Oman auton lainaaminen, mitä odotat lainaajalta?
Jos lainaat omaa autoasi niin odotako lainaajalta jotain palvelusta tms?
Itsellä siis tilanne että lainasin koko viikonlopuksi autoani kaverille. Kun annoin auton niin sanoin että auto on sotkuinen (siis ulkoa tullut roskaa sisälle kun on märät kelit) muuten ei mitään roskia tai tavaraa mun autossa koskaan ole. Kaveri sanoi että ei haittaa tämä. Bensa oli myös lopussa. Sekään ei haitannut. Okei. Kaveri palautti auton, samassa kunnossa samassa bensa tilanteessa.
Tuli sellainen olo että oookoo.. Toki ei oltu sovittukkaan että hän maksaisi auton lainasta tai muutakaan, mutta itse ainakin jos olen lainannut autoa niin ihan siitä hyvästä että joku on ollut kiva ja lainannut omaa autoaan minulle ja ollut tietyn ajan itse ilman autoa sen takia että minä saan käydä asioilla niin olen jättänyt ainakin bensaa reilusti siitä hyvästä.
Minusta kaveri olisi voinut jättää bensaa ja vaikka enimmät kivet kopistella matoista. Ei olisi ollut iso vaiva. Ihan hyvää hyvyyttäni kuitenkin annoin auton koko viikonlopuksi.
Mutta joo oma moka kun en mitään pyytänyt. Haluaisin vaan kuulla kokemuksia auton lainaamisesta ja vaikka millainen lainaaja itse olet? Olis kiva keskustella aiheesta kun ärsyttää. :D
Kommentit (38)
Auton voi jokainen ostaa tai vuokrata jos sellaiselle on tarvetta tai vaihtoehtoisesti kulkea taksilla. On sitten toinen asia kysyä apua vaikka jonkun tavaran kuljettamiseen tai kyytiä johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Siis joo oli tankannut vaan sen mitä itse ajoi. Ja sillähän minä en kaverille valittanutkaan kun tyhmänä en sopinut että sais tankata vähän tai jotain. Avauduin tänne koska oma moka.
Joo hyviä pointteja monella. Mutta tosiaan itsekkin kyllä jos oon lainannut niin en edes kehtaa palauttaa autoa ilman että on bensaa reilusti tankissa enemmän mitä lähtiessä. Ja jos ois roskia tms niin en pitäid isona vaivana vähän imuroida tai mattoja kopistella.
Ap
Jotkut tankkaa vähän ekstraa, mutta sitä ei tosiaan voi automaationa olettaa ellei erikseen ole sovittu. Ja tuollaisesta toisen auton siivoamisesta en ole kuullut ikinä. Minusta se tuntuisi jopa epäkohteliaalta, tungettelevalta.
Odotan seuraavaa:
- että auto on vähintään yhtä siisti kuin palauttaa eikä ylimääräisiä roskia tai roinaa
- että autolla ei ole kolaroitu
- että tankissa on n 10 litraa enemmmän bensaa kun palautta sen
- että lainaaja ei saa pysäköintisakkoja tai peltipoliisin antamia sakkoja jotka minä voin joutua maksamaan,
Vähintään tankki täyteen jos autoa lainaa, siis päiväksi tai yli. Jos käy ees-taas asioimassa, niin ehkä joku pienempi ele sitten. Ja jos tankki oli jo lainatessa täys, niin sitten jotain muuta.
Täysin moukkia suurin osa vastaajista, vailla käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis joo oli tankannut vaan sen mitä itse ajoi. Ja sillähän minä en kaverille valittanutkaan kun tyhmänä en sopinut että sais tankata vähän tai jotain. Avauduin tänne koska oma moka.
Joo hyviä pointteja monella. Mutta tosiaan itsekkin kyllä jos oon lainannut niin en edes kehtaa palauttaa autoa ilman että on bensaa reilusti tankissa enemmän mitä lähtiessä. Ja jos ois roskia tms niin en pitäid isona vaivana vähän imuroida tai mattoja kopistella.
