Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempien juomisen kokelmisessa eroja

Vierailija
03.02.2014 |

Olen kuullut elävässä elämässä ja täällä paljon surullisia tarinoita alkkisvanhemman kanssa kasvamisesta.

Sitten on niitä jotka sanovat vanhempien tai toisen vanhemman tissutelleen mutta että se ei ole häirinnyt heidän lapsuuttaan. Vanhemmat eivät aggressiivisia ym.

Tämä on saanut minut pohtimaan voiko alkoholin runsas kulutus olla oikeasti vaikuttamatta negatiivisesti.

Koska vaikka olisi sellainen alkkiksen parempi versio eli osaa sulkea korkin vaikka viiden kaljan jälkeen ja tissutelee 3-5 päivänä viikossa. Niin eikö siltikin sellainen ihminen ole ainakin tosi kireä jos on pieni krapula tai raittiin päivän vieroitusoireet.

Voisiko joku jonka vanhemmille on maistunut mutta ei koe kärsineensä niin valottaa asiaa?

En tunne läheisesti ongelmajuojia mutta ne ketä tiedän, ovat aika kireitä jos eivät ole saaneet alkoa ja juovat sitten itsensä mukaviksi.

Omien vanhempien juominen ei häirinnyt mutta he joivat vaan juhlissa eikä koskaan kovasti olleet humalaisia. Kotona en muista heidän juoneen edes ruokaviinejä.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kaverin äiti oli viinaan menevä. Sillä oli aina jotain viiniä lasissa kun olin siellä yötä. Kaveri ei ole koskaan avautunut että olisi haitannut häntä ja juo nyt aikuisena itse kohtuudella. Ei se äiti sammaltanut tai mitään mutta kyllä se taisi aina juoda! Isä asui eri taloudessa.

Vierailija
2/3 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole asiasta omakohtaista kokemusta mutta näin yleisesti sanoisin, että toiset lapset ovat huomattavasti herkempiä ja haavoittuvaisempia kuin toiset. Toiset sietävät enemmän elämän kolhintaa ja kodin ongelmia ja asiaan vaikuttaa toki myös muu turvaverkko. Uskon, että vanhempien runsas juominen kuitenkin useimmiten vaikuttaa lapsiin. Erityisesti jos vanhemmilla on elämänhallinnassa paljon muita ongelmia, käyttäytyvät juodessaan (tai toki muutenkin) väkivaltaisesti tms. Esimerkiksi vaikka toinen vanhempi joisi runsaastikin mutta toinen pystyy järjestämään turvalliset raamit elämälle eikä alkoholistivanhempi ole väkivaltainen lasta tai puolisoa kohtaan voi lapsi selvitä ihan ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kukaan voi selvitä vanhemman alkoholismista täysin kärsimättä. Vaikkei juomiseen liittyisi aggressiivisuutta, on se silti haitallista. Epävarmuus, syyllisyys, miellyttämisenhalu, arkuus, pelko - siinä alkua. Ihmisen ei kuulu olla joka hetki alkoholin vaikutuksen alaisena, se ei ole luonnollista. Ei lapsen kuulu katsoa juomista, vaikkei se sinänsä vaikutakaan vaaralliselta.