollaisia kappelitkin ovat. Ei enää rakenneta sellaisia komeita arkkitehtonisia halleja, vaan pieniä yksiköitä perhejuhlien pitoon ja pienenevien seurakuntien käyttöön, ehkä talkoovoimin ja keräysten avulla.
Kaunein uudehko kirkko jonka olen nähnyt on Juha Leiviskän suunnittelema Pyhän paimenen kirkko Helsingin Pakilassa. Espoossa, sellaisella metsäisellä uudehkolla hautausmaalla jonka nimeä en muista, on oikein kaunis ja maisemaan sopiva siunauskappeli.
Täytyy muuten muistaa, että kirkko on kaiken muun lisäksi aina ollut kulttuurin ja taiteiden ylläpitäjä. Kirkonmiehet tilasivat Michelangelolta Sixtuksen kappelin kattomaalaukset ja Leonardolta Viimeisen ehtoollisen ja esim. Tampereen tuomiokirkkoon Hugo Simbergin ja Magnus Enckellin maalaukset.
Ja kannattaa tietty myös lukea Hannu Väisäsen Taivaanvartijat. ;)
Ongelma onkin että kirkot on tehty taiteen ehdoilal ja unohdettu Suomen olosuhteet ja vähenevä kävijämäärä.
Monet seurakuntarakennukset harvaanasutuilla alueila jyrätään varmasti kun seurakunnat yhdistyvät ja keskittyvät suuriin keskuksiin. Ei kenelläkän ole kiinnostusta maksaa tallaisten rakennusten ylläpidosta.
Sitä ennen kirkkoväki tappelee vuosikausia keskenään ja hukkaa kirkollisveroa makssvien rahavarat.