Ap
Eli yritit siivouttaa autosi kaverilla :D Joku tekee sitä ihan työkseen eikä se montaa kymppiä maksa.
En yrittänyt. Hänhän sitä autoa kysyi lainaan enkä minä edes ehdottanut. Ajattelin sitä että jos ei vaikka ole ollut rahaa tankata enempää niin olisi ees jonkun kivan eleen voinut tehdä kiitokseksi.
Ap
Laina nyt lähtökohtaisesti tarkoittaa tavaran antamista toisen käyttöön ilman vastiketta. Vuokra on sitten asia erikseen. Toki on kiva ele jotenkin kiittää lainaaja, mutta ei sen pitäisi olla mikään automaatio. Itse varmaan jättäisin vähän ylimääräistä bensaa tankkiin, mutta ei kyllä tulisi mieleenikään siivota toisen sotkuja.
Tankki täyteen palauttaessa kuuluu kyllä hyviin tapoihin jos lainaa autoa. Tai jos oli jo täynnä niin ainakin pari pakettia presidentti-kahvia voisi antaa. Muuten saa aika pihin kuvan lainaajasta ja seuraavalla kerralla "itse tarvin" tai "auto korjaamolla" jos kysyy lainaksi.
Saman verran rahaa kuin autovuokraamo veloittaa.
Entä mitä tekisitte jos lainaisitte autoa 6kk ajaksi sukulaiselle. Hän maksaisi vakuutukset ja vian sattuessa katsotaan kulut puoliski jos ei ole esim kolari jolloin hän maksaa. Ottaisitteko kk vuokraa jos niin paljon? Kyseessä vanha velaton auto.
Kyllä siitä pitää lainaajallekin jäädä hyvä mieli, tai ei saa lainaan toista kertaa. Vähintään siis siivotaan omat sotkut ja bensaa on enempi kuin lähtiessä.
En kyllä lainaa kuin oman perheen jäsenille, en itsekään ole lainannut kuin äidiltä ja poikakaverilta aikoinaan. Vähän jänskättää kun veljentyttö sai kortin, on vähän rajaton, mutta ei ainakaan vielä ole ollut mun autoa vailla eikä tule sitä saamaankaan.
En ikinä lainaa autoani. Voin lähteä kuskiksi tarvittaessa ja pari kertaa olen näin auttanut kaveriani. Vaikka on vakuutukset, niin kyllä harmittaisi, jos toinen sen kolaroisi ja sen takia tuota autoa ei aja kukaan muu kuin minä itse.
Olen lainannut vain lasteni autoja oman ollessa huollossa tms. Palauttanut täyteen tankattuna.
Vieraille en lainaa.
Meidän auto on naapurin kanssa yhteiskäytössä. Maksetaan kulut suurin piirtein puoliksi. Siistinä pitäminen jää kyllä enimmäkseen meille.
Jos mitään ei oo sovittu, niin bensaa vähintään saman verran kuin lähtiessä ja auto muutenkin samassa kunnossa (ei sotkettu). Tosin en kyllä lainaisi ehtoja sopimatta/korvausta.
Odotan että tankki on täynnä ja siisteystaso on sama tai parempi kuin lähtiessä. Jos on tullut vikoja tai ilmoituksia, niistä sanotaan reippaasti.
Tuleppa ruotuun sieltä ja liity jäseneksi GoMoreen tai 24hRentiin. Tankin pitää olla täysi ja auton siisti. Veloituksen saat luultavasti määritellä osittain itse. Käyppä katsomassa näitä kahta sivua.
No ainakin odotan, että auto palautuu tankki täynnä, riippumatta siitä, paljonko siellä oli lähtiessä. Kyllä se ajaminen kuluttaa muutakin kuin polttoainetta.
Jos lainaisin (mitä en todellakaan tee), odottaisin, että lainaajan jäljiltä ei ole roskia (lainaisin roskattoman auton) ja tankki olisi täynnä (lainasin täyteen tankatun auton).